"Valóban! Kanárit, vagy mit visznek le a bányába, hogy jelezze az oxigénhiányt!"
Kedves HA-SLN ! ( csak most tudtam az elmúlt pár nap írásait végigolvasni )
Öreg professzorunk most azt mondaná "no ez egészen nem így igaz " Régen "anno 18..." még volt ilyen ( kanári szerkezetű ) mérőműszer is, de az nem az oxigénhiányt, hanem a nem kívánt mennyiségű metángáz jelenlétét "mutatta ki" a talpa feldobásával.
Azóta már nálunk is sokkal modernebb lett a műszerezettség, csak időközben sajnos a bányák "fogytak" el. Amúgy a többi amit írsz stimmel.
'Túlélhető vészhelyzetből lett elkerülhetetlen tragédia' Index 2005. augusztus 15., hétfő 12:44 Megmenekülhettek volna a Helios légitársaság prágai járatának utasai, ha a kabinnyomás csökkenése miatt lezuhant gép pilótái időben megkezdhették volna a vészsüllyedést, hiszen háromezer méteres magasságban már elég lett volna az oxigén, és nem lett volna dermesztő hőmérséklet sem. Az, hogy elsőként a pilóták vesztették eszméletüket, arra utal, a hiba a pilótafülkében keletkezhetett.
Egyre valószínűbb, hogy műszaki hiba okozta a ciprusi Helios légitársaság Athénon keresztül Prágába tartó Boeing 737-300-as típusú gépének vasárnapi katasztrófáját. A ciprusi légitársaság gépe, fedélzetén száztizenöt utassal és hat fős személyzettel a földbe csapódás előtt két órán át körözött úgy a levegőben, hogy a pilóták már nem voltak eszméletüknél.
Túlélhető katasztrófa
A gépen minden jel szerint kritikusan lecsökkent a kabinnyomás, ami egyrészt oxigénhiányt, másrészt drasztikus lehűlést okozott - az áldozatok többsége a mentők szerint jéggé fagyott. A Flight International szakhonlap beszámolója szerint a kabinnyomás csökkenése esetén a pilótáknak elsőként - még az utasok figyelmeztetése előtt - kell felhelyezniük az oxigénmaszkokat. Az, hogy a gépet követő F-16-os vadászgépek pilótáinak beszámolója szerint a másodpilóta a kormányra dőlve feküdt a gép pilótafülkéjében, a repülő kapitányát meg nem látták, ennek elmaradására utal. A vadászpilóták beszámolója szerint az eszméletlen másodpilóta feje mellett ott lebegett az oxigénmaszk.
Túlélhető vészhelyzetből lett elkerülhetetlen tragédia, vélekedett az Indexnek Újlaki László repülésügyi szakértő. Újlaki szerint normális esetben a kapitány és a másodpilóta egyikének a keze ügyében kellett volna lennie egy ellenőrzött, üzemképes oxigénmaszknak, pont a kabinnyomás csökkenése miatti balesetek elkerülésére. Ekkor ugyanis az oxigénmaszkkal felszerelt pilóta biztonságos magasságba manőverezhette volna a gépet.
Hiba a pilótafülkében A kabinnyomás drasztikus csökkenésekor vészsüllyedésbe kellett volna kezdeni, azaz a gép képességei szerinti legnagyobb sebességgel négyezer méteres magasság alá kellett volna ereszkedni. Ez az átlagosan két percig tartó manőver biztosíthatta volna az elviselhető légnyomást, hőmérsékletet és oxigénmennyiséget a személyzet és az utasok számára. Irányítás nélkül azonban a gép a magasban maradt, lassú kínhalálra ítélve az utasokat, írja az AP. Ezt bizonyítja több sms és telefonüzenet, amit a gépről küldtek a fagyoskodó, légszomjjal küzdő utasok. "Isten veled, bátyám, itt vagyunk megfagyva" - búcsúzott sms-ben egy utas unokatestvérétől.
Újlaki feltételezései szerint az, hogy a pilóták elvesztették az eszméletüket, arra utal, hogy a hiba a pilótafülkében keletkezhetett. A szakértő elképzelhetőnek tartja, hogy a kabinnyomás csökkenése először csak a pilótafülkét érintette, mire az utastérben is szökni kezdett a levegő, már kioldottak az oxigénmaszkok. Ez megmagyarázná, hogy maradhattak életben az utasok jóval a hiba bekövetkezte után is.
Bojkottálják a Helios járatait A balesetet az első feltételezések szerint a gép meghibásodott légkondícionálói okozhatták. Az AP értesülései szerint a Helios gépein többször is probléma volt a légkondícionálókkal, több utas egybehangzó beszámolója szerint az elmúlt hónapokban többször is előfordult, hogy az utastérben fagyasztó hideg volt, amit az utaskísérők plusz takarók kiosztásával orvosoltak. Máskor az is előfordult, hogy a légkondícionáló trópusi forróságúra fűtötte fel a kabint.
