Szerintem az a probléma, hogy először is nem fogod időben felismerni, hogy nagy gáz van, aztán nem fogod időben elhinni hogy nagy gáz van, aztán nem mersz időben cselekedni, ha nagy gáz van....
Normális esetben az utast a pilótafülke közelébe nem engedik, így nehéz elhatározás lesz félretolni a félig, vagy egészen kábul tpilótát, miközben az utasok másik fele téged akar agyon ütni, mert szerintük el akarod téríteni a gépet.....
És mire ők is rájönnek, hogy te vagy az ameriken híró, addigra már vége a filmnek....
Valaki korábba írta, hogy nagyon gáz lesz, ha a műszak hibázott....
Szerintem ha elromlik egy repülő, ott mindíg van egy műszaki hiba.....
Viszont ha ma Európában lezuhan egy ilyen kategóriájú repülőgép, akkor ott marha sok szál van, és ebből legalább egy szinte biztos hogy oda vezet, amit Top Management-nek hívnak.....
a teveben most olvastak be az utaslistat. tenyleg sok gyerek volt a gepen:(
sem szakerto, sem nagyon utazo nem vagyok, ennek ellenere furcsallom, ahogy a pilotak reagaltak a problemara. nem egyszer utaztam a pilotafulkeben, lattam eleg sok leragasztott hibajelentest, amit a foldi kiszolgaloknak jeleztek a pilotak es meg sokaig itt ragadtak a billentyukon, de soha nem ereztem, hogy pillanatokon mulnak a dolgok. tul sok ketyere van abban a fulkeben. ha elromlott a legkondi, mar ha az romlott el, miert szakadt meg az osszekottetes is, miert nem vette at az iranyitast a robotpilotatol a pilota?
par napja a Malev menetredszerinti jarata tobb mint 2 oras kesessel erkezett Larnacara. a gep nem toltott tobb idot a foldon mint 30 perc.
Erkölcstelennek tartom, hogy így közzé teszik.:((( Szerintem abszolút magánügy, hogy ki volt ott és ki nem. Akiknek tudni kell, úgy is idejében értesülnek.
Es most leszek kivancsi a melyen tisztelt hatosagunkra,mi fog valtozni vagy minden megy a maga utjan tovabb!valahol a net-en olvastam,hogy az egyik resztvevo tavaly is "terepezett" egyet Horvatorszagban,ugyhogy talan meg kene neki adni egy-ket eselyt,legkozelebb hatha osszejon.
Szinte hihetetlen, hogy az index szerkesztősége felfogta, hogy a fórumain olyan "know-how sűrűség" áll rendelkezésére (nem csak repülési ügyekben), amit vétek nem kihasználni.
Ráadásul az itt megforduló valódi szakértők -- szerintem -- a saját szakmájuk iránti tiszteletből (és nem pénzért) szakértenek; csak hogy ne jelenken meg annyi baromság a sajtóban. (Mert nem csak a repüléssel kapcsolatosan van tele baromsággal a média, hanem minden "szakmai" téren. Csak mindenki azt érzékeli, amihez maga is konyít valamit.)
Meg kar ezekrol gondolkodni a media ugy is azt fogja irni amivel olvassak vagy nezik oket nem biztos hogy a teljes igazsagot! Szoval tok egyszeru mindenkinek a mediaban szerepelnie es okoskodni hogy biztos a pilcsik voltak a szarok es nem csinaltak ezt meg azt... biztos meg volt az okuk ra hogy miert nem tudtak tenni semmit! a masodpilota mar jo par eve repult a nemet kapitanyrol mar nem is beszelve!
Csak nem a mi Újlakink a szakértő? A fejtegetés mindenesetre logikus. Ami megint marhaság a cikkben, az szintén a sajtó nyelve (AP- értesülésre hivatkozva): "légkondícionálók" vannak szerintük a gépeken. Szerintem pedig egy légkondicionáló rendszer van, pontosabban magassági rendszenek hívják. Légkondicionálók a panellakások oldalán vannak....
