:) Az lett volna a vége, hogy ha akarsz Makaóra is menni, akkor tervezhetsz úgy, hogy Kantonból kocsival Kaiping/Taishan, majd onnan már nem vissza, hanem Zhuhaiba visznek tovább, a Hengqin határátkelőhöz (erről lásd. a 2572-es hozzászólást).
De akkor már leírom azt is, hogy ha szárazföldi Kína, HK/Makaó és újra szárazföld utat tervezel, akkor kétszeri belépéses kínai vízum kell majd, de ha mondjuk HK-ba érkezel, elég az egyszeri és lehet az az út vége, hogy Kaiping után elvisznek Hengqinbe, ott átmész Makaóra, majd onnan komppal tovább HK-ba.
"Sőt, ha Hong Kong mellett Makaó is érdekel, akkor én praktikusan"
Ennek a mondatnak mintha lemaradt volna a vege, ha fontos, fejezd be!
Amugy igen jo osszefoglalo.
Meg annyit, hogy az idok osszeadasanal meg nem is szamoltad bele az egyes helyek kozti utazast, pedig nagyobb tavoknal arra is siman elmehet mondjuk egy fel nap repulovel is, mire a szallodabol kimegy az ember a repterre x idovel indulas elott becsekkolni, repul, poggyasza var, bemegy a kovetkezo varosba es betelepul ujabb szallasara.
Meizhou kornyekere en is gondoltam, mert a szomszedos Fujian hasonlo Yongding regioja egyik kedvenc helyem Kinaban, de pont a Guilinnel ellentetes iranyban valo fekvese miatt inkabb meg sem emlitettem.
Kinában minden látnivaló "turistás" lesz, százszor annyian vannak mint mi magyarok és ez látszik a látogatók számán is, ennek ellenére érdemes a népszerű helyeket is végigjárni, legfeljebb iktass be kevésbé felkapott helyeket is. Kanton környéke ebből a szempontból kifejezetten jó, ide nem igazán jönnek turistáskodni (erről írtunk korábban). Az ország százszor nagyobb méretéből adódnak a nagyobb távolságok. A nagyobb városok másik felére is órákban mérhető átmenni. Igazából nem érdemes tisztán km-ben gondolkodni, az út megtételéhez szükséges idő fontosabb, hamarabb átérsz repülővel vagy akár vonattal egy távolabbi városba mint egyik-másik "közeli" látnivalóhoz.
Biztos, hogy meg fogsz lepődni, de Kína már nem olcsó. Nem csak az import, sok Kínában gyártott termék is többe kerül itt mint otthon. A városok közötti utazás a távolságok figyelembevételével európai szemmel ugyan mondható olcsónak buszon és személyvonaton, de repülőn már nem az, az autópályadíj pedig sokkal drágább mint pl. otthon (ez 20 forint feletti átlag km árat jelent). A taxi olcsóbb, de egy metrójegy már azonos árkategória a pestivel, viszont Kínában nincs bérlet (és a bliccelés sem értelmezhető fogalom).
Szerencsére elég sok infót adtál, hogy mit szeretnél látni: két heted van, eddig van benne Kanton, Hong Kong, Huangshan, Shanghai és nem akarod rohanósan csinálni. Rizsteraszt és teaültetvényt is néznél, meg vidéki életet, természetet a városok mellett.
Zhoushant nyilván a Putou-hegy miatt ajánlották neked, így ismerik általában, elég népszerű célpont a kínaiak számára. A kínai buddhista szent hegyek közül ez az egyetlen ami tengerparton van, áprilisban mondjuk még valószínűleg túl hűvös a víz fürdéshez, de ott azt is lehetne. Ha mész Shanghaiba és lesz rá plusz időd akkor ezt és valamelyik közeli vízivárost érdemes lehet útba ejteni, de ha idő szűkében leszel, akkor inkább hagyd ki. Mivel mész Shanghaiba, Huangshanra és teaültetvényt is szeretnél látni, Hangzhou nagyon jól illene az utadba (ugyan nem voltam a Putou-hegyen, de szerintem inkább Hangzhoura szánj 1-2 napot mint erre).
