Évente legalább négy alkalommal cserélek olajat. A fentiekkel. AUDI A6 Avant, benzin-gáz, 2000 évjárat. Van annyiféle olaj, hogy a bőség zavarával küzd az ember. Csak választani kell, jól.
Ez jó példa arra, hogy ha csak azt nézem, mit ajánl az autóm gyártója, az az API SL-t vagy jobbat kell keresnem. Ez API SN. Ez jobb, megveszem, kész. Tételezzük fel, a többi minősítéssel nem foglalkozok mert nem tudom mik azok, számomra nem fontosak, az autó gyártója azokról nem írt semmit nekem. De amúgy ott a C3 is, az nem baj? Csak akkor baj ha tudom mit jelent a C3? :-)
Több ilyen olaj is van aminek hasonló a minősítése, ez csak egy példa volt.
Én csak egy megfelelő olajat keresek az autómba, csak eltántorodtam, mivel az olajnak amit vettem C3 minősítése is van. (mid saps) Ezért jött fel, hogy az én benzines autómba is beletehetem-e egyáltalán, mivel a C3 dízel minősítés, ill. kipufogógáz utókezelő berendezések védelmét szolgálja. Az én autómon sima katalizátor van, semmi több. 2005-ös Corolla. Na és, hogy ez rossz-e a motornak... A könyvben API SL és ILSAC olajat ajánlanak, 5W-30, 10w-30, 15w-40, 20w-50 viszkozitással (külső hőmérséklet függvényében). De ez mindegy, mert én 30-as olajat szeretnék bele tenni. Eddig abból kb. 5-6 decit evett 10.000 km alatt.
Találtam egy jó kis írást, igaz angolul van de én ebből azt hámoztam ki, hogy ez a alacsony ill. közepes SAPS szint egyáltalán nem káros a régebbi motorokra sem. Mivel a szabvány eleve csak olyan viszkozitási szinteken engedi meg ill. írja elő a SAPS csökkentését amelyek úgy mond újabbak. Tehát ha a motor gyártója azt a bizonyos viszkozitási szintet már megengedi, akkor a csökkentett SAPS sem fogja zavarni a motort, nem fog kenési elégtelenségeket okozni. Mivel a cink és az e miatt szintén olajba kerülő foszfor csökkentése miatt, más elhasználódás gátló anyagok azért kerülnek az olajba.
Nekem ez jött le. Úgy látom, a HTHS érték fontosabb ettől és a SAPS-től nem kell félni.
Most utána olvasok a TBN-nek. :-)
Ja, itt az eredeti írás:
"API Specifications When you add ZINC to an oil, you also add phosphorus and there have been limits on it since the days of API SH (1994) when a 0.12% (1200ppm) limit was imposed. Prior to that, in the days of API SG (1989) many manufacturers already had put a 0.10% (1000ppm) limit on phosphorus. So, “low” phosphorus has been with us for quite some time. The step from API SH to API SL was accomplished by a combination of new additives or adding additional anti wear and anti-oxidant to existing blends. As an example, the Penrite HPR petrol oils and Pro upgrades from API SJ to API SL required the addition of these components to pass the relevant engines tests. These were not phosphorus based, but used organic molybdenum additives (not molybdenum disulphide) to keep phosphorus levels at 1000ppm. Many other companies followed similar routes but there was certainly no loss of protection, even if they started from scratch. When API SM was introduced - for the first time, the limit on phosphorus was from 0.06-0.08%. (600-800ppm). There were industry concerns about the applicability of these oils in older engines. However, the limit only applies to 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 and 10W-30 oils (so called “ILSAC” grades). Any other grades were exempt from this. When HPR 10, 15 and 30 initially went to API SM technology, they maintained their phosphorus levels of approximately 1000ppm (about 1100ppm zinc). None of the viscosity grades for these products are bound by the 800ppm upper limit. Therefore blanket statements about API SM oils were incorrect and further research will be needed by the end user. The latest API SN specification has the same limits and ACEA C1 to C4 are also low zinc oils. There is one other factor with non-ILSAC oil grades. If they also have the European ACEA A2/A3 with B2/B3 or B4 performance levels, phosphorus levels will also be at 0.10 % to 0.12% as their tests have been more severe than the API for some time. Hence an oil that is SL (SM)/CF/A3/B3 also well exceeds the anti-wear requirements for older engines. The irony is that API SF and SG oils formulated in recent years usually have phosphorus contents of around 0.08% (usually 0.1% maximum) anyway due to other advances in technology, unless the blender chooses to add extra additive." www.penriteoil.com
Míg az ACEA 2008 A3/B4 1,6 % m/m felső értékű SA tartalom mellé a bázisszámot 8,0 mgKOH/gr értékben határozta meg, addig az ACEA 2012 A3/B4 esetében már 1,0 - 1,6 % m/m SA értéktartomány mellett megköveteli a 10.0 mgKOH/gr TBN értéket.
