Okos szivattyú egyedül ez az új állandó mágneses motorral szerelt digitális kijelzésű van? (A+ , 34E-től indul mostanában az ára).
Valami oknál fogva a fal köreimet nem tudom Wilo Star RS 25/4-es szivattyúval 2,5-3l fölé vinni. Magam tekertem be a köröket, külső rugóval, végig nagy odafigyeléssel. Sehol nem csináltam szűk visszahajtást, nehogy megtörjem. Ennek ellenére a gépészetet letervező és nagyrészt összedobó ember simán rám fogta, "biztos én basztam el". Hát én annyira nem vagyok benne biztos. Merthogy az összes körnél ez van. Vannak rövidebb, hosszabb körök is, mégis. 16-os 5 rétegű cső. A sejtésem az, hogy a rendszer többi elemében (osztó gyüjtők összegzése, rézcsövezés) van valahol szűk keresztmetszet. Merthogy ezeken a szakaszokon vannak bizony szűkítések, nem mindenhol 3/4-1"-os cső van. Át kéne számolni a lehetséges tömegáramokat.
A padló az más tészta. Ott sem megy 2 liter fölé a legnagyobb fokozaton sem. Valószínűleg azt a kőművesek cseszték el betonozáskor, megnyomhatták a csöveket egy helyen zsaluzással, mert lusták voltak bevágni a cső helyét. :( Persze ez mind utólag derül csak ki, az ember nem lehet mindig mindenkinek a sarkában.
Az osztók eleve úgy lettek véve, hogy felmenjen rá a motoros szelep majd.
Letettem arról, hogy "gyári" eszközzel "olcsón" meg lehet oldani egy ilyen komplex vezérlést. Kínáltak ARM alapon céleszközt százezrekért, de bolondság lenne megvenni.
Megcsinálom egy okosítható linuxos routerrel, meg 1wire rendszerrel a szelep-motorokig, sok-sok hőmérővel, pár relével.
Router, központnak: ~20E (fogyasztás 3-5W) 1wire USB adapter: 8E 1wire hőmérők: 700-800Ft/db 1 wire kapcsolók+ relék: ~2E/db ~100-150m cat5 kábel, hogy a táp is azon mehessen.
És akkor az lesz amit én akarok, kompromisszum nélkül. Csak hát az idő...
Pedig ezzel kapcsolatban folyamatosan képződnek életveszélyes, illetve csak kellemetlen építmények.
A környékünkön is idén nyáron készült el egy többlakásos társasház.
A földszinti lakások konyhájából az elszívót kivezették felettük a tetőre, egy bramac szabvány tetőkivezetővel, és a csövön egy szép szabvány lezáróelemmel.
Tök szépen néz ki, mivel az utcai front, gondolom ezért fordítottak rá ekkora figyelmet.
Ja.
Csak éppen az emeleti lakó tetősíkablaka alatt végződik fél méterrel mind a három!
Alul rántást készítenek, és kifordul az emeleti lakó bele tőle, ha nyitva az ablak!
A kerületünkben egy öttagú család halt ki, mert a kémény alacsonyabban volt, mint a tetősíkablak alja, és fent kinyitották szellőzni, az égéstermék meg megölte őket.
Három gyerek, anyuka, nagyi.
Apuka meg ment a zártosztályra!
Arra hivatkozni, hogy ez a bélelgetés is csak pár éve van, és eddig is elment így régóta szerintem elég fura:hát nem az a fontos, hogy a saját érdekünkben előrefelé haladjunk, és ne hátra?
Nekem 93-ban a kéményemet még aluval lehetett bélelni.Westherform hajlékonnyal.
Mára ha jól tudom ez már túlhaladottá vált, és nem alkalmazható.
Nyilván oka van, halad előre a világ, ma már jobbakat alkalmaznak.Miért kell ez ellen ágálni????
"Én még emléxem arra, amikor a kollegáid azzal kezdték, hogy a csoda ablakokból kapásból kirángatták a gumit. :D"
Ez így van, nem rémtörténet ! Persze a tulaj fel volt háborodva, aztán elmesélték neki mi történik, ha nincs biztosítva a légellátás. Onnan az értelmesebb már nem háborgott. A másik variáció az volt hogy a gumit visszakapta - gázt viszont nem !
Tavaly épp volt egy haláleset, egy tinédzser kislány halt meg a fürdés közben: fokozott légzárású ablakok, fürdőben egy nyílt égésterű vízmelegítő, a mama elkezdte melegíteni a vacsorát, bekapcsolta az elszívót, és fél óra múlva nem értették miért nem jön ki a gyerek a fürdőből. Szomorú, de néha apróságokon múlik egy ember élete !
Megfelelő vezérléssel ha van mérő is az elosztónál (persze ehez elosztó is kell) akkor lehet egyénileg is beállítani a szobák hőmérsékletét. Általában drágább mint a többi de megéri. A szobák hőmérsékletét egyénileg lehet időszaktól beállítani és külső hőmérséklet szábályzóval kombinálva még a külső hőmérsékletet is figyelembe lehet venni.
