Az extrém repterek tévésorozatban volt egy olyan, ahol a rövid pálya végén a kis utasgépek "levetik' magukat a 100-200 méteres mélységbe, hogy még egy kis sebességet gyűjtsenek. Ott is fütyül az átesésjelző:-)
Lezuhant egy vitorlázó repülőgép Kaposújlakon, a hetvenkettő éves pilótát a mentőszolgálat munkatársai kórházba szállították.
Eddig tisztázatlan körülmények között lezuhant egy mezőgazdasági területre egy vitorlázó repülőgép Kaposújlakon tájékoztatott a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata. A baleset következtében a repülőt vezető 72 éves férfi megsérült, őt a mentőszolgálat munkatársai kórházba vitték.
Nyilván bizonyos körülmények esetén fel lehet szállni 0 fokkal is, de az nem szabályos, és idegesítően dudálni fog a T/O config warning.
Az 1 fokkal való felszállás viszont legális, arra már a config warning sem jelez, ellenben a szárny kilépőélén alig látod, hogy kint van valami. A lényeg ez esetben amúgy is az orrsegédszárny egyébként.
A nekifutás kezdetén lehet látni hogy nyitva vannak az orrsegédszárnyak, az pedig azt jelenti, hogy min. 1. pozícióig nyitva van a fékszárny is, mert a B 737-en kényszerkapcsolattal az vezérli az orrsegédszárnyak működését is.
Szerintem van ott nyitva egy kis fékszárny, akár még az is lehet, hogy ennyivel tervezték a felszállást. A 737NG-n 1fokos fékszárnnyal is fel lehet szállni.
Szerintem a sebességgel van a gond, amit úgy könnyű elszámolni, ha a tömeget kalkulálod félre.
Kicsit furcsán száll le ez a behemót. A Zeppelintől a Goodyear leghajókig előszőr egy árboccal afölött először megállítják, azután húzzák le a földre. Ez a hibrid viszont repülőgépesen töri meg a leszállópályát, csak éppen nincs meg a merevszárnyút stabilizáló sebesség-impulzus. Így a kilebegtetést a legkisebb szélfuvallat elrontja. Csak míg egy vitorlázógépnél az erre méretezett futómű viszi el a balhét, itt a pilótafülke van legalul.
Szerencsére rájöttek, hogy ami nem megy, azt nem kell erőltetni. Egy picit amúgy sikerült elemelkedniük, de csak a párnahatás tetejéig. Volt annyi eszük, hogy nem húzták tovább a kormányt.
Ha egy gép nem jön el a kalkulált V2-nél, akkor az egyetlen helyes megoldás az, hogy teljes tolóerő, orr kicsit vissza, rádobni még 10-20-30 csomót, és közben ellenőrizni a mechanizációt. Utána már el fog emelkedni, csak legyen elég a pálya... Egy rövidebb pályán ha eléggé derate-eltek, akkor lehet azért belőle gond, pláne, ha még csak nem is a pálya elejéről indultak...
Szerintem egyébként az ilyen benézések nagy része a helytelen (túl kicsi) tömeggel végrehajtott teljesítmény kalkulációk eredménye, kisebb része meg a helytelen mechanizáció állapotból ered.
A dum-dum lőszer az a tiltott deformálódó lőszerek összefoglaló neve, és nevét a brit Dum Dum Arsenal .303 Mark IV soft point lőszeréről kapta. Véletlenül sem robbanógolyó.
És nem. Az USA-ban civil célra a deformálódó lőszer engedélyezett ami azt illeti a rendőrök is széleskörűen használják, mivel az 1899. évi hágai egyezmény csak háborúban tiltja, és az USA hivatalosan amúgy is úgy véli hogy nem írta alá. Ez persze nem igaz, mert az 1899. évit tényleg nem írták alá de az 1907 est igen és az tartalmazza hogy az aláírók elfogadják kötelezően az 1899 es rendelkezéseit is.
