Ezt én saját magamra értve írtam. Nálam az autóban nincs szó igényes zenehallgatásról. Számomra a zeneszerszám az autóban csak azért van, hogy ne unatkozzak. És főleg rádiót hallgatok, nem is mindig zenét. Mundjuk híreket (akár középhullámról is), információs műsorokat stb. A hangerőszabályzó poti még nem nagyon járt a felénél magasabbnál. De legtöbbször úgy 20 % környékén tanyázik. Az általam megkívánt hangerőn ezt kell érteni.
Az tény, hogy egy külső erősítő (feltéve, hogy nem valami nagyon gagyi) természetesen mindig jobban szól. De nekem erre egyszerűen nincsen szükségem. A mérce számomra az, hogy ami szól, az ne zavarjon vzetés közben. (egyértelmű torzítás, klippelés, huppogás és társai). Ehhez nekem egy normálisabb fejegység bőven elég.
Autóztam már olyan kocsival, amiben egy meglehetősen komoly HiFi volt (Clarion). Azt sem hallgattam 3 wattnál hangosabban. A nagy hangerő egyszerűen zavar. Nem hallom a motort, a könyezetet, a mellettem ülőt stb.
Mélyládám meg soha nem lesz. Szükségem van a csomagtartóra.
Na erről ennyit.
Sony hangszóró
Mindenkit eltanácsolnék. Eddig három esetben volt hozzá szerencsém. Kétszer szobai cuccal egyszer autóhifivel találkoztam. Az egyik szobai egy jókora láda (úgy 60 liter) volt egy nagyon drága Sony HiFi toronyban. Hallgattam a toronnyal is, (brrrrrr) aztán otthon is. (Nem akartam elhinni, hogy egy ekkora cég ennyi pénzért csak erre képes) Fél órát sem bírtam ki. 200 Hz alatt semmi, 10 kHz fölött ordít, közte meg zavaros. Ehhez még borzasztó csillapítatlan. A magassugárzó előtt valami rettenetes formájú alumínium hangterelő rács volt, SZVSZ ez még zörgött is.
A második tavaly történt. Egy Sony (elég drága)minitoronyhoz való kétutas kis dobozt (kb. 15 l) akart egy barátom megvenni. (a minihifit betöréskor ellopták, a két doboz (falra volt szerelve) megmaradt. A tulaj 1000 Ft-ot kért darabjáért) Konyhába/ebédlőbe akarta egy receiverhez. Hát nem vette meg. Még ennyiért sem. Pedig kultúráltan nézett ki, a hangszórók is jóarcúak voltak. De hát a hang..... táskarádió minőség.
Az autóscucchoz egy autóval együtt jutottam hozzá. A kalaptartóba volt beépítve két vájdling méretű 3 utas Sony rendszer. Szörnyen szólt. Arról nem beszélve, hogy a nagy lyukak kiatt a kalaptartó elvesztette stabilitását és jól belógott. Na ezt eladtam, ahogy volt. Kalaptartóval együtt. Jó pénzért. Nagyon sokan vannak, akik a márkanevet nézik. (Két hátrafordított napellenzős basaballsapkás hülyegyerek vette meg. Egy sárga "tuningolt" 1200-es ladával jöttek. Hogy hová fér abban el két ilyen méretű hangszóró, azt nem tudom) Jellemző, hogy a próba egy táskarádió fülhallgató kimenetéről történt. (szól vagy nem szól) Aztán fél Németország bontóit végigkajtattam egy "szűz" kalaptartóért. Ott nagy mánia az ilyen brutális beavatkozás.
Hááát, öööö, izé... Vettem két Sony 16.5cm-es dolgot elölre. Tudom, hogy nem a legjobb de a nagyker ár feléért tudtam megvenni, garanciával. Be is pakoltam, csak van vele egy kis gond: szét akar esni a kocsi a hangerőtől, zörögnek az ablakok, pedig csak a fejegység hajtja meg. (90 dB/W/m az érzékenysége). Már csak egy csipogó kellene...
Stevie, csak nem PG? ;o) Csak sajna az a baj, hogy nem tudom.... :o) Amugy a PG-vel kapcsolatbvan félek, hogy a mélyeket nem biztos, hogy kellő dinamikával nyomná... Az első szetthez tutira jó megoldás lenne, de brumihoz már nem 100%
Ez a bizonyos Phonocar nagyon izgatja a fantáziámat....
szerinetm azert nem valaszoltunk, mert Te magad adtal magadnak tippeket, raadasul fenykepekkel illusztralva. Ezt mar csak alulmulni tudtuk volna... ;-)
Macimedve irta: "Ez mondjuk az általam hallgatott zenéknél nem túl nagy követelmény. Még egy szimpla fejegységnek sem."
