En is erteni veltem vergergo kommentjet, ezert is irtam, hogy teljesen egyet ertek vele. Csak kiegesziteskent irtam, hogy a kotelezo felszereles nem haszontalan, pedig, amikor bevezettek, en is azt gondoltam tul sok. Viszont mind a tavalyi, mind az idei verseny bebizonyitotta, hogy a szervezok annak idejen jol dontottek. Ezert respect.
Viszont, mindenki velemenyet tiszteletben tartva, nem nagyon ertem miert rugozunk ezen a roviditesen, valtoztatason. Amikor az idei VTM-en el lett merve a tav, kialakult egy polemia, emlekeztek. Akkor le lettunk durungolva :), hogy ez van, el kell fogadni, alkalamzkodni kell, es, aki legjobban alkalmazkodik, az fog nyerni/jol menni a verseny/vegigmenni stb. Most is mondhatnank ugyanezt, nem? Raadasul most tudtuk, hogy milyen valtozas lesz, mennyi km, mennyi szint. El kell fogadni, alkalmazkodni,es akkor minden tuti lesz ;)
Sziasztok! Gratulálok minden UTMB, CCC, TDS, PTL résztvevőnek !
Hétvégén én is futottam.
Szeptember 2-án rendezték a 4. Rax- futást Ausztriában. Idén ezt néztem ki első őszi hegyifutásnak, nem is bántam meg. Az idő kegyes volt, a völgyben reggel verőfényes napsütés fogadott bennünket. Gyors rajtszámátvétel, öltözés, verseny előtti evés-ivás, majd 11 órakor rajt. A táv 9 kilométer volt 1100 méter szintemelkedéssel a Hirschwang-i Rax-bahn alsó állomásától az 1547 méteren fekvő végállomásig erdei ösvényen, dózerúton és az utolsó 3 kilométeren sziklákon futva. A mezőnyben ketten voltunk magyarok, a korábbi hegyifutásokról sok osztrák ismerős arc között. Az időm 1:22:08 lett, ami kategóriámban a 24. helyre lett elég, összetettben 68. lettem a 120 indulóból. A KTM Digitaljet csapatot képviseltem, a mezem kapott néhány elismerő pillantást
HA MÁR nem volt B terv, még mindig jobb rövidíteni...
Valóban nagy a kockázat, tömeges feladókat lehozni egy Bonhomme-ból, vagy netán a Ferret hágóból szinte lehetetlen feladat nagyon rossz időben.
Aki olyan szerencsés, hogy még nem élt át magashegyi hóvihart, az nem tudja, az milyen.
Én csak kétszer fogtam ki eddig életemben Kedvesemmel együtt hirtelen jött augusztus végi-szeptember eleji hóesést egy közepes széllel, tehát szó nem volt hóviharról. Még a magasság sem volt túl sok, 1600-2000 méteren történt. Azóta ő sem tartja fölöslegesnek, hogy 1500 méter fölött nyáron is beteszem a polárt, a kötött sapkát, a síkesztyűt és a gore-tex kabátot a hátizsákba. Nagyon sokat tanultunk mind a két esetből.
Hogy milyenek lehetnek ezek a hirtelen havazások, arra pont idén találtunk megint egy példát a Raxon. A Neue Zeehüttétől kb. 200 méterre van egy emléktábla, egy hóviharban meghalt túrista emlékére. A hóvihar dátuma szeptember 3...
Pont ezért egy ilyen szintű versenynek a szervezői, KELL, hogy rendelkezzenek B tervvel, ha nem akarják a versenyt leamortizálni...
D'Haene könnyen beszél már pályafutása meghatározó győzelme után! :-) pénteken bemásoltam ide a Salomonosok verseny elötti nyilatkozatát, ott csalódottságról beszélt, meg arról nem tudja hogy fogja újramotiválni magát a megváltozott versenyhez! ő egyértelmű győztese volt ennek a változásnak, a 160 kmt valószínüleg nem bírta volna még el, de Vollet vezetésével a Salomon csapat tökéletesen alkalmazkodott a helyzethez-mint mindig Iker elment a transalpinera (mondjuk Reiter eredeti párjának nem lettem volna a helyében), Julien meg yegy G20-t, és hát D'Haenet valszeg ők se verték volna meg, ha maradnak - persze mindez spekuláció, ami ahogy Csabi is mondta nem sokat ér a sportba
egy dolgot ne feledjünk, ez a verseny most ott ért véget, ahol kezdett volna izgalmassá válni az eredeti útvonal esetében. ha ez a verseny az akar lenni, ami, a terepultra legjelentősebb versenye, akkor ez nem fér bele. ez olyan mintha a 24 órás VB-n 12 óra után végetérne a verseny. ezzel kapcsolatban tökéletesen egyetértek Gergő álláspontjával, és meg tudom érteni az amerikai ultrások fanyalgását is
másrészt megértem Csanya versenyszervezői "lelkületét" is, én is próbáltam ezt a nézőpontot képvisleni a fórumon a verseny alatt
Remélem Csabi is leírja majd a gondolatait a dologról a beszámolójában, azt gondolom ő egyértelműen a "vesztese" az útvonalrövidítésnek, még akkor is ha remek versenyt futott így is.
