Ha a kaposvári város vezetése képes finanszírozni a helyi közlekedési vállalatot, akkor más, hasonló gazdasági teherviselésre képes település miért nem teszi meg?
2010-ben Kaposvár volt a 3. legeladósodottabb megyei jogú város (1 főre vetítve) Hódmezővásárhely és Bp, 5. kerület kerület után.
Ugye az önkormányzatok adósságait azóta átvállalták, de azért ez is jelent valamit... (Ezzel Magyarországon újfent bebizonyosodott, hogy eszetlenül költekezni jobban megéri, mint racionálisan gazdálkodni. Így gondolom a gombamód szaporodó szökőkutak és díszburkolatok száma továbbra is emelkedni fog.)
A helyi Volán állami cég, nem kozmetikázhat adatokat - össze sem moshatja a helyi ill. helyközi bevételeket/ktsg-eket (PSO rendelet).
Sok szerencsét Tatabányának.
Majd rájönnek, vagy megtanulják, mint Pécs vagy Debrecen.
Mellesleg: a hócipőn kivan a "helyi támogatás" elnevezéssel...ez nem egy kegy az önkormányzattól (sok egyszerű képviselő, polgármester így hiszi). Ez egy (helyi közszolgáltatási) szerződés keretében, az önkormányzat által megrendelt, az elvégzett szolgáltatásért járó díj.
(Állambácsinak NEM feladata a Szemszáll. tv óta a helyi finanszírozás, csak Bp-en. Ezt nem igazán fogadják el az önkormányzatok/helyi politikusok....persze 2012-13-ban szépen konszolidálta őket az állam, miért ne bíznának ebben továbbra is?)
Ha 2015-ben hirtelen minden település úgy döntene az országban, ahol Volán adja a helyi menetrendszerinti közszolgáltatást, hogy saját vállalattal látja el a helyit, sokkal jobb gazdasági eredménnyel indulhatnának a Volánok a 2017-es helyközi piacnyitáson...
A Volánok számára a helyi közlekedés, nyűg, gond, baj.
Ha tehetnék, ha a Simon testvérek ebben nem akadályoznák őket, már 10-20 városban biztosan lemondtak volna a helyi közlekedésről.
Lásd Debrecen példáját ahol csak nagyon erős budapesti nyomásra sikerült rávenni a helyi volán vezetőket, hogy második tenderen induljanak el a DKV ellenében.
Amikor a DKV nyert, a Volán telepen nem húzták fel a fekete zászlót..............sőőőt.
Vagy Komlón. Ha Dezső anno (bankos létére) nem köt ilyen világraszólóan rossz szerződést a Pannon már régen odahagyta volna a várost. Amikor meg végre sikerült kilépni a szerződésből a helyi bírónő olyan ítéletet hozott melyet bárhol elutasítanak másodfokon nem csak az EU Luxembourgi bíróságán.
Többen szóltak Zolinak, igaz, hogy kiszúrtak most a Pannonnak, igaz hogy justizmord ítélet született de inkább ne fellebbezzen, majd kompenzálják a céget.
így is lett.
A Volánok "olcsó" helyi árai abból is adódnak, hogy inkább huszon mint tizen éves a helyi közlekedési autóbusz parkjuk.
Nézd csak az inkriminált táblázat utolsó három sorát a 14. oldalon:
- Egy korszerű hybrid csuklós kb. háromszoros áron (kicsivel több) mint az öreg 280-as.
Ha minden város úgy pattog mint Tatabánya, azaz annyira megfontoltan, annyira előre számolóan, akkor csak bátorítani lehet az ilyen kezdeményezéseket.
A többi, régebbi pattogóval az volt a gond, hogy előbb járt a szájuk, csinálták a fesztivált és csak akkor kezdtek el számoltatni saját pénzügyeseikkel, amikor a helyi Volán azt mondta :
.........Ok. Csinálja más............
Az ilyen papírkutyákat (helyi polgármestereket) nagyon nem szeretem, akik előbb beszélnek és utána gondolkodnak.
Ha a kaposvári város vezetése képes finanszírozni a helyi közlekedési vállalatot, akkor más, hasonló gazdasági teherviselésre képes település miért nem teszi meg?