En ezt provokacionak ertelmezem :-) A fejegysegek beepitett vegfoka sem hangminosegben sem teljesitmenyben nem alkalmas (igenyes) zenehallgatasra. A napokban kikotottem az automban a melyladat, tehat maradt az, hogy az erosito hajtotta meg a ket frontsugarzot. Es ez nagysagrendekkel jobban szolt mint regebben, amikor a fejegyseg csinalta ugyanezt.
Az igazan nagy kulonbseget persze a melylada meglete jelenti, meg olyan zeneken is, mint pl. a szolo akusztikus gitar, ahol pedig igen keves olyan hang szolal meg, amit csak a melylada tudna lesugarozni. De az, hogy a frontsugarzonak 100Hz alatt nem kell kuszkodnie, az igenis sokat segit *felette*, a kritikus kozephangok tartomanyaban.
Mas. Ami a DLS akcios R-sorozatat illeti... A minap talalkoztunk Rugoval, es meghallgattuk egymas rendszeret. Az o vadiuj DLS R5-jei maskepp szoltak (es a magassugarzo maskepp is nezett ki), mint az en nehany eve vasarolt R6-osaim. Ezt a fajta kulonbseget nehez lenne az eltero akusztikaval vagy a kulonbozo lanccal magyarazni...
Tenyleg Rugo, nincs kedved elmeselni, hogy a jonevu beszerelomuhelyben hogyan "allitottak be" az erositodet? ;-))
Focal, vagy mac diamond, elso ajtoba.. koorrekkt.. :)
minden mast megirtatok helyettem igy nem szolok a tobbihez hozza.. :))
Jahh de, soundstream gyart olyan tweetert ami tolcseres...
117 vagy 12x dB erzekenyseggel... Szerintem attol leszakad az ember feje a kocsiban.. :))
Pedig én szivesen gyártanék autovégfokot... Illetve még régebben, ma már kellően lusta vagyok és kellően sok pénzt keresek, hogy ne foglalkozzak ilyenekkel... :o) Amugy az egészben a táp megoldása a legnagyobb kunszt.
Pampalini, hangszoróból egyrészt melegen ajánlanám a Cerwin Vega! nevü amerikai cég termékeit... Na ja, mindenki a saját lovát dicséri :o) Na mind1, nekem nagyon bejött. Ez ugy 40-től fölfelé van. Ha jól emléxem, a 13-as most 48 pénz.
A másik jó alternativa a DLS, a Megavox még mindig akciózza öket ha jól tudom, Fehérvári ut 44.
Kanyarodjunk el az elmélettől. Megoldódott a torzítás-probléma. Kicseréltem a mélynyomót egy 4 ohm-os verzióra. Úgy szól, mint ahogyan az illik. Legalább nem kell a jeget vakargatni a hátsó szélvédőről, leesik magától is. :o) Tud valaki ajánlani egy megoldást az első ajtókba? Most per pillanat 2 db AudioTon "hangszóró" van bent, két kondival leválasztva, hogy ne menjenek szét, mivel csak 5W-osak. Ha jól mértem akkor 13cm-es lyuk van a kárpiton + van hely a műszerfalban is. Az ár nem lényeges, csak a minőség.
Ma megint nem tudtam bejutni egész nap. Szívat engem ez az Index. Az Internetto meg jön ezerrel... Csak ott nincs mit olvasnom.
Pampalini
Ha az a drága jó dióda mindent megoldana, akkor nem lehetne kimutatni egy erősítő kimenetén mondjuk a négyszögjel torzulását attól függően, hogy ohmos, kapacitív vagy induktív terhelést akasztunk rá. De ez kimutatható. A hangszóróban-keresztváltóban az egyszerűség kedvéért a három egyszerre és frekvenciafüggően szerepel. Hogy az élet ne legyen olyan egyszerű....
Lehet nagyon jó erősítőket építeni, nagyon alacsony belső ellenállással, amelyeket ez a "visszarúgás" kevésbé hat meg. De az egyszerű kapcsolástechnikájú, olcsó IC-s erősítők többnyire nem ilyenek.
De nem is ez az autóhifi lényege. Úgysem fogunk erősítőt gyártani. Meg ezzel a témával szétoffoljuk ezt a jó kis topicot.
Más.
