Keresés

Részletes keresés

Lexes Creative Commons License 18 órája 0 0 85120
Töck Jenő Creative Commons License 2 napja 0 0 85119

Ha jól tudom a Malév 34-e - amelyik Bukarest mellett odaverte magát - szintén kormánygép személyzettel repült. Csak a Malév gép régebbi példány volt mint a kormánygép és némileg eltérően kellett volna repülni. Az eredmény sajnálatos volt.

Előzmény: trottli (85117)
RNZoli Creative Commons License 2 napja 0 0 85118

Egyetértek, ez a reptér egy nagyon erős felkészülést igényelt volna (pl. nem volt ILS, ami közforgalmú nemzetközi repülőtereken azért szinte mindig van manapság).

 

Ha lehet hinni az orosz jelentésnek, a bajok első jele akkor látszott, amikor késve kezdték meg a süllyedést, aztán ezt a robotpilótával úgy akarták megoldani, hogy a szokásosnál nagyobb mértékű süllyedésre állították be. 

Az ilyen minden aviatikai álmoskönyv szerint is nagyon veszélyes, mert időzavarhoz és kapkodáshoz vezet, aztán ha erről elfelejtkeznek később és nem csökkenti a megközelítés meredekségét, akkor nagy valószínűséggel az engedélyezett szint alá fognak süllyedni, és ha ott domborzat vagy bármilyen akadály található, akkor azzal összeüt

Betűméret

köznek. 

Előzmény: Miocsó (85114)
trottli Creative Commons License 3 napja 0 0 85117

Annyit még az esethez, hogy a CRM és a felkészülés teljes hiánya mellett még a repülőgépről sem volt halvány fogalmuk sem, az egész mutatványt robotpilótával próbálták előadni, holott az erre teljesen alkalmatlan volt az ötvennégyesen ( illetve párezer óra és kellő felkészülés után meg lehetett volna csinálni). Igen, le lehet szállni minimum alatt, de oda-vissza mindenre fel kellett volna készülni, mindig tudni mi történik, A, B és C terv előkészítve stb. Ezek a népek totál amatőrök voltak, nem nőttek föl a feladathoz, és nagyon rossz hírbe hozták az ötvennégyest, és ezért nagyon haragszom rájuk.

elemes Creative Commons License 3 napja 0 0 85116

ennyire félre volt tekerve...?

Előzmény: Miocsó (85114)
RNZoli Creative Commons License 3 napja 0 0 85115

Igen, a küszöb (vagy a reptéri referencia pont / ARP) feletti magasságot mutatja a barometrikus magasságmérő diagramja is (azaz QFE, és nem QNH). 

Előzmény: elemes (85110)
Miocsó Creative Commons License 3 napja 0 0 85114

Üdv!

 

Csak rádiómagasságmérőre hagyatkozva  biztos nem süllyedtek de felkészületelen személyzetet megzavarhatja egy váratlan érték. Az pedig biztos, hogy teljesen felkészületlenek voltak, ebben szerintem megegyezhetünk:-))

 Egyszer egy "öreg" pilóta mondta, és szerintem igaza volt: A nagy ellenőrzött repterek elkényelmesítik a pilótákat! ( Ő elhülyítit mondott) Ott  az irányítás mindent megmond, és igazad van, mindenféle műszerek tökéletesen működnek. Csak csinálniuk kell amit mond az irányítás. Ezzel nem akarom lekicsinyíteni a pilóták munkáját, mert ha baj van akkor az ő bőrökre megy a játék4

De .. Szmolensz  ha jól emlékszem nem ilyen és ezért a személyzetnek  fel kellett volna készülni a repülésre úgy  ahogy Trizs olvtárs is írta.

 

Csak ennyit a mindenféle műszerekről, ha az ember nem figyel oda a munkájára

 

http://www.origo.hu/utazas/hirek/20160208-remiszto-vallomasok-gyakorlo-pilotaktol.html

Üdv!

 

 

Előzmény: RNZoli (85113)
RNZoli Creative Commons License 3 napja 0 0 85113

Hol élsz. Emberek vannak ott és nem számítógépek. Ja és csak a mesében acéltekintetű,de lágyszívű, hidegen mérlegelő a keményállú PILÓTA. A valóságban bizony sokszor hibáznak, de szerencsére ritkán végzetes a hiba.

 

De hát én nem is vitatom hogy hibáztak....Én csak azt gondolom, hogy a lengyel személyzet hibája a DA alá süllyedés volt, ez a leg életszerűbb, ilyenre nagyon sok példa van. 