Ha mész Huangshanra, akkor szerintem vétek lenne kihagyni Hongcunt vagy Xidi-t. Ha kocsival mész, akkor a belépőjegyes, sok turistás, népszerű két falu egyike mellett/helyett be tudsz ugrani valamelyik szomszédos, hasonló, de nem felkapott faluba is.
Ha szeretnél rizsteraszt nézni, akkor Guilin közelében azt is találsz, Longsheng néven. Ha kocsival mentek, útközben sok helyen meg lehet állni, pl. Zhaoqing látnivalói megérnek legalább egy napot (van a közelben egy Jinlin nevű víziváros is, azt se hagyd ki).
Ha még nem tetted, nézd meg a neten a fotókat a Meizhou melletti hakka földházakról (tulou, earth houses), ez négyszáz km és sajnos észak-kelet, így nem Guilinnal nem köthető össze.Ez egy szép kirándulás és ha belefér, akár egész Yongdingig elmehettek (ami már Fujian tartomány), ott legalább annyi tulou van mint Meizhou körül.
A Kaiping melletti őrtornyok (diaolou) akár egynapos kirándulással is elérhetők, de érdemes legalább egy éjszakát ott tölteni és a hivatalos kaipingi turista látnivalók mellett megnézni Taishan felé is pár falut, a vidéki életből sokat látsz így. Sőt, ha Hong Kong mellett Makaó is érdekel, akkor én praktikusan
Gyakorlatilag innentől kezdve már nem arról van szó, hogy hova lehetne még elmenni, hanem arról, hogy mit hagyj ki. Pl. Huangshan/Hongcun v. Xidi 2 nap, Shanghai 2 nap, Hangzhou 2 nap, Guilin/Yangshou 2 nap, Hong Kong 2 nap és akkor már csak 4 napod van Kantonra és környékére, ami eltelik a várossal és a kaipingi kirándulással és már elég rohanós. Két hét nagyon rövid, újabb ötleteket inkább nem is írok. :D
Ezen a neven nem ismerem es nem is hallottam rola korabban.
Gugliznom kellett, hogy egyaltalan hol is van, es a hozza tartozo kepek alapjan nem tunik eppen vonzo helynek. Joval messzebb is van Huangshantol mint Hangzhou. En tovabbra is Hangzout ajanlom, de persze a te utad. Meg annyit Hangzhourol, hogy onnan Shanghai is elerheto expresszvonattal szuk egy ora alatt, ha az a hires varos erdekel.
Zhoushanrol talan mas (kb?) tud erdemben nyilatkozni.
Kulonosen DNY- Kina egyes nemzetisegek lakta reszein meg lathatsz festoi hegyek kozt hangulatos falvakban nepviseletet hordo es meglehetosen hagyomanyos eletmodot folytato helybelieket.
Guizhou, Yunnan es Sichuan tartomanyokban eleg sok ilyen hely van meg, bar a legismertebbek, mint pl Lijiang, Dali, Longsheng kiemelt reszei mara mar turistacsapdakka alakuktak at.
Viszont Kina eleg nagy ahhoz, hogy sok zuga meg elkerulje ezt a sorsot.
Guilin kornyeket szerintem ebbe az utba is probald beiktatni, szerintem ez a keres kinai vendeglatoid reszere is termeszetesnek hangzik.
Huangshabol (ami mellesleg nem a szent hegyek egyike, "csak" nagyon szep), erdemes lenne par napra atugrani Hangzhou varosaba, ahol tovabbi "klasszikusan" szep kinai latnivalokban (egy jokora tavat korulvevo kertek, templomok) gyonyorkodhetnel. Ez busszal par ora autopalyan Huangshantol, en is igy utaztam a ket hely kozott.
Guilin, Huangshan es Hangzhou mind nagyon turistasak, de joggal, es mind eleg nagy terulet ahhoz, hogy le lehessen lepni a tomegek mellol, ha arra vagysz.
