Keresés

Részletes keresés

Snake-Mojzi Creative Commons License 2016.01.27 0 0 61900

Akor adódik a következő kérdés: hányas mezők ezek?

Előzmény: Gyötör (61899)
Gyötör Creative Commons License 2016.01.27 0 0 61899

Miután azok is helyközi közszolgáltatás, igen.

Előzmény: Snake-Mojzi (61898)
Snake-Mojzi Creative Commons License 2016.01.26 0 0 61898

Most akadt meg a szemem rajta, hogy ennek a vonalnak is van mezőszáma. Vajon van a Trans-Tour és a Weekendbus vonalainak is?

Előzmény: Snake-Mojzi (61896)
kbn Creative Commons License 2016.01.26 0 0 61897

Wow! Az eddigi menetrendnek a Göcsej IC újraindulása óta mondjuk tényleg semmi értelme nem volt már.

 

Az útvonal szerintem nem életképtelen, bár vannak benne furcsa, kompromisszumnak tűnő dolgok... Zalaapáti, Pacsa és Pölöske együtt több mint 4000 lakos + jelentős "hátország", közvetlen budapesti eljutásuk csak vasárnap van, az átszállásos kapcsolatok pedig nagyon rosszak.

 

Búcsúszentlászló ellenben nehezen érthető, az a szakasz egy keskeny, zötyögős mellékút, helyette egyértelműen adná magát Bak és Bocfölde, ezek külön-külön is sokkal nagyobb helyek, az út is jobb, és nem mellesleg 3 km-rel rövidebb.

 

A keleti végen pedig a gyorsjáratokkal ebben a fekvésben remekül ellátott Sármellék helyett Keszthely+Alsópáhok lehetett volna a "nagy hal", ahol pont egy jókora csúcsidei "lyukba" találna be a járat, és valószínűleg gyorsan nagyon népszerű lenne... igaz 6 km (kb. 10 perc) kerülő, de az utasszámot szerintem simán megduplázáná. Nyilván emiatt lehettek ellenérdekeltek is.

 

(Érdekes kísérlet lehetne kiküldeni a Gratisnak egy ráhordó kisbuszt a fenékpusztai megállóhoz, ami egy nagy kört megtéve feltárná Keszthelyt... használható helyi közlekedés híján sokan lennének, akiknek ez a közvetlen távolsági járatoknál is kényelmesebb lenne. A többlet távolsági jegyeladásokból könnyen elképzelhető, hogy behozná az árát.)

 

Nagy kérdés, hogy az új menetrend eredetinél 10, a Volános járatokénál pedig 15 perccel hosszabb menetideje miatt hány egerszegi utast fognak veszteni, és ezt tudják-e kompenzálni a Pacsa környéki utasok. A szaldó kétséges, a régi formájában viszont tényleg értelmetlen volt a járat.

Előzmény: Snake-Mojzi (61896)
Snake-Mojzi Creative Commons License 2016.01.26 0 0 61896
Előzmény: Snake-Mojzi (61895)
Snake-Mojzi Creative Commons License 2016.01.26 0 1 61895

Falujáró lesz a zalai szakaszon a Gratis járata:

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.25 0 0 61894

Autóbuszoknál nem alkalmaztak külön felárat a gyorsabb pl.: autópályás buszoknál, a gyorsaságot nem "büntették" a vasútnál a gyorsvonatokon külön felár volt.

1-1 sebesvonatot közlekedtetettet a Gysev ott a gyors pótjegy felét kellett felárként fizetni.

 

Helyi forgalomban előfordult az, hogy a gyorsabb járatok csak összvonalas bérlettel vagy kettő darab jeggyel ( két előrevásárolt jegy egyidejű érvényesítése) voltak igénybe vehetőek, pl,.: Egerben az M5 és M10 helyi buszok.

 

Múltidéző:

 

Szintén év közben indult az M3 as autópálya átadása (1983.04.30.) után pár hónappal egy Gyöngyös-Budapest járatpár Volán Tröszt 20 sz Vállalat üzemeltetésében:

1983-09-14, Népújság

Tanulókedvezmény nappali tagozatos diákoknak a nyárra csak a Volán Tröszt 20 sz Vállalat járatain!

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.25 0 0 61893

Fedvény:

1982 es áremeléstől:

 

Gyorsvonati pótjegy felár ami a személyvonati jegyen felül értendő : 1-50 km 8 Ft

 

 Javítva: 15 Ft

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (61892)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.25 0 0 61892

1982 es áremelés előtt és után is hozzá tartozik az igazsághoz, hogy a vasút a személyvonati tarifában kevesebbért vitte a vasút az utasokat, mint a Volán az 5 km feletti díjövezeteknél.

1:1 ben nehéz összehasonlítani, mert a közút és a vasút távolsága eltér, illetve a Volán 5 km lépcsős tarifát használ, a vasút 10 km km övetekben ugrik.

