Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

Patreides 6 órája Creative Commons License 73692

"egy számított értéket állapítottak meg, és később ezen módosítottak, amikor az élet (vagy halál) úgy hozta, hogy a számítást felül kellett bírálni akár felfelé, akár lefelé."

 

Ez a metódus működött a Gulfstream G650 berepüléseinél is, sajnos. Ott, azt hiszem, az átesési sebességeket és szögeket számítgatták ki - rosszul -, és közvetlenül a föld felett próbálgatták. Utána, a "tapasztalat" után módosítottak az értékeken. (Meg talán azon is, hogy ezt ott lent nem érdemes próbálgatni.)

Mondjuk ennek nincs köze a katapult üléshez, csak beugrott...

Előzmény: Surda39 (73691)
Surda39 6 órája Creative Commons License 73691

"kis magasságról beindítva nem tud kinyílni az ernyő a régebbi katapultülések esetében és egy ekkora zuhanást nem nagyon lehet túlélni"

 

Ez így teljesen rendben van, bizonyos esetekben tökéletesen igaz. Egy 160 méteres minimális magassági korlátozással bíró ülés egészen biztosan nem fog megmenteni egy leszállás közben 15-20 m-en katapultálót, mert nem lesz ideje kinyílni az ernyőnek - ha az az ernyő egy olyan régebbi típusú ülés ernyője, ahol még a légáramnak kellett nyitnia az ernyőt.

 

A minimális korlátozásokat nem úgy adták meg egy-egy ülés típusra, hogy addig mentek a próba katapultálásokkal lefelé, amíg bele nem halt a berepülő pilóta, hanem egy számított értéket állapítottak meg, és később ezen módosítottak, amikor az élet (vagy halál) úgy hozta, hogy a számítást felül kellett bírálni akár felfelé, akár lefelé.

 

De a korlátozásokat a régi ülés típusoknál is több tényező befolyásolta. Amíg a kabintetők nem voltak lerobbanthatók, addig azért is kellett a sebesség minimum korlátozása, hogy a légáramba emelt kabintetőt elvigye a pilóta feje fölül. És természetesen az ernyő belobbanása, kinyílása is függött a légáramtól, ha nem volt ehhez elég magasság, hogy az esés légáramlata nyissa az ernyőt. Befolyásolta a kilövő szerkezetek erőssége, minősége is a korlátozásokat. Amíg a piropatron nem tudott 50-60-80 méterekre fellőni, addig ezeket a hiányzó métereket mindet hozzá kellett adni a biztonságos katapultálás minimális magasságához.

 

Ha jól tudom, a K-36-nak az hozta meg az áttörést, hogy ott már nem a légáramlat nyitotta, lobbantotta be az ernyőt, hanem az ernyő kupolájának szélére súlyokat raktak, amiket az üléstől való elválás után szétlőttek/szétdobtak szintén piropatronok, így gyakorlatilag az üléstől elválás pillanatában azonnal nyitott ernyő volt a pilóta fölött, nem kellett sem süllyedés okozta, sem előre haladó sebesség okozta légáramlat a belobbanásához.

Előzmény: szigetipotyautas (73690)
szigetipotyautas 7 órája Creative Commons License 73690

Köszi, ez megint újdonság volt számomra. Én még ott tartottam, hogy kis magasságról beindítva nem tud kinyílni az ernyő a régebbi katapultülések esetében és egy ekkora zuhanást nem nagyon lehet túlélni.

Akkor vagy eleve rosszul tudtam vagy nagyon elavult volt a forrásom.

Előzmény: Surda39 (73687)
szigetipotyautas 7 órája Creative Commons License 73689

Rosszul emlékeztem ezek szerint?

"Holnap" megpróbálom megkeresni, mi hagyhatott ilyen nyomot az emlékeimben.

 

Előzmény: Vgyuri (73685)
Surda39 7 órája Creative Commons License 73688

alsó lábszárat

Előzmény: Surda39 (73687)
Surda39 7 órája Creative Commons License 73687

A katapultülések korlátozásai nem azt jelentik, hogy attól 1 méterrel alacsonyabban vagy 1 km/h-val lassabban már biztosan nem ment életet, hanem általában azt jelentik, hogy a megadott értékektől kezdve már nagyon nagy százalékban megmenti az életet.

