Sziasztok...Esetleg nincs itt valaki, olyan tag, akinek b25-ese van?Szeretnék az enyémbe Wc-t szerelni, amit valahogy leválasztanék a kajütből és ehhez szeretnék tanácsot...köszi...
Kérdezni szeretném a következőt: Van egy beépített yanmar motor a hajómban egyenes kihajtással. Szeretném lecserélni a hajócsavart csukódóra. Találtam emberi áron megfelelő méretben csak annyi a bibi, hogy ellentétes forgásirányú. Orvosolható-e ez a dolog az irányváltó bowdenek "felcserélésével" szerintetek?
Köszi, ez az info most aranyat ért Tőled is és xwxw-től is, mert eddig senkivel se találkoztam, akinek saját tapasztalata volt ezzel a megoldással. Már az elejétől gyanús volt, hogy az általam látott modellek úgy voltak tervezve, hogy bele kell nyúlni a ventilátorba a ki- bekapcsoláshoz. Ha egy szerkentyű már a tervezőasztalon ilyen koncepcióban születik meg, az azért nem a minőségről árulkodik.
Bingó. Én vettem olyant, megbántam. Csak erős , direkt napfényben működik, akkor is csak minimális levegőt szállít. Én ostobenkó módon félárnyékos helyre tettem, nem is megy soha. Viszont az egyik már így is elromlott. Maximum a bezárt hajó minimális átlevegőztetésére lehet jó, ha jól telibesüti a nap. Huzatot, lehűtést, ilyesmit ne várj tőle :-)
Na ez a másik, amin gondolkodom. Ránézésre ismerős a modell, szerintem egyes hajósboltok is árulják ugyanezt kb 30e körül.
Itt két dolog tart vissza:
1. ad-e elegendő légáramot ahhoz, hogy elviselhető hőfok legyen a kajütben? (Az orrban 45 fokban felnyitott ablak és a kajütajtó között azért szerintem jobb a huzat)
2. másrészt nem szívesen vágatnám ki a kajüt tetejét egy olyan eszközért, aminek az élettartama ki tudja mennyi (napelemek, akksik véges életűek).
Hát, nekimehetnék a dekopírral, de ezt inkább olyanra hagyom, aki már sokadszorra csinálja. Az első ránézésre egyszerűnek tűnő dolgokat is el lehet szúrni, ha az ember gyakorlatlan, másrészt van azért a foredecknek egy nagyon kicsi, szemmel alig észrevehető domborúsága (gondolom a víz lefolyatása miatt) és azért az is kérdés, hogy ebbe bele lehet-e illeszteni rendesen a keretet, és ha igen, mivel kell a keret szélei alatt kiegyenlíteni a szintet, utána hogyan tömíteni stb. Másrészt vannak a fordecknek 15 centinként párhuzamos merevítői alulról, ezek közül a kajüt felőliből 34 cm ki fog esni az ablakkivágás miatt. Itt is jobb, ha előtte egy szaki látja és azt mondja, hogy OK vállalható, a kivágás után sem fog hubogni, elég merevség lesz az alukerettel.
Egyébként ezt a 34*21-es Vetus Planus ablakot néztem ki:
Szerintem nem ördőgtől való egy ilyen ablak beépítése, azért egy üvegszálas deck nem egy űrsikló... :) szerintem bátran vágd be az ablakot, az a lényege, mint a lakóautóknál, miután a test egy kicsit folyamatosan, torzul, mozog, rezeg, stb, olyan specko tömitőpaszta kell, leginkább a Sika terméke, ami soha nem keményedik ki ezáltal egy kicsit mindig "nyers" marad leköveti a test mozgását, deformálódását....
Szia, köszi a hajó nevében is :) Lakóautókkal foglalkozom mikor nem autót mentek vagy szállítok, és azoknak is a fő gondjuk a beázás...szerencsére mára már tudom mi a rákfenéje ezeknek az ablakoknak...leginkább a beszerelés...anno én is szilo meg hasonló cuccokkal raktam be, vagy szigeteltem...aztán a lakóautószervizes haverom felnyitotta a szememet, h adok a xarnak egy pofont...mióta Ő rakja be vagy szigeteli a tetőablakokat soha semmilyen gond nincs velük. Az alis rendelésekkel csak és kizárólag pozitív a véleményem, rengeteg hajós haverom rendelt onnan cuccokat fillérekért...és soha semmivel nem volt gond..bár itthon múködne minden ennyire jól :) Pl olyas rozsdamentes fürdőlétra ami itthon 40-50e az szállitással volt 15ekörül....
Hasonló cipőben járok, de még nem döntöttem. Nálam az a gond, h a kajüt egyetlen nyílása a kajütajtó, az ablakok nem nyithatók, ezért nem járja át a levegő a kajütöt és túl meleg van bent.Idén nyáron ezt úgy enyhítettük, h lefóliáztuk az ablakokat és vettünk egy sátorventillátort, h túra közben ne főjenek meg a gyerekek, de azért még ez sem elég jó.