Engem pl. nem érdekelnek a wattok, ohmok. Nekem az a fontos, hogy a gép számomra elegendő mértékben "kihajtsa" az autó belső terét. Ez mondjuk az általam hallgatott zenéknél nem túl nagy követelmény. Még egy szimpla fejegységnek sem.
Stevie! Teljes mértékben egyetértek veled. A P.M.P.O.-t arra találták ki, hogy a laikus vásárlókat megtévesszék. Mondván: Hú 1200W! Wow! Aztán ha egy kicsit belekukkantunk a "HiFi" toronyba akkor látjuk, hogy az elöbb említett IC-t, vagy egy STK IC-t tartalmaz a végfok...
Én általában a jól bevált AB osztályu képlettel számolok: P= U négyzet/ 2R. Vagy ha alaposabban számolok akkor a tranzisztorokon eső feszt is beleszámolom. De a legegyszerübb módszer, ha egy teljesítmény mérőt akasztasz az erősítőre, és egy szinuszos generátorral hajtod meg az erősítőt. A műszer egy kis és egy nagyimpedanciás tekercsből áll. A kisimpedanciás az áramot, a nagy pedig a feszt méri. A kisimpedanciás a forgó tekercs, a nagy pedig a gerjesztést adja. Vagy külön áram és feszmérőt használsz, természetesen a kimeneten.
AB osztályú képlettel számolva a legnagyobb teljesítmény 18 watt 12V-os tápfesszel és 4 ohm-os terheléssel, de ebből még lejön a 65%-os hatásfok, illetve a tranzisztorokon eső fesz. Igy 11,2W-ra adódik a szinuszos teljesítmény. Tehát a zenei teljesítmény maximálisan 15.839W lehet 12 voltos tápfesszel és 4 ohm-os terheléssel, ez hídba kapcsolva 63.356W. De ez még mindig nem határozza meg a hangerősséget, mivel minden a hanszóró érzékenységén múlik, és akkor még nem beszéltünk a vezetékeken eső feszről, stb...
Stevie! Teljes mértékben egyetértek veled. A P.M.P.O.-t arra találták ki, hogy a laikus vásárlókat megtévesszék. Mondván: Hú 1200W! Wow! Aztán ha egy kicsit belekukkantunk a "HiFi" toronyba akkor látjuk, hogy az elöbb említett IC-t, vagy egy STK IC-t tartalmaz a végfok...
Én általában a jól bevált AB osztályu képlettel számolok: P= U négyzet/ 2R. Vagy ha alaposabban számolok akkor a tranzisztorokon eső feszt is beleszámolom. De a legegyszerübb módszer, ha egy teljesítmény mérőt akasztasz az erősítőre, és egy szinuszos generátorral hajtod meg az erősítőt. A műszer egy kis és egy nagyimpedanciás tekercsből áll. A kisimpedanciás az áramot, a nagy pedig a feszt méri. A kisimpedanciás a forgó tekercs, a nagy pedig a gerjesztést adja. Vagy külön áram és feszmérőt használsz, természetesen a kimeneten.
AB osztályú képlettel számolva a legnagyobb teljesítmény 18 watt 12V-os tápfesszel és 4 ohm-os terheléssel, de ebből még lejön a 65%-os hatásfok, illetve a tranzisztorokon eső fesz. Igy 11,2W-ra adódik a szinuszos teljesítmény. Tehát a zenei teljesítmény maximálisan 15.839W lehet 12 voltos tápfesszel és 4 ohm-os terheléssel, ez hídba kapcsolva 63.356W. De ez még mindig nem határozza meg a hangerősséget, mivel minden a hanszóró érzékenységén múlik, és akkor még nem beszéltünk a vezetékeken eső feszről, stb...
Pampalini,
a Wattokkal tényleg csak a gond van, minthogy nincs egységes, szabvány módszer a teljesítmény mérésére. A mértékegység ugyan XXX Watt lesz, de vajon milyen frekvencián, milyen impedancián mérve és mekkora megengedett torzítással? Fontos még, különösen az autóhifiben, a tápfeszültség kérdése is. Ugyanaz az erősítő produkálhat 20 Wattot, de akár 200-at is a különböző mérési módszerekkel (és akkor még a PMPO-ról és társairól nem is beszéltünk). Ezért a wattszám önmagában elég keveset árul el egy rendszer hangosságáról, merthát végülis erről lenne szó.
A hangszórók hatásfoka és érzékenysége két külön dolog. A ma ismert dinamikus hangszórókkal a hatásfok valószínűleg nem fog jelentősen javulni, és továbbra is rengeteg energia vész el melegedéssel. A nagyobb érzékenységű hangszórók használata viszont meglepően komoly különbségeket jelenthet.