Jelenleg Tatabánya és Érd "pattog", illetve Eger gondolkodik a "pattogáson". Tatabányán a többi "pattogó" városhoz képest sokkal konkrétabb elképzelések vannak, persze valóban kérdés, tudják-e ezt finanszírozni. Érd már kiírta a tendert új buszokra, de többet ott nem tudni.
Ráadásul most kapnak új buszokat (ez csak hab a tortán :-))
-----------------
Tételezzük fel, hogy a Tatabányai polgármester kifogja a közlekedési aranyhalat a helyi bányatóból és az teljesíti három kívánságát.
Most október elsejére ot áll Tatabányán :
- egy kb. 50 busz befogadására alkalmas, csili-vili, új, korszerű autóbusz telephely
- + 40 új szép, korszerű autóbusz melynek fele csuklós,
- új autómentő darus tgk, vonali műszakos autó, meg 3-4 új furgon.
Emberei már megvannak, azokat október 1-től átveszik a Volántól.
akkor 2016-ban Tatabánya városának nem évi 200 millió királyi magyar HUF-ba fog kerülni a helyi közösségi közlekedés fenntartása, hanem kb. évi 700 millióba vagy évi 900 millióba.
Lásd Debrecen vagy Kecskemét példáját.
-------------------
A városi önkormányzatok közül az okosabbak ezt tudják.
Komló, Salgótarján, Dunaújváros, stb. önkormányzatai nem számoltak hanem puffogtak, majd pufogás után, balhé kiverése után kezdtek el számolni, és azonnal kussba is maradtak évekre.
A helyi közlekedéssel rendelkező kb. 200 hazai település közül, Kaposvár az egyetlen az elmúlt 25 évben mely eltartja (mindíg is eltartotta) saját helyi közlekedését.
Szita úr végig finanszírozta (nem is rosszul) a KT Zrt-t.
Se Budapest, se a többi város ezt nem tette meg.
Ahol Volán a helyi fuvarozó ott a városok, immel-ámmal adnak valami támogatást, de a saját támogatásukkal kb. megegyező végső veszteség pótlását, az adott Volán helyközi üzletágától várják.
De a támogatáson felül, még ugyanekkora a vesztesége a szolgáltató cégnek amit a Volánnak, a helyközi bevételből kell kipótolnia.
------------------
Az olvtársak betették, majd két hozzászólás után át is ugrották a Tatabányai anyagot.
Pedig a Városi Közlekedés topik stabil gárdájának, szívem szerint feladnám házi feladatnék és pár nap múlva dolgozatot iratnék belőle, hogy meg is értették/ vagy sem amit olvastak.
Én már kinyomtattam, eltettem.
Javaslom az olvtársaknak is.
Igen tanulságos és NEM csak Tatabányára igaz.
Tessék kivenni az anyagból Tatabánya város nevét, és a dolog azonnal kíváló (és korrekt) helyzetkép vagy 15-20 hazai megyei jogú város helyi közlekedéséről 2015-ben.
ráadásul korrekt adatokkal.
-------------------
Kezdjük mindjárt a 7. oldal táblázatával.
Éves bevétel kb. 1 milliárd forint.
- utasoktól..........................564 millió,
- fogy-ár.kieg.......................167 millió
- állami támogatás.................48 millió,
- városi támogatás...............200 millió,
- egyéb pénz.........................42 millió
Összes bevétel...................1 022 718 eFt.-
Éves kiadás : 1,2 milliárd..................itt látszik, hogy évente 200 millióval többe kerül, mint amennyi a bevétel.
- jármű üzemeltetés....................733 millió,
A Bizottságok javasolják Eger Megyei Jogú Város Közgyűlésének az alábbi határozatok elfogadását:
Határozati javaslat:
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése nyilatkozik, hogy Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata vállalja, hogy a helyi személyszállítási közszolgáltatást 2015. január 1-jétől december 31-éig folyamatosan fenntartja Eger Város közigazgatási területén, melynek lebonyolítását a közszolgáltatási szerződés alapján az Agria Volán Zrt. jogutódjaként a KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. végzi.
Felelős: Habis László polgármester
Határidő: 2015. június 30.
