Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Macimedve Creative Commons License 2000.01.06 0 0 833
Pampalini

Csakhogy a legnagyobb és legjobb teherakksi belső ellenállása is nagységrendekkel nagyobb, mint egy tisztességes kondié. A rendkivül rövid ideig tartó zenei csúcsoknál ez pedig nagyon fontos. A külön akksi a HiFi-nek persze nem hülyeség. De egy kondi többet javít a dolgon. A külön akksinak inkább abban van a jelentősége, hogy egy komolyabb utcahangosítás után is elindul a verda.
Szoktam vigyorogni a hülyegyerekekre, akik este valahol megállnak beszélgetni és az autóból közben üvölt a tük-tük. Aztán tolják a vasat. Ehhez nem kell sok. Egy jobb fejegység is felvesz 10-15 ampert. Egy fáradtabb 45-55 Ah-ás akksi ezt hamar megérzi.

Láttam egyszer egy High-End RIAA korrektort. (Aki erre a kütyüre már nem emlékszik, annak elmondom: mágneses hangszedőkhöz való korrekciós előerősítő még a bakelitlemezes őskorból) Az áramkör fogyasztása kb. 30 mA. Ez a miniizé egy 2 Farados kondival megtámogatott hatalmas 24 V-os kamion akksiról működött. A kondi eltávolítása állítólag a hangképben hallható. A cucc egyébként egy nagyobb szappantartó méretű fekete doboz volt 2 pár RCA csatlakozóval meg egy tápzsinórral. Az árára pontosan nem emlékszem, te több ezer dollár volt. A kondit és az akksit külön kellett megvenni.

Ha a kondi hatása ennél az áramfelvételnél igaz, akkor a végfokoknál a helyzet egyenesen tragikus.

Adm Creative Commons License 2000.01.06 0 0 832
Nagyobb teljesitményeknél ( ugy 1 kW fölött) gyakran alkalmaznak egy rakat akkumulátort. De sima néhány száz vattnál ez hülyeség, sokkal eccerübb egy kondi, ami csak akkora mint egy sörösdoboz, és nincs vele semmi macera.
Előzmény: pampalini (831)
pampalini Creative Commons License 2000.01.06 0 0 831
De gondolj bele abba, hogy ha beraksz két kamionaksit a csomiba akkor igencsak leül az eleje, és berakhatsz egy nagyobb teljesítményü szerkót + egy igen komoly ködlámpasorozatot + egy igen erős dudát + innen megtápolhatod a riogatót is. Már csak a töltésről kell gondoskodni... (6 db generátor)
Adm Creative Commons License 2000.01.06 0 0 830
52 mm kábelvastagság? A Hifiben van olyan elég.... Egyébként még okok lehetnek a méretek, másrész arra a többletenergiára viszonylag rövid ideig van szükség.
Előzmény: pampalini (829)
pampalini Creative Commons License 2000.01.06 0 0 829
Az igaz, hogy egy aksi sokkal macerásabb, de amennyiért egy ilyen kondit megkapsz annyiért már egy teherkocsi aksit kapsz amiről már egy erőgépet is meg lehet hajtani... Saccra kb 3276W csatornánként, ami hídba hapcsolva már 6000W!!!, persze csak elviekben. Ehez az áramhoz 12A/mm2-es áramsűrűség mellett (már erősen melegedhet a kábel) 52mm-es kábelvastagság kell... De ez csak elmélet.
Adm Creative Commons License 2000.01.06 0 0 828
Huha, most ne menjünk bele azért az erősitőgyártás rejtelmeibe :o)
Amugy én ilyesmit tanultam, sőt, nem is rosszul....

Az ikertekercses hangszorokat inkább azért szokták használni, mert lehet őket össze vissza kötözgetni, amilyen impedanciát szeretnénk. Legjobb párhuzamosan :o))))

Azt mondtam, hogy azért torzit a magasabb impedanciájú hangszoróval, mert ugyanahoz a hangerőhöz jobban meg kell küldeni a végfokot.