Úgy alakul a dolog, hogy nagy körút kilőve, inkább néhány 1-3 napos kiruccanás lesz megoldható. (még korábban említettem a kintieknek, hogy szivesen elmennék az 5 szent hegy valamelyikére, és szóba jött a Hungshan. Mondtam, hogy nagyon jókat hallottam róla. Ez elég volt ahhoz, hogy foglaltak nekem repülőjegyet és hotelt oda. :O Leesett az állam... Nekik meg azon esett le az álluk, hogy én miért lepődök meg, vendég vagyok, ez természetes. Kissé már kínos...)
Tehát kb 1 hetem lesz Kántonban, onnan 1-3 napra kiruccani hova érdemes?
"Bar az a regimodi Kina sem olyan idilli es festoi tobbnyire mint azt a festmenyeken es mozokban latjuk. De neha igen, kulonosen DNY- Kina nemzetisegi teruletein."
Valószínű nem fog beleférni nagy kör, de nagyon kíváncsivá tettél. Talán egy következő túrát eleve ennek szervezek. :) Mely területek ezek?
Ha két hétre jössz, akkor mondjuk 3-4 napot érdemes szánni a városra és a többit a környékre.
Nagyon fejlett az úthálozat, de nem olyan mint Európa. Nyilván más a közlekedési kultúra is, így Kínában (ha csak nem üres autópályáról beszélünk ismert szakaszon) szerintem százzal menni veszélyesebb mint pl. Németországban kétszázzal. Kanton-Guilin pl. autópályán nincs ötszáz km sem, de több mint 6 óra akkor is, ha végig a megengedett sebességhatáron autózol, mivel sok szakasz csak 100 vagy esetleg 80. Ha meg kerülgetni kell a lassabban menőket, esetleg beragadsz egy minden sávot elfoglaló teherautó konvoj mögé pár helyen, máris órákat adhatsz még ehhez is. Én ennek ellenére kifejezetten szeretem a hosszabb autós utakat, így neked is csak javasolni tudom, ha olyan fog vezetni, aki tudja mit csinál.
Egy nagyobb körutazásban gondolkodsz inkább vagy több, 1-3 napos kirándulást tervezel? Az első esetben elég sok irányba el lehet indulni, de talán a WL által javasolt Guilin-D-K Guizhou, Fenghuang, stb. kör a legjobb (de ennyi idő alatt egy kissebb Yunnan kör is betervezhető akár), de 1-2 napos utakkal is bőven ki lehet tölteni a rendelkezésedre álló időt.
Azert azt is tisztazd le "soforoddel", hogy milyen tavot vallal be.
Mert ha o esetleg csak Kanton kornyekere gondolta az autokazast, akkor a tobb szaz km-es napi tavokat nem biztos, hogy vallalja.
De ha igen, akkor az emlitett Kanton-Guilin-Longsheng- DK Guizhou- Fenghuang-Wulingyuan-Changsha-Kanton kor nagyon jo es valtozatos kepet nyujthatna Kinarol.
Keszulj fel arra, hogy sok hihetetlen dolgot fogsz latni! ;-)
Kulonosen ha Kinarol a regebbi sztereotipiak elnek meg benned.
Egyebkent megvan meg a "regi" Kina is, csak le kell terni az autopalyakrol es a nagyvarosokbol meg turistakozpontokbol az eldugott porfeszkekbe. Bar az a regimodi Kina sem olyan idilli es festoi tobbnyire mint azt a festmenyeken es mozokban latjuk. De neha igen, kulonosen DNY- Kina nemzetisegi teruletein.
Vicces, hogy 500km Kínában az "itt a szomszédban" kategória. :D
Mennyire jók az utak és a közlekedési viszonyok? Az ottani 500 km megtétele autóval hasonlítható az európai 500km-hez? Konkrétan a Kanton-Guilin távra gondolok.
Termeszetesen vannak Huangshannal kozelebb is szep helyek.
A legnepszerubb uticel Kantonbol alighanem Guilin kornyeke.
Ez Kina egyik legnepszerubb uticelja es jo turistas (de Huangshan is az) de joggal az, mert a kornyezo taj festoi. Maga Guilin varosa kerulendo, helyette inkabb a kisebb Yangshuoban vagy Xingpingben erdemes megszallni.
