Keresés

Részletes keresés

robicsek Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35123
vagy Quo vadis.... olyan keveredés, mint mikor elszáll valaki felett az idő vasfoga :-)))))))))))))
Előzmény: Vgyuri (35122)
Vgyuri Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35122
Előzmény: lborli (35121)
lborli Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35121
Így ahogy mondod. Qui prodest? Ez itt a kérdés. Offvégepont
Előzmény: széles tamás (35108)
Vgyuri Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35120

De a Honvédség helikopterei nem lennének bevethetőek?

Azokat be is vetették az idén, gondolom azért, mert az égő erdő közepén is voltak tanyák, és "pontcélok ellen" a a Mi-8 Bamby Bucket megoldása is használható. De a helikopter nagyon drágán repül és területi szórást nem tud csinálni.

 

Az igazi tűzoltórepcsinek elég 1-2 km lezárt folyószakasz a Dunán vagy a Tiszán, de a lezárást előre meg kellene szervezni, akkor két rendőrmotoros percek alatt kihúzna a folyón egy-egy piros bólyasort tartalmazó kötelet.

 

Előzmény: DAttis (35117)
trikó Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35119
Azért ne keverjük a helit ezzel a géppel. Gyorsan és sokat tankol, gyorsa(bba)n repüli le a távot a "tankolás" és az oltás közt, olcsóbban üzemel, egyben nagyobb területre ürít, mint egy heli.
Előzmény: Törölt nick (35116)
Vgyuri Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35118

Ahol a prevenciós intézkedést maga a biztosított csinálja és a költségeit is maga viseli, olyan van, mert az csak egy konstans (tarifa) a képletben.

 

Az a prevenció nincs benne a matematikában, ahol a biztosítónak magának kellene fizetni az őrjáratozó sárkányrepülőt meg a túzoltó extrafelszerelését egy későbbi kisebb kárérték reményében.

 

Még olyan sem tudom, van e nálunk, amit anno az NDK-ban láttam. A templomtoronyban állt egy manus távcsővel és adó-vevővel és ha meglátott egy kezdődő tüzet, akkor kiadta a riasztást. Pedig az NDK-ban is a biztosító elvben akármekkora kárértéket megtérített a szerződés szerint. De a német ember olyan, hogy ...

 

Ma a zöldbáró meg a maradék néhány tsz az ezerholdas búzaföldjére meg tudná fizetni ezt, de mit csináljon a "nemzetfenntartó kisgazda" a háromholdas Torgyán-parcellájával?

 

 

 

Előzmény: heted7 (35114)
DAttis Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35117
Az lehet így van, de amikor elég egy ilyen erdő jelentős méreg (dioxin, sokat dumálnak most róla) is kerül a levegőbe, égéstermékként, ami ha azonnal rövidtávon nem is de hosszútávon globálisan is hat nem beszélve lokálisan is.

Nálunk a közelben van egy természetvédelmi terület hegy, tele zölddel, bokrok fák, na most a hegy alján kis telkek és pár tulaj illetve inkább csöves akik nyaranta passzióból (ált illuminált állapotban) rendszeresen felgyújtják a telket és párszor nem múlt sokon hogy az egész Sas-hegy lángba boruljon, ez a hely ráadásul nehezen megközelíthető "szal" egy komolyabb tűznél elkelne a tűzoltó repcsi vagy heli tartállyal,

De az, hogy a közelmúlt tűzeinél se tudtak alkalmazni repülős tűzoltást szerintem elég siralmasnak tűnik.
A bolgárok által kölcsönkért orosz IL 76ost nehezen tudták volna alkalmazni itt. Bulgáriában mégis ott Fekete-tenger
De a Honvédség helikopterei nem lennének bevethetőek?

