Alapvető célkitűzés, hogy a beszerzés, valamint átcsoportosítás megvalósítása kedvező hatást fejtsen ki a közszolgáltatási szerződésben vállalt kötelezettségek maradéktalan teljesítésére, a szolgáltatási színvonal emelésére és az utas-elégedettség növekedésére.20 db Irisbus CROSSWAY típusú jármű elsősorban távolsági autóbuszvonalakon áll az utazóközönség szolgálatába január első napjaitól. Az előzőekben jelzett pozitív hatások érdekében az autóbuszok nagyobb befogadóképessége (54 ülő és 23 álló utas) révén a jövőben ezeken a járműveken álló utasok utazása is biztosított. Így a vevői oldalról jelentkező elégedettségen túlmenően - az alacsonyabb számban indítani szükséges rásegítő járatok miatt - költség- és környezeti terhelés csökkentő hatást is eredményeznek a beruházással kapcsolatos forgalomszervezési intézkedések. A 12 méteres, teljesen megegyező kivitelű, 243 kW-os EURO V motorral felszerelt és teljes körűen klimatizált távolsági autóbuszokat közbeszerzés útján szerezte be az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. Az alábbi viszonylatokon találkozhatnak velük az utasok: Berettyóújfalu-Ózd, Debrecen-Miskolc-Békéscsaba, Debrecen-Sátoraljaújhely, Debrecen-Nyíregyháza, Hajdúszoboszló-Miskolc, Miskolc-Eger-Debrecen, Miskolc-Eger, Emőd-Miskolc-Eger, Miskolc-Salgótarján, Tiszaújváros-Eger-Nyíregyháza, Miskolc-Szeged, Miskolc-Debrecen, Nyíregyháza-Eger, Ózd-Eger-Mezőkövesd, Ózd-Budapest, Ózd-Miskolc, Sátoraljaújhely-Debrecen, Kazincbarcika-Miskolc. Nyíregyháza helyi közlekedésében is korszerűsödik az autóbusz-állomány. Kiemelt nagyjavítás során felújított 9 db MAZ típusú helyi kivitelű jármű váltja ki a magasabb életkorú autóbuszokat a megyeszékhelyen. Az átcsoportosított autóbuszok helyi közszolgáltatásában történő foglalkoztatásával célunk a szolgáltatás szintjének és megbízhatóságának növelése, ezáltal a közszolgáltatási szerződésben rögzített menetrend mind teljesebb, lehetőség szerint eltérés nélküli teljesítése. A 12 méteres autóbuszok alacsony padlóval, 3 ajtóval és klímával rendelkeznek. Korszerű, Mercedes EURO III-as motor biztosítja a hajtásukat."
Régebbi Szabolcs megyei helyközi menetrendi jegyzékeket keresek. Egy-két vonal régebbi járatai érdekelnének nagyon, főleg a 80-as évek vége és a 90-es évek menetrendi jegyzéke. Aki esetleg rendelkezik ilyennel és segítségemre lenne, az a publikus e-mail címemre írjon legyen szíves.
Sóstón lakik kb. 30 család. Mehetnek helyközivel. "Kaposos" járat Sóstónál: van tanítási napokon egy balatonaligai járatpár. A többi "Albás" enyingi meg "Balatonos" veszprémi. Egy városrész egy kb. 1800 fős községgel együtt (Balatonvilágos és Aliga) egyetlen régión (és megyén) belüli járatpárral ellátva...
A Volán-csoport helyi járati szerződéseinek lejárta:
2015.12.31.
Vélhetően az új szerződés megkötése a "Volánnal" vagy más szolgáltatóval illetőleg a szerződésmeghosszabbítása megtörtént, de erről nem találtam adatot
"elgondolkodtató, hogy egy magáncég 10%-kal olcsóbban vállalja el, mint a DDKK, ráadásul valamivel fiatalabb járműparkkal..."
Ez szerintem annyira nem meglepő, főleg, ha abból indulunk ki, hogy a Volánoknál eléggé merev az árképzés és úgy általánosságban van nem kevés általános költség is."
