Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32463
mantec Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32462

T GG90227!

 

"... dízel ... japán ....!

Egyszerűen butaságot írtál.

Már megint.

Ne kezd el magyarázni!

Csak rosszabb lesz!

Előzmény: Törölt nick (32460)
stevie-13 Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32461

A hazai olaj(dokikat) nem minősítem,rengeteg hiba van az írásaikban,komoly hibák.A másolásom forrása,ami Robi53-nak szólt:http://www.hajosolajok.hu/s/main.php?kat=CAT091115113324    Nekik,és másoknak írj,hogy pontatlanok az írásaik!

 

 

Itt nem arról volt szó, hogy pontatlanok az adatok, hanem hogy régiek, és nem voltak frissítve. Csodálkozom, hogy egy ekkkkkora tudornak ez hogy nem tűnt fel, és keresett inkább egy frissebb forrást.

 

Előzmény: Törölt nick (32460)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32460

Szia SLX-350!Robi53-nak írtam az A-s jóváhagyásokat,kimásolva a Netről,mivel az ő szempontjából a B-s jóváhagyás számít.A Japán téma:tudtommal vannak városok,ahol 100%-ban nincs engedélyezve a dízel személykocsi.Tavalyi adat szerint,1000 eladott gépkocsiból,kettő a dízel,tehát gyakorlatilag csak benzinest használnak.Eddig úgy tudtam,egyáltalán nincs engedélyezve a dízel személykocsi.Van olyan olaj,ami kizárólag A-s jóváhagyással rendelkezik,mint ahogy az API Sx jelőlések is kizárólag a benzines kategóriára érvényesek.Az ENEOS árul API szabvány szerinti benzines olajat,amit itthon dízelekbe is használnak(,ezt nem véleményezem).A C-s olajakról nem írtam semmit.   A hazai olaj(dokikat) nem minősítem,rengeteg hiba van az írásaikban,komoly hibák.A másolásom forrása,ami Robi53-nak szólt:http://www.hajosolajok.hu/s/main.php?kat=CAT091115113324    Nekik,és másoknak írj,hogy pontatlanok az írásaik!A megjegyzésem:ténylegesen forgalmaznak,a megszünt szabványoknak megfelelő olajakat,tehát még élnek ezek a régi szabványok.ACEA A3/B4-04 Az új szabványok meg nincsenek feltüntetve.Sok olajon meg olyan jóváhagyások szerepelnek,amik valótlanok,de ez már legyen mások gondja.

Előzmény: SLX-350 (32458)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32459

Azért talán mégis érdemes egy új, de havi 4 eKm futásra tervezett (és eddig ennyit teljesítő), az üzemanyagra és olajra általánosan elfogadottan kényes, amúgy meg nagyon megbízhatónak ismert autó esetében, ilyen döntéseket meghozni.

Mert hogy vannak opciók (lehet, nem véletlenül), és van szempontrendszer, aminek egy része (talán a jéghegy csúcsa) laikusként is megismerhető, talán még mérlegelhető is.

Előzmény: stevie-13 (32455)
SLX-350 Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32458

Szia GG,

 

" ... Japánban nem engedélyezik a dízel személykocsik használatát ... "

 

Erről szó sincs, viszont nagyon szigorúak a környezetvédelmi korlátozások amelyeknek a régebbi dízelmotorok nem felelnek meg.

 

http://transportpolicy.net/index.php?title=Japan:_Regulatory_Background

 

" ... A benzinüzemű motorok szabványai: ACEA A1,A2, A3, A4 és A5.
A gázolaj üzemű motorok szabványai: ACEA B1, B2, B3, B4 és B5.
Az új EURO IV-es motorok szabványai: ACEA C1, C2, C3. .... "

 

Az A2 és a B2 minősítések már több mint 10 éve visszavonásra kerültek és már több mint 7 éve létezik a C4 minősítés.

A C-s minősítéseket szerintem (rajtad kívül) senki sem köti az Euro környezetvédelmi osztályokhoz.

 

 

Előzmény: Törölt nick (32456)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32457

"A"-t és "B"-t már rég egységesítették, a teljesség igénye nélkül ilyesmikre: A1/B1; A3/B3; A3/B4; A5/B5.

A jelölések az adatlapokon többniyre a a komplexet tartalmazzák (pl A5/B5), a dobozokon viszont, ha egyértelmű, legtöbb esetben a "rövidített" változatot (pl. Castrol Magnatec Professional 5w-30 A5, ez egyben terméknévként is szerepeltethető), de pl ebben az esetben is, a "hátsó oldali" leíráson szerepel a teljes "A5/B5", sőt, ha jól emlékszem, az "A1/B1" megfelelőség is.

De pl az a 10w-40 esetében a teljes "A3/B4" van az előoldalon is, biztosan van oka (pl, ha van olyan 10w-40, aminek Ax/By besorolása más is lehet - van).

Van C4 is. Magas HTHS, alacsony szulfáthamu

 

Törölt nick Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32456

T Robi53!Az A-s jóváhagyás,a benzineseké,a B  dízeleké,elméletileg csak párban lehetnének a jóváhagyások.Az Eneosnak is van csak benzines jóváhagyása,mivel Japánban nem engedélyezik a dízel személykocsik használatát.ACEA szabványok személygépkocsik benzin és gázolaj üzemű motorjai számára készültek.
A benzinüzemű motorok szabványai: ACEA A1,A2, A3, A4 és A5.
A gázolaj üzemű motorok szabványai: ACEA B1, B2, B3, B4 és B5.
Az új EURO IV-es motorok szabványai: ACEA C1, C2, C3.

Előzmény: Robi53 (32454)
stevie-13 Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32455

- Castrol Magnatec, amelyik bele van írva a motortérbe "recommended"-ként, de tudom, hogy a megismertek közül a legmagasbb a szulfáthamu értéke?

- Mobil Super, amelyik szintén 913-d akkreditált, és a megismertek közül a legalacsonyabb a szulfáthamu értéke, de természetesen még A5 kategórián belül, azonban C2-höz közelítő értékkel?

- Motul Specific 913d, amelyik szintén nagyon magasztalt, és szulfáthamuban a 2 előbbi közötti?