Ha ez az egy rendszer nagyon meghal a gépen, netán kihermetizálódást okoz, akkor komoly baj lehet. A rendszer nemcsak a kellemes hőmérsékletért felelős, hanem a megfelelő levegőcseréért, és a magasságnak megfelelő túlnyomás megtartásáért is. Ha egy-egy eleresztőszelep meghibásodik, még nem jelent feltétlenül bajt. Ha igaz, hogy többször volt gond vele akkor visztont előfordulhat vezérlési gond is, ami már számottevő és gyorsan eszkalálódó problémákat okoz, ha pl. több szelepet is rosszul vezérel..
Lehet persze másfajta kihermetizálódás is, nem tudom, hogy mennyire tudták a vadászok körbenézni a gépet. kimozdulhatnak ajtók, ablakok, sérülhet a keszonfal a hermetikus és a nem hermetikus törzsszakaszok közt ...stb.
A Heliosnak is van NG-je is meg Classic-a is, gondolom mindenki repült mindennel. Legmarkánsabb különbség a FLT/GRD kapcsoló és az oxigéncsap.
Ha egy görög valamit elkezd vizsgálni, abban nem vagyok maximálisan biztos, hogy ott az igazság kiderítése és az abból nyerhető tapasztalatok leszűrése az elsődleges cél.
Nagyon rejtélyes az ügy, remélem valaha kiderül az igazság.
"A hat épségben leszállt gép pilótájáról kiderült, hogy azok közül csak egy rendelkezett a repüléshez szükséges valamennyi dokumentummal, ezért csak ez a pilóta hagyhatja el repülőgépével Horvátországot."
"Valóban! Kanárit, vagy mit visznek le a bányába, hogy jelezze az oxigénhiányt!"
Kedves HA-SLN ! ( csak most tudtam az elmúlt pár nap írásait végigolvasni )
Öreg professzorunk most azt mondaná "no ez egészen nem így igaz " Régen "anno 18..." még volt ilyen ( kanári szerkezetű ) mérőműszer is, de az nem az oxigénhiányt, hanem a nem kívánt mennyiségű metángáz jelenlétét "mutatta ki" a talpa feldobásával.
Azóta már nálunk is sokkal modernebb lett a műszerezettség, csak időközben sajnos a bányák "fogytak" el. Amúgy a többi amit írsz stimmel.
'Túlélhető vészhelyzetből lett elkerülhetetlen tragédia' Index 2005. augusztus 15., hétfő 12:44 Megmenekülhettek volna a Helios légitársaság prágai járatának utasai, ha a kabinnyomás csökkenése miatt lezuhant gép pilótái időben megkezdhették volna a vészsüllyedést, hiszen háromezer méteres magasságban már elég lett volna az oxigén, és nem lett volna dermesztő hőmérséklet sem. Az, hogy elsőként a pilóták vesztették eszméletüket, arra utal, a hiba a pilótafülkében keletkezhetett.
Egyre valószínűbb, hogy műszaki hiba okozta a ciprusi Helios légitársaság Athénon keresztül Prágába tartó Boeing 737-300-as típusú gépének vasárnapi katasztrófáját. A ciprusi légitársaság gépe, fedélzetén száztizenöt utassal és hat fős személyzettel a földbe csapódás előtt két órán át körözött úgy a levegőben, hogy a pilóták már nem voltak eszméletüknél.
Túlélhető katasztrófa
A gépen minden jel szerint kritikusan lecsökkent a kabinnyomás, ami egyrészt oxigénhiányt, másrészt drasztikus lehűlést okozott - az áldozatok többsége a mentők szerint jéggé fagyott. A Flight International szakhonlap beszámolója szerint a kabinnyomás csökkenése esetén a pilótáknak elsőként - még az utasok figyelmeztetése előtt - kell felhelyezniük az oxigénmaszkokat. Az, hogy a gépet követő F-16-os vadászgépek pilótáinak beszámolója szerint a másodpilóta a kormányra dőlve feküdt a gép pilótafülkéjében, a repülő kapitányát meg nem látták, ennek elmaradására utal. A vadászpilóták beszámolója szerint az eszméletlen másodpilóta feje mellett ott lebegett az oxigénmaszk.