A vasárnapi tragédia máris zavarokat okozott a Helios forgalmában. Hétfőn a légitársaság Szófiába tartó járatának személyzete és utasai is megtagadták, hogy a fedélzetre lépjenek. A Ciorusi Hírügynökség jelentése szerint mintegy száz utas azt követeli, hogy egy másik légitársaság gépe szállítsa őket Bulgáriába.
Nekem megvan a videó a Etióp 767-es uccsó leszállásáról...!!! Nem túl jó minőségű, de ugyanaz a videó, ami annó körbejárta a világot.
Abban én is egyet értek veled, h ha bármi oan történne repülés közben ami a pilcsik tehetetlenségéhez vezet és utasként jelen vaok én is, de nekem semmi bajom (relatíve), fix h megpróbálnék vmit teni a túlélés érdekében... Szimen nincs az a típus amit nem tudnék elvezetni...:-) de persze a görgösszék+képernyő párosítás semmi a real cockpit-hoz képest, na meg persze az adott sziutáció. De megpróbálnám...
Bár ez nagyon "csúnya", de a repülés törvényet vérrel írták. Be kell tartani őket. A kötelékrepülésnek szabályai vannak. Ha betartod jó, ha nem akarod, akkor más fajta szabályok szerint kell repülni. Egy hasonló esetben minden gépnek fel kell készülnie, mintha önállóan repülne, önállóan kell Rep tervet törlteni, rádiózni, és megfelelő felkészülséggel rendelkezni. Persze semmi baj, ha segititek egymást, de önállóan is helyes döntést kell hozni.
Nem vitatkozni akarok, latom hogy itt tenyleg sokkal tapasztaltabb emberek vannak. Inkabb kerdeznem, hogy ti hogyan csinaljatok ilyenkor. Tenyleg az a celom, hogy szakmailag fejlodjek, plane ha az alabb leirt modszer veszelyt rejt magaban.
Sokfele geppel ez inkabb parbeszed. Meg kell egyezni a repules parametereiben ugy, hogy az mindenkinel a leheto legjobb legyen. Magassag, sebesseg stb-stb. Olyan gepekkel repultunk kotelekben/csordaban amiket nem hogy nem repulok de meg nem is lattam korabban.
Lehet. Csak most 4 ember meghalt és kötelékben repültek. Nem lennék a kötelék parancsnok helyében... És ez most nem jogi megközelítés, mert ahhoz sokkal több információval kellene rendelkeznem, meg nem is én vagyok kompetens.
Igazad van!Szintén nem az én kompetenciám megitélni sem az oktatókat sem az oktatmányokat.Sajnos az üzleti szemlélet begyürüzött a repülésbe is.Itt viszont nem a jó irányba ment el.Mint tudjuk a technikát nem érdekli,hogy kinek mije van,mármint anyagilag és észileg.Valamint a fizikát sem érdekli.A kollégámmal mi már kb 10 éve mondogatjuk,hogy nem lessz jó vége amit látunk és tapasztalunk,mind elméletifelkészülés,mint gyakorlati terén.Ezt pedig a tapasztalat mondatja velünk,mivel CPL,és ATPL elméleti oktatással foglalkozunk,már több mint 10 éve.Van és volt és lessz olyan aki nem kap tőlünk bizonyitványt.Sajnos azt a bizonyos nagymellényt le kéne venni.Ez az a szakma amit nem lehet pénzzel megvenni,a siklóernyőtöl a Jumboig bezárólag.
Nekem valahol valaki azt mondotta, hogy a jó pilóta arról ismerszik meg, hogy nem kerít rá alkalmat, hogy bizonyítsa ez irányú különleges képességeit....
Az a C-150-es annak idején nem szintén időjárás miatt került a földre....?!
"Másodszor is megmenekült - A szegedi orvos kényszerleszállást hajtott " címmel megjelent egy cikk a mai Délmagyarországban. Az újságíró telefonon elérte az egyik résztvevőt.
Egyébként igazd van, de nézd el nekük, hogy a topicnak jellemzője a találgatás....
Mire hivatalos végeredmény van, azt többnyire már el is felejtjük....
Talán nem is a konkrét eset elemzése a cél, hanem az, hogy beszélgessünk a témáról... Biztos sokakat érdekelt pl. a Boeing oxigén csajának működése..... és vedd figyelembe, hogy a többség ilyen vagy olyan módon de érdeklődő "laikus"
Külön köszönet, hogy nem csak a jóban, de a rosszabn sem hagytad el a csapatot, bár nyilván megvan a magad baja....
