:O)..Az árak valóban el vannak szállva legalábbis a nagyteljesítményűeké.Azért kiváncsi vagyok egy Lightforce 240 meg egy 20-60inches Led összehasonlító tesztjére....
Mandras79, Zoli469TD: a szériagyártástól azért még messze vagyok, még csak tegnap jött az ihlet! Kéne otthon összebuherálni egy ilyet, aztán tartósteszt (pár hónapig együtt járatni a tompítottal - persze csak ha nem jön szembe senki...), és ha oké a rendszer, akkor hajrá (tisztán párhuzamosan kötött LED-ekkel igen tartós cucc építhető, hiszen ha kimegy az egyik, nem viszi magával a többit). A waffle board projektbe is csak azért mertem beleugrani előzetes próba nélkül, mert az eléggé egyértelmű szituáció volt: vagy eltörik a kocsik alatt, vagy nem. Szerencsére "vagy nem".
Nyilván egy igényesen megcsinált modell, prémium (tehát nagyon tartós, nagyon kraftos) LED-ekkel nem olyan olcsó, de hogy 100-500 rugós összegek röpködjenek, azt semmi sem indokolja. Még a kisszériás gyártás sem. Egyszerűen amíg nincsenek a kincsók a piacon, addig meg lehet tenni, az ausztrál, angol, amerikai villantós arcok pedig leteszik az asztalra a zsetont az ilyen cuccokért. Vagy marad a házi kendács, amiről amúgy a legutóbbi google-körutam során újabb jó anyagokat találtam, szóval lehet, hogy megvan az őszi elfoglaltságom is.
Túl van picit misztifikálva az egész "power LED kérdés". Egy ilyen LED hőleadása értelemszerűen kisebb, mint a névleges teljesítménye, amivel ugye semmi újat nem mondtam, hiszen egy halogén izzóra is ugyanez igaz, annyi különbséggel, hogy a LED jobb hatásfokkal rendelkezik, tehát kevesebb hő keletkezik azonos névleges teljesítmény mellett. Ebből adódóan már bőven felülbiztosítás vagy túltervezés, ha a névleges teljesítményt mint hőt vesszük figyelembe. Amint azt korábban olvashattuk, 2x18 vagy 2x24 Wattról van szó, tehát egyik esetben sem haladja meg a teljesítmény az 50 Wattot. Egy átlagos halogén izzó meg 55-60 Wattnál indul, tehát a disszipálandó hő eleve nem éri el egy halogén (amúgy igen nagy) hőleadását.
Másik viszonyítás: egy tisztességes számítógép processzor a PC hűtéstechnika fénykorában (2000-2005 táján) akár 100-120 Wattot is leadott, miközben a CPU hűtővel (igaz aktív, tehát ventilátoros rásegítéssel) 60°C alatt volt tartható a hőmérséklete. A LED lámpánál ennek a töredékét kellene passzív hűtéssel biztosítani, miközben a számítógépnél jellemző méretbeli limitációk nem akadályoznak.
Most direkt megnéztem egy 5 Wattos LED specifikációját, azt írja, hogy az üzemi hőmérséklet -40 és +80 között van, tehát ha 60°C-on tudjuk tartani, már garantált a stabil működés és hosszú élettartam. Ez bőven megoldhatónak tűnik, egy alumínium szelvényre feldobva az egészet van elég hűtés, már csak a vízhatlan ház a kérdés, elvégre a sziloplasztos szigetelés gány és nem túl időtálló megoldás. Lehet, hogy érdemes valami gagyi, de méretes ködlámpát feláldozni a célra, és kipreparálni belülről (alapanyag: Tesco, Homasita és társai). Bár az is igaz, hogy elég a forrasztásokat szigetelni, a többi rész nem érzékeny (mint a gyújtásnál, generátornál stb).
Ellenállás és stabilizátor IC: nem kell félni tőlük, elég könnyen megérthető a dolog. Dióhéjban ezt, ezt és ezt az írást érdemes átfutni (nem mindegyik hibátlan, de kezdésnek tökéletesek). Az ellenállással azt biztosítjuk, hogy a LED-en átfolyó áram nagysága ne haladja meg az ideális szintet (van, aki az ideális feszültség irányából közelíti meg a kérdést, ez komoly vitákat szokott szülni, de ilyen barkács szinten gyakorlatilag ez lényegtelen kérdés), a stabilizátor IC-vel meg azt lehet elérni, hogy limitáljuk a lámpára jutó feszültséget, ami akkor jöhet jól, ha túlságosan szélsőséges értékek között változik a generátor által biztosított delej nagysága. Erre nem feltétlenül van szükség, ha okosan méretezzük a LED-es rendszert (LED+ellenállás). A relét meg minden off-roader ismeri, szóval azt nem is ragozom! :)
Nem csodálom a népszerűségét ..az ausztrálok nagyon brutálba nyomják már.Képen -videón láttam: 18000 es fényerő a kocsi elején és gyakorlatilag nappal lett az erdőben meg amerre járt:O)
Egyébként ahogy Ata íra és néhány amerikai-ausztrál oldalon olvastuk,Nagyon nem mindegy ám a hűtés meg a többi,főleg ha tényleg rendesen akarod hogy működjön,nem ideig óráig...bírja a vizet min IP65-68-as besorolása legyen......
