egy régi sztori, feldobta az algoritmus, a Olympic Airways Flight 411 incidens Athénban.
annyiban hasonlít a mostani esetre, hogy felszálláskor történt katasztrófa, felrobbant a 747-200-on egy hajtómű (hűtőcső túlhevülés), de a meglévők közül még egy gyengélkedett, így a Jumbo alig több, mint két hajtómű tolóerejével próbált emelkedni. ez még nem lett volna végzetes, de tévedésből kikapcsolták a vízpumpát egy jelzést félreértelmezve.
ez a tolóerő kevésnek bizonyult, ugyanolyan hőség volt mint Indiában, még a kerék behúzásán is tétováztak, mert a 747-es futóműakna ajtó kinyitása is 15mp-ig növelte volna a drag-et. manőverezni sem nagyon tudott egyelőre a pilóta, azzal is sebességet vesztett volna, ami percekig kritikusan alacsony volt. az első gondolat annyi volt, hogy minél lakatlanabb helyre zuhanjanak, még egy stadion is szóba került. a légikísérők is úgy gondolták, ez az utolsó repülésük.
az első magasabb dombot (64m) éppenhogy átrepülték, 3m volt a gép és a domb teteje között, illetve magasabb irodaházak magasságában kínlódott a gép. végül valószínűleg ezek mentették meg a gépet:
1) a külváros felé csökkent a hőmérséklet (akár 4-5 fokot),
2) a a pilóta is próbált valahogy sebességet nyerni főleg a domb átrepülése után, jól vezette a gépet,
3) az FO a hajtóművekkel foglalkozott és sikerült a meglévő hajtóművek tolóerején valamennyit emelni,
4) illetve a ground effect is segíthetett valamennyit alacsonyan repülve a városban.
a pilóta végül tudott valamennyit manőverezni és a hegyeket elkerülve kirepült a tenger felé, majd vissza a reptérre és le tudtak szállni, mindenki megúszta.
final report nem készült végül, mivel szerencsére csak incidens maradt, de állítólag a Boeingnél azt mondták, hogy lehetetlen, a gépnek le kellett volna zuhannia, utána kipróbálva a szimulátorban során több próbálkozásra is ez történt.
sajnos! statisztikák szerint, a világ legbiztonságosabb kereskedelmi szériája (csak a Boeing 717 előzi meg, amiből túl sok nincs az európai kontinensen). ettől függetlenül is a kedvenc típusom, jellemzően a legkényelmesebb turista székezéssel és egy jó pár utasbarát extrával, amit a modernebb szélestörzsűekből már kispóroltak. a pilótáik elmondása szerint, a hajtóművek annyira visszafogottak teljesítményben, hogy csak a Föld görbülete miatt képes elszakadni a betontól, de ez legyen az ő bajuk.
Az eddigi öngyilkos pilóták esetén sok-sok szakértő tagadta az öngyilkosságot.
Sokszor még államok is.
Mindíg van egy-két önként jelentkező aki szerint nem vizsgáltuk még meg a Szaturnusz együttállási együtthatóját a Neptunusszal akkor amikor Bözsi néni kandúrjának épp pározhatnékja van.
nem olyan egyszerű ezt kiolvasni és érdemes a jelentésre hagyatkozni, ők látták, hogy miből rakták össze az eseményfolyamot. a RAW adatot a lehető legritkább esetben adják ki. (jellemzően a vizsgálatot végzőkön túl csak a komponens beszállítók kapják meg, amennyiben érintettek).
néha kapsz "gyakorlásnak" pár régebbi valós CVR/FDR csomagot is, ha veszel magadnak kiértékelő programot. de ott is a hangsáv jellemzően tisztított, anonimizált, nem teljesen az eredeti.
a rögzített adatok mintavételezési blokkokba vannak sorolva a rendszer elemek foglalt sávszélessége szerint, és a blokknak megfelelő gyakorisággal kerül kiírásra az állapota az adatrögzítőre.
kapcsolóknál ez tipikusan 1Hz, szerintem szelepeknél is e körül lehet. ezek mellett vannak statikus, idő- és esemény vezérelt változások is és az utóbbiaknál időbélyeget is kap a csomag. ami _nem_ _azonos_ a mintavételi időponttal.