 

A MiG-21 PF (76-os) ülése elvileg 150 m alatt semmilyen körülmények között nem lehetett biztonságos (vagyis annak az ülésnek a korlátozásai között nem hogy kettő, de egy nulla sem volt). Mégis, amikor a századparancsnokunk felszállásból katapultált Taszáron, kb. 60-70 m-en, rendesen kinyílt az ernyője is. Sajnos a könyökét széttörte a kabin oldalsó pereme, mert annyi ideje nem volt, hogy teljesen tökéletes helyzetet vegyen föl, és azon a típuson még nem láb között, hanem az ülés karfáján volt a katapultkar - de az oroszok mindig is azt mondták, hogy a katapultülés nem sértetlenséget biztosít, hanem életet ment. (A SZU-22-es ülése pl. igen nagy százalékban, normál helyzetben és körülmények között is eltörte az aló lábszárat).

Előzmény: szigetipotyautas (73684)
Vgyuri 7 órája Creative Commons License 73686

Megismétlem, annál semmi sem lehet rosszabb, mintha a pilóta a géppel együtt a földnek csapódik.

 

A kényszerleszállás más eset. Azt lehet mérlegelni, mint a katapultálás alternatíváját, de még kényszerleszállás is végződhet katapultálással.

Előzmény: szigetipotyautas (73684)
Vgyuri 7 órája Creative Commons License 73685

Kizárt. Főleg a magasság. A magasságmérőt helyhez és a pillanatnyi légnyomáshoz kellene kalibrálni. Ha erre hagyatkoznának, akkor nem katapultálhatna egy fűnívóban repülő alacsonytámadó gép pilótája, ha belelőttek. (Ami elég gyakori.)

 

Vannak mechanikus biztosító eszközök, főleg mióta nálunk is meghalt egy szerelő, aki véletlenül kilőtte magát a hangáron belül. A mechanikus gátlószerkezet kioldása viszont része a felszállás előtti ellenőrző listának, valahol a hajtóműindítás előtt.

Előzmény: szigetipotyautas (73683)
szigetipotyautas 7 órája Creative Commons License 73684

Közben visszalapoztam, hogy mire is válaszoltál: "szabad" úgy értendő, hogy ahol még van esély rá, hogy többé-kevésbé felismerhető állapotban érjen földet a katapultáló pilóta. Tehát nem adminisztratív szabályra utaltam, hanem a fizikai lehetőségekre.

Előzmény: Vgyuri (73682)
szigetipotyautas 7 órája Creative Commons License 73683

Javíts ki, ha rosszul tudom, de úgy emlékszem, némely ülésekben volt magasságmérő, ami megakadályozta, hogy beinduljon a katapult alacsony magasságon.

Előzmény: Vgyuri (73682)
Vgyuri 7 órája Creative Commons License 73682

 

azoknál van egy minimális magasság, ahol el szabad indítani a katapultálást

 

Nincs ilyen szabály. Akárhol lehet katapultálni, mert mi mást tehet? Az más kérdés, hogy mennyi esélye van a sikerre :-(

Előzmény: szigetipotyautas (73677)
Vgyuri 7 órája Creative Commons License 73681

 

Amcsiknak mióta van 0/0-s katapultjuk egyébként?

 

Nagyon régen. A Martin-Baker cég csinálja. De a szovjet-orosz K-36 tényleg - sajnos bizonyítottan - a legjobb a világon.

Előzmény: szigetipotyautas (73680)
szigetipotyautas 8 órája Creative Commons License 73680

Az már jelentéktelen mellékkörülmény, hogy lelki szemeim előtt egyre egy Delfin (L-29) lebegett Albatros helyett.

 

Amcsiknak mióta van 0/0-s katapultjuk egyébként? Úgy rémlik, régen a csodájára jártak a Mig29-es ülésének.

Előzmény: Surda39 (73678)
szigetipotyautas 8 órája Creative Commons License 73679

Köszi szépen, de elbeszélünk egymás mellett.

A pilóták tennivalóiról kevés (gyakorlatilag nulla) ismerettel rendelkezem, ha nem számítjuk az Il2-1946-ban és a LOMAC-ben szerzett "jártasságomat" :)

Mindössze az ú.n. újságíró szakértelmén szórakoztam. Gondolom ismered a viccet, mikor anyuka a pilóta fiacskáját azzal az intelemmel küldi munkába, hogy "Aztán csak óvatosan! Alacsonyan és lassan repülj kisfiam!" ;)

Valahogy ez jutott eszembe a cikkről.

Hogy a pilóták akkor mit, miért csináltak, abba nem akartam beleszólni.