 

 

Ez a "dilemma" egy picit arra hasonlít, mint ha valaki az ideális feleséget keresi, és a mellméret-csípőméret-derékméret paraméterekre koncentrál. Ezek ugyan fontos és jól mérhető paraméterek, de ha valaki csak azon filozofál, hogy a 90-60-90 vagy esetleg 95-55-95 a jobb, akkor érheti még súlyos válság a családi életét.

 

 

Előzmény: Robi53 (32454)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.29 0 0 32454

Üzleti szempont alatt csak azt értettem, hogy nincs más anyag, mint a standard (légből kapott feltételezésem szerint, ebben az esetben pl. Formula F 5w-30), ennek megfelelően nem is ajánlanak esetleg mást, ha nem kifejezetten határozott az ügyfél-szándék, nincs is tájékoztatás - és talán tudás se - további (esetleg előnyösebb, és akár éppen drágább) lehetőségről.

Nem az 1-2-x eFt volt a gondolat fókuszában, hanem a logisztikai nehézségek, többletköltségek okozta műszaki lehetőség.

(Úgy látom, éppen átmeneti időt élünk, a Formula F már A5 és nem A1, de még 913-c és nem 913-d - biztosan rövidesen változik, de ennek gátja, hogy ez a d-s cucc sok hasonló motorú korábbi autóba nem javasolt, ezzel szemben bizonyos új Transitokba meg már csak ez engedélyezett (a "c" sem !), az én autómnál meg (ha az "új" anyag többletszolgáltatásaitól eltekintünk) mindkettő jó - lehet, hogy ezért kell menniük szervizeknek is arra, hogy legyen pl. Magnatec (vagy Magnatec Prof.) 5w-30 A5 is raktáron.)

Nagyon korrekt volt a "központ" tájékoztatása.

Ezzel ki is jelölte nekem a választás lehetőségét (WSS-m2c913-d, ez hozza ACEA-t, SAE-t), és ezzel már meg is van az a néhány gyártó, és néhány termék, amire jogszerűen írják rá, hogy ez egy ilyen Ford autóba való, én meg tudom, hogy ez most a legjobb is egyben ebbe a gépbe.

Legjobb, mert a környezetvédelem és a politika nagyon tolja az üzemanyagok bio összetevőinek fokozását, miközben a műszakaik szerint ez a ma piacon lévő motorok nagy részének nem annyira jó, és a "védekezés" egyik módja pl. az olajjal adható válasz. És pont ezt olvasom ki a "d" létrejötte mögött. Azt is megértem, hogy egyszerre nem lehet minden szempontnak maximálisan eleget tenni, és az a javaslat, hogy a jól tervezett/méretezett DPF még-extrább védelme lehet, hogy kevésbé fontos, ne arra kutakodjak, vezessem/használjam jól az autót, és maximálisan elégítsem ki az olaj ajánlást - ha megengedhetem, használjak ne minimumként követelt 913-c-t, hanem d-t.

És az akkor már csak a hab a tortán, hogy a mindennek megfelelők (Ford akkreditált) közül melyik gyártó melyik konkrét terméke.

- Castrol Magnatec, amelyik bele van írva a motortérbe "recommended"-ként, de tudom, hogy a megismertek közül a legmagasbb a szulfáthamu értéke?

- Mobil Super, amelyik szintén 913-d akkreditált, és a megismertek közül a legalacsonyabb a szulfáthamu értéke, de természetesen még A5 kategórián belül, azonban C2-höz közelítő értékkel?

- Motul Specific 913d, amelyik szintén nagyon magasztalt, és szulfáthamuban a 2 előbbi közötti?

Erre vonatkozóan kértem és kaptam véleményeket itt a fórumon is (Mantec, oLayos, GGxxx).

 

De azzal is tisztában kell lennem, hogy ilyen szintű ismeretet és tájékoztast nem feltétlen várhatok el a szervizekben, hisz azért van ott más feladat is. Ott már az a lényeg, hogy van-e d-s olaj, és melyik, és esetleg, hogy milyen felárral a Formula F-et tartalmazó, szervizenkét eltérően árazható, de Ford által "maximált 39.900-as, Assistance-t is tartalmazó egységárhoz" viszonyítva.

 

Árak:

Látom én, hogy van bizonyosan megbízható gyári alkatrészeket forgalmazó cég (pl. Andrew Weawer, mindenamiford.hu ). Magnatec Prof. 5w-30 A5 olaj (5l) ott 12 eFt.

Kértem és kaptam ajánlatot szerviztől 20-as szervizre, abban ez az olaj (4l mennyiségben) 13.650 Ft.

Nem baj. Az sem, hogy a szűrők (olajszűrő, légszűrő, pollenszűrő) egyenként kb. egy ezressel több - ugyanúgy ma még csak annyit tudva, hogy mindkét ágon "gyári".

Ez így nekem anyagáron összesen kb egy 5-össel több, mintha megrendelném magam. Nem teszem, megyek a szervizbe, csinálják sajátjukkal. (ugyanezt tettem 10-es olaj-és szűrőcserénél is, pedig ott aztán semmi, a garanciát esetleg bármi módon érintő kérdés nem lehetett volna)

 

Talán félreérthető volt, és talán sikerült rendbe tennem: Semmi kifogásom, elégedetlenségem a hálózat irányába. Legfeljebb az nem tetszett, hogy volt olyan hely, ahol személyesen, a munkafelvételnél, nem tudtak válaszolni a konkrét, olaj nevét/minőségét célzó kérdésemre.

 

Egyébként, ez az induló C vs. A5 kérdés nem egyedi dilemmám, sok nem-szakmabeli kutatja/kérdezi különböző csatornákon. Biztosan megvan a Fordnak a jó oka, hogy ebben a kérdésben kicsit kilóg a többi gyártó sorából. Az, hogy akkor 913-c vagy 913-d, és ha -d, akkor szűkebben melyik termék, már lehet, hogy kevesebbeket izgat.

De hát pl ezért is van ez a fórum.

