nem engedély kell hozzá, hanem meg kell terveztetni (erről is volt szó a napokban) és az elkészülte után át kell vetetni kéményessel. csak bélelésre megfelelőségi tanusítvánnyal rendelkező csövet szabad használni és erre jogosult szakember végezheti a munkát. ez a hivatalos. gondolom az anyaggal és a kivitelezővel nem lesz gond, aztán hogy bejelented vagy sem kéményeseknek az rajtad áll. jelen esetben olyan nagy jelentősége nincs.
az alja letámaszkodik a kémény aljára, a csöre meg felraknak néhány (szerintem ~ 3 méterenként) karikát amiből 4 rugalmas acélszalag áll ki, azok támasztják meg a kürtő falánál. az alja és a teteje oldal irányba stabilan be lesz építve. kiönteni habarcsal vagy akármi mással nem szabad és nem is ajánlott. láttam olyat is, hogy nem acélszalag volt a itámasztás, hanem annyi szigetelést raktak fel 2 helyen, hogy az szorította be a csövet. de a tied elég magas ...
nem jól gondolod, mert igaz hogy lassabb az áramlás, de a hő az nem több így nem jobban melegíti hanem ellenkezőleg, lehül.
a kürtőméretet célszerűen kell megválasztani (kürtőméret-magasság aránya) mert ha nagy a kürtőméret (mint nálad) akkor a füstgáz áramlása lassabb és lehül a kémény -> kátrányosodik. viszont ha kicsi a kürtőméret, akkor nem elég a huzat, hiába áramlik a levegő gyorsabban -> nem működik rendesen kazán.
de ez a 20 cm szerintem jó. bár mint mondtam, a tutit egy méretezés adná meg.
"A vegyes-tüzelésű kéménynél viszont a vizesedés miatt a beoldódás a főépület falába is megkezdődött (homlokzati vakolaton látszik) --> sem esztétikailag, sem műszakilag nem megfelelő. Arról nem is beszélve, hogy ha megjelenik a lakás felé a víz/kátrány, akkor már régen késő lesz (persze nem tudom, hogy ilyen egyáltalán előfordulhat-e; mármint, hogy azon a vastagságon is átszivárog a trutyi)." Én már láttam ilyet kár hogy nem volt nálam fényképezőgép akkor, brutálisan nézett ki és a szag a lakásban, a 30cm falon simán átment+ kémény vastagság. Ne hagyd kibontakozni, de ha jól tüzel az ember nem fordul elő a dolog. Látok sok olyan kéményt ami 30-40-50 vagy még sokkal több akad 90-100 éves is semmi baja, 1 deka kátrány nincs benne, csak korom és hamu.
"béleld ki a meglévő kéményedet vegyeshez d20-as koracél béléscsővel. "
Ez mekkora ötlet! Tényleg eszembe sem jutott eddig!
Kérdések: - Mi fogja a hőszigetelő paplannal körbetekert acélcsövet szilárdan a kürtőben tartani? Vagy megvan erre a technológia? - Jól gondolom, hogy ezt a műveletet is engedélyeztetni terveztetni kell és célszerűen szakiparos kivitelőze bízni? - Ez a szűkítés adott esetben még jót is tenne a kéménynek? Ezt csak azért kérdezem, mert eredetileg én pont nem huzatfokozóban gondolkodtam, hanem huzatszabályozóban, tehát, ami inkább pont, hogy nagyobb kéményhőmérsékletet eredményez azáltal, hogy nem engedi meg a nagy kürtőn olyan gyorsan távozni füstgázokat.
Ha már itt tartunk: Veszprém környékén megbízható, jó munkát végző kéménybéleléssel foglalkozó szakembert tudsz esetleg ajánlani (persze bárkitől szívesen veszek ilyen irányú ajánlást).
Természetesen a kéménynek. :) Ott is a téglából épültre gondoltam.
Egyébként a leírt szitu már létező, álló, működő kéményekről szól.
A gázkazánban lévő víztermelés nem túlzottan idegesít: - tükörrel benézve az alsó tisztítón nem látható semmiféle káros elváltozás (a kazán 2 évente beszabályoztatva; túlnyomásos, elektronikusan vezérelt gázégőfejes Optima, ahol a szaki eddig mindent rendben lévőnek talált; annyit javasolt, hogy esetleg a kémény hosszát vegyem vissza, mert vagy 2,5m-rel az épített fölé lóg (persze ha méretezéskor kiszámolt magasság még így is megmarad). - amennyi víz keletkezik benne, az lenn szépen kifolyik, és egyáltalán nem életveszélyes mennyiség.
