Látom, megkaptad a választ is az olaj típusára vonatkozóan.
Ha váltasz, bizonyosan sokkal jobb lesz a helyzet - több okból.
Egyik oldalról a 0w-40 és 5w-40, illetve másik oldalról a 10w-40 között messze nem csak a SAE szerinti (hideg)viszkozitásban van a különbség, ezek előállításában és képességeiben is "ég és föld" van.
1. ok: A hideg viszkozitás alacsonyabbra vétele (lehet, hogy csak átmenetileg, de) önmagában is segíthet azon a problémán, ami az első indításkori csattogást okozza - mert már első indításnál is valamelyest "folyósabb", és könnyebben szivattyúzható, és könnyebben és gyorsabban eljut a szükséges helyekre, tán még akkor is eljut, ha egyébként van valami baj a kenési rendszerben.
2. ok: Ezen túl, a full szintetikus anyagoknak (0w-xx, 5w-xx) jobb lehet az oldó-tisztító-tömítéstelítő hatása is, meg pl a "feltapadó" képessége, ami utóbbi azt is eredményezheti, hogy addig is lesz kenés, amíg most valamiért esetleg nincs, vagy nem kielégítő. A többi egyéb klassz tulajdonság meg tán még azt is eredményezheti, hogy "megjavul" az, ami - azért vélhetően - most nincs rendben (leoldja, lemossa, vagy a fene tudja ....) .
De szerintem ennek kicsi az esélye, meg nem is biztos, hogy ilyen baj van, ellenben, ha első indításra különösen csattog, leállítás-indításra meg nem, azért lenne mit - hibát, bajt - keres(tet)ni.
Ezt én nem tekinteném normálisnak, amit jó olajjal önmagában kell/lehet véglegesen "kezelni". Tünetinek, átmenetinek gondolom, és lehet, hogy csak elfed majd valamit. Persze, az is lehet, hogy oly sokáig képes erre, hogy ezzel le is zárul a probléma. Meg ennek az ellenkezője is lehet.
Ha valaki ért hozzá, lehet, hogy egy hibakeresés során, még ezt is meg tudná mondani, hogy mi lett volna, ha.....
Megpróbálnám a váltást. De csak akkor, ha nem félnék az - esetleges hibához köthető - állapot romlásától.
(Olajfogyasztást szerintem önmagában egyáltalán nem kelle befolyásolja a 10w vs. 5w vagy akár 0w, ha változik, nem ettől a különbségtől fog, az önmagában ebből származó (viszkozitás)különbség a hidegindítástól az üzemmeleg állapotig "kiegyenlítődik". De ezzel együtt nagyon sok más jellemző is megváltozik, amire szerintem szakértők is inkább csak tapasztalataikra hagyatkozva, de mégis csak tippelni tudnak - konkrét autó, annak konkrét állapota és esetleg baja, konkrét olajról más konkrét olajra, hát ez túl sok tényezőnek tűnik ahhoz, hogy előre bizonyosságot mondjon valaki.)
De még mindig nem tudom(na jó sejtem), hogy mehet e bele az 5-40,és mindenképp nőni fog az olajfogyasztás?
Üzemmelegen nincs jelentős különbség egy 10W-40 és egy 5W-40 olaj viszkozitása között, a tipikusan jobb minőségű alapolajon létrehozott (és gazdagabban adalékolt) 5W-40 olajok párolgási hajlama meg egyenesen alacsonyabb lehet, így feltehetően nem lesz nagy különbség az olajfogyasztásban sem.
Én ugyancsak 1.2-es 2-es Puntóban 0W40-es olajat használok, ugyhogy nem kell félned az 5W40-től, igaz ez 8 szelepes és nem hidrotőkés. Felmerülhet a kérdés, hogy miért is váltottam 10W40-ről 0W40-re? Csillaggarázsban áll az autó, és egy-egy hidegebb éjszakát követően elég nehézkesen indult az autó reggelente, ill. a beindítást követően igencsak furcsa zörgések, csattogások halladszódtak a motorból. Ezek a problémák szinte minden télen hallhatóak voltak, de tavaly októberben döntöttem úgy, hogy az idei telet már nem szenvedem végig ezekkel a bajokkal, ugyhogy ha már olajcsere akkor próbáljuk ki egy full szintetikus 0W40-et. A váltás úgy tünik sikeres volt, hiszen lényegesen könnyebben indult 0C fok alatt az autó egész télen, és hideg motorral is ugyanolyan csendben jár mint üzemmelegen.
T oLayos!
Azt hiszem a következő cserekor megy bele az 5W-40,és meglátjuk mennyire fogy. Azt viszont nem tudim, hogy hidegen csipegeti az olajat vagy melegen, mert többnyire a fiam használja a gépet, és nem igazán szereti az alacsony fordulaton közlekedést. (Lehet a melegoldali viszkozitást kellene emelnem? Esetleg azt is?)