 

 

 

Előzmény: stevie-13 (32453)
stevie-13 Creative Commons License 2015.01.28 0 0 32453

eleve nem feltételeztem, hogy szervizben lesz olyan szerencsém, hogy mély hozzáértéssel rendelkező, és ráadásul a szakmai, és nem az üzleti szempontokat preferáló munkatárssal fúj össze a szél

 

 

A szervizben az üzleti szempontot NEM az jelenti, hogy a Robi Focusába évente egyszer vagy kétszer ABC123 vagy CBA321 olajból töltünk négy litert.

 

A szervizekben dolgozó szakemberek között van olyan, aki pontosan tisztában lesz a kérdéseidre adandó válaszokkal, és nem érdekli, hogy a te konkrét olajcseréden 7000 forint vagy 9000 forint az árrés. A normális, szakmai kérdéseket többnyire értékelik - lásd Szentendre kulturált, komoly, részletes és szakmailag kifogástalan írásbeli válaszát a kérdésedre. (Asszem tudom is, ki írta.)

 

De azt tudnod kell, hogy ilyen mélységű szakmai kérdés ritkán, nagyon-nagyon ritkán merül fel, időpontot egyeztetni, hibajelenséget lejegyezni viszont naponta akár egy tucat ügyfélnél is kell, ezért a szervizek kommunikációval foglalkozó munkatársait általában kommunikációs témákban tréningeztük, nem műszakiakban.

Előzmény: Robi53 (32452)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.28 0 0 32452

Fordított volt a sorrend.

Előbb sokat olvastam,  (nekem sokat) "tanultam" az olajokról, autókról, motorokról, ajánlásokról, szabványokról.

Aztán próbáltam rendbe tenni ismereteimet szakértőkkel való konzultációk, vélemény-kérések segítségével (Ford Eu, Castrol, Olajdoktor, Fuchs, Mazda, ....).

Közben sokat lógtam/konzultáltam fórumokon (pl itt), és a végén, a már valamilyen módon rendezett elképzeléssel, személyesen fordultam konkrét szervizhez (eleve nem feltételeztem, hogy szervizben lesz olyan szerencsém, hogy mély hozzáértéssel rendelkező, és ráadásul a szakmai, és nem az üzleti szempontokat preferáló munkatárssal fúj össze a szél).

Ott már inkább az volt a konkrét kérdés: mi van, és még mi van, van-e konkrét (gyakorlati tapasztalattal alátámasztható) oka egyik vagy másik "melegebb" ajánlásának.

Ebből csak az valósulhatott meg, hogy "mi van". És a mellett lehet dönteni, akinek van olyanja, amit úgy kb. gondolok.

Szervizben nem gondoltam faggatandónak az embereket arról, hogy miben tér el 913-d-s cucc a 913-c-stől, vagy éppen a 913-d-n belül egyik vagy másik. Ez a véleményem (hogy kár lenne ezzel próbálkozni, kicsi a siker esélye) ma még nem változott meg.

 

Előzmény: stevie-13 (32451)
stevie-13 Creative Commons License 2015.01.28 0 0 32451

Kerestem és találtam márkaszervizt, ahol tudták, mit akarok, és Castrolllal rendelkeznek is (és nem oda mentem, ahol a kérdéseimet sem értették, azt tudták, hogy ehhez az autóhoz van olaj, de hogy az mi, nyitva maradt.)

 

 

Egy apróság: a Fordnál (és nyilván más márkáknál is) más ember felel a kommunikációért, és más a műszaki szakértelemért. Azaz egy agyonképzett technikust, aki vágja a különböző specifikációkat, nem feltétlenül engednek oda a telefonhoz vagy az emailekhez, mert ezek az emberek nem feltétlenül kommunikálnak ügyesen.

 

Másfelől a kommunikációval megbízott kollégák is kapnak műszaki képzést, de többnyire csak alapfokút. Megnyugodhatsz: ha valamiért szét kell szerelni az autód motorját, azt biztosan nem az a kolléga fogja csinálni, aki felvette a telefont.

 

Csak azt akarom mondani, hogy az, hogy a telefont felvevő vagy az emailt megválaszoló kolléga mit tud az olajspecifikációk rejtelmeiről, az semmilyen összefüggésben nincs a szerviz műszaki színvonalával.

 

Elméletileg a rendszer úgy működik, hogy minden szervizben ül egy mestertechnikus, aki közlekedésmérnöki diplomával, sok éves szervizes gyakorlattal, és a Ford saját akadémiájának diplomájával rendelkezik; és munkaideje nagy részében csak olvassa a Ford műszaki bulletinjeit és az Oasis-t, ami a Ford márkaszervizek szerelőinek egyfajta belső blogja - különböző rejtélyes hibák diagnózisát és megoldását osztják meg egymás között angol nyelven, majd ezek a bejegyzések bekerülnek egy indexelt katalógusba. Szédületes tudásbázis! Amikor ezzel megvan, akkor ellenőrzi az elkészült munkákat, értékeli a beosztott szerelők teljesítményét (ezekből statisztikák készülnek, amik egyrészt a fizetés mozgóbér részére vannak kihatással, másrészt a szerviz képzési tervére), illetve maga is részt vesz a nehezebb esetek diagnosztikájában.

 

Viszont az biztos, hogy nem telefonál és nem emailezik :-)

 

(Az más kérdés, hogy a magyar rendszerben, az itteni fizetések mellett hány olyan mestertechnikus van, aki eleve felső fokon érti a műszaki angolt, illetve képes maga is angolul műszaki szövegeket megalkotni, plusz a szerviz tulajdonosa elnézi, hogy az illető tényleg ne vegyen részt a napi olajcsere-fékbetétcsere-futóműjavítás taposómalomban, hanem helyette "internetezzen" az irodában....)

 

Előzmény: Robi53 (32450)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.28 0 0 32450

Na, most már nagyon hasonló dologról beszélünk.

 

Kutakodtam, és olvastam, hogy a kézikönyvemben lévő 913-c ajánlásnál újabb, 913-d ajánlás is van, és az többek között pont abban több, aminek a kockázatai érdekeltek, de "felülről kompatibilis", és a korábbi c-s ajánlású autókba is melegen ajánlják.