A kajüt gyári oldalablakait más alakú, nyithatósakra cserélni elég ortopéd lenne, a kajüt homlokfala meg íves, ezért oda nem tudok nyitható ablakot tenni. Ezért arra gondoltam, h a foredeckre teszek be valami felnyitható, lépésálló nyílászárót. A felnyithatós deckfedélről lebeszéltek, azt mondták a műanyagkeretnél előbb utóbb ázás lesz, mert deformálódik,legyen inkább fémkeretes ablak.
Most ilyeneket nézek a nagyobb gyártók katalógusaiban, de úgy kértem rá árat az egyik, beépítéssel is foglalkozó kereskedőtől h a beépítést is ő oldja meg. Na erre azóta se jött válasz. :)
Ilyen, vagy hasonló áron szerintem max bontottan van esélyed találni valamit. Esetleg próbáld meg ezt: (azt írja az ár alku kérdése, ahogy nézem a méret is...)
Csinos kis hajó. Én nem kockáztatnék aliexpresses deckablakkal. Még a márkás gyártók termékeivel is be lehet fürödni, pláne ha rosszul rakod be és az állandóan beázó hajó nagy bosszúság. Vitorlázásban nagyon gyakran igaz, hogy ami rövid távon olcsónak tűnik az a végén nagyon drága lesz...
A külső fényezés és algagátlózás után jön a belső felújítás, kárpitozás, 12v ledes lámpák, 220v kiállás kialakítása, belső kárpitozás, stb...szóval el leszek vele tavaszig :)
" Én ezt azért nem mertem csinálni, mert féltem, hogy utána nem marad elég vastag algagátló réteg."
Én évente kétszer magasnyomású mosóval lemosom a hajó alját (Kékszalag és az OB előtt), illetve néha áttörlöm szivaccsal, marad rajta így is elég algagátló őszig.
Sok sikert, hajrá! Sajnos nincs hajófestési tapasztalatom, valamint időm és műhelyem sincs hozzá, de érdekel a téma. A legtöbb hajót szerintem gazdaságosan csak saját munkával lehet újjávarázsolni, mert a hajó értékét (vagy még többet) munkadíjra költeni azért agyrém lenne. Amennyire a külföldi fórumokból tájékozódtam, a németeknél van divatja az sk hajófestésnek, gyakran kifejezetten szép eredménnyel, pl. a saját típusomban is láttam házilag, gyönyörűen felújított példányt. Ha jól tudom, akkor a boltokban kapható International cuccok is lényegében az otthon felújítóknak készülnek, míg a szakik másfajtákkal dolgoznak.
Egyébként ha beírod Youtube-on, hogy "boot lackieren", akkor kidob olyan videókat, ahol szakik mutatják be a munkát lépésről lépésre.
Az algagátlót illetően annyit elfelejtettem mondani, hogy az általam használt algagátló önkopó típus, tehát csak akkor dolgozik, amikor megy a hajó. Láttam már olyan megoldást is, hogy a régóta álló, svertes hajót hajót kihúzták a sekély vízbe, megdöntötték és lesikálták az alját, amiről így könnyen leoldódott az algátlóval együtt az alga. Én ezt azért nem mertem csinálni, mert féltem, hogy utána nem marad elég vastag algagátló réteg.
Szia, köszönöm a hozzászólást...mengnézem az általad említett festéket is. A hajó oldala jelenleg fehér színű, egyeztettem a fényező barátommal, tavasszal lecsiszoljuk géppel a vízvonal feletti részt, a 2 komponensú Akrilfestékkel lesz lefényezve, elötte a kisebb sérüléseg géllel kijavítom. Az algagátló maradékot is megcsiszolom, de csak felületesen nem a gélig és arra menne rá majd fényezés után az algagátló...leginkább olyan, amit nem kell elötte még külön alapozni...
Hajrá! De én itt nem állnék meg. Összerántanám az összes klasszikus típus lobbierejét, és egy jókis sárga(mentő)mellényes akciót helyeznék kilátásba. Kezdve a Kalóztól a volt olimpiai osztályokon át a J yachtokig.
Dagad a botrány az olimpiai osztályokról tartott World Sailing szavazás körül (az a bizonyos finnkiejtős-mixedgenderoffshoros döntés). Többen is jelezték - köztük Wossala - hogy nem úgy szavaztak, ahogy az a jegyzőkönyvbe került. A WS részéről megy a bullshit: szavazási anomáliák, kiszivárogtatás, jogi lépések..., a másik oldalról korrupció, titkolózás, dilettantizmus.
Már rég megtörtént. Az autó ipartól abban különbözik, hogy a charter cégek két évente cserélik a flottát. Részben kényszerből, mert a bérlő nem hajlandó fizetni a tavalyi modellért. Ezért pali aki Adriáról vesz flottából magának hulladékot.
(Kissé leegyszerűsítettem, mert röviden akartam leírni. Emiatt belém lehet kötni.)