Ez mindig egy nagyon nehéz kérdés -- a gyári és a jelenlegi állapot viszonya . Nagyon érdekes filozófiát vet fel .
Ez a tükör sztori gondolom úgy volt , hogy : valaha az Aixamekre rátették a FIAT Uno tükrét és passz . Aztán a gyár előrukkolt a jubileumi példánnyal és azt a színrefújt tükörborításokkal ( illetve színrefújt lökhárítóval , bár ez utóbbi már a normál nagylámpásokon is volt ) hozta ki . Tehát a gyári állapot a színazonos tükörborítás , de jármű tizenakárhány éve alatt valakinél megsérülhetett (legalább az egyik ) és akkor más került rá . Hogy nem tudták sehogy beszerezni az eredetit , vagy drágállották : nem tudni . Lehet csak egyik sérült , de akkor a szimmetria kedvéért a másikat is cserélték ( lehet így is olcsóbb volt ) ezt már nem tudni. Az akkori tulajnak így is megfelelt -- vélhetően az érdekelte : lásson hátrafelé is -- a szabályoknak megfelelt ; apró esztétikai hiba , amit ráadásul csak azon szakmabeliek vesznek észre , akik tudják milyen volt a gyári felszereltség . Az olcsóbb tükör ciki , de a fűthető-motoros hiába típusidegen , az már frankó dolog lenne . Pedig az se gyári , az is típusidegen .
A jármű előző tulajdonosa feltehetőleg így vásárolta , és nem tartotta indokoltnak , hogy ilyen apró dolog miatt aránytalanul sokat fizessen két darab , tenyérnyi műanyag lapért ; bár szerintem nem is tudott erről . Aki az országba hozta az tudta , hogy ez nem eredeti , de vélhetően nem akart még többet költeni a kocsira, a vevők általában így is mindent drágállnak ( nem ok nélkül ) és hajlanak elfogadni ilyen apróbb esztétikai hibákat , csak ne dráguljon tovább a jármű . Hogy még az osztrákok tették rá a két típusidegen tükröt vagy aki itthon vizsgáztatta -- végülis mindegy .
Ismerve a jelenlegi tulajdonos szempontjait ( megszabadulni a hátizsákos Simsonozásoktól az 5 centis hóban ) valószínűleg ő se fekszik vonat alá a tükrök miatt .
Szóval gyári állapot . Mi számít fejlesztésnek , és mi szánalmas fillérezéses barkácsolásnak ? Átalakítjuk a variátort , alig többért mint amennyibe az a két kis műszén karika kerül -- ami a gyári javítás módja -- és amit hiába teszel bele a már felhordósodott furatba ... Ez az átalakítás műszaki hőstett , pedig nagyon anyagi szempontok vezérlik : lényesen nő a jármű komfortérzete ( zajcsökkenés) és nő a méregdrága szíj élettartama . Mindezt az új variátor árának töredékért .
A régebbi típusú szekunder variátor körmei eredetileg nem rögzítettek -- ezzel szemben a legtöbb "barkácsoló" valamilyen módszerrel (ragasztás , popszegecs , önmetsző vagy metrikus csavar) azért rögzíti. És valahogy agyárban is rájöhettek erre , mert az újabb típusú szekunder variátorban a körmök már teljesen mások .
A mopedautó gyári állapotában (az eredeti fojtásokkal ) alig lépi át az 50-es tempót : ilyen volt az ÖSSZES , amikor először forgalomba helyezték , mind a majd 2 ezer magyarországi verda is . Kérem jelezze , aki ilyen mélységig szándékosan fenntartja a gyári állapotokat , és gondosan letekeri az adagolót , visszapakolja az ütköztető alátéteket a primer variátorba ... Merthogy gyári állapot .
Utólag építgetjük be régebbi típusokba a hangszigetelést , tesszük be a szíjra fröccsenő víz ellen a burkolatot , alakítjuk hatékonyabbra a fűtést , kerítünk bele kiegyenlítő tartályt .
Nem vesszük meg a leállítórelét hanem berakunk egy nyomógombot -- az érdekeltségi körömbe tartozó leállítótekercses kocsik fele itt ilyen , és valamennyi az előző tulajnál alakult nyomógombosra , én egyetlen egyet csináltam ilyenre részlegesen -- ami egyébként megbízhatóbb , mint a gyári megoldás .