Aztán láttam, hogy ha az ajánlott ACEA és SAE felől indulok, vannak nagyon jó olajok, amik megfelelnek a nekem kellő 5w-30 A5-nek, de ezen felül pl. C2-nek is (a C2 meg más tekintetben csökkenthet kockázatokat), de ezek egyike sem formális 913-d (legfeljebb csak megjegyzi az adatlap, hogy megfelel neki, de Ford jóváhagyás valójában nincs.

Példa:

Valvoline SYNPOWER Xtreme ENV C2 5W-30 4 liter

Használható azokhoz a Peugeot, Citroën, Honda és Toyota modellekhez, ahol ACEA C2 minőségű olaj ajánlott. Használható továbbá azokhoz a személygépkocsikhoz, ahol ACEA A5/B5 vagy API SN/CF az előírás.

API SN/CF, ACEA A5/B5-04, C2-10, PSA B71 2290

 

A Ford-tól, kérdésemre, ezt a javaslatot kaptam:

  • "Az említett C besorolásnak megfelelő olajok valóban alacsonyabb hamutartalommal rendelkeznek. Természetesen a Ford tisztábban van ezzel.

 

Ford részről minden esetben van egy előírt kenőanyag specifikáció az alkalmazott hajtásláncok számára. Az olaj specifikáció kiválasztása összetett kérdés (kopásvédelem, fogyasztás csökkentés, korrózió védelem, szennyezőanyag lebegésben tartása, nyírási tulajdonságok, hőmérsékleti stabilitás, élettartam, savképződési hajlam, stb.), ennek egyik sarokpontja lehetne a kisebb hamutartalom is.

Gyakorlatban a Ford nem ír elő alacsony hamutartalmú olaj használatot (a WSS-M2C913-D ilyen téren is fejlődött), bár ez a károsanyag kibocsátási normák szigorodásával és így a kipufogógáz utókezelő rendszerek összetettebbé vállásával változni fog (pl. Euro 6 dízel motorok új olajspecifikációval rendelkeznek a kipufogógáz utókezelő rendszerek miatt).

Ennek több praktikus oka van (ár, elérhetőség, specifikáció kompatibilis szinte az összes európai motorban stb.), viszont tervezői oldalról figyelembe van véve a használatban lévő 913C és 913D specifikációjú olajok esetében, így a magasabb hamuképződés a részecskeszűrő méret választásánál/kialakításánál bele van kalkulálva. Ennek köszönhetően magasabb futásteljesítmény esetén is kielégítő kapacitással tud rendelkezni (persze nagyban függ a korábbi használat módjától). Több autó fut eredeti rendszerrel közel 300 ezer km mellett.

 

Javasoljuk az előírt Fordos specifikációnak megfelelő olajok használatát (ha lehetőség van, akkor a D specifikációt). Elméleti oldalról, ha a szokványos ACEA besorolásnak megfelelő alternatív olaj Ax/Bx besorolása mellett a C-t is támogatja, abból különösebb probléma nem származhat."

 

 

Olajat nem akarok vinni, kiválasztottam 4 olyan "legajánlottabb", 913-d-s terméket (2 különböző néven futó azonosnak tűnő Castrolt, 1-1 Mobilt és Motult), melyek minden (fordos és egyéb szakmai) ajánlásnak igazoltan megfelelnek, sőt, erre vannak csinálva és "akkreditálva". Kerestem és találtam márkaszervizt, ahol tudták, mit akarok, és Castrolllal rendelkeznek is (és nem oda mentem, ahol a kérdéseimet sem értették, azt tudták, hogy ehhez az autóhoz van olaj, de hogy az mi, nyitva maradt.).

 

Az már más, és innen nekem már lényegtelen kérdés, hogy hogy a fenébe tud egy anyag egyszerre A5 és C2 is lenni? (HTHS-ben azonos kategória, de egyik - A5 - high-SAPS, a másik - C2 - pedig mid-SAPS)

 

 

Előzmény: stevie-13 (32449)
stevie-13 Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32449

Én csak arra adtam a fejemet, hogy olyan szolgáltatót és szolgáltatást keresek, ahol bizonyossággal a wss-m2c913-d előírásnak (és nem a 913-c) megfelelő, jóváhagyott 5w-30 A5 (és nem csak 5w-30 A1) olajjal tudom végrehajtani a feladatot.

 

 

Olajat lehet vinni a szervizbe, bár literenként pár száz forint "veszélyes hulladék kezelési díjat" felszámolnak.

 

Viszont ha az olaj nem felel meg teljesen a gyári előírásnak, akkor azt külön megjegyzik, és onnantól kezdve ugrik a garancia/szavatosság.

 

Olyan ez, mint egy Piedone film: Bud Spencernél lehet okosabbnak lenni, de erősebbnek - nem :-)

 

 

A szűrőben valami hasonlót gondolok (felismerik, hogy két azonosan csomagolt dobozban lévő ucc között van-e különbség, mi az, melyiket ajánlják jobban, tudnak-e szerezni ugyanolyan dobozban még-jobban ajánlhatót (esetleg akár felárért is)?

 

 

Amikor alkatrészt rendelnek az autódhoz, elkérik az alvázszámot, az úgynevezett VIN-t (Vehicle Identification Number). Amikor ezt beírják a rendszerbe, eleve csak a konkrét autóhoz megfelelő cikkszámokat látják a rendszerben.

 

A cikkszám konkrétan ugyanazt az alkatrészt jelöli. Az előfordulhat, hogy ugyanolyan cikkszám alatt több beszállító terméke is megtalálható, de ha a cikkszám ugyanaz, akkor az alkatrész is ugyanaz. A BigMac is pont ugyanolyan, hiába készíti egy Zsófi a pesterzsébeti mekiben, egy Kriszta valahol a belvárosban, vagy egy Zuzana Prágában.

 

Ha a gyári, Ford-oválos kiszerelésbe van csomagolva, akkor egy Bosch vagy Mann által gyártott légszűrő pont ugyanolyan lesz. A cikkszám nem különbözteti meg a gyártót, így az Etis-t kezelő raktáros/munkafelvevő/ügyfélszolgálati munkatárs sem tudja, pontosan honnan, melyik beszállítótól származik az adott alkatrész. De még ha tudná is: a cikkszám garantálja, hogy ne legyen közöttük abszolút semmi különbség.