A kondi egyrész jóval kisebb, mint egy akksi, másrész az akksi túl nagy energiát tárol, az azért nem jó, nehezebb lenne kézbentartani a dolgokat.

pampalini Creative Commons License 2000.01.06 0 0 827
Olvasgattam a topic-t és lenne 1db kérdésem: Minek 1F-os kondi? Egy kis számolás: 1F= 1mp-ig 1A -> zenei frekváncián számolva kb 30A-es többletet tud adni az akksin felül... Tehát egyszerübb berakni egy másik aksit ami a HiFi-t látja el árammal. Ez lényegesen olcsóbb lehet mint egy "űrhajósított" kondi. Ezt az aksit pedig egy egyszerü relés áramkörrel lehet kapcsolni, hogy lemerülés vagy nagy áramfelvétel esetén esetén kapcsolódjon rá a másik aksira.
pampalini Creative Commons License 2000.01.06 0 0 826
Macimedve! Köszi a segítséget! Azóta már beszereztem egy 1*4 ohmos mélynyomót, már csak be kellene rakni.

Más: Ha valakit esetleg érdekel van mp3-ban tesztanyagom. 10,30, 35,40,90,100,250 Hz-es bass teszt. 12, 15, 20 kHz-es magasteszt. + 20 Hz - 20 kHz-es folyamatosan változó frekvenciáju jel. Mindegyik szinuszos jel.+1 Ultimate Bass nevezetü dolog. Kb 7 Mbyte az egész... A 10 Hz-es dolog hátmasszázsra nagyon jó...

Macimedve Creative Commons License 2000.01.06 0 0 825
Na ezt már tegnap délután óta próbálom elküldeni, de mindig elszállt..... Hátha most megy. De már rutinos vagyok, mindent Wordban írok, aztán copy-paste.

Adm 817-re

Ne menjünk bele az erősítőgyártás rejtelmeibe, de ha már idáig eljutottunk, azért néhány dolgot még elmondanék.

A nem szimmetrikus tápfeszültségű erősítők (autónál a táp +12 V) kimenő feszültsége úgy adódik ki, hogy a tápfesz feléből levonjuk a tranzisztorokon eső feszültséget (kb. 0,6 V). Ugyanis az erősítőnek egy relatív 0 szinthez +/- feszültséget kell kiadnia (ez kijön a szinuszgörbe sajátosságaiból) Ezt úgy lehet megoldani, hogy az erősítő kimenetét alaphelyzetben fél tápra (kb. 6 V) emelik, és az erőlködő ehhez képest adja a +/- jelet. E miatt a 6 volt miatt végződnek az ilyen erősítők egy jókora soros kondiban, ami a kimeneten állandón jelenlévő egyenáramú 6 voltot „levágja”. Az állandó 6 volt egyenfesznek a hangszórók nagyon nem örülnének. A kondi mint mélyvágó szűrő is működik, ez meg is látszik a frekvenciamaneten. De ezen a szinten ez mind1.
A fenti számokból így a kimenő fesz kb. 5,4 V. Ezzel a teljesítmény 4 ohm esetén az U négyzet per R képlet szerint kb. 7,3 W. Ha szinuszjellel mérsz, akkor még kevesebb (gyök 2-vel kell osztani)
Hídkapcsolás esetén a két erőlködő ellenfázisban dolgozik, tehát a különbségi jel az előzőnek a duplája. Ez 10,8 V feszültséget és a fenti képlet szerint kb. 29,16 W teljesítményt jelent. Ez szinuszban kb. 20 W. Ha azt is figyelembe veszed, hogy az autóban töltés közben a feszültség kb. 14 volt, akkor a teljesítmény még nagyobb lehet. Persze nagy teljesítménynél a veszteségek (kábeleken, biztiken stb. eső feszültség) is nőnek, így a feszültégemelkedés nem jön át egy az egyben teljesítménynövekedésként.
Hídkapcsolásnál a soros kondi sem kell, mert a két 6V-on lévő kimenet között a potenciálkülönbség 0, a hangszórót nem terheli egyenáram. Az ilyen hídkapcsolású végfoknak viszont egyik kimenete sem „test”, így vigyázni kell, egyik vezetéke sem érhet testhez.

