Igen - vicces, de maga a kihúzószerszámom is az uni-maxtól van. Viszont nem vettem észre a rudakat a katalógusukban idáig - igaz, hogy általában az akciós listát szoktam csak böngészni.
Ezek szerint viszont jobban jártam a némettel, mert az postával együtt volt kb 5400 Ft és úgy hallottam, hogy a fekete rudak a legjobbak.
Hogy egy kicsit más témát feszegessek: nem tud esetleg valaki olyan helyet, ahol lehet fényezés nélküli horpadáskihúzóhoz ragasztórudat kapni az országon belül?
Sokat keresgéltem a neten, de nem találtam sehol az országon belül - így rendeltem egy adagot jobb híján ebay-n a németektől. Kíváncsi lennék, hogy idehaza olcsóbb lenne-e..
Hát igen ha van miből belefektetni a veteránba, lehet dolgozol vele 1 évig aztán rádragad mert nem kell senkinek. Az a baj ez nagyon bizonytalan. Úgy esetleg lehet keresni vele ha megbíznak egy ilyen munkával.
Ez biztos :).. Én ezért csak a veterán fronton tudom idehaza elképzelni, hogy hosszabb távon némi hasznot is hozzon. Veteránból meg ugye főleg a drágább árfekvésű projektekben van pénz - oda pedig nem árt a jó hírnév, több év szakmai tapasztalat. Én meg ugye viszonylag fiatal vagyok még kevés referenciával. Ezt csak úgy tudom áthidalni, ha magam veszek egyelőre egyre drágább és drágább veterán autókat és azokat adom el majd, mert én megbízom a saját munkámban. A kasznizás költsége így az eladási árba épül be. Illetve ezáltal egyre több tapasztalatot szerzek és egyszer 10-20 év múlva talán jónak mondott kasznis leszek..
Tudom - ismerem a helyzetet.. Én ebben az országban ezért nem is tervezek végezni klasszikus értelemben vett kasznizást. Nagyon nehéz tisztességesen megélni klasszikus kasznis munkákból szerintem. Jelenleg ugye másból élek, de ha ebből kellene élnem, akkor mennék külföldre azonnal. Angolul és németül is viszonylag jól beszélek szerencsére. Itt mindenki csak a legközelebbi műszakiig tervez - mondván, hogy úgy is megy a vastelepre autócsere után. Aztán a 80%-a 5 év múlva is ugyanannál a tulajnál lesz. A kasznis meg csak szív, mert fillérekből kell gányolnia két évenként - holott ha egyszer rendesen meg lenne csinálva, akkor jóval tovább nem kellene hozzányúlni és összességében nem biztos, hogy évekre leszámítva drágább lenne.
Szerintem te kifejezetten korrekt áron kínálod, mert van a másik véglet. Példa: Két diplomás, pesti multinál dolgozó autókhoz nem értő ismerős adta be ilyen "ismerős ismerőse" alapon ajánlott kasznishoz az autóját alvázvédelemre . Bemagyarázták neki, hogy az a 60ezer nagyon baráti ár.
Aztán jött panaszkodni hozzám, hogy hát mintha egy év után rohadna ujra az alja. Alánéztem.. Tett rá a májsztró rohadás kivágása nélkül vagy két foltot, kifújta trafóolajjal és kapott egy vékony réteg bitument. Lehetett talán 2-3 liter.. Neki biztos jó buli volt.
Amikor jeleztem, hogy azért rohad az autó, mert jól átvágták és ez egy gányolás csak, akkor még ő erősködött, hogy biztosan nem vágták át, mert állítólag jó szaki az aki csinálta, és tök rendes volt. Ő nem olyan hülye, hogy átvágják , meg amúgy is szalonban dolgozik a szaki főállásban, oda nem vesznek fel akárkit.
Persze most ez az autó is a várólistámon szerepel :)..
Egyébként szerintem jó eséllyel egy jó ideig mi leszünk/voltunk az utolsó csapat felnőttképzésben a cégnél, mert az új okj olyan szinten ellehetetleníti az autóipari szakmák iskolarendszeren kívüli tanítását, hogy szinte nincs tanulni vágyó ember a földön, aki azt meg tudja fizetni. A miénk után nem tudtak egyszer sem indítani és minimális az esély szerintem, hogy fognak tudni indítani..