Macimedve! A hagszóró által indukált áram azért nem jelenthet gondot a végfok számára mivel a jobbakan található oldalanként 2 db dióda ami ezt az áramot söntöli. Tranyós, IC-s végfoknál meg egynesen kötelező ez a dióda...
A TDA 2030 nevezetü IC 12V-ról 14,3W-ot képes leadni, 8 ohm-os hangszórón. Tehát ha kocsiba ilyet rakunk hídba kapcsolva akkor az már egy elég tekintélyes teljesítmény főleg akkor, ha 100dB-es érzékenységü 4 ohm-os hangszóróra kapcsoljuk...
Csak elméleti síkon értettem az egészet... Egyébként a legjobb hangszóró hatásfoka is kb 6%. Tehát, ha a hatásfokon javítani lehetne akkor elég lenne 5-6W egy koncerthangosításhoz is. Elméletileg egy 2*40W-os erősítővel be lehetett volna hangosítani a BS-t, ha 62%-os hangszóró hatásfokkal számolunk.
A mély és magashangok "tulajdonságai": "A mély hangoknál azért nem tud a fül irányt illetve távolságot meghatározni,. mivel gyakorlatilag nincs irányítottsága, szaknyelven nem nyalábolt. Minél inkább elemkedik a hang frekvenciája annál inkább nyalábolódik, azaz irányitott lesz. Magasabb frekvenciáju hangoknál a hangszóró membránjának külső része kikapcsolódik a rezgésből egyre inkább a belső felület veszi át a rezgést. Ezért adnak kovex, vagy konkáv alakot a porvédő "sapkának", igy elérhető a gömbhullámok lesugárzása. Alkalmazhatunk még egyéb "szórótesteket" a membrán előtt. Pl egy golyó, vagy kompresszor+exponenciális tölcsér
elrendezés." Az idézet a Rádióamatőrök kézikönyve 1960-as kiadásából származik. Nagyon jó csöves erősítőkapcsolások is találhatók a könyvben (előerősítő+végfok). Már csak a +400 voltos feszt kell megoldani a kocsiban, és be is lehet építeni...
A WC kagylónak egész tölcsér alakja van, ugyhogy szerinem egy bizonyos frekitartományban nagyon jó tölcsérként üzemelhetne :o)))))
Egyébként még autóba is lehet tölcsért épiteni, ha az embernek elég nagy a csomitartója, ui ezt a tölcsért össze is lehet hajtogatni, mint ahogy össze is szokták. Csak az a baj, hogy ha 20 Hz -ig le szeretnénnk menni, na az már nem nagyon férne el.
konyorgom, legalabb mi ne keverjuk a wattokat a hangossaggal! Ha belevezetem a 6000 Wattot a WC-kagyloba (erzekenyseg = 0 dB), akkor 0 hangnyomast kapok. Ha az erzekenyseg no, akkor no a hangnyomas (hangossag-erzet) is. 3 dB kulonbseg az erzekenysegben kb megduplazza az erzekelt hangnyomast. 3000W erositoteljesitmeny 82 dB erzekenysegu hangszoroba ugyanannyi mint 47W 100 dB-be! Marpedig a valo vilag hangszoro-rendszerei igenis 82 es 100 dB kozotti erzekenyseguek! (Adm-nak igaza van, a tolcseres rendszerek erzekenysege valoban lenyegesen nagyobb, mint az egyeb rendszereke.)
Ha már koncerthangositásról esett szó, ott általában tölcsér hangszorókat használnak, aminek jóóóóóval nagyobb a hatásfoka akár egy bandpass ládánál is.
Egyébként ha 3000W lenne végfokból a kocsimban, akkor már kezdenék megnyugodni.... :o)
pampalini : olvass vissza jó régre, beszélgettünk az autóban szükségeltetett sokkal nagyobb teljesítmény szükségének okairól anno, hasznos lehet :)
Gyerekek, megint beraktam ide az orrom elé a quart -okat, hát inkább ne raktam volna ;< csak a szivem fájditja, hogy most még csak kocsiba se ülhetek per pill nemhogy szereljek, hiába tömöm magam zsákszámra bogyókkal... na mind1 csak +gyógyulok már valamikor !
Csak elmélei síkon értettem az egész akku témát, de ha belegondolsz 6000W egy kocsiban, az már erőteljes. Csak összehasonlításnak: a PECSA-ban 3000W-al nyomják a mélyeket koncerten a nagyteremben (szívmasszázs, szó szerint).