Túlélhető vészhelyzetből lett elkerülhetetlen tragédia, vélekedett az Indexnek Újlaki László repülésügyi szakértő. Újlaki szerint normális esetben a kapitány és a másodpilóta egyikének a keze ügyében kellett volna lennie egy ellenőrzött, üzemképes oxigénmaszknak, pont a kabinnyomás csökkenése miatti balesetek elkerülésére. Ekkor ugyanis az oxigénmaszkkal felszerelt pilóta biztonságos magasságba manőverezhette volna a gépet.
Hiba a pilótafülkében A kabinnyomás drasztikus csökkenésekor vészsüllyedésbe kellett volna kezdeni, azaz a gép képességei szerinti legnagyobb sebességgel négyezer méteres magasság alá kellett volna ereszkedni. Ez az átlagosan két percig tartó manőver biztosíthatta volna az elviselhető légnyomást, hőmérsékletet és oxigénmennyiséget a személyzet és az utasok számára. Irányítás nélkül azonban a gép a magasban maradt, lassú kínhalálra ítélve az utasokat, írja az AP. Ezt bizonyítja több sms és telefonüzenet, amit a gépről küldtek a fagyoskodó, légszomjjal küzdő utasok. "Isten veled, bátyám, itt vagyunk megfagyva" - búcsúzott sms-ben egy utas unokatestvérétől.
Újlaki feltételezései szerint az, hogy a pilóták elvesztették az eszméletüket, arra utal, hogy a hiba a pilótafülkében keletkezhetett. A szakértő elképzelhetőnek tartja, hogy a kabinnyomás csökkenése először csak a pilótafülkét érintette, mire az utastérben is szökni kezdett a levegő, már kioldottak az oxigénmaszkok. Ez megmagyarázná, hogy maradhattak életben az utasok jóval a hiba bekövetkezte után is.
Bojkottálják a Helios járatait A balesetet az első feltételezések szerint a gép meghibásodott légkondícionálói okozhatták. Az AP értesülései szerint a Helios gépein többször is probléma volt a légkondícionálókkal, több utas egybehangzó beszámolója szerint az elmúlt hónapokban többször is előfordult, hogy az utastérben fagyasztó hideg volt, amit az utaskísérők plusz takarók kiosztásával orvosoltak. Máskor az is előfordult, hogy a légkondícionáló trópusi forróságúra fűtötte fel a kabint.
A vasárnapi tragédia máris zavarokat okozott a Helios forgalmában. Hétfőn a légitársaság Szófiába tartó járatának személyzete és utasai is megtagadták, hogy a fedélzetre lépjenek. A Ciorusi Hírügynökség jelentése szerint mintegy száz utas azt követeli, hogy egy másik légitársaság gépe szállítsa őket Bulgáriába.
Nekem megvan a videó a Etióp 767-es uccsó leszállásáról...!!! Nem túl jó minőségű, de ugyanaz a videó, ami annó körbejárta a világot.
Abban én is egyet értek veled, h ha bármi oan történne repülés közben ami a pilcsik tehetetlenségéhez vezet és utasként jelen vaok én is, de nekem semmi bajom (relatíve), fix h megpróbálnék vmit teni a túlélés érdekében... Szimen nincs az a típus amit nem tudnék elvezetni...:-) de persze a görgösszék+képernyő párosítás semmi a real cockpit-hoz képest, na meg persze az adott sziutáció. De megpróbálnám...
Bár ez nagyon "csúnya", de a repülés törvényet vérrel írták. Be kell tartani őket. A kötelékrepülésnek szabályai vannak. Ha betartod jó, ha nem akarod, akkor más fajta szabályok szerint kell repülni. Egy hasonló esetben minden gépnek fel kell készülnie, mintha önállóan repülne, önállóan kell Rep tervet törlteni, rádiózni, és megfelelő felkészülséggel rendelkezni. Persze semmi baj, ha segititek egymást, de önállóan is helyes döntést kell hozni.
Nem vitatkozni akarok, latom hogy itt tenyleg sokkal tapasztaltabb emberek vannak. Inkabb kerdeznem, hogy ti hogyan csinaljatok ilyenkor. Tenyleg az a celom, hogy szakmailag fejlodjek, plane ha az alabb leirt modszer veszelyt rejt magaban.