T oLayos!
Olajszűrőből azt hiszem knecht( mahle?) van fenn, de az lehet, hogy olajcserekor túlhúztam, bár nem tudtam, hogy ilen gondot is okozhat. (ebből is látszik, hogy hiába az autószerelő szakmunkásvizsga, gyakorlat hiányában szinte semmit nem ér) Következő olajcserekor óvatosabb leszek.
De még mindig nem tudom(na jó sejtem), hogy mehet e bele az 5-40,és mindenképp nőni fog az olajfogyasztás?
Nagyon sok csattog hidegen indításkor, mert az olajszűrők között sokban gyenge minőségű a visszafolyást gátló gumitömítő profil és nagyon leürül az olajkör. Minőségi (Mann, Mahle, Bosch, stb, ) közül érdemes választani. Ajánlás a teljesség igénye nélkül történt.
Sok esetben az is gond, hogy a szűrőt felrakáskor túlhúzzák és deformálódik a menetes fenéklemez. Így a tömítőprofil nem fekszik ideálisan fel. Egy szűrőcserét megejthetsz próbának.
Mivel újraindítás után nem csattog, szerintem nincs elegendő olaj a megfelelő helyen, vagyis visszaengedi az olajat. Tehát szerintem nem olaj és nem is szerkezeti probléma lehet.
Olyasmit olvastam, hogy ha hidegen nagyon rövid ideig csattog akkor az még nem nagy gond. Persze megértem, hogy zavar, egy felújítás után engem is mérgesítene.
Bocs, hogy megoldás helyett csak a gondolataimat közlöm.
Elnézést Uraim!
Azt nem írtam, hogy a teljes hengefejfelújítás néhány hónappal ezelőtt megvolt(szelepszárszimeringek, hidrotőkék, 3 kipufogószelep,...). Viszont a csattogás néha-néha mégis előjön. Tehát a kérdés az, hogy az 5W-40-es olaj mehet e bele(gépkönyv szerint 5-30,10-40), illetve valószínű e az olajfogyasztás növekedése?
" ... A megoldás az autószerelővel végeztetett karbantartás, javítás. .... "
Valóban..... ha valaki meg tudja fizetni a javítás költségét. Tudom, autózni nem kötelező de vagyunk néhányan akiknek szüksége van az autóra de nem tudjuk (mindig) megadni az autónak a legjobbat.
Feltételezem hogy ha valakinek egy 13 éves csattogó szelepes autója van akkor a problémák orvoslására a létező legolcsóbb megoldást keresi még ha az csak átmeneti, tüneti hatású is.
"... Nem szeretnék semmilyen állítást sem (előzetesen) neked tulajdonítani ..." Ha te mondod, akkor ez így van.
"... olajfogyasztás ..." Egy 13 (tizenhárom) éves, csattogó szelepes autónál a karbantartás, vagy annak hiánya a lényeges, érdemi kérdés és nem a viszkozitási osztályok változtatásától vélt előnyök latolgatása.
"... esélyes ..." Az elromlott, elkopott alkatrészek megkeresésére, megjavítására, kicserélésére hozzáértő autószerelő képes. A motorolajnak sem ilyen feladata, sem ilyen képessége nincs.
Sziasztok.
2002-es puntomban 188A5.000 motor van. 10W-40-es olajat használok, és néha hidegindításkor csattog a szelep(leállítás-ujraindítás hatására elmúlik). 5W-40-es olajat rakhatok bele a csattogás miatt? Illetve a 10-es olajat csipegeti(~1,5dl/1000km),az 5-ösből esélyes, hogy többet fog elfogyasztan?
Motorolaj márkát váltottam olajcserekor, az első olajcsere után az 10.000 km alatt elfogyott annyi olaj hogy a nívópálca a min jelzéséig ért. Majd újabb olajcsere, ugyanezzel az olajjal és azóta alig fogyott az olajból.
A kérdésem miért volt az, hogy a márkaváltás utáni első olajcserénél picit nagyobb volt az olajfogyasztás. Szándékosan nem írtam márkákat.
Nem részletezem van-e szoros kötődés az általad megszólításban felsorolt olvtársakhoz, mert közöd ahhoz nincs.
Annyit viszont - minimális intelligenciát feltételezve részedről - elvárok, hogy amely nick néven írt postra válaszolsz és megszólítást használsz, akkor az az adott nick legyen.
Nem részletezem kikhez semmi közöm, mert akár én is lehetnék. Nem tiltja semmi.
Ezen a topikon oLayos néven regeltem amikor másik még tiltólistán volt és itt ezt is szeretném használni. Gondolom ennyit még tőled is elvárhatok?