Hol működnek még szolgálattal ellátott, de igen kis méretű autóbuszállomások? Szerintem Mátraháza a legkisebb, ottjártamkor legalábbis ült bent egy ember az irodában...
Kelleni nem kell, de az idézett cikkből az olvasható ki, hogy a közszolgáltatási csomagokat az állam szeretné megtartani magának, a kis csomagokra viszont nem fog pályázni.
Jelenleg 4 szolgáltató üzemeltet helyközi közforgalmú járatokat 5 vonalon, és minden bizonnyal nem csak 7 vonal lesz megpályáztatva, hanem a 7 régióban egy-egy vonalcsoport.
Én arra tippelnék, hogy most lesz jelentősége annak, hogy melyik járat országos, és melyik regionális... És ha jól tippelek, ez hatékonyabb nem lesz, az már most borítékolható. (Jelenleg a távolsági kocsi besegíthet a szűk keresztmetszetben, a reggeli hivatásforgalmi csúcsban.)
A cikk következetesen keveri a vonalat és a szolgáltatót...
Jelenleg 4 szolgáltató üzemeltet helyközi közforgalmú járatokat 5 vonalon, és minden bizonnyal nem csak 7 vonal lesz megpályáztatva, hanem a 7 régióban egy-egy vonalcsoport.
De nemcsak ez, hanem a "magánfuvarozó" szóhasználat is zavaró a szövegben, hiszen magántulajdonú fuvarozók is pályázhatnak majd közszolgáltatásra. Ezalatt nyilván azt értik - és ez új információ -, hogy a kis csomagokra nem kötnek majd közszolgáltatási szerződést (tehát a leendő szolgáltatónak kevesebb kötöttsége lesz, viszont nem kap árkiegészítést és veszteségtérítést).
Továbbgondolva: a közszolgáltatásból kivont vonalak megpályáztatásából az is következik, hogy belátható ideig nem várható német típusú teljes piacnyitás. Ha viszont a pályázat nyertesei nyereséges monopolpiacot kapnak, akkor mindenképpen elvárható, hogy a tender eredményébe nagy súllyal beszámító koncessziós díjat szedjen értük az állam (mint pl. a mobil/rádió/TV frekvenciáknál... nem úgy a trafikoknál).
"Ezt követően Dr. Kerékgyártó János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Szolgáltatások Főosztály vezetőjevette át a szót, aki az új piaci modellre való felkészülésről, illetve annak bizonyos részleteiről tartott előadást. Ebből megtudhattuk, hogy a 2017-es piacnyitás speciális szabályozású, nyílt, tárgyalásos eljárással fog megvalósulni. A pályáztatási szándék már előzetesen közzétételre kerül, a pontos pályázati feltételek viszont csak a pályázati eljárással egy időben válnak ismertté. A pályázatok közzététele - hét közszolgálati, illetve hét magánfuvarozók számára kiírt tender formájában - 2016. áprilisában várható, ezzel 2017. január elsejétől 14 szereplőssé válik a hazai közösségi közlekedési piac. Így az eddigi négy vonal mellett 2017-től további három, összesen tehát hét vonal kerül majd magánvállakozók üzemeltetésébe. A főosztályvezető ugyanakkor arról nem ejtett szót, hogy a már jelenleg is magáncégek által üzemeltett vonalak továbbra is magánkézben maradnak-e, vagy pedig ezek leosztása teljesen megváltozik (akár abban a formában, hogy az állami tulajdonú cégek számára problémás, vagy veszteséges járatok kerülnek magánvállalkozókhoz). Kerékgyártó úr szerint a pályázati feltételek oly módon kerülnek majd kiírásra, hogy azok mindenki számára teljesíthetőek legyenek. (Az egyik feltétel azonban az, hogy nyertes pályázónak át kell vennie az előző szolgáltató infrastruktúráját, gördülőállományát, menetrendjét és alkalmazottait, valamint kötelezettségállományát is. A szolgáltatóváltásnak tehát úgy kell megvalósulnia, hogy 2016. december 31-ről 2017. január 1-re virradóra az utasok ne érzékeljék a változást. Ez a kikötés azonban közel sem tűnik bárki által könnyen teljesíthető feltételnek, hanem sokkal inkább a jelenlegi üzemeltetők újrapályázását segíti – a szerk.)Amennyiben valamelyik pályázat eredménytelen lesz, vagy a döntés 2017. január 1-ig nem születik meg, úgy vis maior helyzet áll elő, melynek értelmében a döntés megszületéséig továbbra is a régi szolgáltató végzi majd az érintett járatok üzemeltetését."
Leánykoromban kettő tanárképző főiskolán tanítottam 8-10 tanórában egy olyan tantárgyat aminek valami olyan címe volt, hogy :
......Iskolai kirándulások szervezése....
Nem csak busz/vonat rendelésről, hanem szállásfoglalásról, idegenvezető bérléséről illetve saját gyermekek rész-idegenvezetői felkészítéséről, biztosításról, gyermekek terhelhetőségéről, stb. volt benne szó.
Dicsekvés nélkül mondhatom, hogy a tantárgy igen sikeres volt a leendő tanárjelölt hölgyek között.
Nem kellett katalogust olvastatnom, mert nem vagy alig volt hiányzó az órákon.
Én meg arra tippelnék, hogy valahonnan iskolabusz/tanulószállítás címén megjön a busz, ez a szakasza pedig "láthatóvá van téve". Somogyban vannak ilyenek bőven. Igaz, ezek mind olyan módon vannak megoldva, hogy a tanulószállítás teljes vonala szerepel a menetrendben. Pl. a 6116, [Nagyatád-]Lábod-Kutas-Beleg vonalat úgy hozza a menetrendi kötet, hogy Kutas és Beleg között egyik irányban sem szerepel járat. De a tanulószállítós járatok 6116/valaminek vannak számozva.