Köszi csak azt nem tudom, hogy menyi az elvárt minimum. A gépkönyvből ill. az olajválasztókból lehet látni, hogy mennyi a maximum betölthető olajmennyiség.
SLX nem mennyiségi, hanem minőségi minimumot említett :-)
Köszi csak azt nem tudom, hogy menyi az elvárt minimum. A gépkönyvből ill. az olajválasztókból lehet látni, hogy mennyi a maximum betölthető olajmennyiség.
Nálam ez 4,9 l /ROVER 620SI, 1995, 2000ccm /
Ha pl. csak 4 l megy bele /szűrővel együtt/ akkor már indokolt lehet a takarítás, mert sok a gané az alján?
Vagy csak max. 10% lehet az eltérés?
Majd most aktuális lesz az olajcsere megnézem menni megy bele.
Hasonló mind az általad beillesztett link. Talán csak marketing prezentáció ez is, de a VW-Group valamilyen szinten szereplő lehet ebbe az partnerségben.
Nem arról van szó, hogy nem jó a tiédbe, hanem hogy nem az a legjobb :-) Elsősorban nem a viszkozitással van probléma (bár azzal is), hanem azzal, hogy a 10W-40-es olajok tipikusan bénább alapolajból készülnek, mint az 5W-sek.
az üzemi hőfokom peprill 0 és -10 fok körül is 12-15km alatt érem el cirka 1-2 perces melegités és indulás után. Aztán, hogy ez jó e vagy sem és esetleg egy vékonyabb olajjal jobb lenne kifogom deríteni.
Na állj! Az olaj "vékonysága" és a motor bemelegedésének ideje között között nincs ok-okozati összefüggés. A vékony olaj kérdése úgy jön képbe, hogy amíg hideg a motor, addig a vékonyabb olajjal gyorsabban felépül a kenés.
300 e km felé adagolós nem rossz motorikus állapotú TDI-be?
Nekem az általad felsorolt olajok közül egyikkel sincs bajom, bár asszem a 10W-60-as olaj talán nem lenne egy jó választás :-)
Szerintem a választás alapja a következő:
1) megfeleljen a VW505.00 normának
2) legyen szintetikus (a 0W és az 5W olajoknál ez alapból teljesülni szokott)
3) legyen minél kisebb a hidegoldali viszkozitása, különösen városi használat esetén (sok hidegindítás, rövid távok)
4) legyen egy olyan márka, amiben megbízol, és amivel kapcsolatban jó érzéseid vannak
A VW-csoportnak nincs igazán saját olaj márkája, bár a Skoda a Shell-t, a Seat a Repsol-t ajánlja vagy ajánlotta egy időben (nota bene: az utolsó csavarig egyforma motorokba).
Igen megfelel, éppen ez a kategória van benne Castrolból. Kissé megijedtem megmondom őszintén, mert speckók alapján 10W-40 van benne és azt hittem elbacarintottam a dolgokat a nagy válogatásban.
Nincs nekem semmi bajom vele csak laikusként, próbálnék egy jó /akár jobb/ olajat tenni ebbe a drága jó autóba, mert szeretném még alsó hangon 8 évig megtartani.
Köszönöm a hozzászólásodat. Tényleg laikus vagyok hozzá.
Nem felejtkeztem el az ajánlásodról csak azért érdekelt az Eneos, mert a szerelőm jókat mondott róla, blokk szétszerelés után állítása szerint jóval tisztább motorokat láttak Eneossal mint az általam példálózott Castrol olajjal, no persze nyilván nem kell mindent kanyar nélkül bevenni, de ez is egy vélemény.
Mindazonáltal nem terveztem megvenni főleg nem, ha egyikőtök sem ajánlja és tényleg laikus vagyok nem tudtam, hogy a 10w-40 nem is jó az enyémbe.
Az átlagfelhasználót könnyű megvezetni, mivel annyit mond "óó sokat futott akkor ne legyen vékony az olaj, mert enni fogja" ..igen biztos?! vagy nem nem tudom em vagyok szerelő, de az tény hogy az üzemi hőfokom peprill 0 és -10 fok körül is 12-15km alatt érem el cirka 1-2 perces melegités és indulás után. Aztán, hogy ez jó e vagy sem és esetleg egy vékonyabb olajjal jobb lenne kifogom deríteni.
Átfogalmazom akkor, 310 e km futás olajfogyasztás nélkül, tehát nem egy kehes motorral de ha szeretném neki megadni a legjobbat az általad felhozottak közül ha te lennél a helyemben ár érték arányt esetleg figyelembe véve /vagy még azt sem/ melyiket vennéd meg? Vagy ennyire ne ragozzam túl és válasszak egy szimpatikust ezek közül?