A vegyes-tüzelésű kéménynél viszont a vizesedés miatt a beoldódás a főépület falába is megkezdődött (homlokzati vakolaton látszik) --> sem esztétikailag, sem műszakilag nem megfelelő. Arról nem is beszélve, hogy ha megjelenik a lakás felé a víz/kátrány, akkor már régen késő lesz (persze nem tudom, hogy ilyen egyáltalán előfordulhat-e; mármint, hogy azon a vastagságon is átszivárog a trutyi).
ez is. meg gondolj bele az "örlángos" és piezzos kazán közötti különbségre. az "örlángos" folamatosan melegít, még ha kicsit is, ami csökkenti az elvezetés lehülését. a piezzós meg csak akkor melegít, ha ténylegesen fűt. aztán ott van a névleges teljesítmény állíthatósága a ténylegeshez. a minimális teljesítmény sem elhanyagolható körülmény. vagy az utókeringetés. ez mind-mind hatásfokjavítás úgy, hogy a füstgáz hülését eredményezi.
a paplant arra a megoldásra javasoltam, hogy bélelik vegyeshez a meglévő falazott kéményt. betekeri vele csövet és így egyben beleeresztik kürtőbe. itt nem kell vakolni.
Nem akarok akadékoskodni, de a paplan a vakolt kivitelhez nem jó !
Túl lágy !
Oda lemez kell. Ásványgyapotlemez. Ezek az anyagok műgyantával vannak kezelve, ami egy tartósságot ad neki. Arra lehet vakolni. Természetesen rabiccal !
Lehet paplan is de azt csak lemezzel lehet burkolni, ami mint mondán drága !
És mintha arról lett volna szó - még nincs meg a lemez-szerelt kémény.-
Akkor a sorrend : először leszigeteljük a meglévő téglakéményt a kiválasztott módszerrel, majd mellé állítjuk/állíttatjuk a megfelelő lemezkéményt és működik mind a kettő, hol az egyik hol a másik !
atmoszférikusban is van jó hatásfokú, ami azzal "nyer" vissza energiát, hogy nem engedi ki a meleget füstgázként. tehát minél újabb és modernebb egy készülék, annál hüvösebb a fütgáz és annál "kevésbé" indítja be az áramlást és annál halylamosabb a kéményfejnél a jegesedésre.
a polisztirolról kb egy hete volt szó. a polisztirol kb 80 c fokon elkezd olvadozni, és egy vegyes tüzelésnél ez egy eléggé valószínüsíthető hőfok a kémény alsó szakaszán. legalább 5 cm, de 10 cm-nél több felesleges. e két érték között valahol. szerintem.
átgondoltam problémát és ha elfogadod, hogy a gázkéményt nem kell feltétlenűl szigetelni, akkor az alábbit javaslom:
béleld ki a meglévő kéményedet vegyeshez d20-as koracél béléscsővel. ha nagyon perfekt akarsz lenni, akkor mielőtt berakjátok körbetekered kb 5 cm-es kőzetgyapot paplannal. elég, ha ezt a paplant csak dróttal bandázsoljátok, az is megtartja. szerintem árban ott van ez a megoldás (de lehet h olcsóbb is), mintha burkolnád, viszont lényegesen egyszerűbb és gyorsabb. és akkor nem kell bűvészkedni a gázkéménnyel, mert az tényleg érdekes mutatvány lenne ... :(
nem tudom megmondani, hogy érdems-e. javít huzaton, de ez elég széles kürtő így nem biztos hogy önmagában megszüntetné a kátrányosodást. a legbiztosabb az lenne, ha leméreteztetnéd kéményt egy gépésszel. de saccra, ha béleled fenti módon, akkor huzatfokozó nélkül is tök jónak kellene lenni a gyakorlat alapján
A szerelt kémény (ha olyan lesz a gázhoz) mindig fém, vagy alu vagy korracél, annak semmi nem árt.
Viszont a téglakéménynél lehetnek még meglepetések.
Lehet kátrány a leggondosabb hőszigetelés dacára is.
Vizes tűzelő, korai lefojtás, lassú áramlás stb.
Habár mivel az épületen kivül van és vastagon szigetelve, kit érdekel. ? Telítödik a kéményfal kátránnyal, majd a felesleg lefolyik, összegyűjtöd - és a kerítésre kened - a legjobb favédő szer !!
Én az ilyen modern kazánokkal mint kondenzációs és turbós, nem gondolkodom soha. Ott a füstgáz- ventillátor eleve kinyomja a trutyit (ha jól van méretezve), azok nem is kémények, hanem kipuffogó csövek amik függőlegesek.
Mindig csak az atmoszférikus kéményeket boncolgatom !!
gázkéményben mindig csapódik le annyi nedvesség - bárhogy is szigeteled - hogy az állagromlást okozhasson. a kémény tartóssága a jó anyagminőségtől függ
ezért írtam, hogy most jól működik, akkor nem kell szigetelni. ha nem egy modern kondenzációs kazán, akkor nem szokott ekkora magasággal légdugó kialakulni. egy akkora kéményben akkor is van felfelé áramlás, ha nem is működik a kazán.
A meglévő tégla kémény mellé a szerelt és az egész együtt szigetelve !
És csak ásvány vagy egyéb gyapot jó oda. A plisztirol nem simul a felülethez.
A megoldás : feltüskézed a tégla építményt, rányomod a szigetelő táblákat, ráteszed a rabizhálót, a tüskéket visszahajtod. Így rögzítve van a gyapot és a háló. Majd az egészet bevakolod.
