1;MTD Thorx motorral szerelt kerti kisgépekbe tehetek 10W30 helyett 10W40 olajat, ha az előírt API-SJ-t teljesíti ill meghaladja? Pl a MOL essence 10w40 a kiszemelt az már API-SL.
2; MTD kapálógép hajtóművébe MOL Hykomol K 80W90 megfelelő lehet? Ezt sajnos nem tartalmazza a gépkönyv.
Nekem az is jó ha megmondod nekem, hogy az olajcsere után mi miatt lett hangosabb a motor alapjáraton? Mert én az olajra tudtam csak ráfogni, az említett dolgok miatt. Mást nem csináltam vele, csak olajat cseréltem. Amúgy mások is tapasztalták ezt a Sustinával kapcsolatban...
A Meguinról (mint motorolajokról) mi a véleményed?
A Sustina 10-es viszkozitása 100 fokon, szerintem túl alacsony volt és a HTHS-e is 2,9 alatti. Ezért lehetett hogy nagyobb lett a motor hangja. Nem akarok 12 alatti viszkozitású olajat.
Túlaggódod :-)
A motor üzemi közbeni hangja és a kenőolaj tulajdonságai között (extrém eseteket leszámítva) nincs érdemi összefüggés.
A motor üzeme közben a súrlódás miatt keletkezett zajok eleve csak kis részét képezik az utastérben hallható zajoknak, ezek a zajok két - egyébként jó minőségű - olaj használata esetén nem lesznek füllel érzékelhetően alacsonyabbak vagy magasabbak.
A Meguin olajokról mi a véleményetek? Most azt készülök venni.
2005-ös (Corolla TS ---> nagy fordulatú) Toyotámba LM 4600 hogy néztem kb. = a Meguin Efficiency-vel. Eneos Sustinával hangosabb volt a motor, mint a gyári olajjal és mindkettő 5W-30 volt. A Sustina 10-es viszkozitása 100 fokon, szerintem túl alacsony volt és a HTHS-e is 2,9 alatti. Ezért lehetett hogy nagyobb lett a motor hangja. Nem akarok 12 alatti viszkozitású olajat.
A Total nem éppen túlárazott olaj és ezért nem értem, miért csapongsz. Ehhez a motorhoz megfelelő választás akár a 10W-40 ( 1100.- huf körüli liter áron ) akár az 5W-40 (1500.- huf körüli áron )
Az azt megelőzőeknél esetleg nem működik az a dolog, hogy ha az olaj nem az, ami, ill. nem tudja a ráírtakat, pontosan a nagy hagyományokkal rendelkező gyártók fogják leleplezni/kitúrni a piacra betőrni készülő ujakat?
A sas nem kapkod a legyek után :-)
Általában minden olajnak megvan a saját története. Én például jártam a boszniai Modrica olajgyárban. Ezt a márkanevet Magyarországon nem ismerjük, sőt, Bosznián kívül sehol máshol sem nagyon ismerik :-) Ez egy pici gyár, a brodi finomítóban finomított alapolajokkal dolgozik. Rettenetesen gazdaságtalan a működése, de nem merik bezárni, mert akkor egy elég szegény vidéken több száz ember vesztené el a munkáját, ezért inkább dotálja a kormány a termelést, mert még mindig olcsóbb, mint ezeknek az embereknek végkielégítést meg segélyt fizetni. A Modrica márkanév "hazai pályán" egy régóta jól bevezetett, ismert brand, sokan már csak azért is ezt használják, mert támogatni akarják a hazai ipart, például az állami flották beszállítói.
Fogalmam sincs, milyen olajokat gyártanak, a gyártelepen rend és tisztaság volt, ami bizalomgerjesztő, de kutatás-fejlesztésre nyilván nincs komoly tőkéjük, feltehetően a távoli rokon Gazpromtól kaptak valami bevált receptúrát és a hozzá való adalék-készletet, és helyben keverik és palackozzák.
Ez egy konkrét történet, de feltehetően valami ilyesmi állhat a többi, általad megnevezett márkanév mögött. (Kivéve az Agip-ot, mert az Európa egyik legnagyobb olajvállalata, az Agip/Eni olajok pedig kifejezetten első vonalasak, csak esetleg valamiért te pont nem találkoztál a nevükkel.)
