A toronydaruk az élő város különös képződményei. Kinőnek a földből, majd egy ideig uralják a környéket. Felülről figyelik a várost, dolgoznak, forogna, élnek. Aztán egy idő után lebomlanak, eltűnnek, hogy máshol emelkedjenek fel újra. Amit a toronydaru lát, az egy egyszeri, megismételhetetlen várostörténet. Maga a daru is egy különös képződmény: megfigyeltétek már, milyen munka felépíteni vagy lebontani egy toronydarut?
Írjatok meg mindent, amit a toronydarukról tudtok. Hol vannak, éppen hol épülnek, mit építenek, hol bontanak le egyet, mekkorák, miért különlegesek.
Gyűjtsünk toronydarut.
Jaj, jut eszembe: aki esetleg arra jár és érdekli: a Marina-parti építkezésen most áll eg fehér-kék Zemag Movilift, eddig nekem sem sikerült még lefotózni. :) Egy kis önszerelő daruról van szó, elég szép darab. :)
Ez a kép megvan valahol nekem is. :) A TK-8 volt egyébként az első egyben szállítható toronydaru. :) Dr. Kran, tudsz e-mailt küldeni, hogy tudjam a címedet? Az enyém elérhető a profilban.
Mentségedre legyen mondva, hogy a 45 EC és a 71 EC ránézésre nagyon nehezen különböztethető meg, csak apróbb részletekben no és teherbírásban térnek el egymástól. A törzsszerkezet külső geometriában ránézésre pedig teljesen azonos, így egy helytelen adattábla igen megtévesztő ;-)
A tegnapi fénykép teljesebb verziója a történelem rovatból (sajnos ezek mind általam szkennelt, így kicsit gyenge minőségű képek):
...az előzménynél látható miskolci Liebherr mégsem 71 EC, hanem 45 EC. :) Noha az adattábláján az előbbi típusjelzés szerepelt, valószínűleg egy korábbi telepítéskor ugyanezen az oszlopon egy 71-es lehetett. :D
H. Jószeffel én is beszéltem már, ősszel elvileg találkozom Vele is! :) És valahol nincs esetleg - nem saját - fotód FT-ről vagy QTS-ről?? :)) A képen egy Liebherr TK-10-es látható, igaz, a Conrad-féle TK-8-as modell dobozára is ez a kép van feltéve. Jobban odafigyelhettek volna. :D
Tervezők közül ismerem még P. Jenő bácsin kívül - hasonló stílusban - dr. H. József bácsit és K. Sándor bácsit. Telefonszám a szerkesztőségben ;-)
P. Jenő bácsi engem még oktatott, K. Sándor bácsival pedig most is napi a munkakapcsolatunk.
Sajnos amikor testközelben voltam a 60.1-gyel, még se pénzem, se fényképezőgépem nem volt, hát még digitális technika... Így saját fotótáramban nincs eredeti fényképem róla :-(((
Az 527-es hozzászólásomat módosítanám egy kicsit - minden terjedelmesebb szöveghez csatolok egy-egy fotót. Most egy a történelem rovatból:
Hmm. A képen szerintem egy Liebherr 32 TTR látható, a 32 TT lánctalpas változata. :) Vagy nyert, vagy nem. :D Közös ismerős? Könnyen lehet, van is tippem, kire gondolsz! :)) A tervezők közül P. Jenő bácsival már talákoztam, Ő volt a főkostruktőre az FT-60-asnak, a Q-3-30-asnak és a QTS-101-nek is! :) Tőle kaptam ezt a fotót is, amit az 1973-as BNV-n készítettek, amikor az FT-60-as prototípusát kiállították. :)) Az FT-60 amúgy messze a legkedvencebb kedvencem, akkor ezúton meg is szeretnélek kérdezni, hogy van-e esetleg fotód a típusról...? :)) Főleg a 60.1, amit szépnek tartok! :)
Valóban Liebherekkel dolgozom, természetesen van kezelői vizsgám is (az első toronydarus típusvizsgám FT-60-ra szól :-)), de úgymond inkább adminisztratív szinten tevékenykedem. Valószínüleg ilyen szinten is tudok inkább közreműködni, pl. ismerek egy-két nevet a régi magyar toronydarutervezők közül, akik még elérhetők...
Jut eszembe, van egy közös ismerősünk, majd rajta keresztül összehozhatjuk a személyes találkozót is (a daruk mellett a sört se vetem meg :-)
És ha már a daru és a fotó a mottója a topiknak, igyekszem minden hozzászóláshoz csatolni egy-egy érdekesebb képet is. Most a "Na ez mi?" rovatból egyet:
Ha Biberach-ban voltál a Liebherrnél, akkor gondolom, Liebherr-ekkel dolgozol! :)) Balról a második (a fák mögött látható) egy Liebherr TK-8, ha jól sejtem! :) Ennek a modellje nekem is megvan 1:50-es méretarányban (a Conrad gyártotta néhány hónappal ezelőttig), a bal szélen pedig egy Liebherr Form 6-os, ezt most újították fel, ott volt a 2004-es Bauma-n is, ugye? Ennek a típusnak most kerül piacra a modellje 1:50-ben, az NZG-től: http://www.nzg.de/nzg2003_2/modelle/historisch.htm
Szia Dr. Kran, üdv a topikban! :)) Természetesen én is benne vagyok a személyes találkozásban, akár egy árnyas kerthelyiségben, akár "terepen"! :) Kezelőként dolgozol?? Milyen masiná(ko)n?? :)
Bauma... Hát igen, régi álmom nekem is, hogy eljussak oda! :) Ha minden jól alakul, akkor jövőre már én is ott leszek. ;) A többieknek info erről: Bauma (Baumaschinen-Messe), a legnagyobb építő(gép)ipari kiállítás és vásár, minden páros évben tartják Münchenben, és az élvonalbeli gyártók ott mutatják be élőben a termékeiket. Sőt, néha végignézhetik az érdeklődők egy-egy önyszerelő típus állítását pusztán bemutató jelleggel, ahogy ez most például a Liebherr 42.1K esetében látható is volt a 2004-esen. :))) Hasonló kiállítások láthatók még Párizsban (Intermat), Olaszországban (ennek a neve sajnos nem jut eszembe), illetve a Bauma minden páratlan évben Kínában. :D Ja, és el ne felejtsem: van MiniBauma is, ahol makett- és modellépítők állítják ki a daruikat és egyéb építőgépeiket. :)) http://www.igfbsk.de/Projekte/Minibauma2004/page_01.htm
Köszi a képeket, nagyon is informatívak!! :)) Azóta egy szakmabeli rajongótól (remélem, Ő is előbb-utóbb itt lesz a fórumon :)) megtudtam, hogy mifélék: San Marco mind a kettő. Ezek a modellek számomra ismeretlenek, de a felépítésük alapján a 80-as években készülhettek. Terveim szerint nemsokára én is fogok arra járni, és ha jó lesz az idő, ráeresztem majd a zoom-ot. ;) A San Marco egy a rengeteg olasz gyártó közül, ma is aktívak toronydaruk terén: www.sanmarco-int.com
Ha már olasz daruk: most tudtam meg, hogy a Szombathelyen álló két Edilmac közül a 951-est várhatóan most kedden szerelik, és úgy néz ki, hogy Győrben lesz a következő munkája. Ha valakit érdekel majd... :))