 

A gyári dobozos alkatrészt az különbözteti meg a gyakran ugyanazon a gyártósoron készülő OEM alkatrésztől, hogy 1) maga az autógyár képviselője is részt vesz a tesztelésen, 2) a tesztelést tipikusan nagyobb mintán végzik (az OEM esetén mondjuk minden ezredik terméket vizsgálnak, gyári alkatrész esetén minden századikat vagy tizediket), 3) a vizsgálat során több paramétert tesztelnek, és 4) mindegyik vizsgálat esetén szigorúbbak a tűrésmezők.

 

 

 

 

Előzmény: Robi53 (32443)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32448

Mitől lenne a legjobb?A haszonrés a legjobb rajta,a beltartalomba a Group III+ a legjobb alapolaj,PAO talán egyáltalán nincs.

Előzmény: sLink.hu (32447)
mantec Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32446

T sL.ink.hu

 

"... Melyik a legjob motorolaj? ..."

Legjobb az.

Előzmény: sLink.hu (32444)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32445
Előzmény: sLink.hu (32444)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32443

Értem én a standardizálás okát, talán hátterét is.

Maradjunk az olajnál:

Én csak arra adtam a fejemet, hogy olyan szolgáltatót és szolgáltatást keresek, ahol bizonyossággal a wss-m2c913-d előírásnak (és nem a 913-c) megfelelő, jóváhagyott 5w-30 A5 (és nem csak 5w-30 A1) olajjal tudom végrehajtani a feladatot. Mert minden megszerzett háttér-ismeretem azt mutatta, hogy legújabb fejlesztésként, termékként, ajánlásként pont azért jöttek ki ezek, hogy bizonyos azonosított, hosszú távon előnyt jelentő többlet-szolgáltatásokat nyújtsanak.

És úgy tűnik, jelen pillanatban ez nem a Formula FE 5w-30, hanem pl. a Castrol összesen kettő, a Mobil, és a Motul összesen 1-1 terméke (vannak mások is, de itt nem érdekes).

Az árra vonatkozó megjegyzésem csak tájékoztató jellegű volt, tudomásul vettem, bármit mondtak is. A döntésem, hogy hol történjék ez, azon alapult, hogy hol tudják megmondani, mivel dolgoznak, azt ismerik-e, és tudnak-e velem konzultálni opciókról, azzal tisztában vannak-e, és rendelkeznek-e anyaggal?

A szűrőben valami hasonlót gondolok (felismerik, hogy két azonosan csomagolt dobozban lévő ucc között van-e különbség, mi az, melyiket ajánlják jobban, tudnak-e szerezni ugyanolyan dobozban még-jobban ajánlhatót (esetleg akár felárért is)?

 

Tesco-s fejezetedet tegyük félre.

Előzmény: stevie-13 (32440)
RobertZ Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32442

Üdvözletem az Uraknak!

 

Érdeklődni szeretnék, hogy '91-es 190D Mercedesbe (W201) milyen olajat ajánlanátok a váltóba (manuális) és a difibe.

Azt tudom, hogy a gyártó a kézi váltóba is ATF olajat ír elő, de ezen belül milyen normáknak kell megfelenie? 

 

Előre is köszi a válaszokat!

Törölt nick Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32441

Előzmény: Robi53 (32439)
stevie-13 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32440

A "para" lehet hogy jogos kritika, de elképesztő rossz tapasztalatok eredménye. A "szakszervizek" általam megismert körének, értékelhető részében, fogalmuk sincs, mikor, miért, mivel, és hogyan kellene dolgozni, hogy egyébként valójában mivel dolgoznak, arról még kevésbé.

 

 

Tisztázzunk valamit: 2009 közepéig fordoztam, azaz a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft-nek dolgoztam, méghozzá pont after sales vonalon (= alkatrész és szerviz), nemcsak Magyarországon, hanem az egész EDM régióban - European Developing Markets, amiben gyakorlatilag Bécstől keletre minden benne van. 

 

 

Eset1: bemegyek a márkaszervizbe, elmondom, hogy x autómnál 10 e-nél olaj-és szűrőcserét szeretnék, kérem, mondják meg, milyen árban, és milyen olajjal csinálják. Mondják, hogy "úgy kb. y Ft". Értem. De milyen olajjal? Esetleg, hogy milyen szűrővel is? És van opció is? És az árban akkor mit jelent? Válasz: Hát, van - asszem !!! - kétféle olaj, a "jó", meg a "drágább", és egyik az y Ft, a másik meg z Ft. De, hogy "most" melyik melyik, azt most pontosan nem is tudom, meg ez "változhat is". A  szűrő, meg, ami éppen raktáron van az alvázszámhoz megfelelők közül.

 

 

Garanciális periódus alatt történt karbantartás esetén csak gyári alkatrészeket használnak fel. Ezeknek fix ára van. A munkához szükséges szintidőt szintén az ETIS rögzíti, ezt szorozzák fel az adott szerviz bruttó óradíjával.

 

A Ford márkaszervizek a garanciális időszakban kizárólag a motornak megfelelő specifikációjú Ford motorolajat használnak, nincs lehetőség "másik" márkák használatára. Ugyanez vonatkozik a szűrőkre: a karbantartási utasítás alapján cserélendő szűrők is gyári csomagolású darabok.

 

 

Írásban küldenek ajánlatot (az olaj sokkal magasabb árú, mint amit a web-ről - megbízhatónak érezhetőt, gyári alkatrészforgalmazónál - látok, a szűrő is sokkal drágább, a munkadíj viszont visszafogott, összességében még a korábbi ("jó" kategóriájú) olajjal adott y Ft-nál is kicsit kevesebb.

 

 

Valóban, a Tescóban vásárolt dobozos sör is mindig olcsóbb, mint amennyiért a város egyik jobb éttermében megkapod ugyanazt. A magasabb árrés (elméletileg) tartalmazza azt a különbséget, amit az jelent, hogy neked kell hűtetlenül levenned a polcról a sört, betenni a kocsidba, aztán a pénztáros kezébe adnod, vagy egy csokornyakkendős pincér szervírozza az asztalodhoz, az ideális hőmérsékletre behűtve. 

