Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2015.09.25 0 0 61592

Egyetértünk.

Előzmény: Gyötör (61589)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.25 0 0 61591

"Szerintem ha egy budapesti lakosra áldoznak mondjuk 20000 Ft ot évente ezt a vidéki polgár is "megérdemli"."

 

Szerintem ennek nem megérdemli-nem megérdemli alapon kell működnie. A hatékonyságot a közszolgáltatások esetében sem lehet szem elől téveszteni.

 

"Jellemzően vannak 2-3 műszakos gyárak meg járnak iskolába, kórházba stb. Ez vonalanként munkanap 5-6 járatból megoldható."

 

A gondolatmenetedben ott a hiba, hogy a felhozott példádból általánosítasz. Pedig tudvalevő, hogy Vas-megye, Celldömölk, Sárvár térsége az ország gazdaságilag fejlett területei közé tartozik. Ehhez képest egy Dél-Baranya, Somogy, Szabolcs megyék nagy része jelentősen el van maradva, nincsenek munkahelyek, az embereknek pénze sincs utazni. Olyan vidékek vannak, ahol nincs semmi komoly több műszakban foglalkoztató üzem, vagy nincs semmi komoly nagyváros ("városhiányos" területek), ahová érdemes lenne az embereknek bejárni. Ha pedig nincs hova járni dolgozni, busz sem kell annyi és marad a napi 2-4 pár járat az iskolásoknak, meg a néhány nyugdíjasnak, munkanélkülinek. Szomorú, de ez van....

Előzmény: Törölt nick (61582)
halaloszto Creative Commons License 2015.09.25 0 0 61590

és az utak?

Előzmény: Fradista Utazó (61584)
Gyötör Creative Commons License 2015.09.25 0 0 61589

Nincs vita köztünk abban, hogy sem a tiszta üzleti alap, sem a pazarló közszolgáltatás nem megoldás.

 

Előzmény: Törölt nick (61581)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61588

Megvenni meg tudták pályázati pénzbôl ,de fenntartani 4_23 órás üzemidôben nem tudják de még rövidebb üzemidôben se rendszeresen.

Én azt látom napi 1 kanyart tesznek meg vele rendszertelenül max 6_8 órás üzemidôben. Egy nappalos műszaban dolgozó elszállításához 11_12 órás üzemidő kell minimum.

Előzmény: Racilaci (61587)
Racilaci Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61587

Én meg azt látom, hogy szinte minden falu vesz falugondnoki buszt. Aztán hogy azt mire használja, az más kérdés...

Előzmény: Törölt nick (61585)
Racilaci Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61586

Éreztem én, hogy a 20.000 alulbecsült összeg.

Előzmény: Fradista Utazó (61584)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61585

Az igényvezérelt közlekedés legutóbb Nyíregyházán bukott meg.

Falugondnoki buszt nem tudja mindenki akár külsô nem falubeli használni.

Annak a fenntartása megint költség ezt a mostani koldusszegény önkormányzatok nem tudják kigazdálkodni.

50 _100 fôs teljesen elöregdett falunak ha zsákfalu nincs esélye értelme.

 

Előzmény: Racilaci (61583)
Fradista Utazó Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61584

Budapestnek kb. 1,7 millió lakosa van, a helyi tömegközlekedés évente nagyságrendileg 140 milliárd forintba kerül (egyik se pont ennyi, elég most a nagyságrend nekünk). Ez fejenként és évente kb. 80 ezer forint.

Előzmény: Racilaci (61583)
Racilaci Creative Commons License 2015.09.24 0 1 61583

A gondolatmenet helyes, a részletek viszont tévesek, pedig fontosak. Ha egy 300 lelkes falura fejenként annyit költenek, mint amennyit a fővárosi közlekedésre, akkor az bizony durva hiba, s durva alulfinanszírozottságot jelent. Az említett 20.000 Ft (nem tudom, mennyire reálisak ezek a számok) esetén pl. évi 6 millió forint jutna egy falu volános / máv-os ellátására. Ez napi 16.500 Ft. Ennyiért a mozdonyt be se lehet indítani... De a buszt se lehet kiállítani.

 

Szóval egyetértek a falvak minimális ellátásának kérdésével, de akkor fogadjuk el, hogy ez fajlagosan akár 10-50-szer is drágább kell, hogy legyen, mint egy nagyvárosi közlekedés.