Innen tovabb eszak fele, Longsheng korul vannak hiresen festoi rizsteraszok Zhuang es Yao nemzetisegi falvakkal. Mondjuk meg ez is eleg turistas hely.
Ha viszont tovabbhaladsz eszak fele es atlepsz Guizhou tartomanyba, ott mar joval kevesbe lerohant szep tajakat es fokent Dong es Miao nemzetisegi falvakat talalhatsz.
Guizhoutol keletre es Kantontol/Guandongtol eszakra pedig Hunan tartomanyban is van szamos szep hely, ezek kozul Fenghuang szep ovarosat es a Zhangiajie melletti Wulingyuan termeszetvedelmi terulet fantasztikus tajat mostanaban targyaltuk.
Ezek a Kantonhoz kozelebb eso fobb attrakciok, ha a kocsit hatrahagyva vonatra vagy repulore ulnel, akkor nyilvan tavolabbi helyek is szoba johetnek.
Ja, és olyan elképesztő szerencsés helyzetben leszek, hogy lesz egy kínaiul beszélő kísérőm autóval. Elvileg ő fog ajánlani helyeket, de attól tartok, hogy inkább a városok kötelező látnivalói irányába fog menni. :)
Április végén 2 hétre utazok Kínába, életemben először. A repülőjegyem Guangzhou-ba szól. Egyelőre ötleteket gyűjtök, hogy miket lehetne ott vagy onnan kiruccanva megnézni. A helyi látnivalókon és Hong Kong-on kívül kíváncsi lennék a vidéki életre, a természetre, a hagyományos kínai kultúrára is. Nagyon szeretem a hegyeket, a falvakat, és szivesen megnéznék rizsteraszt, teaültetvényt. A városokért nem rajongok, de persze azokra is kíváncsi vagyok. A nagyon túristás helyekért nem rajongok, az erőszakos, mohó túristák tömege elől mindig menekülnöm kell, akármilyen szép helyről is legyen szó...
Guangzhou-ból mik a szerintetek legjobb, legajánlottabb, nem túl túristás célpontok ezen a vidéken? Autóval megközelíthető távban van annyi szép hely, hogy kitöltsön két hetet? (nem vagyok egy rohanós tipus)
Valamiért nagyon érdekel Huangshan, lehet elrepülök oda, és ha már ott vagyok, Shanghai felé is elmennék. De csak ha nincsenek közelebb szép helyek... Nem szeretnék az anyagiakkal nagyon elszállni. :)
OFF: En majd' 20 eve jartam Ladakhban, es bar volt par szep kolostor ott (kulonosen Tikse), egyben brutal turistas is volt, es nekem joval kevesbe is tunt hagyomanyosnak Kina altalam bejart tibeti regioinal (foleg Amdo), pl hagyomanyos viseletet csak par oregen lattam, mig Kinaban ez mindenhol lathato volt.
Szoval en nem vagyok igazan vevo a tibeti kultura gonosz kinaiak altali lerombolasanak teoriajara. Igaz az is, hogy nekem is ugy tunik, a Tibeten kivuli kinai regiokban jobban megmaradt a hagyomanyos kultura mint magaban Tibetben, reszben mert ezeket nem kellet katonailag megszallni, reszben pedig mert ezekben a kulso, Lhasatol tavoli regiokban joreszt eleve hagyimanyosabb eletfirmat uzo nomadok elnek. Na, ezert talalom szpernek a Footprint Tibet konyvet, mert ezeket a regiokat is reszletesen leirja.
Ha jol ertettem a Zhongdien atalakulasarol korabban belinkelt cikkben, akkor ezeket a tancokat is a helyi kormanyzat szervezte turistaattrakcionak, es ha a kinai turistak koreben nepszeruek voltak, akkor biztosan ujrainditottak oket a renovalas utan is.
Szamomra az altalam latott tibeti regiok fenypontja amugy Xiahe volt Gansuban. Ez is felkapott turistaattrakcio, de mi telen voltunk ott amikor turista nuku (emiatt allitoleg Tibetre magara is a tel a legjobb evszak) ellenben rengeteg volt a tibeti zarandok, foleg nomad amdoiak.