"Mindegyik GM dexos2 jóváhagyással rendelkező motorolaj rendelkezik ACEA C3 elfogadással."
A GM dexos2 pedig nem csak benzines autókba való és nem csak az újakba (kompatibilis visszafelé). A 1996-os benzines Opelembe is ajánlott. Ott aztán nincs részecske szűrő.
Ezért kérdeztem, hogy ha egy C3-as olajon van dexos2 minősítés is, akkor az olyannak vehető mintha lenne rajta régebbi benzines autóknak megfelelő minősítés is?
Azt mondjátok már akkor meg nekem légyszi, hogy a csökkentett SAPS szint érdekében, az olajjal elkövetett turpisságok miért és mennyire befolyásolják negatív irányban azoknak a motoroknak a működését amelyek után nincs dízel részecskeszűrős, illetve szabályozott katalizátorral ellátott kipufogó rendszer? Ha egyáltalán befolyásolják. Nem hiszem, hogy KELL nekik a szulfáthamu. Esetleg azt tudom elképzelni, hogy az az anyag kell (hiányzik ha nincs) amiBŐL a szulfáthamu kialakulhat. De ezeket az anyagokat, gondolom helyettesítik másokkal, amikből nem alakul ki ilyesmi. Ha ezek nem károsak a nem részecskeszűrős motorra, akkor szerintem nincs gond.
A TBN-nel összefüggésben van a SAPS, együtt csökken a kettő? Mert ugyan azokból az összetevőkből lesz a SAPS ami a TBN-t is növeli vagy csökkenti?
Felőlem rághatjuk a gittet, mindössze arra céloztam hogy az ACEA tesztkövetelményekben egyértelműen "Sulphated ash" határértékek szerepelnek (és nem sulphated ash residue vagy efféle).
Én úgy tudom, hogy ez a szulfáthamu dolog egy mérési eljárás és nem csak olajoknál, de azokra IS lehet alkalmazni. Természetesen az ami kiég, az maga a szulfáthamu. De ez az olajból fog kiégni, tehát benne van valamilyen formában kiégés előtt.
Tehát akkor nem való bele, értem. De ha van e mellet API minősítése is? Mint az előbb említett Castrol olajnál? És a gyártó API SL vagy jobb olajat ír elő?
Akkor gondolom, API SL-et igénylő motorba sem mehet C3 olaj? De ha van API minősítése IS? Vagy ez is kizárt?
Az a "baj" hogy megvettem egy olyan olajat aminek van C3 minősítése is és az autómba SL-et ír a gyártó. Most így nem merem beletenni, mert ott a C3, meg az alacsony TBN, meg az alacsony SAPS.
De olyan is van, hogy egy olaj tud C3 és dexos2 is lenni, ami szintén jó benzinesbe is és elvileg minden régebbi Opel szabványnak is megfelel visszafelé. Tehát mellényúlhat aki nem nézi meg rendesen. Ha számít egyáltalán.
"Castrol Magnatec 5W-40 C3 and its intelligent molecules will protect your car’s engine during the critical warm up stage when up to 75% of engine wear occurs.
Uses fully synthetic technology
Provides protection during the critical warm-up period and beyond.
Bonds to metal surfaces making engine parts more resistant to wear.
Provides superior performance under extreme cold start up conditions.
IS CASTROL MAGNATEC 5W-40 C3 SUITABLE FOR MY CAR?APPROVALS & SPECIFICATIONS:
ACEA C3
API SN/CF
BMW Longlife 04
GM dexos2® *
MB-Approval 229.31
Renault RN0700/RN0710
VW 502 00/ 505 00
Meets Fiat 9.55535-S2"
Amúgy miért zárja ki egymást az A3/B3 (B4)és a C3? A csökkentett SAPS miatt? Arról meg azt olvastam, hogy nem nagy gond ha alacsonyabb. Az a TBN lehet a "gond" szerintem, ha gond egyáltalán.