Őszintén szólva én abszolut nyugodtan megyek csütörtökön. Úgy vagyok vele, hogy ha véletlenül meghúznak, akkor valamit annyira elqrtam, hogy meg is érdemlem :)).. Abban már nem vagyok biztos, hogy színötös lesz a vizsga - a tanárnak is lehet rossz napja, nekem is - de ez már lényegtelen számomra.
Egyébként nálunk picit máshogy alakultak a dolgok végig, mint nálatok. Először is a tanárunk összeveszett az oktatást szervezőcéggel, ezért nyártól a volt tankjavítóban privát tartott nekünk órát a saját elképzelése szerint - sőt a végén a vizsgabizottságból is kiturták. Egy abszolut idegen szaktanár vizsgáztatott minket. Azt nem mondom, hogy megcsinálhatatlan volt, de rengeteg számítás volt a feladatsorunkban, az NKH-s delegált szinte még wc-re sem ment ki az elnökkel egyetemben. Szóval csak az eszünkre számíthattunk. Végül szerencsére meglett mindenkinek az elméleti rész.
Viszont nem volt egyetlen OFF-os , VIP audi gyáras stb ember - csak mi nyolcan a tanfolyamról. Ráadásul közülünk mindenki látott már hegesztőt közelről - mindenkinek van köze a szakmához. Többek családjában van tapasztalt idős kasznis mester, van aki Keepit porschés műhelyében volt gyakorlaton stb.. Emiatt valószínűleg a gyakorlat is elég "klubjelllegű" lesz :).
Bár egy kolléga hallotta ismerősétől, hogy nekik egy más autóipari szakma gyak vizsgája időhiány miatt abból állt pár hónapja, hogy le kellett kollektive mosni a vizsgaelnök autóját..
Lehet akkor megyek én is arrafelé, beugrom a vizsgára, ha odaérek! :-)
Ne parázz, elég jóarcok a vizsgabiztosok :)) Lada ajtóra készülj fel, ablakmechanikát kell "cserélned", valamint suzuki és őő, valami más márka ajtaján sarok javítás és középen horpadásjavítás. Sok szerszám nincs, igyekezz lecsapni arra amit használni szeretnél :)
A co-gép ESAB, ha jól emlékszem, álom volt vele dolgozni. Meg talán weldimpex-es a másik. Ja gondolom a lemezalakítási feladat is ugyanaz lesz, lada emelési pont. kiterített rajz, kivágás, hajlítás, összehegesztés. Csak mig. Lánggal 1 tompavarrat kb 10cm hosszon. Meg szegecselés 2 helyen. Az utolsó pedig egy karosszéria mérés celette(talán?) padon. Ja meg pár tesztkérdés a nap első felében. Újraélesztést tudjad!
Nekünk a sok dolog ellenére elég kötetlenül zajlott... :) és nem is volt fárasztó.
Sok sikert! :)
(bár ahogy a munkáid elnézem, Te fogod a többiekét csinálni, mint ahogy nálunk is volt 2-3 ilyen ember.. :) )
Hát ebből biztos nem gazdagodnék meg, mert ez az autó konkrétan baráti szivesség volt anyagáron :). Azért persze nem mindig vagyok ilyen lágyszívű, de ez az autó "szívügyem volt". Viszont itt a mocsos, de szakértelmet nem igénylő munkákat a tulajjal csináltattam az irányításom alatt. Gondolok itt a drótkorongozásra, szétszerelésre stb.
Amúgy inkább azon próbálok spórolni, hogy jó áron szerzem az alapanyagokat. A Fertan rozsdaátalakítót pl öcsémmel szoktam hozatni Németországból (részben kint dolgozik) - ott jóval olcsóbb, mint nálunk. 1 liter azért elég sok melóra elég. Ami mondjuk itt elment, az max egy deci - számoljunk mondjuk 700Ft-al erre a törtrészre.