 

Aztán az is kérdés, hogy mi az a minimum, ami nem pazarló. Ismerek egy csomó helyet, ahol szerintem is pazarló még a napi egy járatpár is. Méghozzá azért, mert egy járatpár nem szolgáltatás, a napi 3-5 járatpárra meg tényleg nincs elég utas. Ezekben a falvakban nemigen tudok mást elképzelni, minthogy:

 

a., a közeli viszonylag nagyobb falu kapjon napi 8-10-12-16 járatpár (attól függ, mekkora, mennyire van a közeli várostól, megyeszékhelytől) ellátást fixen.

b., a nagyobb falu lásson el egyfajta kistérségi közlekedési csomópontba szerepet, amely csatlakozást ad és vesz a környező kisfalvakból beérkező kisbuszoktól, kisbuszokra.

c., a kis falu falugondnoki busza, vagy épp a volán kistérségi közlekedési csomópontba telepített egy szem kisbusza (akár több települést is) Rufbus logikában biztosítsa a bejutást a nagyobb faluba, s vegyen is csatlakozást róla. Ha nem is mind a 8-16 járatpárra, de annak a felére napi szinten biztosítva legyen az igény szerinti közlekedés.

 

Nem hiszem, hogy ez pazarlóbb lenne, mint a mostani rend, miközben mindenhonnan biztosítva lenne a napi 4 eljutás.

 

Előzmény: Törölt nick (61582)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61582

Megfelelő tömegközlekedés hiányában egész térségek szakadnak le.

Szerintem ha egy budapesti lakosra áldoznak mondjuk 20000 Ft ot évente ezt a vidéki polgár is "megérdemli".

 

Jellemzően vannak 2-3 műszakos gyárak meg járnak iskolába, kórházba stb. Ez vonalanként munkanap 5-6 járatból megoldható.

 

Példát is írjak Celldömölk környékén mondjuk Szergény, Kemenesmagasi, Kenyeri, Köcsk, Egyházashetye erre jó példa.

Itt van 300 fős község is de munkanap be tudnak járni dolgozni.

Vas mrgye tipikusan aprófalvas térség...

Előzmény: Törölt nick (61581)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.24 0 1 61581

"Más szemszögből: vajon hány Ft-ot áldoz a magyar állam - a közlekedés terén - egy budapesti lakosra vagy egy baranyai zsákfalu lakójára? Mindkettő azonos jogú állampolgára..."

 

A járatsűrűségbeli ellátottság nem jog, vagy egyenlőség kérdése.

Ez következmény. Következménye a gazdasági, demográfiai és településszerkezeti viszonyoknak.

 

Egy nagyvárosi utasra valószínűleg többet fog költeni a közösség, mint egy vidéki utasra. Szerintem ez most is törvényszerű jól érthető okokból, de a felhozott mértékegység (utasfő) viszont semmitmondó...

 

Ugyanúgy demagóg a tisztán üzlet, vagy közszolgáltatás összevetés is. Attól, hogy valami közszolgáltatás, még nem indokolja meg bármekkora veszteség felvállalását bármilyen kevés utasért. Valószínűleg az apró falvas járatok/vonalak jó része (mint a helyközi buszvonalak többsége) most is részben támogatásból él és nem pedig piaci alapon. Utóbbit lényegileg senki nem várja el, de ez nem jelenti azt, hogy bármekkora költséget fel tud és akar a költségvetés vállalni a fenntartásuk, vagy magasabb szintre fejlesztésük érdekében.

Előzmény: Gyötör (61578)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61580

Te most ezt komolyan kérdezed?

Előzmény: Fradista Utazó (61575)
Lovrin Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61579

A busz még hagyján. De ha bézé megy, az már államcsődöt okoz :O

Előzmény: Fradista Utazó (61575)
Gyötör Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61578

Közlekedéspolitikai döntés kérdése: tisztán üzlet vagy KÖZszolgáltatás.

Szerintem a jelenlegi magyar társadalom nem bírja el a "tiszta" üzleti alapon működő modellt...és leginkább ott és azok akik a leg rászorultabbak (napi két-három járatpárosok)...tudod..."aki szegény, az a legszegényebb"

 

Más szemszögből: vajon hány Ft-ot áldoz a magyar állam - a közlekedés terén - egy budapesti lakosra vagy egy baranyai zsákfalu lakójára? Mindkettő azonos jogú állampolgára...