Mobil 1 New Life 0W-40 Mobil 1 Turbo Diesel 0W-40 Castrol Edge Titanium Fst 10W-60 Shell Helix Diesel Hx7 Av 5W-30 Total Quartz 9000 Energy 0W-30
Köszönöm előre is.
Tisztelt Stevie-13!
Maradok a Mann-nál, ennyit megérdemel az autóm, /még többet is/ nem ezen szeretnék spórolni.
Tőled is megkérdezem, az általad példálózott minőségi 5w-40es szintetikus olajat ajánlod, mondanál nekem konkrétan egyet-kettőt?
300 e km felé adagolós nem rossz motorikus állapotú TDI-be?
Csak hogy legyen támpontom és még egy véleményem pluszba.
Azt nem tudom most milyen olajat használsz, de ebbe az 1,9 TDi (AFN) motorba bizony megfelel egy jó minőségű 10W-40-es VW 505.00 gyártóművi előírással rendelkező olaj is. Még egyszer: megfelel!
Ha a Castrollal jól működött, miért váltasz? Nincs azzal semmi baj. Egy Magnatec Diesel 10W-40 olajjal elüzemel az, nem attól fog beállni.
Eneos-ról semmi, nem ismerem, nem használjuk, attól még akár jó is lehet.
Stevie-13 talán több tapasztalattal rendelkezik, ezért a határozottsága.
Persze csatlakozva olvtársaimhoz, van már modernebb, adatlapok szerint korszerűbb olaj is, de Te nem ezt kérdezted. Még egyszer: egy jó minőségű VW 505.00 előírással bíró 10W-40-es motorolaj is tenné a dolgát. A gyártáskor a gyártó sem tiltotta ennek a viszkozitásnak a használatát. Részemről ennyi!
Olajszűrőnél nálam a Bosch, Mann a befutó.
... de több tanácsból, többet válogathatsz pénztárcád szerint.
képbe jött nekem az Eneos márka és érdekelne mi véleményetek róla, gyakorlati tapasztalat stb. konkrétan a közép alsó/középkategóriás ENEOS Premium 10W-40 érdekelne. Árban perpill 5-6 ezer jó magyar ft 4l.
A 10W-40-es olajuknál talán jobbat érdemel az autód. Egy márkás 5W-40-es, szintetikus, VW505.00 olaj sem lesz drágább literenként pár száz forinttal.
olaj/levegő/pollenszűrő esetén ezen márkák közül kb. mi a sorrend melyik ajánljátok jó szívvel:
Bosh, Mann-Filter, Ufi,Knecht, Filtron
Talán a Mann a legjobb. De nem jársz rosszul a Bosch vagy a Knecht termékeivel sem.
Titkos tipp a Mecafilter és a Lautrette - ezek érezhetően olcsóbbak, viszont a francia márkák gyári beszállítói. A szűrőpapír ugyanaz, a szűrőkeret műanyag alapanyaga ugyanaz, a pontos méretre szabást pedig kinézem belőlük.
A saját autómat most pénteken viszem kötelező szervizre, az olajszűrő gyári lesz (egy-két ezressel drágább a Mann-nál, de az olajszűrő kényes alkatrész), a légszűrő Mann, a pollenszűrő Mecafilter. Ez utóbbinak nincs különösebb jelentősége, szerencsére a családomban senki sem allergiás, és az olcsóbb (de minőségi) szűrőt inkább gyakrabban cserélem.
Azóta a bő 4 hónap alatt szépen bele is csurgott az autóba cirka 8 ezer(A4 1.9TDI AFN 1998. 110le) készülök is bőszen az olajcserére tudom h 15 ezer a ciklus de nem tervezem megvárni.
A fogyasztásom példás /már magamhoz képest persze/ 5.3-5.5 között. Sajnos úgy néz ki olajteknő tömítést nem jól cseréltek az urak mert megint szivárog, de számottevő olajfogyásom nincs.
Lényeg a lényeg képbe jött nekem az Eneos márka és érdekelne mi véleményetek róla, gyakorlati tapasztalat stb. konkrétan a közép alsó/középkategóriás ENEOS Premium 10W-40 érdekelne. Árban perpill 5-6 ezer jó magyar ft 4l.
A másik kérdésem bár nem szorosan a témába vág olaj/levegő/pollenszűrő esetén ezen márkák közül kb. mi a sorrend melyik ajánljátok jó szívvel:
Bosh, Mann-Filter, Ufi,Knecht, Filtron
Nem ismerem őket, Filtron figyelemreméltóan olcsó, Mann-t pár ismerősöm dícséri és kb. ennyi infóm van.