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése nyilatkozik, hogy a helyi közlekedés működtetéséhez (folyamatos üzemeltetéséhez és eszközfenntartási ráfordításaihoz) 2014. évre vonatkozóan a kérelem benyújtásáig Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata az Agria Volán Zrt. (jogutódja 2015. január 1. napjától: KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.), mint szolgáltató számára a 3/2014. (II.15.) önkormányzati rendelettel jóváhagyott 2014. évi költségvetés kiadások II. fejezet 50-es címszám előirányzati soráról 145.351 E Ft nettó összegű, saját forrásból származó, vissza nem térítendő önkormányzati támogatást, valamint a Szolgáltató 2014. évre vonatkozó veszteségének fedezetére a 4/2015. (II.13.) önkormányzati rendelettel jóváhagyott 2015. évi költségvetés kiadások II. fejezet 46. címszám előirányzati soráról az Önkormányzat Közgyűlésének 32/2015. (II.12.) határozata alapján további 13.409 E Ft nettó összegű, saját forrásból származó, vissza nem térítendő önkormányzati támogatást, azaz összesen a Szolgáltató 2014. évi veszteségének fedezetéül 158.760 E Ft nettó összegű, saját forrásból származó, vissza nem térítendő önkormányzati támogatást számolt el.
Felelős: polgármester
Határidő: 2015. június 30.
Eger Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése nyilatkozik, hogy Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata 2004. december 20-án Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 570/2004. (XII.16.) határozata alapján 8 éves határozott időtartamra pályázati eljárás nélkül a közszolgáltatással közvetlenül megbízva kötötte meg az Agria Volán Zrt-vel (jogutódja 2015. január 1. napjától: KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.), mint szolgáltatóval a közszolgáltatási szerződést. 2009. évben Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 658/2009. (XI.26.) határozatával az Önkormányzat és a Szolgáltató között létrejött közszolgáltatási szerződés időbeli hatályát a szerződő felek 2016. december 31. napjáig terjedő határozott időtartamra módosították.
Egernél is már hányszor hallottam ezt. Sőt megvolt már a telephely is. ( a nemrég nyílt Kisasszony piac helyén lett volna a telep) Aztán hála Istennek? elhalt a dolog . Most is nagyot akarnak álmodni az önkormányzatnál (új környezetbarát buszokkal elsősorban), hogy közeledik a volánnal kötött szerződés lejárati ideje.
Tatabánya nem az első város, amelyik ilyen kísérletbe kezd. Más városokban ennek eddig rendre az lett az eredménye, hogy jelentős járatritkítás következett be, és még ezután is többe került a városnak a helyi tömegközlekedés, mint előtte a Volánnal.
"A város közgyűlése évek óta folyamatosan tárgyalja, hogy a Volán milyen mértékű támogatást kér az önkormányzattól ahhoz, hogy az tömegközlekedési szolgáltatást megfelelően el tudja látni. Ezekben a vitákban időről időre felmerült annak az igénye, hogy az önkormányzat hogyan tudja ellenőrizni az elszámolásokat. A képviselő testület tegnap döntött arról, hogy a helyi közlekedési stratégiájának első lépéseként egy saját társaságot hoz létre. 2016 végén lejár a város Volánnal kötött szerződése, addigra a T-SZOL Zrt. részletesen kidolgozza az új társaság létrehozásának és működésének terveit. Ezzel a döntéssel az önkormányzat ugyan nagyobb pénzügyi kockázatot vállal, viszont úgy látja, alacsonyabb üzemeltetési költséggel tudna működtetni egy saját tulajdonban lévő közlekedési társaságot."
"Eleve mérsékelt kínálatból indulsz ki illetve gyakorlatilag leírod Szabolcs megyét."
Butaság. A gazdasági adatok sajnos megteszik helyettem. GDP, vásárlóerő, munkanélküliség, gazdasági aktivitás, stb... ezek alapvetően meghatározzák a közösségi közlekedés iránti keresletet is.
Meg előjön a "mi volt előbb a tyúk, vagy a tojás" kérdés: miért van adott időszakokban olyan kevés járat? Ez nem az ősrobbanáskor lett belekódolva, hanem valamiért így alakult ki. Miért? Viccből?
"Itt nem apró vagy törpefalvak a jellemzőek."
A beregi rész aprófalvas, ez tény.