 

 

Raktáros hozza a kért olajat (5 l, mert a Prof. az ilyen, megfelelőnek tűnő csomagolásban-feliratozással). Egy bizonyos pillanatban - talán időtöltésből is - kézbe veszem a flakont, olvasgatnám a hátoldalat. ÉS A TESSÉK-LÁSSÉK RÁBIGGYESZTETT KUPAK ALÓL A KEZEMRE FOLYIK VALAMI OLAJ-SZERŰ, FEKETÉS LÉ - de hát ennek olvasmányaim alapján olaj-zöldnek kellene lennie, és talán a kupakot is rá szokták tekerni csomagoláskor ! -, DE A FLAKON EGYÉB RÉSZEIN IS MÁR AZONOSÍTHATÓK ILYEN KORÁBBI FOLYÁS-NYOMOK. kÉRDÉSEMRE MEGÁLLAPÍTÁST NYER, HOGY SAJNOS VALÓBAN, EZ NEM ORIGINAL CUCC, EZ "1500-AS" ANYAG, CSAK TÉVEDÉSBŐL NEM LETT A SZOKÁSOS MÓDON MEGJELÖLVE, ÉS A RAKTÁROS ÚJ, ÉS ROSSZ HELYRŐL VETTE LE, DE MÁRIS CSERÉLJÜK....

 

 

A magyarországi Ford márkaszervizek kizárólag hordós kiszerelésű olajjal dolgoznak, a hordóból kizárólag az egyéni kóddal rendelkező raktáros munkatárs tud anyagot vételezni a rendszerbe történő bejelentkezése után. A számlára csakis az azonosított, munkalaphoz csatolt munkatárs által jóváhagyott minőségű és mennyiségű olaj számolható el.

 

"Gyári" csomagolás, és ez nem is használt. Kérdezem: Mi ez? Milyen gyártmány lehet? Jó, vagy legjobb? Teljes tanácstalanság. Gyári. Fogalmuk sincs.  Talán arról se, hogy sok-minden lehet a dobozban, és persze erősen hasonlítanak. Ok. Megértettem, tudomásul vettem. Bár azt hiszem, kellő profizmussal még a beszállító is megmondható lenne, ezzel azonosítható az esetleg akár csak nüansznyi (de sok esetben bizony hatalmas !!!!) minőségi különbség. Hiszen részben ezért is változnak a beszállítók. (tudom, a másik fele az üzleti-és együttműködési szempont).

 

 

A gyári csomagolású alkatrész azt jelenti, hogy az adott alkatrész megfelel a gyártó legszigorúbb műszaki előírásainak. Innen kezdve nincs jelentősége, hogy a Valeo gyártotta Veszprémben, vagy a Bosch valahol Spanyolországban. A gyári csomagolású alkatrészek a lehető legjobb minőséget jelentik. Ezek között az alkatrészek között egyszerűen nincs és nem is lehet "hatalmas minőségi különbség."

 

A beszállítók ritkán változnak, inkább a beszállítóktól megrendelt/átvett mennyiség lehet alku tárgya.

 

 

És az üzemanyagszűrők gyári dobozában is sokféle cucc lehet - éppen megfelelő; jó; legjobb; éppen szívünk-csücske beszállító; legolcsóbban beszállító; .... (arra gondolni sem merek, hogy amit éppen beletettünk érkezésed előtt, te hülye)

 

 

A gyári csomagolásban - függetlenül a beszállítótól - csakis a legmagasabb minőségű alkatrész lehet. Sőt, megsúgok egy titkot: a Ford esetében a "gyári másodmárkának" számító Motorcraft termékek is valójában első osztályú "gyári" alkatrészeket jelentenek.

 

 

És általában is azt látom: a szervizeknek van 1, jó esetben max kétféle olajuk, azt nyomják mindenbe, amihez hozzáférnek. Hogy egyébként jó-e bele? Esetleg a legjobb-e? Hát, biztos, hisz olaj. Egyebekkel is ez a helyzet. Alvázszám alapján kód, rendelés, és lesz benne valami.

 

 

A szervizek pont annyiféle olajjal dolgoznak, amennyi az általuk szervizelt autók igényeit lefedi. Általában van a gyári beszállító (ha van ilyen - a Ford esetében pont van), azon kívül pedig még egy nagy olajcég, amellyel szerződésben állnak. Természetesen a kurrens motorok mindegyikéhez rendelhető mind "gyári," mind OEM olaj, a gyári specifikációnak megfelelően. A gyári specifikációt valóban az alvázszám alapján kódolják vissza.

 

 

Előzmény: Robi53 (32436)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32439

A "regény" után már csak rövidebben:

A 2000-ben vásárolt, problémássá vált (tett ?) autó újabb, más néven forgalomba került változatát vettem 2007-ben (mert szerettem az elődöt is, és az autóban továbbra is hittem).

Az "új" hálózatnál vettem, ott is szervizeltetem a mai napig (akik "garanciában" tették helyre az előzőt).

Megbeszéljük, hogy milyen kínálat/lehetőség van (olaj, szűrők, vezérlés-szett, fékbetétek, féktárcsa, "pálca", .... Mindent. Elmondják, melyikkel mi a tapasztalat, mik a paraméterek, mennyibe kerül, érdemes-e a drágábbat, miben lehet több, stb. (az is megtörtént, hogy elmesélték, valami csak azért drágább - náluk - mert nem a legjobb a beszerzési csatorna, ...... És az is, hogy - bár azt hittem, és simán megettem volna, hogy a hátsó ablaktörlő motor hagyta el magát - megjavították a kábelköteget, és azt mondták, nekem ez (is) ingyen van a 2 autóm "folyamatos" szervizelése okán).

És nagyon részletesen egyeztettük ezen belül az olajakat, és szűrőket, szállító/gyártókat, lehetőségeimet, tapasztalatuk alapján a javaslatukat (elég nagy a szórás/választék már csak a gyártóművi olaj-ajánlásban is, az olaj-kínálat meg hatalmas. Kiválasztottuk közösen, nagyon részletes tájékoztatás alapján végül is én.

És használom a gépet 7 éve, 250 ekm óta, abszolút probléma-mentesen, jelenleg is kifogástalan állapotban, teljes biztonságérzettel.