Az azt megelőzőeknél esetleg nem működik az a dolog, hogy ha az olaj nem az, ami, ill. nem tudja a ráírtakat, pontosan a nagy hagyományokkal rendelkező gyártók fogják leleplezni/kitúrni a piacra betőrni készülő ujakat? Persze, ha nem megfelelő a termékük.
Az autóhoz mellékelt kézikönyvben a következő olvasható:
"SAE 10W-40 / 5W-40 szntetikusalapú, többfokozatú motorolaj, jellemzői meghaladják az ACEA B3, és API CD /CF teljesítmény előírásokat"
És mellette hőmérő nyilacskákkal, kb. mi hány fokig.
Na,most ezek alapján szinte bármelyik modern olajat beletölthetném, amit pl. az olajshopon találok, ezért is kérdeztem itt. Az API CF-et mind eléri, ezért kérdeztem, van-e jelentősége az (autó) gyártói ajánlásnak.
Természetesen, mivel Fiat, a Seleniat javasolják, de azt hiszem, ennek nincs jelentősége, mivel PSA motoros.
Tudtok-e érveket, hogy ezek a (számomra ismeretlen) márkákat miért nem javasolnátok, vagy csak azért olcsók, mert még nem ismertek, és nem költenek vagyonokat a reklámokra?
Ez a "nem költenek a reklámokra" amolyan amway-es érvrendszer :-)
Egy darab FMCG* termék árában arányaiban annyira kicsi a marketing ára, hogy gyakorlatilag elhanyagolható. Intelligens hasraütéssel annyit tippelek, hogy egy 2000 ft/l olaj árából olyan 1-3% a marketing költség (azaz 20 - 60 ft), miközben van rajta 20-27% áfa, 10-30% kisker árrés, 10-20% nagyker árrés.
Az olajok esetében a "márkátlan" termékek elleni igazi érv, hogy igazából alig jelent megtakarítást a használatuk - legalábbis családi felhasználás esetén, tehát amikor az 1 db családi autóban évente egyszer cserélsz 4-5 liter olajat. Mondjuk az 5W-40-es olajok esetében literenként 1400-1500 a legolcsóbb olaj, és olyan 2500-2700 forint a legdrágább. Négy literes olajtöltettel számolva tehát évente 4-5 ezer forint a megtakarítás - ennyiért nem érdemes egy márkátlan termékkel kockáztatni. Szerintem.
*FMCG = Fast Moving Consumer Good = a végfelhasználók felé gyorsan és nagy mennyiségben eladható áru, pl. rágógumi, mosópor vagy akár motorolaj
Ezek szerint nekem a másodikat célszerű választani?
Azt kellene tudni, pontosan milyen követelmény szerepel az autóhoz mellékelt kézikönyvben. Ha nincs meg a kézikönyv, az alvázszámmal (!) hívd fel a Fiat márkaszervizt, és megmondják.
Ha a gyártáskor még nem volt előírás az adott motorhoz a PSA saját követelménye, akkor nem is kell vele foglalkozni.
Ha nem titok, elolvasnék egyet-kettőt az érvekből....
Nincs igazán műszaki érv.
A kenőanyaggal az a baj, hogy nincs olyan érzékszervi tulajdonsága, amivel meg lehetne különböztetni az egyiket a másiktól. Amikor olajat választasz, a pénzeden kívül a bizalmadat is befekteted. Amikor az ember a márkás olajok közül választ, biztos lehet benne, hogy
a) az van a flakonban, amit ráírtak
b) a flakonon megjelölt minősítésekkel valóban rendelkezik az olaj
c) a gyártási minőséget rendszeresen és alaposan ellenőrzik
d) a logisztika úgy van kialakítva, hogy az olajat garantáltan optimális körülmények között tárolják és szállítják, pl. nem kerülhet szennyeződés az alapanyagba (mondjuk a szállító konténer faláról)
e) ha nagyon beüt a krach, van egy olyan forgalmazó a háttérben, akivel érdemben lehet tárgyalni garanciális kérdésekről
Ezzel természetesen nem állítom, hogy a "márkátlan" olajok ugyanezt nem tudják.
Fiat Scudo 2.0 JTD-be cserélnék olajat (RHZ Peugeot motor HDI), eddig Total Quartz 9000 volt benne, 5W-40-es. Elvileg, ha nem jár nagyon hidegben, elég neki a 10W-40 is, de mivel rövid utakon jár, megadnám neki az 5W-40-et.