Csak, hogy illusztráljam, idézek a DAKK bajai szerződéshosszabbítását tartalmazó előterjesztésből (htibornak köszönet a megtalálásáért):
"A 2015. évben a cégnek a számítások szerint várhatóan 16,811M Ft vesztesége keletkezik (sztem a két évre fizetett 90M Ft támogatáson felül)...
a veszteség az alábbiakból adódik:
a) a tevékenységhez kapcsolódó értékesítés nettó árbevétele várhatóan kevesebb lesz a 2014. évi nettó árbevételtől (érthető)
b) a karbantartási tevékenység többletet mutat a bázishoz képest, melynek oka hogy
b/a) régiósan egységes műszaki technológia került bevezetésre, mely szigorúbb paramétereket tartalmaz a korábbiakhoz képest, így magasabb fokú biztonságot biztosít a DAKK Zrt. az utazóközönség számára (???)
b/b) olyan jármű is időszakos bevonásra került a feladat ellátásába, mely a korábbi évben nem vett részt a helyi személyszállításban, és amelyhez magasabb értékcsökkenési leírás kapcsolódik (ok)
c) többletet mutat a bázishoz képest a tevékenységhez kapcsolódó általános költségek összege, melynek oka a DAKK Zrt. szervezeti felépítésének jelentős átalakulása (??? nem úgy volt, hogy az összevonással olcsóbb lesz az üzem??), illetve új önköltségszámítási szabályzat kiadása, mely társasági szinten egységes elszámolási elveket tartalmaz. (???)"
Volán-tarifa: 15.440 forint vagy 19.080 forint (5 ill. 10 km-es bérlet + Budapest-bérlet)
Budaörsről Törökbálintra utazás, alkalmi utas:
BKK-tarifa: 350 forint 530 forint (vonaljegy vagy átszállójegy)
Volán-tarifa: 250 forint vagy 310 forint (10 ill. 15 km-es jegy)
Budaörsről Törökbálintra utazás, rendszeres utas:
BKK-tarifa: 9.580 forint (10 km-es bérlet)
Volán-tarifa: 5.940 forint vagy 9.580 forint vagy 11.900 forint (5, 10, ill. 15 km-es bérlet)
Megjegyzések:
- Budapest-bérlettel az utolsó budapesti megálló a Rupphegyi út, innét az 5 km-es bérlet a Csiki-csárdáig lehet érvényes (a távolság 4,9 km), azaz Budaörs lakosságának nagy többsége az 5 km-es sávba esne. A 10 km-es sávba esnének viszont a város külső végén található munkáltatók (METRO-áruház, és az a teljes terület).
- A Budapestre irányuló utazásoknál azzal számoltam, hogy a Budapest-bérlet továbbra is érvényes marad a Volánbusz járataira.
- Budaörsön belüli utazásokra a jogszabályban rögzített helyközi tarifákkal számoltam. Több városban, ahol a Volánbusz a szolgáltató, a helyi utazásokra külön, helyi díjszabás vonatkozik (akkor is, ha az utas az utazására helyközi járatot vesz igénybe). Véleményem szerint nagyon valószínű, hogy egy ilyen váltás esetén Budaörs városa is bevezetné a helyi tarifát a Volánbusz járataira városon belüli utazásokra. Ennek mértékét ma természetesen nem ismerhetjük, de valószínű, hogy egységes lenne a városon belüli utazásoknál.
- Ha valamit elnéztem, majd kijavítotok.
No, akkor nézzünk pár példát!