A másik lehetőség radiátoroknál az egyéni termosztát a radiátoron. Ez odafigyelést igényel de olcsó.
Én nem szaki vagyok, de az 1. pont a termofejek beszerzése lenne minden radiátorra, kivéve, ahol a termosztát van. Ez Enginer módszerénél is kell, tehát nem lehet kidobott pénz, de ahogy írtam, ma már amúgy is alapvető dolog, ami tutti megtérül.
Aztán tennék így egy próbát a termosztáttal. A túlfűtést már megakadályozod, max. valahol hidegebb lehet az igényeltnél. Ha az eredmény elfogadható, akkor örül. Ha továbbra sem jó, marad a termosztát áthelyezés (illetve kiváltás rádióssal) vagy Enginer ötlete, de akkor neked is kell egy puffer.
Nekem jelenleg tökéletesen elég lenne a szobákban egyenként beállított stabil hőmérséklet... A gond az, hogy a termosztát nagyon rossz helyen van és nagyon rosszul tudom beállítani, ráadásul a tapasztalataim alapján nagyon nehéz lenne egy olyan pontot találni, hogy ennek köszönhetően egyenletes fűtés legyen. Mostanában filóztam azon is, hogy az itt sokat emlegetett Siemens REV24-et megnézném, de már nem bízom abban, hogy a termosztát áthelyezése nélkül (ergo a falak szétverése és átkábelezése nélkül ami brutális munka lenne és úgy sem látom garantáltnak) az sokkal jobban működne, mint az eddigiek, és a lakásban mindenhol egyenletesen lenne meleg... Van olyan szoba ahol néha 25 fok van, de van amikor meg max. 21 fok. Ez nagyon durva kilengés...
A jelenlegi rendszer az, hogy a kazán forgatja meg a vizet a radiátorokban, amit meg ez az ominózus szobatermosztát kapcsol. Én ezt a szobatermosztátot a szívem szerint eltüntetném. Mert amellett, hogy ennyire rosszul fűt, a néha 25 fokig felfűtés miatt megy a gáz mint a huzat...
A szakik tippjeit ebben kérném. A mostani rendszer olyan mint írtam, hogy a kazán közvetlen forgatja a vizet a radiátorokban. (Ha minden radiátor el lenne zárva, akkor gyakorlatilag nem lenne visszáram.) Hogyan lehetne a legegyszerűbben úgy átalakítani ezt a rendszert, hogy kiiktathassam a szobatermosztátot ? Van egy tippem hogyan lenne egyszerű (kettéválasztani, és hőcserélő?), de inkább nem merem leírni, nehogy sokkot kapjanak a szakik akkora hülyeség. :)))
"...az 5-7 ezres "motoros"-hoz..." "...simán elég neki egy szobatermosztát/db."
ezt én úgy értettem, hogy a ki-bekapcsolós motoros szelepre közvetlenül rá van kötve egy sima kapcsolgatós termosztát, aztán ha az zár, akkor a szelep is zár, ha nyit, akkor a szelep is (vagy forítva).
kérdezni meg azt nem sikerült, hogy ha ilyen esetben pl. az osztón két(vagy több) kör, vagyis két(vagy több) motoros szelep tartozik ugyanahhoz a helyiséghez, akkor azokat szintén lehet-e egy termosztáttal nyitni/zárni.
Én még emléxem arra, amikor a kollegáid azzal kezdték, hogy a csoda ablakokból kapásból kirángatták a gumit. :D Ma már légbevezető kell, amit sokan átvétel után befalaztatnak, gumit meg nem tudták olyan könnyen visszarakni.
Az ablakosnak nem feladata és még, ha tudja is (már amelyik), akkor sem fogja elmondani, mert a saját üzletét rontaná, éppen ezért vannak a kéményes ellenőrzések ami ellen sokan lázadoznak, hogy csak lehúzás. Szerintem valóban szükség van a kéményes ellenőrzésekre és tényleg el kell zárni a gázt, ahol nem stimmelnek a dolgok (huzat) mert az emberek élete nem függhet attól, hogy spórolni akarnak a fűtés számlával.
Tudod mi ilyenkor a helyzet ? Fogják és életveszélyre hivatkozással kizárják az egész társasházat - ehhez joga van a szolgáltatónak. Csináltak már ilyet nem 1x, amikor a kémények voltak életveszélyes állapotban. Majd akkor ne félj észbekapnak a szomszédok !
Hőcserélő helyett beraksz egy saját gyártmányú váltót (eleve így kellett volna kezdeni) amibe belógatod a kazán érzékelőjét, így van egy állandó hőmérsékletü hőforrásod, ami nem kapcsolgat és egyenletesebb a hőmérsékleted. H.váltóval másképpen működik a kazán.
Persze, hogy nem játék!! Tisztában vagyok vele én is.