Ha a leállítótekercs dobja el magát akkor vagy megveszed közel félszázezerért , vagy beleabriktolod pl. a Lada önindító behúzóját . Vagy átalakítod bovdenesre , ami egyrészt a legolcsóbb és egyöntetű szakmai vélemények szerint a leges-legmegbízhatóbb megoldás ; a dizel Mercik a 70-es évek közepéig ilyen megoldással hagyták el a gyárat : a gyújtás elvétele után külön meg kellett húzni egy kart . De a mopedautóba beépíteni a leállítóbovdent smucigoskodó gyalázat ...
Én szemrebbenés nélkül kifúrtam az Aixam tetejét , hogy fel tudja tenni a tetőcsomagtartót , mert néha szükségem van rá -- nem járok nap mint nap többszáz kilós tetőcsomagokkal , de NÉHA viszek létrát , ajtót , miegyebet . Azért vettem kocsit , hogy használjam , hogy a klasszikust idézzem :A szombat lőn az emberért, nem az ember a szombatért. ( Mk 3,27-28 ) . A főnököm -- aki bár mérnök , de az utóbbi 30 évben ( amióta nincs Trabantja ) semmilyen szerszámot nem vett a kezébe , még a biciklijéhez sem nyúl ( engem szokott megkérni ) amikor látta a 4 darab 6-os furatot teljesen elszörnyedt : hogy lehet ilyet csinálni , teljesen tönkretenni-elcsúfítani valamit ! Ha gyárilag lenne benne az a 4 pici kis lyuk bedugva a filléres műanyag takaróval akkor nyugodt lenne ? Kifúrni a tetősínt gányolás , de kérdem én hány autó belső burkolatát farigcsálták szét , hogy rendes ZENÉT , mélynyomót lehessen belerakni ? Az nem gyalázat ? Én azt tartom fölöslegesnek , csak elvétve hallgatok rádiót kocsiban , híreket , komolyabb műsorokat , amúgy sajátosak a zenehallgatási szokásaim . A kocsi az enyém , én használom , különösebb baja ettől a tetőcsomagtartós sztoritól nem lett , a használati értéke pedig (számomra) jelentősen megnőtt . Ha netán valaha eladom -- bár erről szó nincs -- akkor a vevő emiatt visszaléphet : vegyen mástól olyat , amit nem tettek tönkre szétfúrással ... Persze jöhet olyan vevő is aki már a vásárlás délutánján felfúrja magának a tetőcsomagtartót ...
Mire gondolt a főnököm : az Aixam gyár időről-időre kiküld egy kommandót az végigjárja a világon azt a többszázezer Aixamet ami használnak ( forgalomban van ? ) és akik ilyen furkálással-vagdosással elcsúfítják a járgányt attól elkobozzák ???
Mivel a kocsimat magam szervizelem , ezért kivágtam egy darabot a tűzfalból ( visszaszerelhető) , hogy a szekunder variátort a motor kiszerelése nélkül , gyorsan le lehessen venni . Párszor már jól jött ez a "fejlesztés " -- van olyan olvtársunk , akinek több mint 5 ezer Ft-os óradíjért szerelik a mopedautóját . Ki lehet számolni a vágás értékét , mert becslésem szerint kivenni és visszatenni a motort ( hogy hozzáférjen a szekunder variátorhoz ) olyan 2x3 óra lehet -- és nem nagy élmény emelgetni a dögnehéz erőművet -- míg a kivágott tűzfalnál ez olyan (2x) 15-20 percre csökken . De normális ember nem flexeli szét a kocsiját .
Motorgyűjtő barátom fel volt háborodva , amiért valaki a SZENT PANNÓNIA T5 motorkerékpárt háromkerekű áruszállító traktorrá merte alakítani . Az átalakító számára a Pannónia egy volt a sokból , nem kultusztárgy , ilyen szekérre meg szüksége volt . Ha a gyűjtő normális lenne , akkor büszke volna volna arra, hogy a kedvence annyira jó masina , hogy még ilyen formában is megállja a helyét , lám mennyire sokoldalú .
