A Kubota termosztát házban és az alatta lévő kb. 2 cm vastag alátétben csak furatok vannak, azokba rohadt bele a csavar szára. A menet az öntöttvas hengerfejben van, onnan elvileg ki kellene azért jönnie a csavarnak. A vas-vassal kevésbé szokott összegyógyulni, mint a vas és az alumínium. Oxigén palackom nincs, így szúrólánggal nem fogom tudni melegíteni, csak egy normál gázégőm van, majd látjuk mire lesz elég.
én az ilyeneket gáz-oxigénnel veszem ki! ahogy Mnagy írta!, felhizlalom a csavart hegesztéssel, avival, majd anyát hegesztek rá és gáz-oxival többször izzóra melegítem a beletört csavart! a meleg megszokta oldani a legmakacsabb összerohadást is. talán akkor nem jött ki könnyen, ha hosszan volt a menet az aluházba és az alja a menetnek, nem kapott elég meleget, de ilyenkor, van az, hogy kiflexelem a komplett berohadt menetet és aztán feltöltöm aluházat és fúrok új menetet, majd gépmunka, síkolás, csiszolás, peremezés, ami kel éppen...
szó nincs róla! csak annyira elborítottak melóval, hogy nem nagyon érek most rá forumra. ma is 4 kor keltem, hogy hosszítsam a napot, sok beleférjen.. évvégi hajrá van! van humorérzékem értettem a hülyélkedést. :))
Majd óvatosan megmelegítem, meg finoman kocogtatom, hátha lejön a ház. Viszont amíg kimegyek anyámékhoz, addig meg jó lenne ha nem nagyon mocorogna, mert nem lenne jó, ha elfolyna útközben a hűtővíz. 25 km-t remélem kibír, majd figyelem a fűtést, amíg meleg levegőt fúj be a ventilátor, addig van víz a rendszerben...
Azért az elég vicces, hogy nekünk mopedautós veteránoknak milyen leharcolt járgányaink vannak, pont mint a közmondásban a suszter lyukas cipője. Mentségemre csak azt tudom felhozni, hogy az üzembiztosság terén azért sokkal jobb a helyzet. A motor indul télen is, a variátor szíj új, a tárcsák nem lötyögnek, nincsenek gyanús zörgések, a fék jól fog, a kormány pontos, a futóműben új szilentek vannak, és a talpasok is jók. A féklámpa kivételével a világítás is rendben van, bár a jobb oldali fényszóróra ráférne egy polírozás, eléggé le van már mattulva.
Azért reménykedek, hogy majd egy átfogó kozmetikai kezelés után megszépül a régi kedvencünk, ott vannak a garázsban a színre fújt küszöb spoilerek, meg a feketére szinterezett sűrűküllős alufelnik, előbb-utóbb csak felkerülnek azok is...
Ismerős a jelenség . Az enyémbe se megy az óra ( bár én építettem bele bicikliórát) , nem jó az ablakmosóm, ismét elengedte a szélvédő alját a ragasztó , a fékbetétet annyira koptattam , hogy belerágott a tárcsába , a fordulaszámmérő beépítése több mint másfél éve nincs befejezve , az egyik gumiharangot is cserélni kellene .
Amíg csak a Piaggio ApeCar volt egyedül az első köhintésére ugrottam -- most szegéy széthullott váltóval és beállt főtengelycsapággyal várja , hogy sorra kerüljön .
Valaki pár napja arról érdeklődött , a fórum rutinosabb mopedautó tulajdonosai közül nem akar-e valaki megválni a járgányától ...
ha az is be van rohadva ... Ha sikerül levenni a termosztát házat ... túléli-e repedés nélkül ...
Sok jóra ne számíts , barátom -- ő hozta el tőled az egyhengeres Kubota motort -- nem szórakozásból faragta magának azt a csatlakozót . Egyrészt mert vasat tud hegeszteni -- alut pedig nem -- és egy életre meggyűlölte ezt a hülye megoldást : véglegesen leszámolt vele .