Na itt vannak érdekes kérdések. Mennyire kell hűteni, mennyire kell szellőztetni, mekkora borda kell neki stb. Itt meg némi szakértelem "Meg bekötési sémától függően néhány ellenállás, esetleg egy stab. IC." Szóval a reléig képben vagyok. :D
Rá kell cuppanni a netre, biztosan létezik már kiforrott házi megoldás. Gyakorlatilag néhány Wattos Power LED-eket kell valami vízhatlan házba zárni, bordával vagy zártszelvénnyel megfelelő hűtést biztosítani nekik, oszt' gyííí. 1-5 Wattos LED-eket olcsón lehet fogni az eBay-en, némi forrasztás, fúrás-faragás, és kész a mű. Nyilván a gyári elegánsabb, de már az első Google találat is jól illusztrálja a lényeget:
Csak fényszóróval:
Fényszóró + LED:
Mondjuk a kivitelezés tényleg nagy low-budget ebben az esetben, de az ötlet simán továbbfejleszthető:
20 darab 3 Wattos LED postával együtt kijön 30-40$-ból, kell még hozzá vezeték, kapcsoló a műszerfalra, na meg egy ködlámpa relé 300 Ft-ért. Meg bekötési sémától függően néhány ellenállás, esetleg egy stab. IC.
Létezik, a dévai versenyen láttam, de ha ránézel a többi kocsira meglepő a led népszerűsége. Én is használom 2x18 és 2x24 wattost tettem fel nagyon király.
Létezik, a dévai versenyen láttam, de ha ránézel a többi kocsira meglepő a led népszerűsége. Én is használom 2x18 és 2x24 wattost tettem fel nagyon király.
Nyilván nem túl széles réteg, de létezik ahol a pénz nem számít. Vagy neki van kurvasok, vagy vannak szponzorai vagy adódnak olyan könyvelési helyzetek amikor valamire el kell költeni jó sokat. Ez pl egy kiváló lehetőség.
Ha már csak pár darab ilyen van, a gyártó jól járt.
Anno megtaláltam ahol az árakat a led lámpákhoz,most nem .Belinkelnéd az oldalt?(Emlékszem már akkor is nagyon "olcsón" adták,azért nem is vettem gondoltam ennyiért biztos vmi gagyi:O)
Nálam az USA vs. Eu árak verik ki a biztosítékot állandóan. Nézem usa-ban az ár 250$. Hurrá van eu-s képviseletük is. Ott ugyanaz 360 euro. Dögöljenek meg. Megnéztem az eu-s vám 8%.
Engem rendszeresen ér meglepetés a hazai és külföldi kisker árak kérdésében. Alig fordul elő, hogy valamilyen autóalkatrész, offroad cucc vagy akár telefon tok akárcsak hasonló árban van idehaza. A minimum különbség 30% de sokszor 100 %-nál is több.
Led Bar Lightot hol lehet kapni és milyen árban, nem tudjátok?
Sehol nem találtam árat a neten, csak 1-2 videót, meg hogy a Sandlandernél van, de árat sehol. Ebayen se találtam sehol. Esetleg más néven csinálnak valami hasonlót ami nem gagyi?
Egyébként Tienak lett egy új haverja személyemben. Nem lesz egyedül, mikor a V8-at kell isteníteni. Vettem egy 97-es 5.2 Orvis Grand Cherokeet. Ez lesz a családi, kirándulós, síelős, vontatós, vadászós autó.
Mondjuk a sűrűbe azért csak a Samurai-al megyek ezután is, de nem kizárólag MallCrawler lesz.
Szerintem hohy 3.5 vagy 4 bár az mindegy, lényeg hogy nagy nyomás legyen a zsákban, stabilan álljon a gumi a felnin. amúgy belsőt már én is cseréltem de én azért mert a zsáknak a varrása kidőrzsölte és összedolgozott a két oldal.