Előzmény: Surda39 (73678)
Surda39 8 órája Creative Commons License 73678

szigetipotyautas 73675

 

Ahogy Vgyuri írta, a mai modern ülések már dupla nullásak, azaz földön álló helyzetben is képesek az élet megmentésére. (Sőt bizonyos magasságig háthelyzetből is - L-39-en ehhez még 500 m kellett - mert az ülésben is van giro, ami érzékeli a háthelyzetet, és a kilőtt ülést az ernyő nyitása előtt piropatronokkal talpra állítja, vagy másik megoldás, hogy az ernyőt magát "kilövi" a gironak megfelelő "felfelé" irányba, tehát irányítottan, így az be tud lobbanni a földet érés előtt).

 

Az L-39 ülése nem ilyen. Földön gurulva minimum 150 km/h sebesség szükséges az ernyő biztonságos nyílásához. Azaz 150 és 500 km/h között 0 m magasság korlátozás volt, 500 km/h és fölötti sebesség esetén minimum 50 m magasság kellett a biztonság miatt (nem sok jelentősége volt a magassági minimumnak, 500-as sebességgel ritkán gurultunk).

 

Az említett szituációban a "hiba" a pilótáktól az volt, hogy már régen katapultálniuk kellett volna, nem a hajtómű indításával szórakozni - mert ha nem indul, akkor nem maradt volna idejük  biztonságos katapultáláshoz, lévén, hogy a 4 tonna vasdarab álló hajtóművel meglehetősen intenzíven süllyed, és a katapultálás minimális magasságához (süllyedés közben) igen csak figyelembe kell venni a vario értékét is.

 

A szerencse a bajban az volt, hogy a hajtómű leállás azért következett be, mert a minimális (alapjárati) fordulatszámot szabályozó ütköző állítódott túl alacsonyra, ettől állt le a hajtómű, amikor a fordulatot repülés közben levették alapra. Így végül, mivel semmilyen más technikai, üzemanyag-rendszeri vagy egyéb gond nem volt, a gázkar előrébb helyezésével és az indítógomb megnyomásával a hajtómű rendben indult. Egyébként mindketten már felkészültek a katapultálásra vagy álló hajtóműves terepre szállásra, amikor beindult gond nélkül. Csak leszállásig nem volt szabad még egyszer alapig visszahúzni a gázkart.

szigetipotyautas 8 órája Creative Commons License 73677

Azt tudom (közelítőleg), hogy mit jelent, csak a pontos elnevezését nem jegyeztem meg. De úgy tűnik, a firkász azzal nincs tisztában, hogy amelyik nem ilyen, azoknál van egy minimális magasság, ahol el szabad indítani a katapultálást, következésképp, nem a kis magasság ellenére, hanem amiatt nem katapultálhattak az adott szituációban a pilóták. Gondolom én.

Feltételezem (utánanézni nem tudtam), az Albatroszban lévő nem 0/0-s, bár ki tudja.

 

Előzmény: Vgyuri (73676)
Vgyuri 9 órája Creative Commons License 73676

A 0/0 minősítésű katapult 0 magasságban és 0 sebességnél is lehetővé teszi a katapultálást. Vagyis az ejtőernyő kinyílik a katapultálás adta magasságban és nincs szükség arra sem, hogy a gép kiszaladjon alóla.

 

Sőt lefelé katapultálva is lehet esély (persze nem 0 magasságról), mert a katapultülésben manőverrakéták (?) vannak, amik megfordítják az ülést, hogy felfelé menjen.

Előzmény: szigetipotyautas (73675)
szigetipotyautas 9 órája Creative Commons License 73675

Hogy egy ritka dilettáns barom volt a szerzője. És azt, hogy még azt is el kéne tiltani az internettől, aki engedélyezte a megjelenését:

 

"1997-ben egy gépnek leállt a hajtóműve, de a két pilóta a kis magasság ellenére nem katapultált, hanem az újraindítással próbálkoztak, ami 50 méteren sikerült."

 

Szerzőkém arról sem hallott, hogy bizonyos katapultülések nem 0méteresek... :(

(bocs, nem tudom, mi a pontos szakkifejezés ezekre, de a jelek szerint az anonim firkászánál még én is jobban képben vagyok :( )

Előzmény: DAttis (73671)
Lexes 15 órája Creative Commons License 73674

Ez sem rossz:

 

"A hatóságok nem tudták azonosítani a pilótát, annyira megégett a teste."