A nyugati rész nagyobb falvas, viszont azok ritkábban helyezkednek el. Ott több a buszjárat is, sűrűbb követésűek a buszvonalak. Nem nagyon tudok ott olyan jelentős faluról, ahová munkanapokon csak napi néhány járat térne be.
"Ha nincs kínálat nincs kereslet sem ezt is kihagyod a gondolatok közül."
Ha a semmiből lett volna egyik napról a másikra felrajzolva a buszhálózat és a menetrend, azt mondanám jogos a gondolat. De ez okkal jött így létre, évtizedek alatt, nyilván nem véletlenül. A társadalmi-gazdasági viszonyok és a közösségi közlekedés között alapvető összefüggések vannak, ezt kihagyod a gondolatmenetedből.
"
Városhiányos terület.
Ha tanulmányoznád a történelmet , akkor a csonka Bereg meg Szatmár esetében rájönnél, hogy ezt Trianon is okozta egyes települések elvesztették igazi központjukat pl Beregszáz, Munkács, Szatmárnémeti."
Akkor most ezt a gondolatmenetem mellett, vagy ellene írod?
Lényegileg alátámasztod ezzel, amit írtam. Az most lényegtelen, hogy trianon, vagy csak az egyszerű területfejlődés miatt nincs nagyváros, nincs hová utazniuk az embereknek. A tény az, hogy nincs igazából hová menni. A buszhálózatnak ehhez kell alkalmazkodnia, nem pedig 100 évvel ezelőtti dolgokon siránkoznia.
"Én nem írnám le ezeket a településeket."
Én viszont elég jól ismerem a környéket.
"Fehérgyarmat vagy Vásárosnamény is központok oda is el kell tudni jutni nem lehet mindenkinek autója....."
Nem is kell, mert a szükséges számú buszjárat megvan. Nem igazán van olyan település a vonzáskörzetükben, ahonnan nem lehetne legalább napi 5-6 pár busszal bejutni a központba, kivéve mondjuk néhány tényleg nagyon kicsi és messzi falut.
Az, hogy nincs este 6 után, meg 10 után buszjárat, annak a következménye, hogy nincs, ami miatt az emberek kellő számban későbbig bent maradjanak ezekben a városokban. Nincs nagy foglalkoztató, ami több műszakos munkarendben alkalmazna nagy számban embereket. (Inkább Mátészalkán van még ilyen, de azok meg a közeli néhány faluból behozzák a munkaerőt, oda van is esti járat...) A hivatali ügyeket, bevásárlást, orvost meg napközben el lehet intézni. Ráadásul hétvégén már bolt sincs, így már azért sem "kell" akkor utazni...
Még mielőtt nagyon belemegyünk, szerintem célszerű lenne az ilyen helyekre vasárnap délelőtt is egy-egy járatot indítani, illetve a kisebb pólusokból is legalább a legforgalmasabb irányokba megpróbálkozni egy este 8 körül induló járattal esetlegesen a budapesti vonattól csatlakozva beindulni, de ezektől alapvetően én nem várnék sokat, főleg nem sok bevételt. Maximum kibővített szociális szolgáltatások lehetnének, de nem gondolnám, hogy majd pont ettől lenne a vidék érdemben élhetőbb.
"Tiszta üzlet" a közösségi közlekedésben szerintem nincs sehol Európában. Törökország, India?
Németország, Franciaország ahogy írták: 2-3 járat naponta, vasárnap sok helyen egy sem. De sok kisebb falu van, a főutaktól kieső helyen, ahova nem megy semmi, hétköznap sem. Olaszországban valamivel sűrűbb. Svájcban van postabusz gyakorlatilag mindenhová, ahol nem jár vasút.
Eleve mérsékelt kínálatból indulsz ki illetve gyakorlatilag leírod Szabolcs megyét.
Itt nem apró vagy törpefalvak a jellemzőek.
Ha nincs kínálat nincs kereslet sem ezt is kihagyod a gondolatok közül.
Városhiányos terület.
Ha tanulmányoznád a történelmet , akkor a csonka Bereg meg Szatmár esetében rájönnél, hogy ezt Trianon is okozta egyes települések elvesztették igazi központjukat pl Beregszáz, Munkács, Szatmárnémeti.
Én nem írnám le ezeket a településeket.
Fehérgyarmat vagy Vásárosnamény is központok oda is el kell tudni jutni nem lehet mindenkinek autója.....