En amikor anno videken rendszeresen jartam helykozivel,falubol, masodik megalloba mindig 5 perc kesesekkel ert. Olyan tavra plusz 5 perc, ami gyalog max ennyi, nem kis tehetseg kell. A legtobbjuk nem indult idobe, de volt olyan is aki felgyorsitott 5-10km/h-ra azt uresbe guritotta, majd amikor mar szunte megallt a kocsi megint adott egy kis gazt. 25 perces menetrendet rendre 34-40 alatt teljesitettek. Amikor jelezve lett a volannak, mindigazzal jottek, hogy a tachograf oraja szerint jarnak a buszok, utananeznek, beallitjak az orakat pontosan. Ahha persze. Idoben csak a beugrosok, helyettesitok jartak, idekuldtek egy ket turista buszt vahy 395ost a tavolsagi jaratrol. Azok erdekes rendesen tartottak az idot, sot neha a vegallomasra sietve erkeztunk....
Ez szerintem a kornyeki helykoziseknel szerintem megbeszelt dolog, kimondva, kimondattlanul.
Én most itt egy kicsinyt visszaolvastam. Engedjétek meg, hogy leírjam néhány gondolatom.
A helyközi járatok majd 60% késik. Csak nem mindegy mekkorát és mely városban/helységben (van olyan járat, amely egy, az induló állomástól számított harmadik településen rendszeresen 10-15 perc késéssel van ott, a végállomásra 5 perc késéssel érkezik. És igen, ehhez nem tudnak a megfelelő "szakképzett" személyek megfelelő, rugalmas vagy legalább megközelítőleg igazodó menetrendet készíteni idestova 5 éve)! A Pest megyei helyközi/elővárosi közlekedésben jelentősnek csak a 10 percen túli késés számít, ez az, amit vezetnek menetlevélen, feldolgoznak fizetésnek és rögzítenek a forgalmi naplóban. Ez legfőképpen a Budapestre irányuló volnalaknál van természetesen.
A tisztaságért a gépkocsivezető felel! Itt nálunk legalábbis. Olyan autóbuszokon, amelyek a kerékjáratnál beáznak esőben, száraz időben masszívan porolnak. A csuklón óriási lukak, van olyan autóbusz, amin felnézve a csuklóban az eget látod egy kb 60 cm-es repedésen. A sofőr lábára csöpög a víz a gázpedálnál, az utasra a jobb oldali ablakon, a EMKE elázik, mert a szélvédőn folyik be a víz esőben. A kárpit tisztítása sem megoldott, egyetlen káprit tisztító gép van, az is a műszaki igazgató irodájában elhelyezett szőnyeg tisztítására, semmilyen halandó azt el nem kérheti. A külső mosáson kívül semmilyen tisztítási feladatot nem végez más a sofőrön kívül. Nagyjából megvan ugye, hogy mennyi ez az idő órára és hétre leosztva? Jó, ha kisöpri..... (ezek nem tartalék kocsik, ezek fodaautóbuszok!)
Biztonság. Erről a következő történetet tudom elmesélni: van olyan autóbusz, ami ha a gázt nyomod jobbra húz, ha a fékezel, akkor balra. Olyan busz, amiben nincs vezető ülés, illetve van, de nincs rajta szivacs. A csupasz fém vázon ülsz. Ha a gépkocsivezető beírja, hogy az ülésben a szivács hiánya ronggyal van kitömve, kiveszik a rongyot másnapra a műszakon. Olyan busz is jár forgalomba, amin ki lehet látni a kerékdobnál. Ennél még jobb, hogy hidegben vagy párás időben, nem látja a tükröt, annyira párásodik. És ez csak a jéghegy csúcsa, ennél van sokka durvább sztori is.
Az udvarasság a fentiekből adódik. És igenis nagyon fontos, mert az utasokból élünk, Ők "hordják össze" a fizetésünket. Ilyen munkakörülmények mellett azonban nem várható el az udvarias, felkészült, kipihent munkavállaló. Pöfög, durrog, hányaveti. Utálja az egészet.
Munkaruha. Van elképzelésetek róla, hogy a sárgák két éve nem kapnak munkaruhát az új tenderezésre hivatkozva? Ennyi idő alatt egy repülőgép tender is lezáródna, nemhogy gatyáké? Ennyi idő alatt szinte megcsinálták a régiósítást...... És nem vehetik meg a legszükségesebbeket számlára sem, maguknak fizetik ki, ha kell valami, ugyanis ha nincs egyenruhában, a forgalmista felnyomja és elvonják a minőségi prémiumot, ami 15-30 ezer forintig és ADHATÓ!
És mielőtt nekem támadtok: Ezekről a problémákról tudnak. Az érdekképviseletek is, akiket a cég fizet és munkaidő kedvezményt kapnak a nagy smemiért, amit csinálnak és a vezetők is, akiknek remek fizetése van, remek felelősséggel, ami közelít a nullához.
Olyan munkaerő hiánnyal küzdünk, hogy kb. két héten belül nem fogjuk tudni kiállítani az elővárosi fordákat, mert nem lesz kivel. Volt olyan is, hogy volt kivel, de nem volt mivel, mert nem volt üzemképes autóbusz! Napi szinten leírva látják, mind sofőr, mnd belső dolgozói oldalról. És nem történik semmi. És nem is fog.
Választható a fehér vagy sárga. Egyébként nem volt véletlen a fehér ajtó a sárga színhez, hiszen ez a VB helyközi flottaszíne. A kis Credok is így lettek fényezve/fóliázva. Az más kérdés, hogy ezt sem sikerült minden buszra alkalmazni (C56, MAN ÜL).