U210 rücsinél újabban kartonszám vásárolok spájzolni, mert úgy legutóbb talán 1600 körülre jött ki literje ismerősön keresztül nagy tételben. Amúgy 2ezer körül van boltban kis tételben. Ez az autó azért kapott rendesen, mert a pisztolyt átadtam a tulajnak, hogy fújjon rá annyit, amenyit nem sajnál. Nem is sajnálta, mert 8 liter elment rá szürkéből+ fél liter fekete a küszöbök külső oldalára. Kb 1 liter 2K cinkes alapozó. Ennek az árára már pontosan nem emlékszem - talán 5e körül volt a szett edzővel. Üregvédőből kb egy 3/4 liter - abból 2200Ft körül volt egy liter. Elment még két 115-ös sodort drótkorong - az 2x680Ft. Plusz 4dl akril+edző kb 4000volt, két tábla bitumen lap - ha jól rémlik 2x 1800Ft. Kit doboz Sikaflex 221 - talán 2000 körül volt darabja bárditól engedménnyel.
Szóval Fertan 700, rücsi 13600, alapozó 5000, üregvédő 2200, korong 1400, festék 4000, bitumen 3600, tömítő 4000. Ez így alaphangon 35e. Ha még vesszük a higítót, maszkolót, fóliát, stb, akkor már simán nyaldossuk a 40ezret. És akkor még munkadíjról nincs is szó. Hogy ez sok-e vagy nem az szerintem relativ - kinek mit ér meg az adott autó:)..
Kicsit odébb - Veszprém :). Tulajdonképpen hivatalosan csak nov 22 csütörtök kora délutántól nyúlhatnék autóhoz, mert akkor fogom megkapni a karosszérialakatos bizonyítványom - feltéve ha nem vérzek el a gyakorlati vizsgán :)..
Ennek ellenére hirdetés nélkül is annyi ismerős szeretne már ezt-azt csináltatni, hogy kezd porosodni a másik álláson a veterán projektem időhiány miatt :S.. Ennek ellére szeretek az alvázvédelemmel foglalkozni, mert jó ránézni az elkészült autóra. Illetve jó ránézni 1-2 év múlva és látni, hogy jól sikerült megoldani anno.
Sok olyan ismerősöm van, aki megtehetné, hogy vegyen akár új autót is, de esze ágában sincs. Anyagilag nem érné meg nekik belevágni, nem érdekli őket az autózás kérdése vagy épp kötődnek a régihez. Nekik nem nehéz elmagyaráznom, hogy miért kell egyszer normálisan belemerülni az alvázvédelem kérdésébe és nem csak tüzet oltani, hogy egy évig jó legyen meg átmenjen a vizsgán.
Mennyibe van egy ilyen alvázvédelem anyagköltsége és te mennyit kérsz érte? Én nemrég csináltam a Bogáron részlegeset, de ott le voltak véve a sárvédők.
Pont a hétvégén is alvázvédelmet csináltam - meg van még vagy öt autó a "várólistámon" karácsonyig erre a műveletre :)..
Én először Fertannal kezelem az esetlegesen visszamaradt felületi rozsda-maradványt, aztán kap egy APP 2K Grund EP-t alapozásképpen , korrózióvédő formulás APP U210 alvázvédő megy rá + nyilván az üregek is ki vannak fújva viasszal. Nekem ez a recept vált be leginkább.. Az általam idáig (főleg régebben) próbált 1K alapozók nem igazán váltak be tartósság terén. Sokan persze nem is alapozzák - szive joga mindenkinek kihagyni. Én úgy vagyok vele, hogy addig nincs belőle gond, amig az alvázvédő tökéletesre sikeredik, de ha "rés keletkezik a pajzson", akkor plusz egy védelmi réteget jelent.
Nem mondtam hogy nem kell alapozni. Mindenféleképpen kell ha tartósat szeretne, meg azt sem mondtam hogy nincs olyan rücsi ami nem festhető. De lehet olyat venni amit nem kell festegetni és a vizet sem engedi át.
Rücsi alá mehet valamilyen festék? Mivel egy 120-as Skodáról beszélünk ami úgy ázik be,hogy észre se veszem és állhat rajta a víz. Ha jól tudom a rücsi nem zárja le teljesen a felületet.