Aztán az autók eredetileg vonóhorog nélkül jönnek , azt külön rá kell tetetni . Mi a gyári állapot ? Horoggal ? Anélkül ?
Ha valaki végignézi az autógyártás és járműfejlesztés történetét akkor rájöhet , hogy nagyon sok mára elfogadott és a gyárak által is alkalmazott megoldást a jármű tulajdonosok kezdtek el partizánmegoldásként megcsinálni . A hőskorban maguk tákoltak tetőt és szélvédőt a nyitott benzinfiákerekre , kötöttek a személykocsik után pótkocsit ( vonóhorog ) , a tetőre csomagtartót , fűtést a fülkébe , a motorkerékpárhoz mellékkosarat (oldalkocsi) , vagy pótülést a motorkerékpárra ( utasszállítás) .
Amikor először próbáltuk megalakítani az egyesületet akkor sokan voltunk , és nagyon hamar egymásnak esett a két eltérő nézeteket valló tábor : az eredetiségmániás muzeológus-veterános csapat és a laza hobbista bohémek, akik szeretnek feltűnősködni , de azért hajlamosak a járgányaikat egy kicsit hozzáigazítani a gyakorlati használhatósághoz . Ha egy ortodox veterános meglát egy megültetett , tárcsafékes , 12 V-os generátorral szerelt könnyűfémfelnis , peres gumis VW Bogarat akkor rosszul lesz és inkvizícióért kiált . A tulajdonos szerint így kellett volna legyártani már eleve ... Nem múzeumi tárgyat akart , nem is állította , hogy az lenne , neki így tetszik , az ő kocsija , abból a többmillióból ő beáldozta az eredetiség oltárán a saját szempontjai szerint . Ha nagyon sarkítom a kérdést akkor talán még értékesebb is így , mert az utolsó alátétig gyárira restaurált VW Bogár rengeteg van , de PONT ILYEN csak ez az egyetlen egy a világon .
Az ilyenféle barkácsolások magasiskolája az a kocsim , amit a 91 éves használójától vettem , akkor szállt ki a bácsi a járművezetésből . Millió sebből vérzik a kocsi -- utána kellett tölteni sűrűn a hűtővizet , az öreg mindig megtette a csak nagyon rövid utakra használt gépen -- nem volt normális világítás , de ő SOHA nem vezetett sötétben -- nem lehetett bezárni a kocsit , de ő soha nem hagyta olyan helyen , ahol ez kellett volna -- stb-stb... Nem egyszerű , de próbáljuk elképzelni : milyen szempontjaink lesznek a járművünkkel kapcsolatban , ha elmúltunk ( ha elmúlunk !) 90 évesek ?
Nehéz kérdés ez a gyári állapot kontra spórolás-átalakítás kérdése . Visszatérve a tükrökre : nekem az a bajom az Aixam tükreivel , hogy kicsinyellem a látómezőt , túl nagy a holttér . Raktam rá kiegészítő (oktató) tükröt , de még így se igazán jó . A cégnél használt kocsink ( néhány éves Peugeot 207-es ) ilyen szempontból sokkal jobb , lényegében holttér nélküli tükre van . Ha beszerzek és rábarkácsolok a kocsimra valami olyanféle technikát az minek számít ? Gányolás vagy fejlesztés ? Hmmm....
A gyári állapothoz még egy nagyon régi sztori . Évtizedekkel ezelőtt néztem egy kamaszlány kempingbiciklijét , mutogatja a csaj , és mondja , hogy teljesen rendben van , csak hiányzik a kerékanyáról az a műanyag kupak , többön látta , e az övéről sajnos elveszett . Némi agyalás után rájöttem miről beszél , mondom neki : az a műanyag mütyür a kerékanyán azért van , mert gyárilag vastag fóliába csomagolják a szállításhoz a kerékpárt , és nehogy a csavar átbökje a fóliát teszik rá a műanyag talpat . Szóval a hiányolt alkatrész csak a drótszamár csomagolásához kell . Úgy tűnt megértette , de némi gondolkodás után azt mondta : azért mégis szeretné pótolni .
Nem vagyunk egyformák .