amennyit a jelentés tartalmaz, abból nem derül ki, hogy éppen miből következtették ki az események távolságát. mintavételből vagy tartozott hozzá esemény bélyeg is. a kiolvasás után az eseményfolyam összerakását nehezíti, hogy a bélyegzést sem egy központi atomóráról végzik, így idősáv szinkront is kell végezni a jelentett jellemzők időbélyegein is a kiértékelés során.
szóval, a rögzítőről letöltött csomagok tényleges tartalmának ismeretének hiányában érdemes annyit készpénznek venni az eseményfolyamból, amennyit leírnak a vizsgálók.
Nem akarnám megszakítani a szépen felpörgött konteótermelést, de mintha mindenki elfelejtene pár alapvető dolgot az előzetes jelentés kapcsán. Többek között azt, hogy amikor két időbélyegzővel jelölt esemény között közlési szünet van a jelentésben, az marhára nem azt jelenti hogy ezalatt nem történt semmi és nem mondott/tett senki semmit, hanem csak azt jelenti, hogy ezek ez események, zajok, párbeszédek nem szerepelnek ebben a jelentésben. Vagy mert még nem ismertek vagy mert bizonytalanok, vagy mert olyan utalást tartalmaznának amely önmagában félrevezető. Az eseménysornak csak fontos, de apró, időben is nagyon elkülönülő részletei kerültek be a jelentésbe, de nincs összefüggő idővonal, fdr adat, akármi és még egy szó szerinti CVR átirat sincs az esetlegesen annak minősülő mayday-en kívül, miközben a korábbi szóbeszédek/cikkek szerint legalább a tolóerővesztést közölték rádión.
Szóval talán nem arra kéne csak megbűvölten figyelni amit elmondtak, hanem arra a rengeteg mindenre is, amit nem. Mert ha találgatunk, akkor az is információ, ha nincs információ.
Szerintem most csak azt a valószínűsíthető következtetést lehet levonni, hogy a repülőgéppel nem volt gond és ez az, amit a jelentés is el szeretne mondani akár burkoltan is, de semmi többet.
Így tervezte, tudta, hogy mindent rögzítenek. Próbálta rákenni a társára, az meg lefagyott pár mp-re. Ezért nincs értelme emelkedés közben a csap zárásának, tiltani kellene x méterig.
Nekem az nem tiszta ebben a teóriában, hogy oké, megzakkan a pájlot, lekattintja az üzemanyagcsapot. De utána miért kérdez rá, hogy miért kapcsolta le? Ha halni akart, akkor pont hogy hallgatnia kellett volna, ezzel biztosra menve, hogy leessenek... Így - ha végül nem is jött össze - de az elméleti esély megvolt, hogy a másik 2 mp alatt átlátja a szitut, visszalöki a kapcsolót, a hajtányok felpörögnek és végül 20 centivel átszállnak a kolesz fölött, szépen elszállnak Londonig, és nincs hír belőle.
Próbálta elkerülni az öngyilkosság látszatát, rákente a társára, nem gondolta végig, hogy egy pillanat alatt kiderítik, mi történt, nem kell hozzá 2 év.
Így most nem csak öngyilkos lett, hanem tömeggyilkos is.
Egyébként lehet abban valami, amit írsz, mármint, hogy a PNF-re mutatnak a dolgok.
(Nem fotelböl értekezem, nem is vagyok repülös szaki, de az emberi viselkedéstudomány azért segíthet.)
Szval a PF - amellett, hogy mindkét keze a kormányon van - miért rögtön az üzemanyagcsapra nézne, ha hirtelen visszaesik a hajtás? Valószínütlen, hiszen ilyenkor a müszerfalat böngészi - gondolom - hibajelzések után kutakodva.
Az, hogy az elemelkedés után ilyen gyorsan (a PNF) bedobja a benzincsapot és felkérdezi a PF-et, több mint gyanús.
De persze, ez is csak egy hamsterwheel teória - most még. De gyanús, nagyon gyanús....