Ahol vásárolni szoktam, ott léteznek olcsóbb olajok (Mannol, Eurol,Parnalub, Agip)
Tudtok-e érveket, hogy ezek a (számomra ismeretlen) márkákat miért nem javasolnátok, vagy csak azért olcsók, mert még nem ismertek, és nem költenek vagyonokat a reklámokra?
Ami még érdekelne, hogy a specifikációk között a tipusra vonatkoztatott mennyire fontos? pl. csak az egyik (az olcsóbbik) Eurolnál írják, hogy "PSA B71 2296"
Édesapám jár vele, az autóban 110.000 Km lesz nemsokára és ritkán használja az autót, hetente 2x kb. Városban jár legtöbbször, rövidtávokra, havonta egyszer van egy 40 Km-es útja. Az motort nem pörgeti, hamar vált, nem megy gyorsan. Ennyi.
Az autó Eneos 5W-30-ból egy év alatt (6-7.000 Km) fél 5-6 deci olajat eszik meg. (azt nem tudom, menyi benzin kerül az olajba :-) )
Az autó korára való tekintettel én inkább hajlanék egy A3/B4-es olajra, bár ha a motor jó állapotú (és gyakran jársz vele rövid távon) akkor érdemes elgondolkodni az A1-es (vagy a korszerűbb utódjaként járatos) A5-ös olajokon is.
Azt néztem ott, hogy 5W-30-at is ajánl, API SJ és Acea A1 (96) minősítéssel. 10W-40-nél meg nem nagy az elvárás, csak A3 (szintén 96-os). ACEA A3-04/B4-04 (ugye azóta már A3 nincs magában, csak A3/B4 vagy A3/B3) olajat találni nem nagy kihívás manapság. Az ott ajánlott olaj a Selenia 20K (10W-40-es) aminek a minősítései: "ACEA A3/96; API SL/CF; CCMC G5; UNI 20153-NOM C1; VW 500.00 - 505.00; FIAT 9.55535".
Ami engem megkavar, az az A1 az 5W-30-nál. Nagy nehezen megtaláltam a linkelt könyvben említett Selenia Performer 5W-30-at is amihez azt írták, hogy API SL/CF és ACEA A1-96 minősítésű. Alig találtam meg ennek az ACEA minősítésnek a leírását, de végül meglett. Miszerint 2,9-3,5 mPas HTHS viszkozitású a szabvány. A 96-os is!! Ezt az infót találtam meg nehezen. (épp most találtam meg) Az a kérdés, hogy ez a motor tényleg bírja ezt a közepes HTHS értéket? Vagy biztos ami biztos, olyan olajat válasszak ami 3,5 mPas-nál nagyobb a HTHS viszkozitással rendelkezik? Vagy ez nem is számít közepesnek?
"Szerintetek mennyi km-t mehetek így károsodás nélkül? (Persze nem üveghangon)"
1.Nem menj egy métert sem vele tovább, azonnal cseréld le, lehet, hogy már most jóvátehetetlen károkat okoztál a motorban. 2.Még évekig eljárhatsz ilyen viszkozitású olajjal, kutya baja sem lesz, a gépjárművek jelentős hányadát amúgy sem a gyártóművi előírásoknak megfelelő olajjal működtetik, mégis mennek. Szerintem a kettő között lesz valahol a megoldás, közelebb az elsőhöz.
Amúgy ha egy gyári motortervező mérnököt kérdeznél, az sem tudna egzakt válasz adni a kérdésedre.
Tudom, de az első helyszini ragasztás után még abban sem voltam biztos, hogy kibírja hazáig az 50 km-t, ha meg esetleg kicsöpög, legalább ne a drága anyag vesszen....
Kilyukadt a karterom, és ideiglenesen beragasztottuk, meg vettem bele a legolcsób olajat, ami vót a kúton (MOL asszem Dinamic 20W-50) Most hajtok bontott olajteknő után, mert az új csak aranyozott változatban elérhető (gondolom az árából).
Szerintetek mennyi km-t mehetek így károsodás nélkül? (Persze nem üveghangon)
Az alany Fiat Scudo2.0 JTD, Total Quartz volt benne 5W-40-es, de a manual szerint, ha nincs hideg, a 10W-40 is jó neki.
Alapesetben egy 10W-40-es olaj teljes mértékben megfelel, ha a következő olajcseréig nem csipegeti a motor akkor gondolkodhatsz egy 5W-40-esen is (ideális esetben ACEA A3/B4 minősítéssel).