Előzmény: Törölt nick (61571)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61577

Németország megint más alapon szervezte a tömegközlekedését, Magyarország "Minden úton vezetünk" elgondolásához képest. 

Napi kettő járat a gyakorlatban reggel ki egy utasoknak meghírdetett rezsimenet reggel bejön az utas délután hazamegy vissza rezsimenet utasoknak meghírdetve.

3 esetén délelőtt vagy kora du 1 plusz járatpár.

Előzmény: Fradista Utazó (61573)
Gyötör Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61576

Zárójelben: (megválaszoltál magadra helyettem)  :-)

Előzmény: rezgaras (61570)
Fradista Utazó Creative Commons License 2015.09.24 0 1 61575

Azt te se gondolhatod komolyan, hogy az államháztartás teherbíró képességét az fogja megrendíteni, ha kettő helyettt háromszor megy egy faluba a busz.

Előzmény: Törölt nick (61571)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61574

A törvényt be kell tartani lehet kérni, kapni veszteségtérítést.

Gondolom nem laktál ilyen helyen még soha* (Baja, Bp, Szeged) és nem a saját bőrödön tapasztaltad azt ami ez jelent.

Magadon kell kipróbálni azt amikor 3 helyett csak 2 járatpár van....

Előzmény: Törölt nick (61571)
Fradista Utazó Creative Commons License 2015.09.24 0 1 61573

Manapság már errefelé is egyre gyakrabban merül fel a probléma, ahogy idősödik a társadalom. Ezen a vidéken, ahol én élek, jópár olyan település van, ahol nincs semmilyen tömegközlekedés, de egyre több az olyan idős ember, aki autót vezetni már nem tudo, és buszközlekedés hiányában emiatt beragad a falujába.

Előzmény: Törölt nick (61572)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.24 0 1 61572

Magasabb ott az életszínvonal.

Idehaza egyfajta szociális szerepe is van a közösségi közlekedésnek erre rátesz a sokféle jogcímen járó 90% os jegy meg az ingyen utazás.

Előzmény: rezgaras (61570)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61571

Másképp látom a dolgot...

Előzmény: Gyötör (61568)
rezgaras Creative Commons License 2015.09.24 0 0 61570

Tudjátok, hogy ez a fejlett (legfejlettebb) Nyugaton hány helyen nem valósul meg? (mondjuk egy kicsit demagóg a dolog, mert ott azért mindenkinek van autója és pénze benzinre - kicsik és öregek problémásak)

Előzmény: Gyötör (61568)
chicagoi Creative Commons License 2015.09.23 -2 0 61569

A  tömeg közlekedés az állami feladat és nem pedig egy nyeresége  magánvállalkozás kell , hogy legyen :-))

Előzmény: MCA-001 (61551)
Gyötör Creative Commons License 2015.09.23 0 0 61568

Az alapszolgáltatás akkor is a napi három járatpár.

Ahol ez nincs meg: az nem felel meg a jogszabálynak.

Előzmény: Törölt nick (61567)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.23 0 0 61567

27. §

(2) "Az országos, regionális és elővárosi személyszállítási közszolgáltatásokra vonatkozó alapellátásnak – az államháztartás teherbíró képességének keretein és az infrastrukturális adottságon belül – biztosítani kell"

Előzmény: Törölt nick (61566)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 61566

Ezek szerint igen , munkanapokon hétfőtöl péntekig. A régi szabályozás szerint 2 volt emlékeim szerint gondolom azért van annyi.

Előzmény: siófoki35 (61565)
siófoki35 Creative Commons License 2015.09.22 0 0 61565

Tésára csak kettő jár, akkor az törvénytelen?

Előzmény: Törölt nick (61563)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 61564
Előzmény: Törölt nick (61563)
Törölt nick Creative Commons License 2015.09.22 0 0 61563

Napi 3 járatpár ami hétköznap kötelező , munkaszüneti és szabadnapokon irányadó a tv. szerint.

Eleve a hétköznap a jelölésekben x és nem nem bekarikázott x ami ugye munkanap.

Egy 50-200 fős községnek ez a napi 3 elég, de mondjuk egy 800 fős falunak már nem biztos.

A szabadnap meg a munkaszüneti nap érdekes pl Szabolcs megyében van 1- 2 járatpár ilyen vonalakon. Ott is ahol 6-7 község kap ennyit.

Előzmény: Gyötör (61562)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!