Budaörsön belüli utazás, alkami utas:
BKK-tarifa: 350 forint (vonaljegy)
Volán-tarifa: 250 forint (10 km-es jegy)
Budaörsön belüli utazás, rendszeres utas:
BKK-tarifa: 5.200 forint (környéki helyi bérlet)
Volán-tarifa: 5.940 forint vagy 9.580 forint (5 ill. 10 km-es bérlet)
Budaörsről a metróhoz utazás, alkalmi utas:
BKK-tarifa: 350 forint (vonaljegy)
Volán-tarifa: 250 forint (10 km-es jegy)
Budaörsről a metróhoz, majd tovább metróval utazás, rendszeres utas:
Volán-tarifa: 15.440 forint vagy 19.080 forint (5 ill. 10 km-es bérlet + Budapest-bérlet)
Budaörsről Törökbálintra utazás, alkalmi utas:
BKK-tarifa: 350 forint 530 forint (vonaljegy vagy átszállójegy)
Volán-tarifa: 250 forint vagy 310 forint (10 ill. 15 km-es jegy)
Budaörsről Törökbálintra utazás, rendszeres utas:
BKK-tarifa: 9.580 forint (10 km-es bérlet)
Volán-tarifa: 5.940 forint vagy 9.580 forint vagy 11.900 forint (5, 10, ill. 15 km-es bérlet)
Megjegyzések:
- Budapest-bérlettel az utolsó budapesti megálló a Rupphegyi út, innét az 5 km-es bérlet a Csiki-csárdáig lehet érvényes (a távolság 4,9 km), azaz Budaörs lakosságának nagy többsége az 5 km-es sávba esne. A 10 km-es sávba esnének viszont a város külső végén található munkáltatók (METRO-áruház, és az a teljes terület).
- A Budapestre irányuló utazásoknál azzal számoltam, hogy a Budapest-bérlet továbbra is érvényes marad a Volánbusz járataira.
- Budaörsön belüli utazásokra a jogszabályban rögzített helyközi tarifákkal számoltam. Több városban, ahol a Volánbusz a szolgáltató, a helyi utazásokra külön, helyi díjszabás vonatkozik (akkor is, ha az utas az utazására helyközi járatot vesz igénybe). Véleményem szerint nagyon valószínű, hogy egy ilyen váltás esetén Budaörs városa is bevezetné a helyi tarifát a Volánbusz járataira városon belüli utazásokra. Ennek mértékét ma természetesen nem ismerhetjük, de valószínű, hogy egységes lenne a városon belüli utazásoknál.
A maszeknak van Eurolines-os matrinyás Bovája is, nem csodálom, hogy a 415-östől fiatalabb kocsival tudtak indulni.
A DDKK a saját járataihoz biztosít csatlakozást, amihez szükséges. A vágányzári bohóckodásokhoz hadd ne kelljen csatlakozniuk a Kilitieknek, Foki-hegyieknek, akik helyben dolgoznak/tanulnak/ügyintéznek. Pl. melóhelyemen (központi rész) egy-két vidékin kívül a zöme kiliti. Mindenki buszozik. A többi gyalogol vagy biciklizik. Autós elvétve.
"elgondolkodtató, hogy egy magáncég 10%-kal olcsóbban vállalja el, mint a DDKK, ráadásul valamivel fiatalabb járműparkkal..."
Ez szerintem annyira nem meglepő, főleg, ha abból indulunk ki, hogy a Volánoknál eléggé merev az árképzés és úgy általánosságban van nem kevés általános költség is.
A teljes járműpark kb 6 db-os, amiből 4 Credot a város egyik cégétől kell bérelni. Ezen kívül van még helyiben egy 415-ös és egy Nabi midi. Ha azok átlagéletkorát nézem, akkor a DDKK ezzel a kettővel indulhatott szvsz.
A csatlakozós dolgot én sem értem, a bérekkel viszont úgy "operál" egy magán, ahogy tud, lásd Orangeways Baján...
TED-en nem találom a hirdetményt. Tudja esetleg valaki, mint jelent itt a bruttó 603 ft/km?
Ezt olvasva az jutna az ember eszébe, hogy bruttó elszámolású (fix díjas) szerződést kötnek a szolgáltatóval, de egy Siófok méretű kisvárosnál nem szokványos, és nem is túl célszerű megoldás, hogy a megrendelőt illesse a bevétel.
Esetleg attól bruttó, hogy a megrendelő 603 Ft/km-ig pótolja ki a bevétellel nem fedezett költséget, függetlenül annak tényleges nagyságától?
Gondolom a bruttó itt nem az ÁFA-val növelt díjat jelenti, mert a megszokott, indololt költségig kipótolt nettó elszámolásnál nem igazán értemezhető az előre megadott fajlagos díj.