Most küldtem előnyugdíjba (főleg feleségem használja).Eddig legnagyobb baja az volt, hogy nyugdíjba vonulást követően nem sokkal - talán a rövid autózások okán is - elhagyta magát a gyári akkumulátor.

 

És lett egy más márkájú, szívó 1,6 benzinesek helyett 1.6 TDCI.

 

Miért ne kellene megtanulnom (kiemelten a TDCI esetében !), mire is vágyhat egy ilyen gép, ehhez képest mit tudnak róla a kiváló kereskedőcégek (talán kevésbé kiváló) szerviz-részlegei, és tudnak-e segíteni, akkor is ha baj van, de inkább a baj elkerülésében?

 

Nem érzem parának. Azért vagyok itt a fórumon, hogy tájékozódjam, és ebben segítséget kapjak. Esetleg tapasztalataimmal talán hozzá is járuljak majd valamihez.

 

Előzmény: stevie-13 (32432)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32438

Igen.

Ezt elég nehéz a lakhelytől 250 km-re, üzemképtelen autóval.

Hazahozathattam volna első körben is, és visszavihettem volna oda, akikkel szemben már nem nagyon tudtam teljes bizalommal viseltetni - hisz már ébredezett bennem a gyanú, hogy azért esetleg nem minden volt rendben az első meghibásodás előtt sem, de az első javítás után végképp nem valószínű.

 

 

Előzmény: SLX-350 (32437)
SLX-350 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32437

Eset X:

A motor melegen rángat, erőtlen. Elmegyek "A" szervizbe ahol közlik hogy szét kell szedniük a motort, a munkát megszámítanák (természetesen az összes tömítés és minden lehetséges és lehetetlen alkatrész cseréjével együtt) 230 ezer jó magyar forintért.

Köszöntem a lehetőséget de nem éltem vele hanem inkább elmentem "B" szervizbe ahol ("A" szervizzel ellentétben) átvizsgálták a motort, észrevették hogy kilyukadt a szívócső amit egy alkalmas szerelőpasztával 7 ezer jó magyar forintért befoltoztak. Az autó azóta is kifogástalanul működik.

 

Előzmény: Robi53 (32436)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32436

Szia, stevie-13

 

Lehet, hogy jó kérdést, jó formában tettél fel.

Hogy én nem így érzem, tekintsünk el tőle.

A "para" lehet hogy jogos kritika, de elképesztő rossz tapasztalatok eredménye.

A "szakszervizek" általam megismert körének, értékelhető részében, fogalmuk sincs, mikor, miért, mivel, és hogyan kellene dolgozni, hogy egyébként valójában mivel dolgoznak, arról még kevésbé. Ha van, sem biztos, hogy ügyféltől sugárzó "kényszer" nélkül van is kedvük, esetleg érdekük betartani erkölcsi é szakmai követelményeket (semmi általánosítás ! lokális, eseti ügyek ! de ha azok "rendszeres" vagy visszatérő tapasztalatok, akkor mégis csak kell tenni valamit, ha mást nem, védekezni).

 

Eset1: bemegyek a márkaszervizbe, elmondom, hogy x autómnál 10 e-nél olaj-és szűrőcserét szeretnék, kérem, mondják meg, milyen árban, és milyen olajjal csinálják. Mondják, hogy "úgy kb. y Ft". Értem. De milyen olajjal? Esetleg, hogy milyen szűrővel is? És van opció is? És az árban akkor mit jelent? Válasz: Hát, van - asszem !!! - kétféle olaj, a "jó", meg a "drágább", és egyik az y Ft, a másik meg z Ft. De, hogy "most" melyik melyik, azt most pontosan nem is tudom, meg ez "változhat is". A  szűrő, meg, ami éppen raktáron van az alvázszámhoz megfelelők közül.

Megköszöntem a szíves fogadtatást és tájékoztatást, távozom.

 

Eset2:

Olaj:

Előre leegyeztetem a márkaszervizzel, hogy viszonylagos sürgősséggel szeretnék olajat és szűrőt cserélni 10 e-nél. Megbeszéljük, hogy Magnatec Prof. 5w-30 A5 olajat szeretnék (van is), és csak annyi a kérésem, hogy a szűrő "gyári" legyen. Írásban küldenek ajánlatot (az olaj sokkal magasabb árú, mint amit a web-ről - megbízhatónak érezhetőt, gyári alkatrészforgalmazónál - látok, a szűrő is sokkal drágább, a munkadíj viszont visszafogott, összességében még a korábbi ("jó" kategóriájú) olajjal adott y Ft-nál is kicsit kevesebb. Megyek, autózom A km-t, de talán ez lesz az én szervizem. (egy kis malőr volt, de még nem változtattam ezen a reményemen).

Érkezés, kézbe vétel, szakavatott munka. Raktáros hozza a kért olajat (5 l, mert a Prof. az ilyen, megfelelőnek tűnő csomagolásban-feliratozással). Egy bizonyos pillanatban - talán időtöltésből is - kézbe veszem a flakont, olvasgatnám a hátoldalat. ÉS A TESSÉK-LÁSSÉK RÁBIGGYESZTETT KUPAK ALÓL A KEZEMRE FOLYIK VALAMI OLAJ-SZERŰ, FEKETÉS LÉ - de hát ennek olvasmányaim alapján olaj-zöldnek kellene lennie, és talán a kupakot is rá szokták tekerni csomagoláskor ! -, DE A FLAKON EGYÉB RÉSZEIN IS MÁR AZONOSÍTHATÓK ILYEN KORÁBBI FOLYÁS-NYOMOK. kÉRDÉSEMRE MEGÁLLAPÍTÁST NYER, HOGY SAJNOS VALÓBAN, EZ NEM ORIGINAL CUCC, EZ "1500-AS" ANYAG, CSAK TÉVEDÉSBŐL NEM LETT A SZOKÁSOS MÓDON MEGJELÖLVE, ÉS A RAKTÁROS ÚJ, ÉS ROSSZ HELYRŐL VETTE LE, DE MÁRIS CSERÉLJÜK.... és a raktárost is gyorsan leszúrják, meg meg is mutatják, hogy hogyan kell megjelölni, és hova kell rakni - és én közben látom, hogy ez már nem az első ilyen oktatás volt, tudja ezt ő. És remélem, hogy mégis csak tévadés volt, és ha a szerelő veszi kézbe és nem én, akkor azért szintén nem került volna bele....

