A toronydaruk az élő város különös képződményei. Kinőnek a földből, majd egy ideig uralják a környéket. Felülről figyelik a várost, dolgoznak, forogna, élnek. Aztán egy idő után lebomlanak, eltűnnek, hogy máshol emelkedjenek fel újra. Amit a toronydaru lát, az egy egyszeri, megismételhetetlen várostörténet. Maga a daru is egy különös képződmény: megfigyeltétek már, milyen munka felépíteni vagy lebontani egy toronydarut?
Írjatok meg mindent, amit a toronydarukról tudtok. Hol vannak, éppen hol épülnek, mit építenek, hol bontanak le egyet, mekkorák, miért különlegesek.
Gyűjtsünk toronydarut.
A most bontott LIEBHERR típusa 256 HC volt. Az alacsonyra szerelt a 180 EC-H.
Jelenleg 3 db LIEBHERR dolgozik még a pillérek építésén, az un. zömök építésén dolgozik az alacsonyra szerelt LIEBHERR, azaz most még 4 db lelhető fel Kőröshegyen. Kb. 3 hét múlva kerül leszerelésre a következő "pillérdaru", addig lehet fotózni ezt az állapotot.
Mikor ott voltam, épp egy Liebherr-t szereltek le. Ha jól tudom, egy 180 EC-H-t. A legalsó képen a kúszató keret látható, aminek segítségével a darut valamivel alacsonyabbra kúszatták bontás előtt, bár ahogy az első képen látható, a mai autódaruk mellett már nem volt szükség túl sok kúszásra... :)
A legerősebbet, az S6.181.12-est nem tudtam sajnos olyan szögből lefotózni, hogy rendesen látsszon az egész daru, de azért készült néhány kép. :) Ezt a típust a legkönnyebb felismerni a hazai Pingon-ok közül, mert az ellengém tövében van az emelőmű (ahogy az a képeken látható is), nem az oszlopcsúcsban, mint a többinél.
Jönnek az ígért képek. :) Ahogy azt már írtam, már három öreg Pingon is dolgozik Kőröshegyen, egy P120-as (a három közül egyedül ennek van alacsony oszlopcsúcsa), egy S6.181.12-es (ez volt ott már korábban is, került is fel kép róla a fórumba), a harmadiknak a típusjelzését sajnos nem tudom, lehet például P180-as. Először ez utóbbiról néhány kép:
Jaj, jut eszembe: aki esetleg arra jár és érdekli: a Marina-parti építkezésen most áll eg fehér-kék Zemag Movilift, eddig nekem sem sikerült még lefotózni. :) Egy kis önszerelő daruról van szó, elég szép darab. :)
Ez a kép megvan valahol nekem is. :) A TK-8 volt egyébként az első egyben szállítható toronydaru. :) Dr. Kran, tudsz e-mailt küldeni, hogy tudjam a címedet? Az enyém elérhető a profilban.
Mentségedre legyen mondva, hogy a 45 EC és a 71 EC ránézésre nagyon nehezen különböztethető meg, csak apróbb részletekben no és teherbírásban térnek el egymástól. A törzsszerkezet külső geometriában ránézésre pedig teljesen azonos, így egy helytelen adattábla igen megtévesztő ;-)
A tegnapi fénykép teljesebb verziója a történelem rovatból (sajnos ezek mind általam szkennelt, így kicsit gyenge minőségű képek):
...az előzménynél látható miskolci Liebherr mégsem 71 EC, hanem 45 EC. :) Noha az adattábláján az előbbi típusjelzés szerepelt, valószínűleg egy korábbi telepítéskor ugyanezen az oszlopon egy 71-es lehetett. :D
H. Jószeffel én is beszéltem már, ősszel elvileg találkozom Vele is! :) És valahol nincs esetleg - nem saját - fotód FT-ről vagy QTS-ről?? :)) A képen egy Liebherr TK-10-es látható, igaz, a Conrad-féle TK-8-as modell dobozára is ez a kép van feltéve. Jobban odafigyelhettek volna. :D
Tervezők közül ismerem még P. Jenő bácsin kívül - hasonló stílusban - dr. H. József bácsit és K. Sándor bácsit. Telefonszám a szerkesztőségben ;-)
P. Jenő bácsi engem még oktatott, K. Sándor bácsival pedig most is napi a munkakapcsolatunk.
Sajnos amikor testközelben voltam a 60.1-gyel, még se pénzem, se fényképezőgépem nem volt, hát még digitális technika... Így saját fotótáramban nincs eredeti fényképem róla :-(((
Az 527-es hozzászólásomat módosítanám egy kicsit - minden terjedelmesebb szöveghez csatolok egy-egy fotót. Most egy a történelem rovatból: