Akkor ennek enyhén szólva is csúsztatás szaga van... Webshop-ok ezt simán egybemossák és úgy írják ki az weboldalukra.
De olyat láttam már, hogy C3 és API SN. Aki meg csak azt nézi, hogy meglegyen neki a minimum API SJ, az örül, hogy talált egy jó olajat a motorba. (és az olajválasztó is hozza majd az autójához)
Te tudsz ajánlani megbízható minőségű 5W-30-as A3/B3-as + API SL (vagy jobb) minősítésű olajokat, (aminek a HTHS-e 3,5 feletti, TBN is magas, 10 feletti, ha ez számít)?
Mert találok én majdnem jókat, de valami miatt mindig kiesik. pl. SAPS, HTHS, viszkozitás 100 fokon túl alacsony.
" ... az is C3 olaj, de ajánlják A3/B4-be is ... "
Zavart érzek az erőben: a C3-as valamint az A3/B4-es minősítések tesztkövetelményei egy jó ideje kizárják hogy ugyanaz az olaj mindkét minősítésnek megfeleljen.
Akkor nem egyszerű olyan olajat találni az 5W-30-asok közt, aminek a HTHS-e 3,5 feletti, TBN is magas, 10 feletti, ACEA A3/B4 és API SL (vagy jobb) minősítésű. Mit ajánlasz? Sustina volt/van benne, de sajna nem tetszik nekem, hangosabban jár a motor vele.
Most úgy néz ki vettem egy nem teljesen jó olajat az autómba, de nem is olyan rossz. Az olajválasztó ajánlásai közt volt.
Corolla 2006-os, 1.8 TS-be, Meguin Compatible SAE 5W-30. Lehetett volna jobbat választani, úgy érzem. De azért beletehetem? Most nézem, hogy az is C3 olaj, de ajánlják A3/B4-be is, ezért mertem megvenni (meg az olajválasztó miatt).
Az alacsony szulfáthamu tartalommal önmagában semmi gond, az alapvető különbség a TBN értékben van. Amíg a C-s olajoknál ez az érték jellemzően nem haladja meg a 8.0 mgKOH/g-ot addig egy A3/B4-es olajnál a minimum 10.0 mgKOH/g.
A korosabb motoroknál szvsz célszerűbb nagyobb TBN értékű olajat választani mivel így később merülnek ki a diszeprgens/detergens adalékok vagyis az olaj tovább képes semlegesíteni a nagyobb illesztési hézagok miatt megnövekvő mennyiségű szennyeződést.
Stabil (SAE osztályon belül maradó) viszkozitású, alacsony belső súrlódású, energiatakarékos teljesítményszint kategória. Alkalmas dízel részecskecsapdával (Diesel Particulate Filter), illetve háromutas szabályozott katalizátorral szerelt motorokhoz. Biztosítja a kipufogógáz utókezelő berendezések maximális élettartamát. A motorgyártók előírásai szerint alkalmas hosszú szervizintervallumú üzemeltetéshez. A legalacsonyabb szulfáthamu, foszfor és kén tartalmú motorolaj előírás. Az alacsony szulfáthamu tartalom miatt egyes motortípusoknál nem alkalmazható.
C3
C1 kategóriával megegyező követelményrendszerű, de kén és foszfor tartalomra enyhébb előírású, átlagos üzemi viszkozitású (HTHS > 3,5 mPas) motorolaj kategória. Magas bázikusság jellemzi (TBN > 6 mgKOH/g). Az alacsony szulfáthamu tartalom miatt egyes motortípusoknál nem alkalmazható."
Ezek szerint nem a TBN nem alacsony? Vagy az A3/B4-hez mérten még mindig alacsony? De mi a baj az alacsony szulfáthamu tartalommal?
Gondolom a itt akkor a TBN lesz az, ami kártékony lehet, nem a kevesebb kén vagy foszfor.
Amúgy 2007-es Yaris-ba tenném, 1KR-FE motor. Daihatsu a motor gyártója és különféle autókba ez az ajánlás:
Peugeot 107 1KR-FE
Engine oil ACEA A3/B4 SAE 15W-40 From -15 °C to 50 °C Engine oil ACEA A3/B4 SAE 10W-40 From -20 °C to 50 °C Engine oil ACEA A3/B4 SAE 5W-40 From -30 °C to 50 °C Engine oil ACEA A3/B4 SAE 0W-30 From -45 °C to 45 °C
Daihatsu Sirion 1KR-FE
Engine oil API SH SAE 0W-20 All temperatures Engine oil API SH SAE 5W-30 All temperatures
Toyota Aygo 1KR-FE
Engine oil API SJ SAE 5W-30 All temperatures Engine oil API SL SAE 5W-30 All temperatures (Alternative specification:) Engine oil API SL SAE 10W-30 All temperatures Engine oil API SM SAE 10W-30 All temperatures Engine oil API SL SAE 15W-40 All temperatures Engine oil API SM SAE 15W-40 All temperatures
" .... C3-as olajat használhatok-e olyan benzin motorban, ahol ugye nincs részecskeszűrő és A3/B4 vagy API SL minősítésű olajat ajánlanak bele? .... "
A C3-as olajok túlnyomó többsége API SL (vagy attól újabb) minősítéssel is rendelkezik így amennyiben az autógyártó az API minősítést is elfogadja akkor szvsz a C3-as olaj használatának semmi akadálya.