Nade ez ide off
Előzmény: robicsek (35110)
Törölt nick Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35116

A százmilliárd sántít. Még a tizede is csak a kárigény. Ami mindíg erősen "bruttó". A valós ennél kisebb. De egy repcsi, vagy heli igennagyon rossz hatásfokkal dolgozik.

Egyedül meg semmit nem ér. Legfeljebb kiegészíti az emberi erőt. Ráadásul nálunk pl. a Kiskunságban messziről is kellene cígönli a wizet. Közvetlen anyagi hasznot kimutatni nagy könyvelői feladat lenne. Persze szükség volna kritkus esetben, csak nem ennyire populáris a megoldás. 

Cmelákot akkor használtak tűzesetnél, mikor a pilóta vállalkozó maga gyújtogatott, hogy legyen mire bérelni tőle oltógépet.

 

Előzmény: széles tamás (35108)
trikó Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35115
Azért egy ilyen feltankol néhány Cmelakra valót. Alacsony hatékonysággal a honvédség helikopterei is tudnak dolgozni, ahhoz nem kell Cmelak... :P
Előzmény: Ertet Lenke (35113)
heted7 Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35114
Kötöttél már valaha biztosítást?! Lakásbiztosításra igenis megnézik, hány zár van az ajtón, casconál az immobilizer, GPS-es védelem díjcsökkentő tényező. Nem szeretem őket, de ez azért csúsztatás.
Előzmény: Vgyuri (35112)
Ertet Lenke Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35113
En ugy tudom, van Magyarorszagon olyan gep (Turbo Cmelak) ami alkalmas lenne tuzoltasra.

Egyszer a Lujo be is mutatta egy repulonapon. Nekem tetszett a mutatvany :-)

Azt, hogy keszenletben all-e, riasztjak-e, es az egesz szervezet hogyan mukodik, azt ne kerdezze senki, fogalmam sincs. (ekezetek sincsenek ezen a billentyun)
Előzmény: széles tamás (35108)
Vgyuri Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35112

A prevenció, mint aolyan semmilyen gazdasági számításban nem fő szempont. Nagyon tanulságos volt, amikor vagy 15 évvel ezelőtt a mototros sárkányozás hőskorában próbáltunk házalni a biztosítóknál a gabonatüzeket minimalizáló őrjáratozás ügyében. A biztosítók azt mondták, hogy a biztosításmatematikában kidolgozott módszer van a károk lekezelésére, aminek a vég egy bizonyos határon felül a díjemelés, ami mindent megold. A prevenciós költség nincs benne a biuztosításmatematikában.

 

A túzoltóságnál elmondták, hogy nekik semmi különösebb kézzelfogható érdekül nincs abban, hogy kisebb legyen a tűz. Ennél komolyabb dolgokból sincs hasznuk. Pl. azért nem kapnak dicséretet, ha hamarabb, kisebb kár mellett oltják el a tüzet. De ha ennek érdekében több habképzőt tesznek az oltóvízbe, akkor a keret túllépéért igen komoly lecseszésre számíthatnak.

 

Akkor hol van ebben a lehetőség a túzoltógép bérletére. Viszont gazdaságosság nélkül is lenne tűzoltógép, ha ma megfefelő vezető megfelelő rokonának lenne e gy ilyen tűzoltógépe. Viszont ha nem a megfelelő mebernek van tűzoltógépe ...

 

Komolyra fordítva, ezek a kitejedt tüzek mindig beretvaélen való táncolást jelentenek. Az erdő-mező leégése egy kisebb kár, esetleg még haszon is van rajta. Azután 100 méteren és néhány m/sec szélerősségen múlik, hogy mikor kezd el lakott területet veszélyeztetni a tűz, de ha ez bekövetkezik, nincs idő akkor keresni tűzoltógépet. Ezért kellene együttműködni a horvátokkal és szlovákokkal, hogy gyors ütemezéssel lehessen kapacitást bérelni. Meg imádkozni, hogy ne egy időben legyen a legnagyobb tűz az Adriai tenger parti hegyein, mint a kiskunsági erdőben meg a Fátrában.