Hát, pontosan ilyen szakmai részletek, amire nem terjed ki az ismeretem, nem is gondolhattam rá (már arra, hogy annál miért kizárólagos ajánlás, túl azon, hogy biztosan sok más szempontból is a legjobb).
Ellenben, azért a 913-c és - d jelentős eltérést mutat:
Érdemes megnézni ezt az alkalmazást, mert ragyogóan, pókháló grafikonon mutatja/szemlélteti a kiválasztott ajánlások é szabványok közötti eltérés jellegét és mértékét : http://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html#
A valódi jelentős különbség az "oxidative thickening" jellemzőben van, aminek a rövid zanzája:
"Oxidative Thickening: During use, engine oil is exposed to high temperatures, and highly reactive, oxidising species are formed during combustion. If the oil does not resist the resulting oxidation, its viscosity increases as polar species accumulate. At some point, the oil becomes too thick to be pumped around the engine, which can quickly result in engine damage. Oxidative thickening is primarily controlled by antioxidants."
Kevésbé jelentős, de értékelhető a "kopás" jellemző, rövid zanzája:
"One of the most important functions of a lubricant is to reduce the amount of engine wear. If moving metal parts are allowed to come into contact, they suffer damage. As this damage worsens, engine performance can deteriorate to the point where the engine no longer functions. Wear can occur in the engine anywhere there are moving part, such as the valve train area. Wear is primarily controlled by zinc dialkyldithiophosphates (ZDPs)."
HTHS és SAPS (SA; P;S külön-külön is azonos, de van egy mért jellemző, amit valójában nem is biztos, hogy jól értek, de arányaiban lényeges a különbség : Min T - 913-d esetén >10, 913-c esetén >8,5 (körülolajozás?).
Amikor pedig azt nézem, hogy mivel is vannak összefüggésben ezek a pókhálón látható jellemzők, akkor pl. itt kutakodom:
És ennek (az Élet-és Tudomány szintű bemutatásnak a további részleteit látom az Általad is linkelt ACEA-12 szabványleírásban.
A végén még én is megérteni vélem, hogy egy ilyen összetételű/adalékolású olaj viszont tényleg nem lehet DPF-barát, mert annak háttér-követelményeivel tök ellentétes dolgok és arányok jellemzik.
Még egyszer megnéztem a kérdésedet, és most már meg is értettem.
Igen, látom.
Közepesen régi Duratorq TDCI-be mehet a 913-d (ez mellékesen 5w-30 A5). Mehet bele 913-c is, ami szintén 5w-30 A5 (sőt, akár A1), mégis, több tekintetben "gyengébb", mint "-d", ilyenből nagyobb számban is van a piacon.
De az EcoBoost-ba a 948-b (ez már 5w-20 C2).
És új Duratorq TDCI-be már 950-a (ez pedig 0w-30 C2), és ha megszorulás van, elviseli még a 913-d szerinti, vagy akár még csak nem is a szerinti 5w-30 A5-öt is, de ebben az esetben is jobban ajánlott valamilyen, akár más 0w-30 C2.
Szóval, EcoBoost és új Duratorq is elvált (viszkozitásban is), de végképp más (eleve C2), mint közepesen régi Duratorq.
Biztosan nagyon komoly oka van mind a szétválásnak, mind annak, hogy nagyon nem akarják javasolni régebbi Duratorqba egyik új ajánlás szerinti C2-t sem, miközben új Duratorq korlátozásokkal, de "befogadja" akár korábbi TDCI-be javasoltat is.
A 948-a-ban az "oxidative thickening" vált sokkal megengedőbbé, és "aftertreatmen compatibility" sokkal magasabbá. Ábrán a 950-a-t nem látom (talán, mert annyira új), de gondolom, hasonló lehet a helyzet.
Szóval, régebbi motroknak, így az enyémnak is, kell az az adalékolás, ami meg nem fér össze az utókezelő-kompatibilitással (kén és foszfor nem-csökkentése, további egyebek adalékolása miatt is magasabb szulfáthamu képződés, és antioxidánsok).
"Oxidative Thickening: During use, engine oil is exposed to high temperatures, and highly reactive, oxidising species are formed during combustion. If the oil does not resist the resulting oxidation, its viscosity increases as polar species accumulate. At some point, the oil becomes too thick to be pumped around the engine, which can quickly result in engine damage. Oxidative thickening is primarily controlled by antioxidants."
"Aftertreatment Compatibility: To meet emmisions requirements, many engine manufacturers are using aftertreatment systems. These can be effected by lubricant components that reach the system through the exhaust. To achieve aftertreatment compatibility, specifications are being introduced to limit the level of various lubricant components. Reducing components such as sulpher and phosphorus and chemistry that can lead to high sulphated ash can improve lubricant compatibility with the aftertreatment system."