Azt viszont nem tudom felróni nekik, hogy a pilóta szándékosan a rádiómagasságmérőre támaszkodva akart leszállni, mert ez a legkevésbé életszerű és nem is találtam rá bizonyítékot. 

 

A lengyelek helyében én azt gondolnám át, hogy mi a francot csempésztek az oroszok a lengyel személyzet kajájába, amitől ennyire beszűkült a tudatuk és csőlátást kaptak. 

Előzmény: Miocsó (85111)
Miocsó Creative Commons License 3 napja 0 0 85112

Üdv!

 

Sajnos igazad van. Semmilyen komolyabb felkészülés nem volt. Szedett-vedett csapat volt a leírtak szerint a személyzet. Az összes értelmes eljárást felrúgták, és ráadásul ott volt a megfelelési kényszer, mivel tudták mit kapott az az értelmes pilóta aki régebben kitérőre ment.

Üdv

Előzmény: Antera (85096)
Miocsó Creative Commons License 3 napja 0 0 85111

Igen életszerű, nem nézi folyamatosan,de megkeveredhet ha odapillant. És ha megkeveredett akkor vagy jól jön ki a dologból és nincs következménye. Ha nem akkor írhatják a jelentéseket, skubizhatnak a kiértékelők. Lehet vitatkozni.

Hol élsz. Emberek vannak ott és nem számítógépek. Ja és csak a mesében acéltekintetű,de lágyszívű, hidegen mérlegelő a keményállú PILÓTA. A valóságban bizony sokszor hibáznak, de szerencsére ritkán végzetes a hiba.

Ja igen. Ne sorolj fel minden csodaműszert, mert akkor még csak ARK volt meg giroszkópos iránytű ezekben a gépekben.

 

Üdv!

Előzmény: RNZoli (85108)
elemes Creative Commons License 3 napja 0 0 85110

a barometrikus magasságmérő értéke a rajzon a cél reptér szintje fölötti magasságot lenne hivatott mutatni?

szmolenszk kb 250 méterre van a tengerszint fölött.

Előzmény: RNZoli (85108)
RNZoli Creative Commons License 3 napja 0 0 85109

Előzmény: Miocsó (85106)
RNZoli Creative Commons License 3 napja 0 0 85108

Az elmondottak szerint a rádiómagasságmérő jelzése megzavarta a pilótát, és azt hitte magasan van a siklópálya fölött.

Az elmondottak szerint..... látom, mindenhol nagyon csábító felállítani azt az elméletet, hogy a pilóta ránéz az RA-ra és fejéhez kap, majd orra nyomja a gépet. 

De gondolkodjunk már egy kicsit korábbról, mi történik előtte? Nagyjából állandó varióval jön lefele a gép, egyenletesen kúszik lefele a barometrikus magasságmérő.  Amint a gép egy völgy fölé repül, a rádiómagasságmérő hirtelen MEGUGRIK és nagyobb magasságot mutat, mint korábban. Ha annyira az RA értékeire alapozva akar valaki a pályára navigálni, akkor ez az ugrás tuti hogy feltűnik és erősen gondolkozásra késztet, hiszen a gép érezhetően nem nyer magasságot, nem változik a vario, továbbra is kúszik lefele a magasságmérő - akkor mégis miért is csapna a homlokára a pilóta és hagyná figyelmen kívül az összes többi logikusan mutató műszerét azért, hogy a tejföl kellős közepén vakon orra nyomja a gépét egy olyan műszerre alapozva, ami a süllyedés ellenére mutatott egy hirtelen magasságnövekedést. Életszerű? Nem. Ellenben a DH vagy a navigációs step-down magasságok elnézése, a benézett alásüllyedésből igen sok dokumentált eset is van (Guam, Birmingham/USA stb.) 

Ajánlom minden kétkedő figyelmébe a ruszki vizsgálat 25-ös ábráját, és azon a Radio Altitude görbéjét, ahol szintén észrevehetően meg-meg ugrik a rádiómagasságmérő az utolsó másodpercekben is. Ezeket az ugrásokat nem lehet egy ekkora nagyvassal lekövetni, ez nem SZu-22 (ami egyébként sem repül alacsonytámadást ugyanilyen látási viszonyok mellett, igaz? és ha mégis, nem rádiómagasságmérővel....).  

Előzmény: Miocsó (85106)
F1racingteam Creative Commons License 3 napja 0 0 85107

Azt meg lefelejtettem, hogy szerintem legközelebb sokkal felkészültebbek lesznek sajnos.

Előzmény: F1racingteam (85105)
Miocsó Creative Commons License 3 napja 0 0 85106

Üdv!

