A toronydaruk az élő város különös képződményei. Kinőnek a földből, majd egy ideig uralják a környéket. Felülről figyelik a várost, dolgoznak, forogna, élnek. Aztán egy idő után lebomlanak, eltűnnek, hogy máshol emelkedjenek fel újra. Amit a toronydaru lát, az egy egyszeri, megismételhetetlen várostörténet. Maga a daru is egy különös képződmény: megfigyeltétek már, milyen munka felépíteni vagy lebontani egy toronydarut?
Írjatok meg mindent, amit a toronydarukról tudtok. Hol vannak, éppen hol épülnek, mit építenek, hol bontanak le egyet, mekkorák, miért különlegesek.
Gyűjtsünk toronydarut.
Ma voltunk Tupolevvel a Népliget Centernél, van ott egy Liebherr (elég termetes darab), mai állapot szerint részben volt felszerelve. Szép lesz! :) A darus találkozót tényleg össze kéne hozni valamikor! Kinek volna kedve jönni? Ki milyen darut visz? Hát, én kicsiben tudok éppenséggel valamilyet.. :)
Én is köszöntöm Sitorius-t köreinkben. Mostanában egy kicsit sűrűek a napjaim, de igyekszem mihamarabb néhány érdekes anyagot közzétenni. Pl. speciális kivitelű LIEBHERR 280 EC-H12, amely a saját gémszerkezetét is, illetve párhuzamosan az ellensúlyait is le tudja ereszteni. Toronydaru "fan" találkozó érdekes lenne...
Akit érdekel esetleg, az olasz ROS Agritec a napokban jelentett be egy új modellt 1:87-ben, ezúttal viszont meglepő módon egy spanyol gyártó egyik típusa került célkeresztbe, egy Comansa csúcsnélküli! :)
igazán figyelemreméltó képek kerültek fel az oldalra. örülök hogy idetaláltam én kicsi korom óta imádtam ezeket a gépeket. sajnos vajmi keveset tudok róluk ettől eltekintve. remélem Ti és az oldal is segítségemre lesztek abban hogy megismerjem a darukat jobban
Persze azért találtam mást is Sopronban (a tűztornyon, a belvároson, a jó levegőn és a borházon kívül :D): egy Pekazett CTK 4112 (mint amilyenről korábban is kerültek fel Cinkotán készült képek). :)
A hatvanas években elég sok NDK gyártmányú ADK 63 és ADK 6,3 (a különbséget nem tudom) típusú mobil (járműalvázas) kistoronydaru került az országba, itt láthattok egy ilyenről képet (ami ráadásul Magyarországon készült, 1965-ben):
Ha ezen a linken továbblapoztok, láthattok egy 1999-es fotót egy Mohácson megmaradt példányról. Ezt a gépet utoljára 2003/2004 körül fotózták, tehát akkor még megvolt. Hogy most is megvan-e még, az valószínűkeg hamarosan kiderül, mert ha sikerülne találni egy ilyet, akkor a rüdersdorf-i toronydaru-múzeumot érdekelné a gép. A napokban kaptam infót, hogy Sopron mellett is volt egy ilyen gép néhány éve, így ma elutaztam Sopronba, hogy megkeressem. A gépet nem találtam már, de végül a helyét igen. No és néhány alkatrészt, ami maradt belőle. A darut ugyanis - mint kiderült - tavaly nyáron felborították és szétvágták, bár elég jó állapotban volt, tehát a múzeum számára is ideális lett volna. :(( Itt láthatjátok, hogy mi maradt belőle, illetve a két gödröt a betonban, amiket a daru ütött, mikor elborult. Talán Mohácson több szerencsével járnék..? Jár valamelyikőtök arrafelé? Ha igen, látta a gépet? És ha ez is igen, hol?
Én is teszek fel képeket a Kaiser-modell készítőjének egy másik modelljéről, egy MB-80-asról. :) Ez a modell is teljesen működőképes (villanymotorokkal működik).
Van aztán egészen új billenőgémes típus is a KB-k közt (ami azért manapság nagy szó; forgóoszlopú billenőgémes darukat manapság már sehol nem szokás gyártani). :)