8-10 éve még néha vállaltam javításokat is, de akkor még hobbim volt a mopedautó szerelés. Sajnos ma már egyáltalán nem szórakoztat, ha szerelnem kell, magamnak megcsinálom amit muszáj. Régebben elő nem fordult olyan, hogy valami nem működött volna a kocsimban, most meg évek óta nem megy a km óra, nincs duda, hiányzik az ajtók kárpitja, törött a lökhárító, szorul a kézifék bowden, stb. Szegény Aixam a szeretett hobbi autóból elhanyagolt munkaeszköz lett.
Na jó sokára csak leesett a tantusz, valóban érdemes megpróbálni kitekerni a másik csavart, mert nem történik tragédia akkor sem, ha az is be van rohadva, és leszakad a feje. Ha sikerül levenni a termosztát házat, ki fog állni a két csavarszár hengerfejből. Csak azt nem tudom, túléli-e repedés nélkül a termosztát ház, amikor lefeszegetem a belerohadt csavarszárról. Ha már lent van a termosztát ház, onnantól könnyű a dolgunk, az öntöttvasba nem szokott annyira belerohadni az acél csavar, mint az alumíniumba, ha ráhegesztek egy anyát a csavarszárra, jó eséllyel ki fog jönni...
Van egy olyan sejtésem, hogy sajnos le fogod venni azt a fedelet :-( Hasonló pozícióba beszakadt csavar szárat hegesztéssel meg szokom hosszabbítani, amire már akár egy csavaranyát is lehet hegeszteni.Megütögetve függőlegesen akár meg is indulhat.
28e Ft-ot fizettem, az új betét rézből van, ez már valószínűleg kiszolgálja a kocsit élete végéig. A műanyag idomokat a szétrohadt gyári alu hűtőről rakták át, azok örök életűek, ha nem törik össze.
Ha legközelebb alkatrészeket rendelsz, kérdezz már rá légyszíves, mennyibe kerül most az 500.4-eshez a hátsó lökhárító jobbos és balos szélső eleme. Középső elemem és hátsó ajtóm van tartalékban, de azok pont nem sérültek meg. Ja meg még mindig megvan a nagylámpás 400-as Aixam motorháztetőm, szépen színre fújva, csak a festés után vettem észre hogy nem passzol az 500.4-re, mert kb. 5 cm-rel rövidebb.
A másik csavart nem akarom piszkálni ha nem muszáj, mert jó eséllyel az is bele van rohadva az alu öntvénybe, és biztos leszakadna annak is a feje. Ha jól láttam az elől lévő csavarnak zsákmenetet csináltak a hengerfejbe, abból csak csavarkiszedővel tudnám kiszedni a csavart, az meg nincs itthon.
Pár éve meg akartam igazítani egy menetet, de beletört a menetmetfúró furatba. Azt roncsolás nélkül házilag lehetetlen kiszedni, de egy gépműhelyben szikraforgácsolóval 500 Ft-ért kiégették a beletört menetfúrót, és még a menet sem sérült meg. Sajnos a helyszínen ez nem működik, ezért remélem sikerül úgy kifúrni a berohadt csavar szárát, hogy nem töröm bele a fúrót, mert akkor szedhetem le a hengerfejet is...
Igen alul elfér egy anya, de, ha kitekered a másik csavart lesz egy hosszú csavar szárad amit meg lehet fogni.A termosztát háza olyan mint egy fejre állított pohár amit két hosszú csavar fog le egy plusz betéttel ami a fűtéshez megy.
Reggel 9-kor csörgött a telefonom, a hűtős srác szólt, hogy mehetek az új hűtőért. Tegnap délután adtam le a kilyukadt hűtőt, nem vacakoltak sokat a betét cserével. Nem volt itthon csak alu hűtőbe való rózsaszín fagyálló, elfelejtettem megkérdezni, hogy azt használhatom-e a réz hűtőhöz is, de majd legfeljebb lecserélem, ha nem jó bele.