Egy terület van ahol tényleg indokolt lehet a használata az a légi biztonság, mert elakad a testben, és nem sérti meg a géptörzset. Ha eltalál vele valakit.
A dum-dum golyó az robbanóanyaggal töltött lőszer, azért is dum-dum mert két hangot hallasz, a lövését meg röviddel utáni robbanásét. Nem igazán terjedt el, mert megbízhatatlan volt.
A higanyos lőszer a Sakál napja óta ismert, az meg erősen kézműves munka.
Mindegyik ilyen lőszer erősen tiltott dolog még az USÁban is.
A különféle hornyolt, kivájt, satöbbi lőszerek a becsapódáskori lapulás miatt kezdenek el irányítottan hasadni, nem olyan evidens a tervezésük-gyártásuk sem mint ahogy a C-kategóriás kommandós filmek alapján kinéz.
A 124 gr az jól tudom-e hogy 124 szemer (magyarul) súlyt jelent. Azt hiszem, hogy 1 gr (1 szemer) az egyenlő 1 szem(er)gránátalmamag súlyával azaz 0,192grammal. A gránátalam magját használták még a 19. században is kis mennyiségek preciziós mérésére az állandó súlya miatt. Részemről is off ezzel, de örülnék egy válasznak, hogy jól tudom-e.
Oké. A repüléshez nem értek, a lövöldözéshez igen. A magyar rendőrség 124 gr-en FMJ ogivál magos lőszert használ, szakmailag nem a legmegfelelőbb. Szerencsésebb kollégáik használhatják a JHP, esetleg az FMJ-FP lövedékekkel szerelt lőszereket. Európában a 9x19 mm (9 mm Luger) kaliber terjedt el, Amerikában inkább a .40S&W kalibert használják. A dum-dum golyónál a lövedék elejébe befúrt lyukba beleöntöttek higanyt, majd beforrasztották. Becsapódáskor a nehéz higany igencsak szét tudott fröcskölni.
A hollow point az magyarul üreges hegyű lövedék. Ismertebb nevén dum-dum lövedék. Léteznek még nem teljes burkolatú és vágott hegyű lövedékek is. A rendőrség főleg az utóbbit használja. A pisztoly lőszerek elsöprő többsége szubszónikus lőszer. A brit Webley hadipisztoly lövedékének torkolati sebessége kb. 190 m/s (volt). Amit így hirtelen tudok az az 1. vh-s Mauser pisztoly volt aminek a lövedéke gyorsabb volt a hangnál. A lövedék mozgási energiája a sebességtől és a lövedék tömegétől függ.
Ha ezeket a kapitány lefegyverezte, akkor nem légimarsallkodni jöttek. Ha meg "sima" mezei ügynökök voltak, akkor "rendes" lőszert használtak, olyat, amit te is leírtál. A marsallok használnak gyengitett, kiskaliberű lőszert, 20-30 méterre még éppen halálosat. Annak az a hátránya, hogy nagyon kell tudni lőni vele:-(
Ezt a "hallottam valahol" ismeret ha lehet ne terjeszd a rendőrségi lövedékekről. Kizárólag a sportlövők egy része - jellemzően inkább az elöltöltős hagyományőrző fegyverekkel - használ köpeny nélküli lövedéket. Pisztolylőszerek pedig hidrosztatikai sokkot nem okoznak. Repülőn csökkentett energiájú, szubszónikus un. hollow point magokat, vagy - ebben igazad volt - széttörő, pl. porcelán porból sajtolt magokat használnak. Ezek nem hatolnak át a gép falán. Általában.
A rendőröknél általában olyan lőszer van, ami az első útjába eső nagyobb dologban elakad és leadja a teljes energiáját. Köpeny nélküli, becsapódáskor szétnyomódó vagy széttöredező. Ez azért célszerű, mert a gonosztevőt biztosan megállítja, hiszen a teljes energia benne szabadul fel, rendes hidrosztatikai sokkot okozva, de nem megy át rajta, hogy még három másik ártatlant is elkapjon.