Én is pont ezt mondom, hogy a TDS mezőny kb. egynegyede egy kb. 2000 m-en levő hágóban szállt ki, ahonnan le kellett őket és a szurkolóikat hozni busszal.
Ha mégis elengedik a 2500-as UTMB mezőnyt, az lett volna a kockázat, hogy tömegesen adják fel a kimerült, átfázott emberek 80-120 km környékén.
Csabikám egyfelől tökéletesen igazad van, egy komplett egészből kiragadott pici rész sokat nem oszt vagy szoroz, nem is ezért tettem föl, csak a végeredmény azámít. Viszont mivel az egyetlen szakasz amit az UTMB, CCC mezőny is a hasonló távú versenye végén teljesített, ellenben mégis nagyban más körülmények között, pont ezért tartom érdekesnek. Legjobban egy olyan googledocnak örülnék, ami tavaly készült, kompletten a versenyről, de ezt nem vállalom.
Azért egyet ne felejtsetek el. A résztvevők számát. Persze végigmegy Manbo vagy Vérgergő, Pepe stb. Ők gyakorlott, sokat látott, jól felkészült versenyzők. Ám a mezőny minimum fele nem az. Ők a próbálkozók, akik közül rengetegen a "remélem végig tudok menni" érzéssel állnak a rajthoz. A rendezők is pontosan tudják ezt. Érdemes megnézni a verseny statisztikáját, melyik évben mennyien tudtak végigmenni. Még a normális időben lezajlott években is 50% körül mozog a teljesítők száma.Volt olyan TDS pont ahonnan 300 feladót kellett lehozni. Rémálom ez még normális körülmények között, hát még viharban. Azt ne feledjétek ez nem a János-hegy. Ha menteni kell az kőkemény meló a mentőknek, akik az életüket kockáztatják azért az emberért akiért mennek. Egy embert lelehet menteni mondjuk a Col Ferret-ről, 10 embert lelehet menteni, 100-at már nem.
2010-ben én is megkaptam miért nem fújtam le a TerepSzázast. Egyszerűen nem volt erre terv, nem volt B terv. Tanultam belőle....
Én úgy értelmeztem -lehet helytelenük -, hogy vérgergő a kommentjében nem a kötelező felszerelés ellen szólalt fel. Hanem, ha már mindenkinek ennyi cuccot kell vinnie magával, akkor hadd próbáljon meg végigmenni AZ útvonalon. Legfeljebb, nem lesz fényes a teljesítési arány. És akkor mi van? A kemények végigmennek, aki nem bírja annak azért bőven van kiszállási lehetősége. Legfeljebb nő a teljesítés presztizs-értéke. Ami idén eléggé megcsappant...
Az itt idézett versenyszabályzat lényegében valamennyi terepultra verseny szabályzatában fellelhető. Érthető és elfogadható feltétel, hogy egy szabadban, hegyek között kijelölt pályán ilyen-olyan okokból változtatni kell, ezzel nem is lenne gond. Kérdés ennek a mértéke. Feltételezhető, hogy aki ezen (vagy más) a versenyen indulni kívánt, és elfogadta a szabályokat, nem azt értette ez alatt a kitétel alatt, hogy mind távban, mind szintben a versenyt 40 % (!!!) megkurtítják.
Például, emlékeim szerint sem a 2010-es, sem a 2011-es Lavaredo nem a meghírdetett útvonalon ment, de az néhány km jelentett csupán, ez teljesen rendben is van. Tehát a „felháborodás” - amit én a magam részéről kissé szelídebben csalódásnak hívnék- a változtatás mértékének szól. Ennek megfelelően az alternatívaként nyújtott pálya 103 km távja ez esetben tényleg „csak” s ez a „csak” nem idézőjelben hanem felkiáltó jellel írandó. Érdekes lenne tudni (Oli ebben az adatbank), hogy más 100 mérföldes versenyeken volt-e ilyen mérvű változtatás. (Hozzátéve hogy az UTMB nem csak egy a sok 100 mérföldes közül.)
A 40 % mínusz nagyon sok, ne mondjátok, hogy nem fintorognátok Csanyára ha jövőre a T100 csak (!) 60 km lenne, mert Visegrádnál lavina van, vagy Carlosékra ha Mátrabérc 35 km mert Kékesen jeges a lejövetel, meg még esik rá a havas eső. Hibás ellenvetés lenne azzal érvelni, hogy az egyik alpesi a másik középhegységben megrendezett verseny. Az UTMB csapat arra vállalkozott, hogy alpesi körülmények között, - ismerve a helyi adottságokat- vezényel le egy 167 km-es versenyt, ezen belül biztosít egy nagyjából ilyen hosszúságú pályát amin természetesen, a versenyzők biztonsága érdekében módosíthat, de lehetőség szerint ne úgy hogy a leghosszabb távra vállalkozókat egy rövidebb versenyszámnál (TDS) is kisebb pályára tereli.