Hát égek egy kicsit, mivel a katasztrófa 1973 szeptember 29.-én történt  ( Hiába múlnak az évek )

 

Ha Almádiból jösz  Veszprém felé a távoli irányadó balra a hegy tetején volt. A közeli pedig Sztksz. szélében és a kettő között mély lapos völgy húzódik. a műút mellett van leszálló irányon a temető, azzal szemben kb 200 méterre van a pálya (338fok) küszöb.

Felhőben rárepült a gép a távolira és süllyedni kezdett,  majd jól megnyomta mert azt hitte magasan van, és a temető fölött kb 10m magasan elkapta az ott lévő fenyőfát- ha jól emlékszem a az elmondottakra- bal szárnnyal. A rádiós halt meg a többiek kb14 fő túlélték a balesetet. 80-ban még megvolt a félbe vágott fenyőfa a temető szélénél. R(ég nem jártam arra- talán még most is áll az a fa.)

 

Az elmondottak szerint a rádiómagasságmérő jelzése megzavarta a pilótát, és azt hitte magasan van a siklópálya fölött.

Előzmény: Töck Jenő (85099)
F1racingteam Creative Commons License 3 napja 0 0 85105

Békés egy környék...

 

Egyébként sok téren nagy mázlijuk volt a gép utasainak.Egyrészt ugye nem volt tömve a gép.Ki tudja hányan estek volna ki, ha többen ülnek a lyuk környékén?Másrészt meg nem várta meg szerencsére a merénylő, hogy magasabban legyenek, ahol sokkal nagyobb kárt okozott volna ez a robbanás.

Nem véletlen, hogy egyik szervezet sem vállalta magára a robbantást, eléggé ciki nekik egy ilyen eset.

 

Előzmény: Syracusa (85104)
Syracusa Creative Commons License 3 napja 0 0 85104

Nem hivatalos, de úgy tűnik, a kiesett utas lehetett az egyik terrorista, plusz kettő besegített a földön:

http://www.theguardian.com/world/2016/feb/08/somalia-plane-blast-airport-worker-handed-device-to-bombing-suspect

Nem is tudom, az élet néha igazságos. Vagy ilyesmi. A tag hosszú tervezés, konspiráció és bombaépítés után felszállt a gépre, hogy véghez vigye élete Nagy Tervét, aztán gyorsan kirobbantotta magát - és csak magát - belőle, pont csak akkora lyukat csinálva a törzsön amekkorán ő meg a füstje kifért. Szép karrier. És szerencsés.

Érdekes amit a reptéri biztonságról ír a cikk, amúgy. És az utolsó mondat is.

Előzmény: bakibaby (85056)
HPSA Creative Commons License 3 napja 0 0 85103

"A lengyel kormány gép esetében meg az volt az érzésem, hogy úgy repültek el Szmolenszkbe, mint a hobby prüttyögő egy verőfényes vasárnap délben, a 40 km-re lévő szomszéd reptérre pletykálkodni egy jó ízűt."

Amit egy repülés előkészítésében el lehet baxni, azt itt sikerült.. Eleve rendes késéssel indultak, mert Kaczynski még az utolsó pillanatban is újabb "főnököket" hívott el. Állítólag több magas rangú állami vezető ott szembesült vele hogy egy járaton lesznek -ami felrúgja azt a szabályt hogy egy állam összes vezetője (civil, katonai és gazdasági) nem utazhat egy gépen.. 

Mivel a szmolenszki ünnepség időpontja fix volt - ráadásul a "sajtó" már ott volt - még erősebb volt a nyomás a személyzeten, hogy "Minden áron" megérezzenek...

 

 

Előzmény: trizs77 (85098)
RNZoli Creative Commons License 3 napja 0 0 85102

Ne haragudj, de szinte mindenki száméra egyértelmű volt a baleset után, miután kielemezhetők lettek az adatok (anno itt is végigtárgyaltuk lázasan), hogy szinte biztos, hogy a RA alapján próbáltak profilt repülni

[....]

Nem szabadna így csinálni sem a szabályok, sem a józan ész szerint, főleg, hogy fogalmuk sem volt a terepprofilról, de ezt ne keverd azzal, hogy valójában mit csinál(hat)tak...

Dehogy haragszom :) csak nem értek egyet abban, hogy a pilóta az RA alapján próbálta megtalálni a küszöböt. Mondom is hogy miért. 

1.  Mivel nem volt CRM valóban, válasszuk szét a navigátort és a pilótát. A navigátor nagyon kevés tapasztalattal rendelkezett, a jelentésben én olyat véltem felfedezni, hogy ő elkövette azt a hibát is, hogy tévedésből a megadott QNH helyett standard atmoszferikus nyomásra állította be a barometrikus magasságmérőt (ami így többet mutatott), majd elkezdte beolvasni az RA adatokat a pilótának. Ezzel a pilóta igen remekül meg lett tévesztve, mert hallja a mélyedés miatti nagyobb RA adatokat, közben a perifériás látásában lát egy ennek megfelelő barometrikus magasságot, a kettő klappol (csak a valóság nem). 

 

2.  A felszíni magasságokról nekik személyesen nem volt információjuk, de volt velük egy elektronikus kütyü, a TAWS.  Mi a retkes bánatnak terveznének bármilyen RA-ra épülő megközelíést, amikor ahhoz tényleg nagyon pöpecül meg kellene mindent beszélni (ami idő, és a kitérő reptér sem a szomszédban volt), eközben ott van a TAWS agyában az egész felszíni magasság adatbázis? Lehet hogy én vagyok a benga, de bárhogy is néztem az anyagot, nem találok arra utalást, hogy a személyzet bármely tagra ténylegesen RA adatokra alapozva akart rárepülni a pályára. Ehelyett olyat látok, hogy rosszul lett beállíva a barometrikus magasságmérő és a navigátor csak a szokásos eljárás szerint hangosan olvassa az RA magasságokat, de nem azért, hogy ezzel irányítsa a pilótát.   

 

Szóval csábítónak tűnik kijelenteni, hogy az RA értékekre alapozták a pálya megközelítését, de ennek ellentmondanak a fentiek.  A személyzet nem alkotott egységes csapatot, volt benne egy nagyon kis óraszámú bénázó navigátor, egy határozatlan és erőtlen másodpilóta (aki a robot sem tudja kikapcsolni az első átstartolási kisérlete megkezdésekor), és egy, a pályafények keresésében teljesen elmerülő pilóta akit még a TERRAIN AHEAD sem ébreszt fel, csak a ködből kiugró fák látványa. 

 

Ha szerinted továbbra nincs igazam, akkor hol tévedek, mit olvasok rosszul a jelentésben, vagy esetleg mi nem stimmel az orosz jelentésben? 

(Ne arra hivatkozzunk, hogy ezt már megbeszéltük ezerszer, meg különben is 50 évvel ezelőtt az történt hogy...)

 

Előzmény: Antera (85096)
elemes Creative Commons License 3 napja 0 0 85101

arra van oroszellenes politikai igény

 

az nincsen, csak kacsinszki igény.

Előzmény: Vgyuri1946 (85100)
Vgyuri1946 Creative Commons License 3 napja 0 0 85100

Csak egy itt a kérdés: mit akarnak vizsgálni a lengyelek? Vagy ez nem is érdekes, csak az, hogy vizsgáljanak, mert arra van oroszellenes politikai igény? A végén még a szegeny PAR kezelőt fogják elmarasztalni, mert miután a pilóta elutasította a segítségét, mégis beleszólt a rádióba, hogy "túl alacsonyan vagy", megzavarva ezzel a pilótát :-) 

Előzmény: Antera (85096)
Töck Jenő Creative Commons License 3 napja 0 0 85099

Én még nem hallottam róla. Ha nem nagy kérés, akkor szeretnék kérni pár mondatot, hogy mi is történt.

Előzmény: Miocsó (85091)
trizs77 Creative Commons License 4 napja 0 0 85098

Egyet értek.

 

Egyszer egészen más ügyben, nagyon régen,  (nem vettem részt) de épp ott voltam egy MALÉV gép személyzet repülés előkészítésén.

Ez általában 35-50 perc, akkor kb. 70 percbe telt.

 

Ugyanis egy olyan görög szigetre repültek ahová azelőtt nem repült a MALÉV.

Ők voltak az elsők.

 

A kapitány rendkívül alaposan felkészült és jobbkezével végig vették, hogy :

 - mi van/lesz ha innen?

 - mi lesz ha onnan?

 - mi lesz ha átstart ?

 - mi lesz ha ilyen idő lesz a megközelítéskor, ha olyan lesz ?

 - mit csinálunk ha ez lesz, mit csinálunk ha az lesz ?

 

A lengyel kormány gép esetében meg az volt az érzésem, hogy úgy repültek el Szmolenszkbe, mint a hobby prüttyögő egy verőfényes vasárnap délben, a 40 km-re lévő szomszéd reptérre pletykálkodni egy jó ízűt.

 

Egy kormánygéptől azt várná az ember (naívul), hogy a megrepülni kívánt repülőtérről még a helyi szolgálati ürgék számát is fejből tudják, nem hogy még a megközelítés terepviszonyaival sincsenek tisztában ?

