A toronydaruk az élő város különös képződményei. Kinőnek a földből, majd egy ideig uralják a környéket. Felülről figyelik a várost, dolgoznak, forogna, élnek. Aztán egy idő után lebomlanak, eltűnnek, hogy máshol emelkedjenek fel újra. Amit a toronydaru lát, az egy egyszeri, megismételhetetlen várostörténet. Maga a daru is egy különös képződmény: megfigyeltétek már, milyen munka felépíteni vagy lebontani egy toronydarut?
Írjatok meg mindent, amit a toronydarukról tudtok. Hol vannak, éppen hol épülnek, mit építenek, hol bontanak le egyet, mekkorák, miért különlegesek.
Gyűjtsünk toronydarut.
Igen,közben megtaláltam a topikban is ,tényleg volt erről szó. Egyébként zuglóban is láttam egy KBF típusú futómacskás gémmel szerelt darut, valahol a nyírpalota út elején a felüljáró környékén. Nem tudom, hogy áll-e még.
3 oszloptagból fog állni, mint amilyet a 4 emeletes házakhoz használtak. A tízemeleteseket 5 oszloptagossal építették, amúgy 6 a maximum.
Van még billenőgépes KB Magyarországon, de üzemképesről nem tudok. A KBF-ek a KB-kből lettek átalakítva, új, futómacskás gémmel, ha visszaolvasol, a topic eleje felé volt erről szó.
Hány tagból fog állni a törzs? Úgy emlékszem,hogy a tízemeletes házakhoz öt tagot használtak,ha minden igaz? Lenne még egy pár kérdésem: A KB és a KBF között mi a különbség? Van még magyarhonban ilyen billenőgémes KB?
Nem tudom,valami misztikus vonzódás fűzött gyerekkoromban ezekhez a darukhoz,állandóan az építkezéseken lógtam. Már bánom,hogy apám öreg fényképezőgépét akkor nem hordtam magammal. Ráadásul volt valami jellegzetes szaga ezeknek az építkezéseknek,friss beton,agyag a föld szaga és a gépeké?! Jó kis feeling-je volt!
valamelyik nap a helybéli művház előtt haladtam el éppen, amikor gyerekek jöttek ki az épületből, az egyiknél egy kb 1.5 méter hosszú, rácsos fekete szerkezet, valami világítási al-felépítmény darabja lehetett. Azonnal beleálmodtam egy remek modellt, sárgára vagy bordóra festve.
még mindig azon gondolkodom, hogyan-miből lehetne házi eszközökkel (értsd lakatosműhely hiányában) valahogy összeépíteni erős fémszerkezetet, kb olyan 120-150 centi magasra gondolok, de inkább modell lenne, nem makett, motorokkal, mindennel. Akinek van jó ötlete, szóljon!
Segítséget szeretnék kérni! KB-160-as darukról keresek képeket,esetleg lakótelepek építéséről,ahol ezek a daruk látszanak. Ha valaki tudna segíteni nagyon megköszönném. Egyébként tök jó a topik!
Ma keresztül autóztam Verőcén és láttam az út keleti oldalán egy öreg telepi darut, asszem billenőgémes, piros-rozsdás színben, de formám szerint nem volt nálam fotógép. Tudtok erről a vasról valamit?
Visszatérve a teleszkópgémű darukhoz, azt hiszem a legnagyobb ilyen típusú LIEBHERR a 300 HC-T volt, amelyet ma már szintén nem forgalmaznak. A fotón jól látható a mozgó külső-alsó gémtaggal szinkronban vándorló ellensúly csomag is, illetve a vándorló gémtag négyzet keresztmetszete (a kép egyben a történelem rovat része is):
Vannak persze jobb képeim is, általában mindenről, csak azokat általában nem publikálhatom, így megpróbálok mindent saját, illetve más fórumokon szereplő képekkel illusztrálni. :/
Csakugyan, az MK-100-asnál nem is vettem még észre a teleszkópos gémtagot!! :)) A közelmúltban kijött már az MK-110-es is, ezen is megtaláltam! :) Liebherr MK 110 A Liebherr most a mobil önyszerelők közül az MK-80-ast, 100-ast és 110-est gyártja, de volt már régebben is sok ilyen típusa, este majd teszek fel ezekről pár linket! :)
A LIEBHERR teleszkópgémes toronydaruja jelenleg sajnos csak A 32 TT. Erről a típusról (illetve a korábbi kisebb kapacitású testvérekről) gyönyörű fotókkal és szöveggel tájékoztat az alábbi lap: http://www.liebherr.com/downloads/TK_TT_Krane_dt.pdf
Egyébként az előbb említett MK 100 külső gémtagcsoportja teljesen azonos megoldással működik, mint a TT daruké. Ez kicsit bonyolult szerkezet, de kiválóan teszi a dolgát. A futómacska hajtás, illetve a mozgató kötél érdekes fűzése segítségével mozog a belső gémtag. Gyakorlatilag csapolással oldja meg hol a gémtag, hol a macska rögzítését, ennek megfelelően mindig a páros másik tagja végez kényszermozgást. A futómacska átlépését egyik gémtagról a másikra fenti pdf állomány 8. lapján lehet aránylag jól meglesni.