Szűrő:

'Gyári" csomagolás, és ez nem is használt. Kérdezem: Mi ez? Milyen gyártmány lehet? Jó, vagy legjobb? Teljes tanácstalanság. Gyári. Fogalmuk sincs.  Talán arról se, hogy sok-minden lehet a dobozban, és persze erősen hasonlítanak. Ok. Megértettem, tudomásul vettem. Bár azt hiszem, kellő profizmussal még a beszállító is megmondható lenne, ezzel azonosítható az esetleg akár csak nüansznyi (de sok esetben bizony hatalmas !!!!) minőségi különbség. Hiszen részben ezért is változnak a beszállítók. (tudom, a másik fele az üzleti-és együttműködési szempont).

És az üzemanyagszűrők gyári dobozában is sokféle cucc lehet - éppen megfelelő; jó; legjobb; éppen szívünk-csücske beszállító; legolcsóbban beszállító; .... (arra gondolni sem merek, hogy amit éppen beletettünk érkezésed előtt, te hülye) De azt gondolom, a valódi profik tudják, hogy melyikben mi, és az hol van a skálán. Miközben az "egységár" ellenére a ketyerék egészen eltérő értéket képviselve, egészen eltérő áron is vannak - üzemanyagszűrő estében nem ritka a 2-2,5x árkülönbség, aminek nem hiszem, hogy csak az az oka, hogy egyik el akarja adni, a másik meg nem feltétlen.

De ha nem tudom egyeztetni, megismerni, az egyébként legmagasabb szakszerviz árszabásssal kapom valamelyiket, azt annyi. (és ez is lehet persze 5 perce a gyári dobozban, de erre megint nem is merek gondolni).

 

Eset3:

2000-ben vettem egy Off-os autót, újonan. Nagy odafigyeléssel használtam és szervizeltettem, semmi baj nem volt - egészen a 100-as garancia utáni, első (vaqgy második?) olajcserét követő ideig. Olajcsere után kb 1500-2000 km-el: Városi, könnyű autózás. Fokozódó csattogó motorhang - kenés ??? - , irány azonnal a forgalmazó/szerviz ! Baj van! Csattog, nem régóta, azonnal ide indultam. Itt a végén már felvillant az olaj-lámpa is.

Válasz: biztos nincs olaj. Hát, volt. De nagyon nem szép ! Már a pálcán is láttam, hogy olyan - zsíros! Hagyjam ott, megnézik, elintézik. Megnézték, elintézték. Olaj-és szűrőcsere, valamiknek (hidrotőke??) cseréje, meg valaminek a tisztogatása. És persze átvételkor kifizetés.

2-3000 km használat után: autópályán, 110-120-nál előbb csattogás, majd rángatás, füst a kipufogón, olaj-lámpa, motor-leállás. Trailer, szakszerviz - nem ugyanaz, mert az ország más részében van.

Otthagyva, jól megjavították. Szétszedték az egész motort, 1 dugattyú, meg hidrotőkék, meg valami szelep-ügyek, meg egy hajtókar, meg mindenféle csapágyak, sőt, főtengely csapágyazás, meg köszörülés (??? nagyon nem tudom, mi), de az egész cakli-pakli 370 eFt, és jóskodó figyelmeztetés, hogy ügyeljek jobban az olajcserére, meg a szűrőre, meg az olajra, meg mindenre.

És eljövök, és még haza sem érek, és ugyanazok a jelek! Leállítás, trailer, és hazaszállítás az otthoni, de már másik (mert az előző, world wide változások miatt már kiesett a hálózatból) szakszervizbe. Szerencsére még ismerős is van, egyeztetnek importőrrel, és előzmények alapján megcsinálják "garanciában", rendesen. Azóta belement még 100 ekm, jó pár év, de mindig félve, hogy mikor esik ki alólam. Ezért átfedéssel, de átültem egy újba, mert a munkámhoz kell az autó, nem elég, ha van, meg szerviz is, bőven. És ez egy nem-luxus, de nagyon megbízható strapa-autóról szól, ami igaz is. Egész addig, amíg el nem cseszik - olaj minőség, vagy egyáltalán olajcsere, vagy szűrő minőség, vagy egyáltalán szűrőcsere, vagy a fene tudja mi. De meggyőződésem, hogy valahol itt van/volt a kutya elásva. Csúnyán átvertek (gondatlanul vagy aljas módon), és kész.

 

És általában is azt látom: a szervizeknek van 1, jó esetben max kétféle olajuk, azt nyomják mindenbe, amihez hozzáférnek. Hogy egyébként jó-e bele? Esetleg a legjobb-e? Hát, biztos, hisz olaj. Egyebekkel is ez a helyzet. Alvázszám alapján kód, rendelés, és lesz benne valami.

 

Hát innen a frusztráció. Para?

 

Előzmény: stevie-13 (32432)
SLX-350 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32435

Szia Dojcsáklaci,

 

A motorhoz (a szűrő cseréjével együtt) 3.70 liter min. API SF minősítésű, célszerűen SAE 10W-40-es motorolajra, a váltóhoz pedig 2.20 liter API GL-3-as SAE 75W-85-ös vagy 75W-90-es hajtóműolajra van szükség.

Előzmény: dojcsáklaci (32433)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32434
Előzmény: Robi53 (32430)
dojcsáklaci Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32433

Tiszteletem Uraim!

1992 évjáratú Daihatsu Charade-1295köbcenti-66Kw-benzin-valós! 127000km.Motor és váltóolajat keresek,valamint feltöltési mennyiségeket.Köszönöm.

stevie-13 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32432

megpróbálok informálódni, melyik OE/OEM gyártó mind mond a szűrőjéről, pl 1,5-2-3 mikronos tartomány tekintetében, illetve, hogy a Ford "gyári" szűrő, az valójában mi/melyik, milyen paraméterekkel.

 

 

Az ágyban a csajoddal is ennyit parázol? :-)

Előzmény: Robi53 (32430)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!