A tűske : megfelelő méretű lágyvas huzal. Nem árt vakolás elött még az egészet összeköni , szintén huzallal.
És szépen vakolj !
Ha szebbet szeretnél : nem vakolod hanem aluminiummal burkolod - lényegesen drágább. Az a kéménytest egy masszív téglaépítmény sokat elbír !!
Természetesen csak akkor csináld ha jó a 25 x25 ös szelvény a kazánhoz.
Ekkora szelvénnyel már társasházi kazánokat is lehet üzemeltetni.
Hát igen, az a) változat volt a legelső, csak aztán jött a többi. Mert maradva az a)-nál, hogy lehet egy ilyen méretű (kb. 11m hosszú) kéményt biztonsággal elmozgatni, úgy hogy az alja (kb. 2,5m) épületen/tetőn belül van. Ha el akarnám fektetni, akkor ki kell emelni a (mellék)épületből--> daru(?). Ha marad állva, akkor meg úgy kell rögzíteni - ideiglenesen a szigetelési munkák idejére, hogy az időjárás ne tegyen benne - meg a környező épületrészekben - kárt.
Még néhány kérdés: - milyen vastagságú szigetelésben érdemes gondolkodni? - csak kőzetgyapot lehet? Én megmondom őszintén valami polisztirol táblában gondolkodtam. - van értelme a kémény tetejére helyezett huzatszabályozónak (pl. http://kemenyhuzatszabalyzo.hupont.hu/9/huzatszabalyzo) - az eredeti cél (kátrányosodás csökkentése/megszüntetése) figyelembe vétel mellett?
a) ez a legegyszerűbb és legjobb megoldás. a gázkéménynél - ha most működik rendese - akkor túl nagy jelentősége nincs a szigetelésnek, az nem kátrányosodik, és inkább a kéményben csapódjon le a víz, mint a kéményfejen, ahol jegesedhet is.
b) elég drága megoldás. működhet úgy, hogy acél "U" pántokat rögzatesz a falra a két kémény köré és a külső oldalon ("U" középső szakasza) egy függőleges acél merevítést teszel amit letámasztasz egy alapra. tetőfelett persze zárt keret és 4 oldalon függőleges merevítés. (vagy teljesen szabálytalan módon rögzíted a pántokat a kéménytesthez) és erre az acélvázra már rögzítheted csavarozással/drótozással stb. a kőzetgyapotot amit vakolhatsz utána.
c) a meglévő kürtőbe két csővel (egyik a meglévő gázkémény, a másik egy koracél cső) a lentebb említett módon. csak itt a lehetősége fenn áll, hogy ha a kéményes kiszúrja (és ha akarja akkor kiszúrja) akkor ki kell kapcsoltatnia a gázt engedély nélküli átépítés miatt. ha meg engedélyt kérsz, akkor a gázkémény csak a szigetelés + külső burkolat szerkezettel felel meg hivatalosan. ha pedig pőrén akarod az egy szál csövet, akkor olyan füstcső kell, aminek kéménybélelésre van a megfelelőségi tanusítása.
A "a meglévő kéménytest bélelésére szavazom plusz mellette egy szerelt kémény kiépítésére."-hez kapcsolódva!
Amit leírtál az a jelenlegi helyzet: - vegyestüzelésű kazán: ház homlokzatához épített (3 oldalával a környezettel érintkező) épített kémény. - gázkazán: az épített kéményhez szerelt kettős alumínium cső (szigetelt).
Mivel a vegyestüzelésű kéményem nem lakott téren belül megy, igencsak hül benne a füst --> rendkívül kátrányosodik. Ezt szeretném orvosolni, külső hőszigeteléssel. A min. 5cm-es szigetelőlemezek viszont a szerelt kémény miatt nem férnek el --> el kellene mozgatni a kéményt (kb. 12m magas).
3 megoldáson gondolkodom:
a) Szerelt kémény elmozgatása ideiglenesen; épített kémény szigetelése; szerelt kémény vissza. Hátránya: a szerelt kémény marad a gyári vékony szigetelésével.
b) minden marad együtt és a szerelt kéményt körbeépítem valahogy. Az új építményt alaposan belekötve/hozzáerősítve a már meglévő épített kéménybe és az egészet egyben szigetelem kívülről. A szerelt kémény és az új körbeépítmény közé szintén mehetne szigetelő anyag. Hátrány/nehézség: a jelenlegi szerelt kémény talpánál nincs hely az új felépítmény (kvázi kéménykürtő) biztos alapozásához (kazán, épület fala, stb.) + az új felépítmény régihez kötése megbízható módon. c) a meglévő épített kéméyn kürtőjét felhasználni mindkét csőhöz (akár a meglévő szerelt cső szigetelését lebontva, annak füstcsövét felhasználva). Ehhez kapcsolódik a feltett kérdésem (l.d lent).
Szóval a fentiek adják a teljes képet, hogy milyen problémát is szeretnék megoldani, amihez a korábbi kérdésem is kötődik.