 

 

Előzmény: Antera (85096)
schlumberger Creative Commons License 4 napja 0 0 85097

Kellet volna

Előzmény: Antera (85096)
Antera Creative Commons License 4 napja 0 0 85096

Ne haragudj, de szinte mindenki száméra egyértelmű volt a baleset után, miután kielemezhetők lettek az adatok (anno itt is végigtárgyaltuk lázasan), hogy szinte biztos, hogy a RA alapján próbáltak profilt repülni, de nem briefingeltek, fogalmuk sem volt a reptér előtti mély völgyről, jól láthatóan a völgy fölé érve elvették a gázt és megnyomták, mivel -a magasságértékek változása alapján- csökkenni látszott a süllyedésük.

Ezt támasztja alá a süllyedési profiljuk is.

Nem szabadna így csinálni sem a szabályok, sem a józan ész szerint, főleg, hogy fogalmuk sem volt a terepprofilról, de ezt ne keverd azzal, hogy valójában mit csinál(hat)tak...

(Nekem még -sokakkal ellentétben- máig az a véleményem, hogy biztonságosan megcsinálható lett volna ez a megközelítés -bár szabályos semmiképp nem lett volna- ha precízen megtervezték volna a terepprofil szerint, hogy mikor/hol milyen RA értékeket kell(ene) látniuk, és ezt ellenőrzésként használva repültek volna szokásos állandó süllyedéssel (variora), biztonságosra számított valódi DA-val, és esetleg a RA mellett valaki barometrikusan is kontrollált volna, és ha valami nem stimmel össze, vagy ellentmondás, zavar van, egyből átstartolás. Kellet volna egy kis előre tervezés és CRM hozzá...).

Előzmény: RNZoli (85093)
Vgyuri1946 Creative Commons License 4 napja 0 0 85095

Ha meg 5 főnök, és közülük 4nek pilóta szakszója is van ....

 

Majdnem 15 éve történt. Szegény WP és utasai :-(

 

Előzmény: Miocsó (85091)
trizs77 Creative Commons License 4 napja -1 0 85094

Két kisgép ütközött magyar idő szerint szombaton éjjen fél 1-kor a Los Angeles-i kikötő fölött.

 

A hatóságok csak roncsokat találtak, a repülők idős pilótáit, illetve az egyik utasát nem.

 

Az egyik gépen egy 61 és egy 81 éves férfi, a másikon egy 72 éves nő tartózkodott a parti őrség, illetve a légügyi hatóság szerint.

A három embert szombaton egész délelőtt keresték, de csak az egyik gép roncsait találták meg.


A két gép mintegy 1 kilométeres magasságban ütközhetett össze a radarfelvételek szerint, amelyeken az látszik, ahogy egymás felé tartanak, majd eltűnnek a képernyőről.


Egy halászhajó legénysége vette észre, amint egy kis repülőgép az óceánba csapódik.

A helyszínre érkező mentőcsapatok meg is találták a gép roncsait, benne a repülési naplóval, amely szerint két férfi tartózkodott a fedélzeten.

A másik gépet, amelynek csak az azonosító számát találták meg, egy idős nő vezette.

RNZoli Creative Commons License 5 napja 0 0 85093

Itt minden információt meg lehet találni, nem kell a napi kis színes hírekből, vagy a nagyközönség számára dramatizált filmsorozatokból (félre) tájékozódni. Sőt, találgatni sem kell.

http://www.mak.ru/english/info/tu-154m_101.html

 

 

"The navigator monitored the altitude by radio altimeter though when making an approach with ICAO Cat I minima (cloud base 60 m) and better, maneuvering, decision making and altitude monitoring must be conducted with use of only pressure altimeter."

 

 

HPSA Creative Commons License 5 napja 0 1 85092

Valahol megvan nekem a CVR átirata pdf-ben lengyel és orosz nyelven..

 

Az utolsó kb. fél perc elég tanulságos - vagy inkább érdekes.. Ha vartyog a rendszer hogy TERRAIN AHEAD az a nagy álmoskönyv szerint nem jó jel egy repülőgép esetén...

 

 

Előzmény: Vgyuri1946 (85089)
Miocsó Creative Commons License 5 napja 0 0 85091

Azért ilyet ne írjál.

1968? Cseh Il-14 Szentkirályszabadján történt katasztrófájára emlékszel-e?

Ha két főnök repült a géppel akkor pedig mindig óvatosnak kellett lenni.

Előzmény: RNZoli (85085)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!