De ez a kéménybélelősdi dolog viszonylag nem túl rég óta megy....( pár éve?) Gondoljunk bele, az enyémen kívül hány ezer ilyen pesti lakás van még????? Kb. 30-35 éves maga a ház, OK a készülék nem ilyen régi, de jó 10-15 éves azért megvan... Ha régen mehetett, azóta beszabályozták, akkor mért nem foglalkoznak vele rendesen?! 4 emeletes ház 3. emeletén lakom. CSAK annyi lenne, hogy összebeszélnénk a másik 3 lakással, és megcsináltatnánk, de hallani sem akarnak róla.... egymagamnak meg túl nagy falat lenne!!!
Volt olyan is, hogy kéménye sem volt a készüléknek. Azt mondta nekik a "szerelő", hogy felesleges a kémény, ha látják, hogy valami nem stimmel zuhanyozás közben, akkor szaladjanak ki a lakásból. Észrevették, hogy összeesett a zuhanyzóban, de már ők is csak az ajtóig jutottak el. 4 halott.
Ide zárt égésterű készüléket rakhatsz szabályosan, ami kéménybéleléssel vagy oldalfali (parapetes) kivezetéssel oldható meg. Az Aereconak nem tudom van-e falba szerelhető szabáylozott légbeejtője, ha van, akkor az használható talán a jelenlegi készülék mellett.
Most igen, de ez így nem tetszik, változtatni akarok. Csak a fránya anyagiak...
(Nálam van az, hogy ha csak a padló menne külön, mert a radiátor éppen nem kér meleget, akkor a kazán minimuma a padlóhoz is túl sok, azt is csak kapcsolgatással tudná a kazán kiszolgálni. Ezért most amikor megy a radiátor, akkor megy a padló is, a padló termoszelepével nagyjából belőve, hogy amennyit a radiátorok mennek, annyi kb. elég legyen a padlónak is. Ami általában jól működik, de természetesen nem mindig.)
Sok mindent mondhatsz, de ha hülyeséget csinálsz akkor megpusztulhatsz ! Vazze, hogy lehet ilyennel játszani ! :( Ilyen helyre eredetileg sem lehetett volna ilyen rendszerű vízmelegítőt rakni.
Kezdem a végével: külön tágulási és biztonsági szelep adott a radiátor körön most is.
Keveredés: olyan vagyok, mint az elefánt, könnyen felejtek, így lehet, rosszul emlékszem, de mintha a nem od-mentes padlófűtés-csöveknél lenne gond ez. Elvileg nekem od-mentes a csövem, de mondjuk a nyakam nem tenném rá, hogy a kiszámlázott és beépített anyag ugyanaz. Tehát igazából csak óvatosságból választanám szét.
A nagyobb puffer meg azért lenne szimpatikus, hogy a min. 12 kW-os kazánom fűtse fel, aztán pihenjen, ne kapcsolgasson.
Adott egy társasházi lakás fürdőszobája ahol nincs ablak. A melegvizet egy átfolyós rendszerű gázmelegítő adja (kéményes, és "jó szokás szerint még nincs bélelve a kémény"). A helyzet az, hogy a készülék tönkrement (kilyukadt, kormol, meleg víz ugyan még van de már az sem forró). Ha kicserélném akkor elvileg ugye engedélyeztetni kellene, de az engedélyt nem kapom meg, hiszen a kémény nincs bélelve. Megnézte már egy szerelő is, és ő azt mondta, hogy kicseréli nekem a készülék elromlott "felső részét", a többi marad, így hogyha jönnének is ellenőrizni, akkor nem látszana, hogy ez egy félig régi félig új készülék. DEEEE!!!! Mivel műanyag nyílászáróink vannak, ezért nem megfelelő a szellőzés, így ő addig nem is csinálja meg, amíg nem csinálok vmi szellőzőt, mondván, hogy "nem elég huzatos a lakás", így ha a külső légköri nyomás nem "olyan" akkor visszaáramlik a szén-monoxid.
Kérdésem: - mit lehet tenni??? - teljesen új készülék ki van zárva?? - ha tényleg szellőző kell, akkor egyáltalán milyenek vannak?? ha nem muszáj nem szeretném még az utcát is fűteni...:-) - vagy egyszerűen csak mondjam azt, hogy így vettem a lakást (kb.2éve)
értem. csak azt mondtam, hogy az 5-7 ezres "motoros"-hoz (ki-be kapcsolós) felesleges az 50ezres vezérlés, simán elég neki egy szobatermosztát/db. Amelyikhez értelme van (arányos) az meg nem 5-7ezer.
erre rá vannak kötve a szelepek, meg a termosztátok, aztán azokat nyitogatja/csukogatja. egy termosztáthoz több szelep is tartozhat (ha több körből áll pl. egy helyiség) lehet rádugni idő modult - ezzel be lehet előre programozni, hol mikor hány fok legyen (alantabb felmerült problémára pl. megoldás lenne, persze nem olcsóért), meg szivattyú modul is dugható rá - amig valahol van hőigény, addig működik a keringtető szivattyú, amikor már nincs, akkor egy idő után leáll.