Szimmetrikus tápnál a kimenet alaphelyzetben 0 potenciálon van, a földproblémák és leválasztás nem okoznak gondot.
A külső erölkődők általában így vannak megépítve. (tápemelés inverterrel aztán egyenirányítás szimmetrikus táppal.

De ha már itt tartunk, akkor az autóakku terheletlen állapotban mért feszültsége nem 12, hanem 13,5 volt. A 12 volt a névleges fesz, amit egy bizonyos terhelés mellett képes leadni.

Ha már itt vagyok, és sikerül elküldenem, akkor az azóta történtekre:

Ha egy végfokra nagyobb ellenállású hangszórót kötsz, attól nem fog torzítani. Sőt kifejezetten tetszik neki, csak nem szól akkorát. A kimenő feszültség ugye maximált (lásd fenn) de a dupla ellenállás miatt az áram csökken a felére. Meg a teljesítmény. Ezt az erősítők kifejezetten szeretik. A torzítás általában túlvezérlésből vagy rossz munkaponti beállítástól van. Nem véletlen, hogy a szobahangszórók többsége 8 ohmos. Ott nincs gond a tápfesszel, könnyű így is megfelelő teljesítményt előállítani. Az autóhifiben a korlátozott tápfesz miatt törekednek a minél alacsonyabb ellenállású hangszórók használatára. Hogy ehhez mit szól a végfok az más kérdés.

Pampalini esetében én másra gyanakszom. Az ikertekercses hangszórók nagyon durva és agresszív terhelést jelentenek a végfoknak. Ugyanis az egyik tekercsben folyó áram áramot indukál a másik tekercsben. Ehhez még hozzájön a tekercs és a mágnes közötti elmozdulásból adódó indukált feszültség. És mindez visszamegy a végfokra. Ezt csak a nagyon brutális és stabil végfokok viselik el torzítás nélkül. A fejegységek erősítői általában nem erre vannak tervezve. Én a megoldást egy külön suberősítőben látom. De az ikertekercses hangszórónak akkor sem vagyok különösebb híve. Meg ha van egy subvégfok, akkor felesleges is.

Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 824
Nem illesztetlenség, csak a rádió végfokában eccerüen nincs elég szufla ahhoz, hogy egy kétszer akkora ellenálláson létrehozza ugyanazt a teljesitményt.
Előzmény: pampalini (823)
pampalini Creative Commons License 2000.01.05 0 0 823
Illesztetlenség estete forog fenn?
Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 822
Ja, megvaaaaaaaan!

Az a gond, hogy mivel nagyobb a terhelőellenállás /8 Ohm/, ehhez igazából nagyobb teljesitmény is kéne, hogy ugyanakkorát szoljon mint egy 4 Ohmos. Ezért torzithat....

A rossz ládától torzitani nem fog, csak puffogni, kaffogni, hányi és egyéb érdekes hanghatásokat....

pampalini Creative Commons License 2000.01.05 0 0 821
Ja, egy hangszóró van a ládikóban.
pampalini Creative Commons License 2000.01.05 0 0 820
Akkor az itt van 2 lépésre...
pampalini Creative Commons License 2000.01.05 0 0 819
Az az, hogy 2db tekercs van benne, igy a két oldalt rá tudod kötni, és az összegjelet adja ki...
Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 818
Ja, amugy Tüzér u 43.
Előzmény: Adm (817)
Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 817
Hiába a hidkapcsolás, mert ugye 12 V a táp. És akkor még ott van a tranzisztorokon eső feszültség... Szóval 12 V-bol akkor sem lehet csodákat csinálni.
Előzmény: Macimedve (815)
Macimedve Creative Commons License 2000.01.05 0 0 816
pampalini

Csak most olvastam el figyelmesebben....