 

 

Előzmény: széles tamás (35108)
trikó Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35111
Én azt gondolom, hogy mint minden a magyar erdők körül ez is néhány lesz@romtabletta bevétele után kerül mindig asztalra. Majd ha ugyanoslyan rendszeres lesz az erdőtűz, mint tölünk délre, és már ötve darab ilyen repülő árát kifizettük, akkor lesz kísérlet arra, hogy melyik haver cége legyen a gépek importőre, és melyik az üzemeltető.

Szándékos tétlenségben én sem hiszek, de egy sörrel én is meggyőzhető vagyok :)))

Ugyanakkor a gép üzemeltetése nem kis előkészítést igényel. Tengerünk nem lévén tavainkon, folyóinkon olyan kijelölt vízfelszíneket kell létesíteni, ahonnan baj esetén távoltarthatók strandolók, hajókázók...stb.
Előzmény: neofrix baszmacs (35109)
robicsek Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35110
azonkivul, van olyan álláspont is, hogy az erdőtüzek pont segítenek az erdők megujulásában, ugy igen-igen hosszutavu globális alapon - ugyanis ami anyag elég, az pont jo taptalaj. Van is valami olyan tropusi vagy mi fafajta, ami asszem ki is halna, ha nem égne le rendszeresen. Valahun olvastam.
Előzmény: neofrix baszmacs (35109)
neofrix baszmacs Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35109
Én egy sörért bármelyik politikusról elhiszek bármilyen rosszat, akár azt is, hogy direkt hagyja, hogy leégjenek az erdők. Viszont az érvelésedet még ki kéne egészítened annak a megmutatásával, hogy egy ilyen repülgép meg tudná oldani az erdőtűz-problémákat. Én se a technikáját, se a kapacitását nem ismerem az ilyesminek, de azt azért látom, hogy ahol van tűzoltórepülő, ott azért még van erdőtűz.
Előzmény: széles tamás (35108)
széles tamás Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35108

A közlekedéstopicban egyszer megírtam már a véleményem a politikusuk hozzáállásáról, természetesen csak gazdasági szempontból.

Jutalmul egy hétre letiltottak.
Lehet, hogy most véglegest kapok, de bevállalom.

 

Számoljunk egy kicsit!

Ebben az évben már 100 milliárdos kárt okoztak az erdő-és avartüzek.
Egy ilyen repülőgép éves lizingdíja a személyzet éves bérköltségével sem haladna meg egy-két százmilliót.

A kérdés adja magát. Kinek éri meg, hogy ekkora károk keletkeznek?

Előzmény: Vgyuri (35102)
trikó Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35107
Na itten kezd letisztulni a kép FBW és robot ügyben, de - mint lejjebb szösszentem - a digitális rendszerek egymásba integrálhatósága kicsit összekutyulja az átláthatóságot.

A valóságban az alapállás:
adott az FBW, ahol a lényeg az, hogy bowden és tolórudak helyett elektron és villanydrót van. Ez analóg és digitális elven is megvalósítható.

Aztán jön a repülésvezérlő elektronika ami a repülőgép kormányfelületeinek (adott esetben akár hajtóműveinek) irányításában működik közre, de ez magában is több számítógépből áll.

A rendszernek akár a pilóta, akár az autopilot is adhat utasítást, de bizonyos dolgokat saját maga intéz (elasztikus szárny kiegyensúlyozása pl.).

Magyarul a FBW az repülésvezérlő rendszer és az autopilot egymásra, ha úgy tetszik egymásban is dolgozhat. Ezért nem olyan könnyű szétválasztani a dolgokat, mint a régi bowdenes-tolórudas időkben.
Előzmény: trottli (35076)
trikó Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35106
Dehogynincs. Csak hónaljban hordja a lábfejét (pedig nem egy balettoslány alkat...) :))
Előzmény: Vgyuri (35093)
Vgyuri Creative Commons License 2007.08.09 0 0 35105

De ha horvátoknak van, olyan nagy dolog lenne elhívni egy-két fordulóra? A bolgárok IL-76ost béreltek az oroszoktól, pedig az messzebbről jött.