A hűtő visszaszerelésénél nem volt semmi komplikáció, de úgy láttam a termosztát háznál szivárog a víz, ezek szerint mégiscsak megmoccanhatott a csavar, mielőtt leszakad a feje. Nem láttam rendesen, de ahogy kitapogattam, úgy tűnik a hűtőt tartó vasat rögzítő csavarnak átmenő menet van csinálva a hengerfejben. Ha szerencsém van, ki tudom majd fúrni a berohadt csavart, és betehetek a helyére egy átmenőt. Esetleg ha van valakinek egy bontott Kubota hengerfeje kéznél, megnézhetné, hogy jól éreztem-e, valóban átmenő furat van a belső termosztát csavarnál.
20 km-re tőlünk, Balmazújvárosban van egy komolyabb vaskereskedés (Szendi vasudvar), ott szoktam venni a rúdanyagokat és a húzott acél csöveket. Legutóbb nem volt nekik raktáron olyan méretű vastagfalú csövük, ami a fékdobhoz kell, de másnapra rendeltek egy szálat, és levágtak belőle kb. 20 db karikát. Aki akkor jelezte hogy kell neki, annak elküldtem postán.
A zsugorkötés külön tudomány, egy jó szakember tapasztalatból tudja, hogy az adott anyagoknál és átmérőknél mekkora túlfedést kell alkalmazni. A szakirodalom a hőmérséklet különbséggel szerelt szoros illesztésű alkatrészeknél a háznak H7, a tengelynek s6 illesztést ajánl. Az esztergályos tudja mit jelentenek ezek a számok, amelyik meg nem tudja, azt jobb elkerülni. A zsugorkötés jó megoldás, de ha valamit benézünk, és nem csúszik a helyére az alkatrész, akkor elátkozzuk az egészet. Ezért én inkább átmeneti illesztést szoktam kérni, aminél még hidegen is össze lehetne nyomni viszonylag kis erővel az alkatrészeket, csak azért melegítem meg a dobot, hogy könnyedén csússzon a helyére a karika. Ha a dob illesztése H7 (0 +40) akkor a karika legyen j6 (-20 +20) vagy h6 (0 -25). Egy szőke hajszál kb. 50 mikron, egy fekete meg 200 mikron, szóval elég kis értékekről van szó! De az se tragédia, ha laza az illesztés, csak ne legyen 0,1 mm-nél nagyobb a hézag, mert az már csökkenti a ragasztó szilárdságát.
Ez mindenhol egyre nagyobb gond a barkácsoló embereknek. Az idős, nyugdíjas szakik közül egyre többen fejezik be a munkát a garázsműhelyeikben, a nagyobb cégek meg nem szeretnek ilyen egyedi dolgokkal foglalkozni.
De azért vannak jó irányú változások is, pl. a lézervágás már annyira hétköznapi dolog lett, hogy bármilyen kis alkatrészből akár 1 db-ot is szinte azonnal megcsinálnak. Megrajzolom az alkatrészt autocaddel, elküldöm emailben, másnap meg mehetek érte. A barkácsolóknak ez nagyon hasznos, sok esztergályos és marós munkát meg lehet spórolni az olcsó lézervágással. Pl. a kisebb csapágyházakat is lézerrel vágatom már régóta.
Sajnos ez a fékdob felújítás pont olyan dolog, amihez esztergályos kell...
Üdv mindenkinek ! Érdeklődni szeretnék hogy JDM Titane III 2 hengeres yanmar motorhoz keresnék motor vezérlő elektronikát ami a bal első doblemezre van felcsavarozva a száma : FENWICK FWKEL 00030106 ha valakinek lenne eladó nagyon meg Köszönném !
Nem én jártam így -- a tulaj pedig ezt a megoldást választotta : vasat tud hegeszteni , alut nem . Nem akart menni sehova és bosszúból megszabadult az alkatrésztől és annak gyári megoldásától .