Mit jelent az a 2*8 Ohm a mélyládánál?

Macimedve Creative Commons License 2000.01.05 0 0 815
Adm

A 10 W max. akkor valóban igaz, ha mezei erősítő kapcsolásról van szó. Ilyen pl. a régebbi autórádiókban szokásos, TDA sorozatú (Philips) sztereó vagy négyes IC-kel megvalósított kapcsolás. Ezek az IC-k roppant kényelmesek, kell még pár ellenállás és kondi, aztán kész a végfok.
A modernebb, négycsatornás papíron 4x 25 W körüli fejegységek erősítői azonban hídkapcsolásúak, tehát (elvileg) nyolc mono végfok IC van bennük. (ez a gyakorlatban nagyon ritka) Vagy 4 sztereo IC. Vagy egy olyan, amiben 8 mono erősítő van, kettő-kettő hídban. Lehet a dolgot variálni. De a leggyakoribb a 2 db hidkapcsolású sztereó IC-vel (ebben 2 db hídkapcsolású erősítő van) felépített változat. Egyik IC az első, a másik a hátsó hangyszóróknak.

A nagyobb teljesítményű külső végfokok kapcsolástechnikája is lehet hasonló, de a lényeg az, hogy van bennük egy olyan tápegység, ami az autó 12 Voltjából magasabb feszt csinál. 100 W teljesítményhez kb. +/-40 Volt illik. Ha ebből kettőt hídba köt az ember, az már 200 W.

De abban mindenképpen egyetértünk, hogy subládát csak külön végfokról szabad hajtani. Egyéb hangszórókat lehet a fejegységről (ha nincs más) de a subot mindenképpen illik különválasztani.