Talán volt már olyan, hogy a légkondiban keletkezett tűz... Az égő (parázsló) műanyag pedig termelhet ciánt, meg ilyeneket, ami hamar elintézi pl. a pilótát, ha csak ott jelentkezik, a kinyúlt légkodicionáló pedig később az utasteret
Alabb elhangzott egy 1km es 30m. Ebbe mi is siman beleferunk/tunk. taxxx: a valosagban ez azert nem ennyire fekete/feher. Persze megbeszeli az ember a dolgokat es mindenki egyenkent is felkeszul az utvonalra de nem hiszem, hogy barki katonas eligazitast tartana.
Pl ugye a hangrogzito az veszett mert csak az utolso fel orat rogziti ami max abbol all majd hogy az utolso percekben ezt hallani TERRAIN, TERRAIN, PULL UP PULL UP! Mert mar vszinu egy oraja ha nem tobb meghalt mindenki! Es csak hogy tudd a kivizsgalas tobb oldalrol keszul! Gorog reszrol...ciprusi reszrol... es a CEOnk meg angliabol is hozatott egy nagyon jo szakembert... szoval meglatjuk! Ha lehet ne legy rosszmaju koszi!
A horvát esetehez:én épp akkor jöttem hazafelé onnan,sok 10 kilométeres távolságból lehetett látni a hegyekre rálógó felhőket, nem tudom hogy lehet csak úgy hirtelen ködbe/felhőbe kerülni. Egyébként civileknél van géppár/raj stb. parancsnoki képzés? Mert ha nincs, mi alapján lehet valaki kötelékvezér?
A görög eset meg nagyon homályos: a pilóták elájulnak, az utasok meg nem? Ha a másod elájul a pilótafülkében, a kapitány meg hátul van, miért csak az utasok tudnak előremenni?
higyetek el mi sem tudunk tobbet, csak talagatunk de valoszinu hogy decompression es toxikus gazok lehettek a kabinban! Ha tobbet tudok ugyis irok de meg semmit sem tudunk! Varjunk par napot addig felesleges gondolkodni mi lehetett az biztos hogy nem csak decompression volt mert az nem hoz le egy gepet igy azzal a pilotak tudnak valamit kezdeni! Egyebkent akit lattak a pilotafulkeben allni egy nagyon kozeli legiutaskisero ismerosom volt valoszinuleg es neki meg PPLje is volt! :( De majd ha tobbet tudunk megvitatjuk mi volt! Addig kar mondogatni miert nem kezdtek el veszsullyedesbe! Mert valoszinu meg van az oka miert nem!
Talán ha van itt egy katona, aki tud mesélni a kötelékrepülés módszertanáról, biztos többet tudnánk.
A kötelék vezér az, aki tudja, hogy honnan hova mennek, hogy oda hogyna jutnak el, hogy közben milyen körülményeket kell figyelembe venni, és ha gáz van mit kell csinálni.
A kötelék vezér az aki tudatosítja a többiekben, hogy mi az ő részük a feladatban, mire kell figyelniük, mikor mit kell csinálniuk.
A kötelék vezér gondolkodik menet közben még a többiek helyett is, hogy időben hozhasson, megfelelő döntést, és figyelembe veszi - az ilyen esetekben különösen - hogy a kötelékben lévő többi gép, és személyzet képességeit meghaladó körülmények közé ne kerüljenek.
És presze a kötelék elvileg követi a vezért egyébként mit tudna tenni a vezér a kötelékért....
Nem kiképzett pilótáknak a laza falka valóban lehet biztonságosabb megoldás, feltéve ha mindenkiben tudatosul, hogy valójában nem kötelékben repülésről van szó, hanem egyéni repülésről, amikor látunka a közelben másokat is.....
Kötelékrepülés: nem értékelve a konkrét esetet, a kötelékrepülésnek vannak szabályai. Az első az, hogy csak akkor tekinthető köteléknek több légijármű, és így kezelhető egy légijárműként, ha az elkülönítés a légijárművek között vizszintesen max: 1 km, függőlegesen max 30 méter. A kötelékben repülő légijárművek közötti elkülönítésért - beleértve a kötelékrepülés folyamán, az alakzat felvételekor, az alakzat változtatásakor, valamint szétváláskor - a kötelékparancsnok és a kísérő légijárművek parancsnokai felelősek.
Ennyi.
Mit nevezel vezernek? Az iranyitasnak o van vezergepnek leadva (termeszetesen a tobbi adatat is rogzitik), o radiozik veluk, a tobbiek kovetik a kulonbozo frekikre. Idonkent ellenorzi, hogy megvan-e mindenki. Kulonbozo kepessegu gepek eseten neha tesz egy-egy kort, hogy felzarkozhasson a tobbi stb-stb. Nekem ez mukodo modszernek tunik (iden ketszer utvonalaztunk igy). Tok amator vagyok, tenyleg irjatok meg ha ez egy veszelyes dolog es inkabb osszefuzott szarnyakkal illene kozlekedni. Mondjuk en akkor nem mennek...