És akkor még ott van Gergő észrevétele amivel én is egyetértek, elég komoly mennyiségű kötelező cuccot írtak elő, amit ha az ember használ, még alacsonyabb pulzuson is vállalható kockázatot jelent. Persze nézzétek meg a 42491-et, hányan vannak rövid zokniban, rövidgatyában, így persze lehet gond.
Gergő, teljesen megértelek, engem is zavar a sok kötelező cucc. Az egész verseny alatt nem nagyon emlékszem olyan pillanatra amikor igazán fáztam volna. A hosszú felsőmet csont szárazon vettem ki a zsákból a szálláson. De ez tényleg csak a mezőny egy kis százalékára lehet igaz! Catogne-on nálunk még nem maradt meg a hó, Csapó András ugyanott 1 méter magas hóembert fotózott. Ők ott gyalogoltak éjjel, én futottam nappal. Ők dupla annyi időt töltöttek a pályán mint én. Nagyon más így már. Én a végén teljesen jó erőben voltam, nagy tempót mentem, mégis miután beértem és elmentem a csarnokba a cuccomért, ugy rázott a hideg, hogy Csanyáék mosolyogtak rajtam. Ez lent volt Chamonixban ugy, hogy jól voltam fizikálisan. Mi van, ha 1000m-el feljebb kimegy a bokám és nem tudok mozogni, hőt termelni? A kötelező felszerelés nagy része úgy érzem akkor kell, ha az ember valami miatt megáll. Lehet hülye hasonlat, de olyan ez mint a tűzoltó készülék, addig jó amíg nem kell használni. Szerintem bárki kerülhetsz olyan szituba, hogy szüksége lenne rá. Ott voltál 2010-ben a Flegere-en, Te is átélted azt a vihart. Én nem vagyok hegyi embert, nem tudom milyen a hegy igazán rossz időben. Athosz véleménye volt nekem akkor mérvadó, aki már látott ezt-azt. Azóta minden évben azon a napon a születésnapját ünnepli, pedig akkor nem volt hideg, csak eső és szél. Szóval gondoljatok a mezőny végére is, mert a szervezők is biztosan ezt teszik. A személyzetről nem is beszélve.
A szervezők viszont kényesen ügyelnek arra, nehogy a versenyükön meghaljon valaki, mert lássuk be, vannak akik hajlamosak túlfeszíteni a húrt, nem tudnak kiszállni, és ez sötétben fent a hóviharban halálos lehet. Csak ebben az esetben (mint az idei) a felszerelésnek nem kötelezőnek, hanem ajánlottnak kellene lennie.
mindezt a résztvevők 90%-a használta is. lehet, hogy ott elöl nem annyira, de hátrább mindenkin kesztyű, vízálló, vízálló gatya, több réteg ruha, esőkabát volt.
Az van, hogy a Mont Blancnak van egy szimbolikája. Azért más ez a verseny, más mint minden más 100 mérföldes, mert övezi egy misztikum. Athén-spárta, Balaton kör, Barkley Marathon, átuszni a La manche csatornát, végig menni El Camino-n vagy végigautózni a 66 -os úton... mindnek van egy szellemisége. Lehet Chamonix két oldalán a Brevent és a kisvonat állomása között is egy 100 mérföldest kijelölni 11 ezer szintel, de az nem ugyanaz.
Ha 220 km a táv de csak 3000 m a szint, mert az aszfalt utak mellett viszik végig és a St. Bernard hágó alagútjába viszik át a mezőnyt. Nem érdekel. Ez legyen egy kör. Ezért más mint a többi.
Én az elmúlt 3 év miatt el is bizonytalanodtam... ám papírforma szerint jövőre már jó időnek kellene lenni.
Részemről sem csalódott sem elégedett nem vagyok. Nem értem ezt a kockázat+rizikó dolgot
A törölt UTMB után azért bővítették ki köt felszerelés listát ,hogy nelegyen több törölt utmb. Minek a jó égnek kell a felszerelés ,ha nincs lehetőségünk használni.Ennyi szerkóval simán vállalni kellene a verseny minden körülmények közötti megrendezését,jelzem 4 rétek ruha hosszú alsó +gore-s nadrág sapka sál kesztyű két lámpa tartalékelemekkel isofólia lassan csak a villany rezsó hiányzik.óóó nem baj majd 25c szélcsendban vihetjük a hátunkon.Ennyi cuccal nem nagyobb a rizikó ,mint szárazon, már ami a testi éppséget illeti .technikailag könnyű útvonal 7km-ként ellenőrző pont millió kiszállási lehetőség,tehát nem hegymászásról beszélünk a világ végén könyörgöm.Lehet mondani hogy akkor nem kell benevezni,meg lehet nyomni szólóban ,de szerintem ez nem helyes út.Elfogadom a rendezők döntését, de nem értek vele egyet.