Ha már olyan messzire utazol a lakóhelyedtől akkor talán tényleg érdemes azt az utat választani amely a legtöbb látnivalót kínálja, ez pedig egy kéktúra iránt érdeklődő számára a kék +, ( régebben kék rom) jelzés, amely még régebben kék sáv is volt. Pontosan 1977-től 1989-ig.
Ugyanis ezen az útvonalon találod a kéktúra egykori végpontját, amelyet egy szép emlékmű is jelez, továbbá a Szent-Vid kápolnát is.
Az emlékmű után mi az erdészeti aszfaltot választottuk, majd az Apostolok fája után becsatlakoztunk a piros, és a kék jelzésbe, majd azokon fel az Írott-kőre.
1. 2010-ben még kék rom jelzés volt, alatta a kék sáv kandikál. Szép út.
2. az emlékmű
3. emlékmű felirata
pontos kilométeradatok onnan ahol elértük az erdészeti aszfaltutat
Némi ellentmondást érzek a hsz.-ben. Ha az RP-DDK füzetet is megkezded akkor a kéken kell felmenned Bozsok felől és le a másik kéken. Ha csak a km számít akkor a piros a legrövidebb de ebben azz esetben gyakorlatilag kihagyod az OKT egyik legszebb pontját ezt, később megbánnád!
Velemből én a kék kereszten indulnék és az emlékmű után a jelzetlen de jól járható erdészeti úton mennék addig amig eléri a piros sávot és utána a fonódó kéken a csúcsra.
Ma este utazom az 1.számú túrára, Írott-kőre. Egy 5 napos túrát tervezek, de lehet, hogy csak az OKT-n fogok menni. Úgy gondoltam ha már átutazom az ország másik végére, akkor rendelek egy RP-DDK-s
igazolófüzetet is. Ez lenne az 5. napom programja, Írott-kőről- Szombathelyig. Viszont ez még nem biztos, a tuti az az OKT szakasz Sárvárig. Az volna a kérdésem, hogy melyik útvonal az egyszerűbb, rövidebb Velemből, fel az Írott-kőre?
Én a piros sávot néztem ki, de lehet, hogy tévedek. Előre is köszönöm az infót.
Timetable, csak most, csak neked, túra közben fotóztam:
Befektetovagyok:
Ha elkezded tervezgetni pontosan az utat akkor ezeken kívül van még -helyenként sok, máshol nem olyan sok- lehetőség is.
Például a Csereháton Szanticska, amely faluban összesen ketten laknak, plusz egy debreceni házaspár jár le hétvégenként, akik több vendégházat is üzemeltetnek, ők a logisztikát is megoldják ha kell, hoznak-visznek.
Nagyon érdekes falu ez, ha van rá mód nem érdemes kihagyni, régebben a kék is érintette. Nagyon jól is főznek, továbbá ha szerencséd van akkor az egész Cserehátat megcsinálod velük.
Bükkben van szállás például Mályinkán is, ha onnan vágsz neki a Bükk-hegységnek akkor akár Bélapátfalváig is juthatsz egy túranapon, és már megint más a szakaszolás.
(Mondjuk a Bükkben több napot is el lehet tölteni, önmagában...)
Ha a szállásadókkal egyeztetsz, szerintem a mosás is megoldható általában. A turistaházaknál olykor szokott mosógép lenni, de volt olyan magánszállás is, ahol láttam. Persze a gyorsan száradó technikai ruházat sokat segít.
Az én "teóriám" az, hogy először kiváltották a 82-es utat (egy darabon mentem, háááát, ez nem rossz ötlet), majd mikor elkészültek az állomás és a Panzió között a völgyben kanyargó, út festésével és tisztításával, jött a "végítélet".
A Papod-tól keletre nem a turistáké.
A 82-es utat "kiváltó" új út le-fel, na és a völgyben most még járható, de ha rendszeresen nem tisztítják, akkor az útnak annyi.
Folytatva a gondolatot.
Ezt követhette a Kis-Papod "kiváltása".
Nem csúnya a szakasz, melyet a TUHU térképére két napja feltettünk, és ha minden igaz, van "kijárat" Lókút felé is, de ezzel az lett a vége, hogy az útvonal a Kökényes Vendégháznál éri el a 82-es utat, innen a 82-es betérő pár száz méter, kb. annyi, mint a vasútállomás felé, na és innen már nem kell a 82-es, van párhuzamos forgalom-mentes szerviz út.
Na mindegy, ami a TUHU térképén van, az korrekt, Lókút határától nem tudom, hogy éri el a gerincet. Ha enyhül egy kicsit, megyek és akkor ez is fenn lesz a térképen.
Igen, erről hallottam - múlt évben jártam arra. A tuhu-t most nézem, már részben fent van az új útvonal. Amit mondjuk nem értek, az eplényi állomáshoz tett vargabetű, simán ki kellett volna hozni a főút mellett ahogy most is, aztán az állomáshoz elég a P+...
Igen, a kéktúra erdős környezete mindent visz, és az is tetszik, hogy nincs zsúfolásig tele.
A Caminoról elég sokat olvastam már, és hallgattam beszámolókat, képben vagyok a lehetőségeket illetően. Sokkal jobban, mint a kéktúrával kapcsolatban. A szívem valahogy a hazaihoz húz, főleg így, hogy a kolléga részletezte a szállás- és élelemszerzési lehetőségeket az adott szakaszon. Még a mosásra kell megoldást találnom, még ha az nem is mindennapos tevékenység.
A digitális térképeken (TUHU és OSM) még a módosulás előtti állapotokat látod, jóllehet Hárskúttól keletre, a kilátó után már nem az eplényi vasútállomás felé kell menni!
A meleg miatt még nincs felmérve a kerülő út, de Eplény vasútállomásánál van egy tájékoztatás, hogy változott az útvonal.
Sajnos, a módosult útvonalról nincs térkép, de lényeges a változás!
A Gerecse és a Vértes legszebb részeit azért az OKT fűzi fel, a piroson látnivaló viszonylag kevés van, szép, ligetes erdők, kellemes természeti környezet azonban bőven akad.
Engem pont az indított el a KDP-n, hogy valahányszor az érintett három hegységben (na jó, legyen a Vértes is az...) jártam, a legérdekesebb helyeken mindig szembejött a piros jelzés. Nekem még az Oroszlány környéki szakasszal sem volt bajom, garázssorral, meddőhányókkal - lelkesedem az ipari környezetért (is). :) A bányászati gyűjtemény, vagy a majki apátság pedig csak itt van, mindkettő olyan amit érdemes lehet felkeresni.
Jön a Bakony a Burok-völggyel és a Cuha-völggyel...
Köszi szépen a kellemes hangulatú beszámolót, éppen kapóra jött, mert a KDP-ből nekem is csupán csak a bakonyi részek hiányoznak, mostanában tervezem ezeket a szakaszokat. (bár az igaz hogy ez még kb bő 100 km.)
Az elmúlt másfél hónapban bejártam a Gerecsét és a Vértest. Utólag összefoglalva a gondolataim a túráról:
A Gerecsét és a Vértest átszelő piros jelzésű utakon barangolva nagyon kellemes túrákat tettem, de talán inkább sétálós, gondolkodós túrák voltak ezek semmint látványosak. A KDP-ben azt nagyon szeretem hogy emlékeztet a régi kéktúrára. Több helyen voltak régi kék jelzések, továbbá a hagyományos vas szelencék is ezt az érzést erősítik. Régi kék utakon több helyen megy a piros, pl Pusztamarót-Héreg-Tarján, Zuppa-tető stb. A Gerecse és a Vértes legszebb részeit azért az OKT fűzi fel, a piroson látnivaló viszonylag kevés van, szép, ligetes erdők, kellemes természeti környezet azonban bőven akad. Amik tetszettek: Lábatlan felett szép panoráma az Esztergomi bazilikával, egészen a Börzsönyig, majd egy kis(?) letérővel direkt felkerestem egy olyan látnivalót amely benne volt a Másfélmillióban is. Pusztamarót hangulata még mindig misztikus, ha belegondolunk hogy több mint 25 000 ember lelte itt értelmetlen halálát akkor meg még inkább.
Héreg, és Tarján falucskák gyönyörű szép kis sváb falvak, elcsodálkoztam milyen tiszta és rendezett mindkettő. A Somlyóvár kulcsosház és maga a hegy is nagyon szép, kár hogy a kulcsosház napjai meg vannak számlálva. Az ott lakó kisegereket megetettem. A Gerecsében nem nagyon akadt olyan amit negatívumként említhetnék.
A Vértes már egy kicsit más, Szártól a Körtvélyesen át a Szép-Ilonka-forrásig talán a legkellemesebb erdei utak fogadtak eddigi piros vándorlásomon, Szép-Ilonka-forrásnál kék jelzések sorozata, talán Vitánytól errefelé jött a kék valamikor? Nem találtam ilyen térképet, de a jelek tagadhatatlanul itt vannak, felismerhetőek. Vértessomló szép, rendezett sváb falu, bélyegzőt a boltban és a kihelyezett szelencében is találtam.
Innen Oroszlányig, majd Oroszlánytól Pusztavámig azonban óvatosan fogalmazok ha azt mondom hogy felejthető a túra. Aszfaltos, közúton futó szakaszok dögivel, látnivaló alig, lepukkant környezet. Errefelé elgondolkoztam azon hogy a Vértest tulajdonképpen miért is mondják hegységnek? Még dombságnak sem túl erős. Pusztavám festékgyárnál aztán a túra legszebb bélyegzőjét kaptam meg, majd onnan egy gyönyörű, végre erdőre, hegyvidékre is hasonlító völgyben kapaszkodtam, majd a túlfelén ereszkedtem Mórig. Mór megint csak egy szép, sváb gyökerű lakossággal is rendelkező, rendezett, igényes kisváros, szépségeivel feldobja az Oroszlány-Mór szakaszt.
Jön a Bakony a Burok-völggyel és a Cuha-völggyel...