Mindeg ugy tudtam, hogy minden ország arra törekszik, hogy menéltött külföldi invesztálot, kapitált vonzon magához.
Én meg úgy tudtam, hogy az országok (mint olyan) soha nem törekszenek semmire.
Mindig az aktuális, hatalmon lévő vezetőik, (a politikusaik) törekszenek hol erre-hol arra - attól függően, hogy mik a pillanatnyi anyagi-, vagy politikai érdekük.
Ugyanazt a tőkebevonást elő lehet adni:
- hallatlan politikai-gazdasági sikernek is...
- de ugyanúgy lehet minősíteni hosszú távon kártékony, a többség számára végső soron előnytelen tranzakciónak is.
Mert:
- Az, hogy 1200 debreceni család jobban fog élni - az fasza dolog.
- De az, hogy nem érintett, körön-kívüli többség nagyot fog szívni az elszabadult, pusztán konjunkturális árak miatt - az már nem olyan fasza.
Azért a kereslet-kínálat egyensúlya igenis működik hosszú távon (ami persze nem vigasz annak, akik itt és most nem tudja egy ingatlan-árlufi miatt megoldani a lakhatását) - ha a debreceni eladó-kiadó lakások árán úgy emelnek a reménybeli el/kiadók, hogy erre nem lesz megfelelő keresleti oldal - akkor koppanni fognak.
Az 1200 fő egyébként nagyon kevés, ráadásul első körben itt még építkezés, zöldmezős beruházás fog zajlani, ami zömében nem rendkívüli kvalifikáltságú munkaerőt fog lekötni - amit ráadásul az építkezés végeztével szélnek is fognak ereszteni, mi több, ezt az érintettek is előre fogják tudni, valószínűleg az időpontokat is - definiált lesz, mikorra kell elkészülnie a létesítményeknek, üzemcsarnokoknak, infrastruktúrának. Ergo, ha lesz is olyan kőműves meg gépkezelő, művezető, aki most az ott szokásosnál jobb bért kap - valamivel, mert sokkal nem fog - ezen az építkezésen, az sem fog erre az "itt és most, két évig jobb bérre" alapozva mondjuk húsz éves lakáshitelt felvenni (legalábbis akkor nem, ha a semminél több az esze).
Ha megnézzük például a győri lakásár-indexeket, akkor a nagy autóipari beruházások érkezése egész kis megugrást jelentett csak, aztán újra belesimultak a "szokásos" menetbe, hiszen a megnövekedett keresletre rögtön rámozdult az építőipar is, nőtt a kínálat is, végül már az enyhe túlkínálatig (most is van annyi eladó/kiadó ingatlan ott is, mint a rosseb) - ez meg kiegyensúlyozta a dolgot.
Debrecennek ráadásul igen nagy a vonzáskörzete, egészen közel hozzá van nagyon sok nagyon olcsó vidéki/agglomerációs kínálat, jó közlekedéssel - a román határ túloldalán még olcsóbbak az ingatlanok, az ingázás már ma sem probléma (ez a móka nagyüzemileg megy Esztergomnál is) - nem hiszem, hogy itt bármiféle robbanás lesz.
Gyere, elmagyarázom hogy jött ez nekem: ugyanis szerintem az analógiában csak a dimenziók mások - a recept ugyanaz.
Meg aztán számoltam is egy kicsit.
- Ugye szó van cca. 1200 munkahelyről - amiről még az se tuti-biztos, hogy mind 100%-ban helybéli lesz.
- Ergo lesz 1200 család, aki (vélhetően) jobb fizetésből fog élni az átlagnál (bár erre még nincs adat, de legyünk jóindulatúak).
De nézzük ennek a tágabb vetületét: a tegnap este már arról szóltak a hírek, hogy a debreceni lakásárak már a beruházás bejelentésétől pár órára is elkezdtek kúszni felfelé.
A lakáshirdetők máris kezdik kicserélni az árcédulákat a hirdetéseiken - vagy még inkább levenni a hirdetéseiket, abban reménykedve, hogy a dolgok haladtával még jobban felmennek a helyi ingatlanárak.
Na most kérdem én: hol lehet pozitívnak nevezni azt, hogy 1200 jobbmodú család kedvéért - megnyomorítják egy 200 ezres nagyváros lakáshoz-jutási esélyeit?
Hol a faszba érdekel pl. egy fiatal középiskolai tanár-családot, közalkalmazottat, vagy csak egyszerű melóst - hogy van a városban 1200 jobban kereső család - akik miatt a már most is botrányos 650.000 Ft-os lakás-árak még feljebb kúsznak?
De ugyanez lesz a szolgáltatásokkal is - lásd Győrt, ahol a fixfizetésesek hatalmasat szívnak a jólkereső kisebbség kedvéért.
- ÉS NEM AZ A FŐ-GOND hogy MOST a többség bére sehol sincs a nyugati bérekhez képest.
- A FŐ-GOND AZ, hogy ismerve a világcégek hosszútávú stratégiáját - ez egy jó ideig (min. 15 évig) ez tartósan így is marad. Ez a terv.
Különben nem lennének hülyék ide milliárdokat beruházni - ha tegyük fel már akár 5 év múlva is, a nyugatit megközelítő béreket kéne majd kifizetni.
Ez meg olyan lesz, mint az orosz mikroelektronika, amely nem fer ki a gyarkapun.
A repülöbe rakhato, 20 helyett ~2000 tonnas átomréáktor.
Lockheed Compact Reactor design is 100 times worse than initial claims
The Lockheed Compact Reactor was kicked off with huge promises a few years ago and their patent based upon those promises has publicized again. Journalists and publications who do not follow nuclear fusion in detail missed the technical revisions in 2015 and 2017 that downgraded what Lockheed in 2014 had hoped and publicized by 100 times. It will not truck sized and will be about submarine sized. It will not be a ten-year development push to a commercial system. Like most current designs there are a lot scientific and design uncertainties.