Az ottani Labrang kolostorvaros pedig egyike azon keves jelentosebb tibeti kolostornak amik megusztak a lerombolast majd ujjaepitest.
Ezzel szemben pl a szinten hires es nepszeru qinghai-i Taer kolostornak semmi hangulata nem volt.
Maradtak hutongok, egy reszuket kicsinositottak turistaattrakcionak ami meg mindig jobb mintha ledozeroltak volna oket mint sok mas kinai varos (pl Chengdu es Kunming) ovarosi reszeit. Ironikus modon Peking hutongjai talan az egyik legkiterjedtebb "ovarost" jelentettek Kinaban, elso ottani latogatasomkor nekem is nagyon tetszettek.
Hogy jelenleg mennyi maradt meg beloluk azt kb tudja megmondani.
De utolso ottjartamkor, joval az olimpia utan, meg hatarozottan maradt beloluk, es riksakkal hutongturakat is kinaltak turistaknak.
A Tiltott Városban egy egész napot, nyitástól-zárásig bóklásztam, végig sétáltam az oldalsó szárnyakban lévő kiállításokon is. A Tiltott Várost meg kell nézni, kihagyhatatlan pont.
Inkább arra akartam utalni, hogy a műemlék sokszor más fogalmat takar Kínában, mint amit mi általában ezen értünk, de ettől még meg kell nézni ezeket az épületeket. Nem elriasztani akartam bárkit is, csak az évtizedes távolságból felugró információ morzsákból szerettem volna valamit átadni. Nekem az maradt meg, hogy minden műemlék épület szinte üresen állt, és az utikönyv rendszeresen azt írta, hogy a "Kultúrális Forradalom" ezt meg, azt is elpusztította, helyreállították, de új anyagokból.
A Tiltott Város környékéről maradt számomra más felejthetetlen emlék is, hogy minden hajnalban, a főkaputól jobbra, a vizes árok partján piac volt, sok egy emberes vállalkozással. Láttam olyan fodrászokat pl. akik egy szál kis sámlival, műemlék ollóval várták a delikvenseket, de olyan szakadt, mocskos ruhában szegények, hogy a pólójával a cipőmet nem töröltem volna le. Ugyanitt drótos tótok, kerékpár javítók, írnokok/olvasnokok (a sok írástudatlan embernek segítendő hivatalos leveleket olvastak fel, írtak meg), bélyegző készítők, cipészek, késesek/kardosok, olyan szerszámokkal és fizimiskával, mintha múzeumi tárlat vitrinjeiből érkeztek volna. Szóval legalább százévet csúsztam vissza az időben érzésre. Igaz, közben két utcával arébb a Wangfujingon meg a legújabb luxusautók suhantak tömegével a Meki előtt. Nem tudom a múlt morzsákból, a hutongokból maradt-e valami az olimpiai építkezés lázában.
Ha mar szoba kerult, ott egesz masfele Kinat lathat ma az ember.
Belepoket nem szedo, hivokkel nyuzsgo templomok, pompas hagyomanyos kinai fesztivalok es ceremoniak es sokkal kevesbe penzorult, rendkivul vendeszereto kinaiak.
Es romlatlan, festoi tajak, ahol a hegycsucsokra nem libegokkel hanem meg mindig csak gyalogosan turazva lehet feljutni, es a megmaszasukhoz szukseges engedelyt nem penzcsinalasra hanem a tomegturizmus visszatartasara hasznaljak.
Nyugati turizmus pedig gyakorlatilag nulla, mert mindenki azt hiszi, hogy Tajvan csak gyarakbol es modern varosobol all.
A szarazfoldi kinai turizmus szerencsere csak par helyre korlatozodik ott, a belfoldi pedig inkabb nyugati mintakat kovet.
Persze nincsenek olyan grandiozus tortenelmi emlekek sem mint a "nepi" Kinaban, de arra nagyon jo hely, hogy az ember komminuzmus altal erintetlen kinai kulturat lathasson.