Nezd en nem akarkikrol meg barkikrol irtam, hanem, ismerosokrol, rokonokrol, es azokrol a szituaciokrol amikor tokmindegy az 2-5 perc, akkor is meltatlankodik. Ezeknek annyi lenne videken.
Az meg aki olyan fontos idopontra mint a hetente egyszer indulo repulo, az utolso pillanatban kiszamolva indul el, hogy maradjunk a te peldadnal: meg is erdemli, hogy lekesse.
Mielőtt fölöslegesen felfújjuk ezt a témát csak annyit kívánok kiemelni, hogy kívülállóként nem érdemes senki felett lándzsát törni. Nem tudhatod, hogy az illető tényleg egy ráérő semmittevő, aki csak hobbiból siet és egyébként a következő metróval is "csak" 3 perccel később érne úticéljához. Az is az ő dolga, a joga megvan hozzá, neked meg nem kell osztoznod vele az izgalmában. De azt sem zárhatod ki, hogy a hetente egyszer induló repülőgépet próbálja elérni egy napi kétbuszos zsáktelepülésről kiindulva, és így adódtak neki a rohanós átszállások. Abban remélem egyetérthetünk, hogy egy perc is dárga ahhoz, hogy az ember önhibáján kívül, fölösleges várakozással töltse el mondjuk a családja helyett. És ez függtelen attól hogy kinek milyen drága az ideje, hol nőtt fel és hol lakik.
Világos. Ha metróállomás mellett laksz, akkor jogos. Tetszőleges időpontban elindulhatsz. Ha a metróállomáshoz is ritkábban járó busszal érsz oda, amiből az egyel korábbi is hasonló ritkán jár, akkor jöni ki az amin Kopi Joe - joggal - méltatlankodik. Csak neki nem kell közben metróznia.
Akkor így járt. Legközelebb nagyobb szerencséje lesz. 2-3 perces követésnél nincs idő arra hogy megvárják a futó utast. Majd jön a következő. Ha az orra előtt becsukja és visszanyitja mindjárt odaugrik 2-3 ember közben esetleg a gyalogos lámpa zöldet ad a többi futó utas is odaér és már a seggében is van a következő jármű ez meg elcsúszott 2-3 percet és ugyanúgy lekéste a 4:20-ast, sőt a járművön tartózkodó további 20-200 utas is, csak az az illetőnek már nem jut el a tudatáig ,csak az hogy a bunkó sofőr itt hagyta.
Nem, itt nem altalaban veve nem a valahova sieto emberekrol beszelek. A kollegaim, szomszedaim, ismerosok, baratok ugy altalaban sirnak ha nem azonnal vagy nem 1-2 percen belul erkezik a jarmu a megalloba. Hangsulyozom nem sietos helyzetekrol beszelunk, hanem olyan amikor lodorgunk, fagyizni, nezelodni megyunk stb.
Otossel rendszeresen kozlekedem, nekem nem okoz gondot idore kimenni a 20 percenkent jar. A echte pesti ismerosoknek (meg az asszonynak is, aki itt nott fel), ez mar problema: inkabb atszall, megy kerulovel stb, de a 20 perc, ahh, az nem. Meg ugy altalaba menetrendet elore nem neznek, kiall a megalloba 1-2 perc varakozas utan raneznek a tablra, futarra es ott dobben ra, jeee meg 15 perc mire jon, mert az elobb ment el 5 perce. Pedig annyi lett volna hogy otthon vagy a mobiljan ranez a menetrendre, 5 perccel elobb elindul, kilep kicsit.
Ezek az emberek videken halottak lennenek, meg egy megyeszekhelyen is, ahol csucsidobe jar felorabjebt a busz.
Viszont az esetleges olimpiára mesterségesen felduzzasztott fővárosi buszpark (mennyi kellhet egy ilyen rendezvény miatt pluszban, 2-300?) utána lepasszolható vidékre, ami viszont pozitívan mutatkozhat. Ennyiből kb. az összes nagyvárosban (minusz Debrecen, Kaposvár, Miskolc, Pécs ugyebár) ki lehetne dobálni a nem alacsony padlós buszokat.
Ma már olcsó benzin árral lehetne. De még akkorsem.
Én konkrétan azért jöttem el vidékről, mert meguntam hogy a 10km-re, 15 perc buszútra lévő megyeszékhelyre még hétköznap is 2 órával a munkakezdés előtt el kellett otthonról indulnom. 7-re jártam melózni, 4:20-as busszal, mert a következő csak 6:50-kor volt. Minden reggel a városban tébláboltam, élvezet volt téli hajnalokon. Buszpályaudvaron a váró nyit: 6.30
De a legbosszantóbb az volt, amikor vasárnap voltam éjszakás 19:00-tól és már 16:20-as busszal indultam, 30-kor leszálltam róla... 2,5 óra szabadidő.
És akkor sír a budapesti, ha elmegy a metró az orra előtt, ami 2-3 perc múlva jön.
Egy elmélet szerint 2002-ben (amikor ugye még zsúfolt buszokon jártak az emberek dolgozni) egy jól irányzott közlekedési reformmal (zsúfoltság megszüntetése, utasbarát menetrend és jó buszok stb) sikerült volna választást nyerni..
Remélem nem tekintődik politikának. Csak annyira szeretném felhívni a figyelmet, hogy ha a budapesti olimpia ötletére megy egy közlekedési projektezésre felhívó buzdítás, akkor összefüggések szintjén itt is rá lehetne mutatni, hogy nem jó, ha öreg buszok szaladgálnak a falvak, kisvárosok között, mert meglesz a negatív eredménye.
Az elég kemény lehetett, amikor gyakorlatilag saját maguk bevallják, hogy az egész Volán átalakítás egy nagy marhaság volt és még egy csomó pénzbe is került! :-(