Én már eljutottam mindenféle agyalás végére, valójában (amíg jelentős változás nem következik be) nem keresek semmit.
SLX-350 korábbi nyitva maradt kérdésére válaszoltam azzal, hogy beidéztem a fellelt 2015-ös Focus és Mondeo 1.5 és 1.6 manual-ok releváns részét, amiből meg is állapítottam, hogy a 950-a-t nem ajánlják abba a motorba (1.6 Duratorq TDCI 85 KW), ami nekem is van, ebben az esetben a váltás után is maradt a 913-c (és ezzel együtt a 913-d), illetve, ha ez nincs, legalább valamilyen más, de 5w-30 A5.
(Az, hogy az 1.5 Mondeo és 1.5 Focus esetében az ajánlás nem teljesen egyezik, a 950-a mellett az opciókban eltér, és ugyanígy eltérést látok az 1.6 Focus és 1.6 Mondeo (amiről nem is vagyok meggyőződve, hogy biztosan azonos motor) ajánlások között, inkább csak érdekesség, felvetettem, de nem érint, amíg nem cserélek facelift-elt - és 1.5 - Focusra).
Az egészet (950-a tulajdonságai, használata) meg az indította, hogy a web-en borzasztó keveset lehetett találni róla, azt sem lehetett megállapítani (még a Castrol Magnatec 0w-30 D adatlapból sem), hogy valójában ez ACEA micsoda (cx? ax/bx?), csak azt, hogy wss-m2c950-a, arról meg azt nem, hogy mibe való? (a manual-ok megadták a választ, pl az új 1.5 motorokba, és ha igaz, az új Mondeo-ban lévő 1.6-ba is)
Tudomásul vettem, hogy nekem - mindenféle, "azonos" PSA/Ford motorra vonatkozó Volvo, Mazda, PSA-nál fellelhető eltérő ajánlások és gyakorlati használat ellenére - a legjobb a 913-d, ami az 5w-30 A5-2012-ök erősen szűkített, minőségi követelményekben magasra húzott köre. (ezt a magasabbra húzottságot gyönyörűen igazolja/szemlélteti GGxxxx által linkelt lubricol-os pöpec alkalmazás is)
Azt is megértettem, hogy a 913-d egyetlen "hátrányaként" azonosítható ("utókezelő-kompatibilitás") problémát jelentős részben kezeli a gyártó (DPF-kapacitás, amit írtak is), illetve még én is tehetek egy-két dolgot.
A többségében "távolsági" használati módom és a legjobbnak kikiáltott gázolaj mellett, nem kínzom a motort - a nyomatékkal ugyan leküzdhető - túl alacsony fordulattal ( pl. Totalcar 2012 - "A nyomaték öl, nem a fordulat"), sűrűbben olaj-és szűrőcserélek (egy "köztes" olajcsere Magnatec Professional 5w-30 A5-tel és "gyári" szűrővel 20 eFt, így azért ez 1Ft/km többlet, ez azért nekem évi +50 eFt, és ha még a légszűrőcserét is rövidebbre veszem, akkor még több), hogy még "ideje" se legyen az olajnak leromlani. A köztes (60 helyett 30) gázolajszűrő cserét - különös tekintettel a használt jó gázolajra - meg még megfontolom (gondolatébresztő a GGxxx által linkelt cikk, miszerint egy jó - és a "gyári" biztosan az - üzemanyagszűrő szűrési képessége a használat során inkább javul, mint romlik, a periódus meg úgyis rátartással van ajánlva).
És el is jutottam a számomra fontos dolgok azonosítása végére. Olaj tekintetében: 913-d, amíg nem jön ki olyan újabb, ami ajánlott, és legfeljebb játszogatás ezen belül a jók közötti időnkénti váltással (pl.Castrolról Mobil Super 3000-re), vagy áttérés mondjuk erre a - továbbra is csak 913-d-s - Mobilra az alacsonyabb szulfáthamuja miatt.
Olaj csere előtt állok Mercedes c180K ezt az olajat nézegetem: liqui moly leichtlauf high tech 5w40
Valakinek tapasztalat,vélemény róla?
Először azt kellene tisztázni, mi a gyári előírás az autódhoz. A keresett olajnak MB229.5 jóváhagyása van, ha ez megegyezik azzal, ami az autódhoz kell, akkor használható. A neten rákeresve úgy tűnik, hogy akár okés is lehet ez az olaj az autódhoz, de mindenképp nézz utána az autód kezelési könyvében. Legrosszabb esetben az alvázszám alapján megmondják egy márkaszervizben.