De bármelyik is az első kettő közül, elgondolkodtató, hogy egy magáncég 10%-kal olcsóbban vállalja el, mint a DDKK, ráadásul valamivel fiatalabb járműparkkal...
Amiben viszont igazad van, pontatlanul fogalmaztam.
Mert :
Ezt írtam :....."....Budaörs belső helyi forgalmában vagy Budaörs és törökbálint közötti forgalomban NEM a BKK tarifái, hanem az országos, állami, hatósági helyközi tarifák lesznek a mérvadóak.....
Ez így helytelen.
Helyesen ugyanezt így kellett volna írni :
Olyan budaörsi helyi forgalomban, melyet olyan autóbusz végez, melynek legalább egyik végállomása NEM Budaörs területén van, ezentúl nem a BKK tarifáit, hanem az országos, állami, hatósági tarifákat kell alkalmazni.
--------------------------
A mostani 288-289-es járatok tarifáit, mivel azok végig Budaörs város területén dolgoznak, továbbra is a budaörsi önkormányzat határozza/határozhatja meg.
>Budaörs belső helyi forgalmában vagy Budaörs és törökbálint közötti forgalomban NEM a BKK tarifái, hanem az országos, állami, hatósági helyközi tarifák lesznek a mérvadóak
- Helyi forgalomban miért is lennének helyközi tarifák mérvadóak? Van ilyen, bárhol az országban, ahol helyi forgalomban helyközi tarifát kell fizetni? Érden és Vácott biztosan nem így van.
- Budaörs - Törökbálint viszonylatban pedig ez nem is lenne baj, mert a törvényes helyközi tarifa alacsonyabb is lehet, mint a BKK idióta helyközi díjszabása, de maximum ugyanannyi.
Érdekes lesz mindenesetre. Főleg, hogy úgy hangzott a kijelentés "mostantól". Akkor ezek szerint az utasoknak növekszik a bérlet ára is?
----------------
Utasokat ez rövid távon nem érinti.
Ugyanaz a busz fog odajárni mint eddig.
Ugyanannyiba kerül a bérlet jegy mint eddig.
Középtávon már lehet változás.
Például a helyközi díjszabás átvétele.
Azaz Budaörs belső helyi forgalmában vagy Budaörs és törökbálint közötti forgalomban NEM a BKK tarifái, hanem az országos, állami, hatósági helyközi tarifák lesznek a mérvadóak.
Arra kellene vigyázni, hogy a történetből a Volánbusz Zrt. nehogy jelentős anyagi kárral jöjjön ki....
A szolgáltató nehogy 1:1 ben lenyelje azt ami egy politikusi döntések eredménye.
Itt komoly fejlesztés volt járműbeszerzés, komoly hitel van felvéve stb.
Szerintem a közszolgáltatási szerződések módosításával a helyzet megoldható, a most alkalmazott Volánbusz ill. vidéki Közlekedési központok MÁV sávos tarifái bevezetésével. Nem lesz pl.: BKK környéki bérlet ill. jegy stb.
A mostani BKK városhatárt átlépő járat sima helyközi viszonylat lesz.
A városhatáron belüli Budapest bérlet elfogadása érdekes kérdés, ezen lehet véleményem szerint a legnagyobbat bukni , ha nem lesz elég a kompenzáció.
Ha a szerződések fel lesznek mondva vagy átalakulnak, akkor megszűnhet az a fix kilométer alvállalkozói költségtérítés amit a Volánbusz kap, ez finanszírozási oldalról nehéz kérdés.
Lehet másfajta megoldás is, ez amit írtam egy logikus az ország többi részén működő verzió, ott nem minden esetben van ugyanazon cég esetében a helyi meg a helyközi járatok esetén se tarifaközösség.
Pl.: Hatvanban igen, Gyöngyösön Egerben Nyíregyházán nem.
Ott utóbbiaknál a helyközi utazás esetén a városi összvonalas bérlettel nem vehető igénybe a helyközi járat.
Ennek egyik eredménye az volt, hogy főleg a helyi közlekedésben kevesebb a bérletes. A helyközit igénybe veszik, de a helyit valahogy másképp oldják meg (Pl.: gyaloglás).