Érdemes figyelembe venned hogy a Cx valamint az A3/B4-es olajok közt alapvetően a bázisszámban (TBN) valamint az olaj kén-, foszfor- és olajhamu tartalmában van különbség.
A régebbi tervezésű motorok jobban érzik magukat a nagyobb bázisszámú olajokkal így ott szvsz nem célszerű C3-as olajokkal "kacérkodni".
Mondjátok már meg nekem legyetek szívesek, hogy C3-as olajat használhatok-e olyan benzin motorban, ahol ugye nincs részecskeszűrő és A3/B4 vagy API SL minősítésű olajat ajánlanak bele? Pl. Castrol Edge 5W-30 vagy TOTAL INEO 504/507 5W-30 mehet-e benzines autóba? (ugye ennek a HTHS-e nem alacsony a C3 miatt) Mi baj lehet belőle? Amúgy 10.000 kilométerenként cserélem az olajat, nem long life-ozok.
Mire gondolsz? Fizikai szennyeződéseket akarod belőle kiszedni? Valamilyen 1-2 mikronos szűrőn át kell szűrni. De ugye ez édeskevés, hogy a "kémiai" tulajdonságai és az adalékolása is visszatérjen.
A rendelkezésemre álló információk szerint ehhez a Matrix modellhez ACEA B4-es minősítésű olajra van szükség. Kevés olyan autóról tudok amelynél a C3-as és a B4-es (vagy B3-as) olajok is használhatóak - ez egyértelműen nem tartozik közéjük.
Az olaj nagyobb mértékű elsötétedése nagy valószínűséggel a nagyobb mennyiségű gané feloldásának következménye.
Egy 2004-es Hyundai Matrix 1.5 CRDi (165e km) olajválasztásával kapcsolatban kérnék véleményt tőletek.
0 km-esen került hozzám, garis szervízben 10W/40-el tolták - rendszeresen rá kellett nézni és néha töltögetni. Garis időszak után váltottam: Castrol Magnatec 5W40-re (ACEA B3-as minősítés - ok), minimális utántöltéssel (1 - 2 dl 15e km).
Utolsó ciklust Castrol Edge 5W/40-nel teljesítette (C3-as - szervízkönyv ezt a tip-t nem tartalmazza ajánlottként). Nem igényelt utántöltést a 15e km alatt, kevesebb a finom vibráció, és szerintem javult a fogyasztás is - viszont csere alkalmával jóval feketébb, kormosabb olaj távozott. (és ugyan ezt töltöttem most is...)
Kérdés, az olaj tip választás alkalmatlan és emiatt sötétebb az elhasznált olaj (amit az egyéb jellemzők - pl.: olajfogyás - nem támasztanak alá), vagy csak a jobb jellemzőkkel bíró olaj "átmosta" a motort, oldotta a korábbi lerakódásokat?
Illetve a C3 minősítés hogyan viszonyul a B3-mal, helyettesíthető?
Köszönöm. A vw-jelzésben vagyok érintett, ezek szerint az OK! Vajon keverhetem is később? (Van bontott Extrám, de olajcseréhez az Etc-t tudnám beszerezni, ráadásul olcsóbban)
Sziasztok. Shell Helix Ultra Extra 5w30 olaj után kutakodtam a neten. Több helyen forgalmaznak Helix Ultra ECT nevezetű olajat, ami némileg olcsóbb, kicsit más a csomagolása, a jelölése ennek is 5w30.
Nem hinném, hogy a top 10 szempont között szerepel :)
Rendben, akkor nem ragaszkodom az előírt 10w30-hoz, azt ugyanis 6dl-s flakonban árulják, és csomagolást minden doboznál megfizettetik.
Árban jobban kijövök ha megveszek egy 4L-es 'autóba való' 10w40 olajat, és az megy rotikapába, fűnyíróba, zsanérokra, bicikliláncra :) és marad utántölteni is.
Egyetértünk, egy roti kapánál szvsz fontosabb a stabil kenés, nem gondolom hogy ez esetben bárki is a (10W-30-as olaj kisebb viszkozitási értékéből eredő) kedvezőbb üzemanyag fogyasztásra gyúrna. :)
Köszönöm a válaszod. Tehát a 30 helyett 40 szerinted sem okoz problémát. Ha jól vettem ki ez jelentené, hogy üzemmeleg állapotban kevésbé hígul (sűrűbb marad) az olaj?
Ha helyes infót találtam, ez 9,3 -> 12,5 mm2/s nem tűnik jelentős különbségnek.