Előzmény: Adm (812)
pampalini Creative Commons License 2000.01.05 0 0 814
Nem a rádióval van a gond, mert kiprószáltam 4 ohm-os ládával és azzal nem torzított, még teljes hangerőn sem...
pampalini Creative Commons License 2000.01.05 0 0 813
A Villcomp merre van a tüzér u.ban? Én éppen a 39ben csücsülök...
Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 812
Az a láda azért kezd el valszeg torzitani, mert nem birja a rásió végfoka. Nem kell elhinni, amit ráirkálnak, a rádiókban lévő erősitő eccerüen nem tud 10W sinusnál nagyobb teljesitményt előállitani, mivel a tápfesz adott /12V/ Tehát egy végfok a megoldás.
Előzmény: pampalini (811)
pampalini Creative Commons License 2000.01.05 0 0 811
Lenne 1 problémám: Van 1 db mélyládám a "csomiban" (skoda 105). Adatai: 2x8 ohm/100W, a ládát én építettem( a korábban leírt tervezőproggy segítségével) Egy Sony XR-2753 hajtja meg a hátsó kimeneteiről. Ha jobban megküldöm akkor elkezd torzítani. Mit tegyek? Gyári láda vagy egy 4 ohm-os hangszóró bele?
tacika Creative Commons License 2000.01.05 0 0 810
Ja, bocs az ára afaval 155 egység.
Előzmény: tacika (809)
tacika Creative Commons License 2000.01.05 0 0 809
Hello rugo! A Blaunak nem motoros az előlapja, talán ez az egyetlen problémám vele, hogy elég erős benne a rugó és minden egyes lenyitásnál az az érzésem, hogy most biztosan letörik. Az előlapja nem tükröződik, mert van benne olyan funkció amelyben a display-t a felhasználó rálátási szögéhez állithatom. Az ellopásától kicsit félek, de mivel nem pesti vagyok, ennek jóval kisebb az esélye. Azonkívül a Pajóm is fel volt vetetve a cascomba extraként 100.000,- most megyek és felvetetem ezt is 150.000,-re. OFF: a Hungária Biztosítónál ingyen vesznek bele a cascoba extrát!!! ON: Az EQ-ja szerintem elég top /bár nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy mezei hifis vagyok/ adaptív, 7 sávos kétcsatornás. Van hozzá szériában egy mérőmikrofon (ami később a dinamikus menetzajmaszkoláshoz méri a valós zajokat) amivel az utastér három pontján kell bemérést eszközölni. Ha egyedül vagy a fejed helyén, ha ketten vagytok a két fej között, ha tele a kocsi abszolut középen kell tartani a mikrofont, és a cucc mindenféle mérőzörejeket meg sistergéseket nyom majd úgy állítja az akusztikát, hogy ott szóljon ahol hallgatják. Minhárom mérést eltárolom és mikor hányan vagyunk a menüből azt a hangzást választom ki. Ez nem csak hokuszpokusz, mert mindhárom esetben más-más ekvalizer görbét rajzolt ki. Ezenkívül van benne 5 előre beállított hangzáskép + minden EQ görbébe bele tudok nyúlni kézzel is alakítgatni rajta. Nagyon jó tulajdonsága, hogy menürendszerű és szoftgombok /változó funkciójú/ vannak rajta. Olyan mint a mobil telefon mindig kiirja a gombok melé az aktuális funkciót. A rádiórésznél a világ legnagyobb ötlete, hogy a szoftgombok mellé odaírja az RDS-es adó nevét, nem RDS-nél a hullámsávot /vagy ezeket az adókat te is elnevezheted és akkor oda is az adó te általad adott nevét írja/ így nemm kell észben tartani a 36 eltárolt adó nevét. A HERTA forgalmazza de nem biztattak semmivel végül a tudakozóban rákeresetettem a Blau névre. Adtak is egy számot ahol jelentkezett egy Blau márkaszerviz és onnan kapcsoltak tovább egy ún.: autórádióboltba. GELKA KFT Autórádió szaküzlet 1141 Bp. Fogarasi út 193. Ha érdekel valami kérdezz, szivesen válaszolok. Ja mégegy bele lehet írni a tulaj adatait /név, cim, tel, stb./ és kódkártya nélküli bekapcsolásnál csak ezt hajlandó kiírni, semmi mást nem csinál. Visszavásárlási szempontból is előnyös lehet. Üdv: tacika.
Előzmény: rugo (801)
Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 808
És itt a Sherwood is....

Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 807
Vagy pedig ő.... :o)

Csak az RF-éknél ugy el vagyok veszve a számokkal.... Most mekkora is kell nekem? :o)

Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 806
Vagy ez a Phonocar?


Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 805
Halott már valaki a Sherwood erölködőkről?
Adm Creative Commons License 2000.01.05 0 0 804
Hu de sokat irtatok ma...

Ma végre bekötötték a telcsivonalat, ugyhogy már "csak" a számitógépet kell összekeresgélnem a sok sok kartondobozból :o)

Ezek a fránya sajtok... Állandóan keverem a Rockfordot, őőő bocs, Rockfortot és a Camambert. Mellesleg a Rockfortot nem szeretem, viszont a Camambert iiiiimádom! :o)

Yotza, a cd -tunerek ugyanugy birják a rázkodást, mint a tárak, ugy is mondhatnánk, hogy Köbányai út komaptibilisek :o) Nekem egy Piom van, és átlag hetente eccer ugrik be, amikor sajna nem sikerül kikerülnöm egy félméteres kátyút, és az ugrás közben a belső szerkezetem is átrendeződik... :o) Ja, amugy ráadásúl a kocsimban sportfutómű van.

Rugo, az az RF végfok tényleg olyan brutál. Állitólag az RF erölködök olyanok, hogy csatornánként nem is olyan nagy teljesitményüek... Viszont hidba kötve és max tápon, tehát 14 voltnál brutális teljesitmények tudnak belőlük kijönni, ráadásúl igen jól terhelhetőek.

Ma elkezdtem erősitőt nézegetni...

Mit ajánlanátok ugy 4*80-100 W (sinus) korul?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!