 

Előzmény: BJani (35104)
BJani Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35104
A Mediterrán térségben sokan használják, csak van aki újjabbat, van aki régebbit.
Előzmény: Vgyuri (35098)
Vgyuri Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35103

Civil proterancia = Protezione civile :-)

 

Előzmény: Vgyuri (35102)
Vgyuri Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35102

Az olasz az előbbi képcsokorból a legalsó, 21-es oldalszámú gép, rajta a Civil proterancia (polgári védelem) felirattal.

 

Ezek szerint itt a környéken (majd) mindenkinek van ilyen, csak mi játszadozunk a tűzoltóvonattal?

 

 

 

Előzmény: széles tamás (35101)
széles tamás Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35101

Ha jól tudom, ez a Croatia air force gépe

 

 

CL-415 Croatia Air Force

 

 

 

 

Meg ez is:

 

 

 

 

 

CL-415 Croatia Air Force cokpit

 

munka közben.

Előzmény: Vgyuri (35098)
robicsek Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35100
hát, én programoztam analog szamitogépeket - vagy 30 éve, és ugy oldották meg a differenciálegyenleteket, hogy csak na. Ha jol emlékszem, mert vizsga után berugtunk.
Előzmény: manhattani (35097)
pp263 Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35099
Nagyon OFF

Azért a Neumann-elvek tartalmaznak még ezt-azt.

Nagyon ON
pp
Előzmény: manhattani (35097)
Vgyuri Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35098

Ez a kanadaiak tűzoltóamfimbiája, amit ezek szerint az olaszok is használnak? A multkor volt egy film erről, meg a még nem lgt-s elődjéről az NGC-n, vagy valamelyik rokonán.

 

Előzmény: széles tamás (35094)
manhattani Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35097

>Egy analóg szabályozó visszacsatolást is nevezhetek számítógépnek, ha akarom.

 

Sztem csak ha tárolt program vezérlésű. Ha nevezhetnél, akkor egy felhúzhatós óra is számítógép lenne.

Előzmény: tyrconnel (35082)
manhattani Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35096

>egész tuti első kézből tudom, hogy a reaktorkat compi viszi az ember csak dísz.

 

Olyan lehet ez, mint amilyen vezérléseket csináltunk az olajiparnak a 80-as évek végén. Betekerte a dolgozó a követendő trendet a számítógépen (DOS-os XT :-)) ), és az szabályzott mindent, aztán ment az ember megnézni a szinteket az olaj tetején lévő úszóból jövő huzal végére kötött mutatón... (Aztán az olaj habos lett, az úszó nem a tetején volt, a szintet a PC-nek jelet küldő érzékelő is rosszul mért, és hömpölygött a habos olaj a vezérlőterem lépcsőjén :-))

 

(Persze hogy off, de úgy élvezem, hogy erről beszélgetünk a Repülőszerencsétlenség topikban :-))   )

Előzmény: vince (35080)
manhattani Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35095

>Az hogy pld a bp-i 3as metró tkp teljesen automatikus vezérlésű sztem senki se tudja (max aki utánanézett), ...

 

Nem teljesen, csak nagyrészt, az ember egy gomb megnyomásával indítja az ajtók csukása után. Igaz, a sebességet egy pálya-gumipaplan jelfeladása szabályozza a megállásig, beleértve a pálya lassújeleket is. Szóval az ember kell oda, másképp nem járna a metró.

Előzmény: DAttis (35075)
széles tamás Creative Commons License 2007.08.08 0 0 35094
De cujva szép!!!
Előzmény: Vgyuri (35093)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!