 

Biztos arrafelé sétált egy nem nyilvántartott hadseregi tag, benn volt a slusszkulcs, ment egyet, oszt hazafele leesett, a franc se' tudja, ki lehetett....

 

Bocs a családjának, de nem tudtam kihagyni.

Előzmény: Surda39 (73672)
Surda39 15 órája Creative Commons License 73673

helyett = helyet akart lenni...

Előzmény: Surda39 (73672)
Surda39 15 órája Creative Commons License 73672

DAttis 73671

 

A 20 darab Albatroszt, amiket a németektől kaptunk, Tökölön nagyjavították - sosem gyártották őket Magyarországon (érdekes, a cikk írója is 2 mondaton belül két helyett is megjelölt, mint gyártási helyet, vagy nem tudta, hogy az Aero Vodochody nem Magyarországon található).

 

1994. és 2009 novembere között 20 géppel gyakorlatilag ez a felsorolt 4 komoly probléma merült fel (ebből ugye a katasztrófáról nem igazán tehet a típus), szerintem nem egy rossz, de még csak nem is átlagos statisztika - még ha az utolsó években nem is repült mind, csak 12, végül csak 8 db. (Természetesen, a felsoroltakon kívül előfordult még néhány eset, ami nem került kifelé napvilágra, mint például a PG-ben, berepülés közben a gázkar egyszer csak fordítva működött).

 

Az nagy kérdés, hogy amikor a 12 db-ot nagyjavították, végül ebből csak 8 db repült (valójában 6 db, mert csak annyihoz voltak ernyők, 2 db tartalékként szerepelt), szóval komolyabban utána kellene nézni, hogy adtunk-e el belőlük Jemenbe - én nem hallottam róla, persze, ez nem jelent semmit. De ha adtunk is el közülük, 2009 óta már biztosan valamilyen szintű javítást kellett végezniük nekik is rajtuk, tehát ha műszaki okok játszottak is közre a balesetben, ahhoz a magyaroknak semmi közük nem lehet.

 

Apró megjegyzésként: igen ritkán szokott műszaki oka lenni egy futópályához csapódásnak...

Tehát az egész cím már megint csak egy szokásos firkászi figyelem felkeltés. Amit sugall, annak a valósághoz semmi köze.

DAttis 16 órája Creative Commons License 73671

Ehhez mit szóltok:

http://index.hu/kulfold/2014/08/28/magyar_vadaszgeppel_zuhant_le_egy_katona/?utm_source=facebook&utm_medium=share&utm_campaign=index

 

 

L-39-et mikor gyártották nálunk, max felújítása volt nem az egykori Dunai Repülőgépgyárban (vagy hogy hívták).

Nagyon drámain írják le, hogy a típussal meggyűlt a baja a magyar pilótáknak :P

Vgyuri 19 órája Creative Commons License 73670

A keresés költsége 11 milliárd forint.

 

Azaz egy magyar stadion. Nem is sok :-)

Előzmény: Biga Cubensis (73669)
Biga Cubensis 20 órája Creative Commons License 73669

Műholdas telefonnal próbálkoztak az eltűnt maláj gépen

A gép hamarabb fordulhatott délnek, mint eddig gondolták. A keresés költsége 11 milliárd forint. Tovább »

forrás: Index.hu

lborli 1 napja Creative Commons License 73668

Még!

Előzmény: elemes2 (73664)
uhb129b 1 napja Creative Commons License 73667

Russia's UTair airline said its Mi-8 helicopter chartered by the United Nations in South Sudan was shot down on Tuesday, according to preliminary information.

 

"According to preliminary information, the helicopter was shot down with surface-to-air fire and is lying 3 kilometres away from the destination airport," the company said in a statement.

 

It said four crew members were on board. The United Nations said earlier on Tuesday three of the crew were killed when the aircraft crashed on a routine cargo flight.

Sánta Kutya (SK) 1 napja Creative Commons License 73666

Bizony. Eszetlen, céltalan pusztítás.

Előzmény: GabikA (73665)
GabikA 1 napja Creative Commons License 73665

azok a gyonyoru gepek :(

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (73662)
elemes2 1 napja Creative Commons License 73664

dehogyis. az átlag magyar ugyanezt tenné, csak szerencsére (pl a reggeli dugóban araszolva) nincs RPG az anyósülésen.

Előzmény: Zozzantoz (73663)
Zozzantoz 1 napja Creative Commons License 73663

Ősemberek!:(

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (73662)