Á... a Teslának már kétéve nem sikerül felskálázni a termelést... jó lesz az évi 50 ezernek is
Tenyleg azt gondolod, hogy keptelen ra? :-(
Jelenleg a ~1000 Tesla/nap szinten tart (a ket masik modellel együtt).
Minden szagember ugy gondolja, hogy NINCS AKADALYA a gyartas felskalazasanak (ha jobban "összecsiszolodik" a gyartosor, mert minden rendelkezesre all ... szerintem inkabb a kiszallitas logisztikaja a szük keresztmetszet).
Tavaly nyögvenyelösen leszült ~100 0000 Tesla. Az iden nem hinnem, hogy 180 000 - 200 000 alatt lesz a szam.
Érdekesek ezek a vámok, vagy nem? Az oké, hogy pl Nigéria, mindég így volt a lemaradó védte magát vámokkal mg valamennyire fel nem zárkózik. Na de az eu? Meg újabban az usa? A fejlettek védekeznek a lemaradóktól?
Christian Wolff kiemelte: 2018-ra már most megvannak a megrendelések, megteltek a gyártási könyvek. Hozzátette: néhány hét múlva leteszik az új gyár alapkövét, emellett fejlesztették a meglévő üzemet is, amelyben már gyártják a megújult A-osztály típusú személykocsikat, a következő időszakban legalább 2500 embert vesznek majd fel a meglévő 4000 dolgozó mellé.
Nyilvan a fizetett munkaorak szama nem 1ezik + a valoban ledolgozott munkaorak szamaval. A fene se tudja, mivel lenne erdemes szamolni. Talan inkabb a melosra vetitve, nem a konkret orakra.
Ha aszondod, hogy evente belekerül egy munkaerö a munkaadonak ~18 000 €-ba (hiszen 4000*18000 -> ~72 millio €) ... es cserebe elöall ~50 db auto, akkor azt lehet mondani, hogy atlagban egy munkaerö 1 db auton ~450 € elömunka ertekben dolgozott ... es a munkaja soran a "rendszerben" (autogyar, , plehsajtolas, festegetes, vegszerelde, + marketing, + szallitas, ...) minden együtt tokkal-vonoval) ~2400 € uj, hozzaadott ertek keletkezett.
Vagyis az atlagtevekenykedö egy atlagos munkahete alatt 1 db auto vilagpiaci erteket az összeszereles soran ~2400-2500 €-val emelte. Az viszont nem tul sok (de nem is keves, ugyanis elö munkara szamolva az ~60 €/ora), mert az auto vegerteke majd 25-30 000 € lesz (plussz Áfa). Ami azt is jelenti, hogy mindössze ~10%-t tett az uj auto ertekehez (vilagpiaci aron szamitva) a konkret elömunka ... a többi nyilvan a know-how, gepek, ... minusz a beszallitott alkatreszek erteke ...
Kecskemeten elkeszült 2016-ban ~200 000 auto. Az azt jelenti, hogy egy atlagos melos szemely evente ~50 autot kendacsol. Az pedig ismet azt jelenti, hogy a mondjuk evi ~1700 munkaora elosztva 50-nel, 35-40-et ad, vagyis ~1 heti munkat.
A (mondjuk) 40 munkaora ~10€/oraval szamolva -> 400 €
A 40 munkaora Sindelfingenben á 42 -> ~1700 €
Ez csak a berköltseg különbsege. Tovabbi elönyök, mint pl. kevesebb nyeresegado, olcsobb infrastruktura hasznalata ... kb. azt adja, hogy az össz-költsegkedvezmeny autokent olyan ~2000 € lehet, ha Mo.-on keszül az auto.
Ez pontosan azt jelenti, hogy, ha 1 db auton jelenleg ~2000 € haszon van/lenne,, ... akkor a Sindelfingenben keszitett eseteben NEM LENNE rajta haszon, vagyis ertelmetlen lenne csinalni ...
Nos, ezert, ill. ilyesmiert vonul a gyartas Mo.-ra. Viszont az a környek, ahol egy ilyen multi belekap ... ott gyakorlatilag minden feleled ... hiszen a Köcskemeten takolt ótót a vilagon mindenütt veszik ... vagyis a píz 6osugara nagysagrendeket növexik. Langost, vagy tortat nem tudnak eladni 1000 km tavolsagra ... Mercedest könnyeden.
Kicsit utananeztem. Nem az Audit, hanem a köcskemeti Mörcedes-t nezegettem.
Ott azt lehet talalni, hogy a ~4000 alkalmazottra az eves brutto berköltseg ~71 millio €, ami ~17-18 000 € atlagban es fejenkent (3,4 milliard € a netto forgalom).
Az pedig eves ~1700 munkaorara vetitve ~10 € orankent. Ezexerint mar nem a ~8 €/brutto_ora ervenyes, hanem inkabb a 10 (csaxolok, hogy Sindelfingenben pedig kb. 42 €/oranal tartanak).
Vagyis a ber a teljes forgalom kb. 2-2,5%-a.
Anyagköltsegre viszont ~3 milliard €-t adnak meg. Ez azt jelenti, hogy ~400 millio erteknövekedeshez kellett kifizetni ~70 millio berköltseget, vagyis az erteknövekedes 16-20%-a a munkaköltseg.
Az usa ban a facebook megszűntetett 2 oldalt. Miért? Befolyásolni akarták a választást. Ez már az a korszellem mint amikor május elseje előtt lepecsételték az írógépeket és a stencilezőket. Ha így haladunk az időben visszafelé akkor tényleg nem lehetnek már hónapok se a háború kitöréséig.