Akkor a C3 olaj ne menjen benzines autóba? Vagy nem a benzinesség a gond? Mert azt olvastam az ACEA honlapján, hogy mehet benzines motorba, inkább a 3 utas katalizátor és a részecskeszűrő kímélése a lényeg. De ezek nélkül készült a motor felépítésében is teljesen más és árt neki az C3 olaj? Vagy csak felesleges, mint LL olajat 10.000-ként cserélni? Az a fő kérdés, hogy A3/B3-at igénylő motorba, mehet-e C3 olaj?
Akkor ennek enyhén szólva is csúsztatás szaga van... Webshop-ok ezt simán egybemossák és úgy írják ki az weboldalukra.
Nincs itt semmi csúsztatás, csak Mantec téved.
Ő ebbe a mondatba kötött bele:
"Meets engine test performance requirements: ACEA C3, A3/B3, A3/B4"
A gyártói jóváhagyások esetén ez a "meets the requirements'" kifejezés valóban gyanús, és általában valóban azt jelenti, hogy az olaj gyártója szerint a terméke megfelel az autógyári előírásoknak, de valójában nem vizsgáltatja be az olajat.
Az ACEA-kategóriákba sorolással ugyanakkor más a helyzet. Ezt az osztályozást nem az ACEA végzi, hanem csak arra kéri a gyártókat, hogy a saját vizsgálataik alapján regisztrálják, azaz jelentsék be náluk, mire való az adott termék. ("Self certification.")
Ellentétben az autógyári jóváhagyásokkal, az olaj ACEA-besorolása az olajgyár dolga, az ACEA maga nem is végez hitelesítést. Éppen ezért az ACEA-t nem is kötelezi semmire, amint az az ACEA honlapjáról világosan ki is derül:
ll data was registered by the oil marketer. ACEA is not responsible for the quality of registered engine oils nor for the truth of any claims being made by any (oil) marketer. Therefor ACEA is not responsible for any complaints resulting from registered or unregistered products. The registration is volontary and serves only as an information for ACEA. ACEA does not approve engine oils as this is not an approval system. It is not the task of ACEA to verify the truth or the correctness of any entries or the compatibility of legal requirements of any data entered.
Csúsztatásról tehát aligha van szó (egy Shell méretű világvállalattól nem is lenne reális, hogy az ACEA kategorizálással csúsztat), az mindenesetre tényleg érdekes, hogyan tud egy olaj egyszerre A3/B4 és C3 is lenni.
Akkor ennek enyhén szólva is csúsztatás szaga van... Webshop-ok ezt simán egybemossák és úgy írják ki az weboldalukra.
De olyat láttam már, hogy C3 és API SN. Aki meg csak azt nézi, hogy meglegyen neki a minimum API SJ, az örül, hogy talált egy jó olajat a motorba. (és az olajválasztó is hozza majd az autójához)
Te tudsz ajánlani megbízható minőségű 5W-30-as A3/B3-as + API SL (vagy jobb) minősítésű olajokat, (aminek a HTHS-e 3,5 feletti, TBN is magas, 10 feletti, ha ez számít)?
Mert találok én majdnem jókat, de valami miatt mindig kiesik. pl. SAPS, HTHS, viszkozitás 100 fokon túl alacsony.
" ... az is C3 olaj, de ajánlják A3/B4-be is ... "
Zavart érzek az erőben: a C3-as valamint az A3/B4-es minősítések tesztkövetelményei egy jó ideje kizárják hogy ugyanaz az olaj mindkét minősítésnek megfeleljen.
Akkor nem egyszerű olyan olajat találni az 5W-30-asok közt, aminek a HTHS-e 3,5 feletti, TBN is magas, 10 feletti, ACEA A3/B4 és API SL (vagy jobb) minősítésű. Mit ajánlasz? Sustina volt/van benne, de sajna nem tetszik nekem, hangosabban jár a motor vele.
Most úgy néz ki vettem egy nem teljesen jó olajat az autómba, de nem is olyan rossz. Az olajválasztó ajánlásai közt volt.
Corolla 2006-os, 1.8 TS-be, Meguin Compatible SAE 5W-30. Lehetett volna jobbat választani, úgy érzem. De azért beletehetem? Most nézem, hogy az is C3 olaj, de ajánlják A3/B4-be is, ezért mertem megvenni (meg az olajválasztó miatt).