 

1982 es áremelésig:

 

             Volán Autóbusz   MÁV Személyvonat

 

1-5         2

6-10       4

1-10                               2

 

11-15     6

16-20     8

11-20                             4

 

21-25     10

26-30     12

21-30                             8

 

31-35     14

36-40     16

31-40                             10

 

41-45     20

46-50     22

41-50                             14

 

Gyorsvonati pótjegy felár ami a személyvonati jegyen felül értendő : 1-50 km 8 Ft

 

1982 es áremelés után:

 

             Volán Autóbusz   MÁV Személyvonat

 

1-5         4

6-10       8

1-10                               4

 

11-15     14

16-20     18

11-20                             8

 

21-25     24

26-30     28

21-30                             16

 

31-35     34

36-40     38

31-40                             20

 

41-45     44

46-50     48

41-50                             28

 

 

Gyorsvonati pótjegy felár ami a személyvonati jegyen felül értendő : 1-50 km 8 Ft

 

Amit még meg kívánok jegyezni:

Biztosításért 1982-ig külön kellett fizetni, ez a tarifaváltozás után nem külön külön jelenik meg.

 

Előzmény: trizs77 (61891)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.25 0 0 61891

Az  1981. évi  adatok alapján  az utazók minden  kifizetett  forintjához :

 - a  vasúti   személyszállításnál 2,50  Ft-ot, 

 - a   távolsági, helyközi,   menetrendszerinti    autóbusznál 50 fillért,

 - a városi és helyközi közlekedésnél  egy  forint  30 fillért 

ad  hozzá  az  állam.

 

---------------

 

 

Ez viszont ma is igaz.

 

Az összegek (számok) nyilván nem, azok változtak, de az arányok ma is hasonlóak.

 

trizs77 Creative Commons License 2016.01.25 0 0 61890

Ezt az akkori Közlekedéspolitikai Főosztály írta neki.

 

 

Előzmény: Törölt nick (61888)
Racilaci Creative Commons License 2016.01.25 0 1 61889

Elég döbbenetes ennek a beszámolónak a szakszerűsége mondjuk a mai miniszteri/ államtitkári böffenetek szintjéhez képest. 

Előzmény: Törölt nick (61888)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.25 0 0 61888

1982-ben volt egy drasztikus közel 100% os áremelés.

Főleg a folyamatosan elmaradt áremelések az üzemanyagárok növekedése az olajválság elhúzódása miatt...

Vidéken a 2 Ft os vonaljegy 4 Ft lett, egy 15 km es helyközi busz jegy 6 Ft 70 fillérről 14 Ft ra nőtt..

 

 

Ezt indokolja a korabeli miniszter értékelője:

 

http://library.hungaricana.hu/hu/view/HevesMegyeiNepujsag_1982_05/?pg=158&layout=s&query=SZO%3D(Vol%C3%A1n)

NÉPÚJSÁG,  1982.  május  21.,  péntek

3.

"Tömegközlekedésünk fejlesztéséről

Írta: Pullai Árpád, közlekedés- és postaügyi miniszter

 

 

A   társadalom     életének szinte  valamennyi  megnyilvánulása  közlekedési   szükségletet teremt.  Nélküle  nem képzelhető  el  a  termelés,  a termékek elosztása.

Közlekedésünk     jelenlegi színvonalát  vizsgálva  kétféle —  egymásnak   nem  ellentmondó —  következtetésre jutunk.  Az  első  és  meghatározó,  hogy  a  közlekedés  az  általános  népgazdasági  igényeket kielégíti.  Egyének,  kisebb közösségek    azonban    több esetben jogos kritikával  illethetik,  habár a  tömegközlekedés  nem  felelhet  meg  minden  esetben  az   egyéni,   kisebb  csoportérdekeknek.  Feladatunk  elsősorban  az,  hogy a társadalmunk adott fejlettségi  szintjén  igyekezzünk  az állampolgárok  minden  jogos szükségletét  kielégíteni.

A    személyforgalom   ma döntő  helyet  foglal  el  150— 170  város,  nagyobb  település életében. Az itt  található vállalatok,  intézmények,   üzlet- központok  menetrendszerűen szervezett  utazással  érhetők el,  de  a  többi  csaknem  3000 kisebb  település  lakóinak  — mintegy  4  millió  hétszázezer embernek  —  is  rendszeresen utazniuk  kell,    mert    napi szükségleteik  csupán  egy  részéhez  tudnak  lakóhelyükön hozzájutni.  A  lakosság  megfelelő  ellátásában,   igényeinek  kielégítésében  tehát  jelentős  szerep  jut  a  közlekedés  mennyiségi  és  minőségi színvonalának,  fejlettségének.

Az országgyűlés  által  1979-ben  elfogadott   közlekedés- politikai  koncepció  —  amint az a közvélemény előtt ismeretes  —  a  tömegközlekedés fejlesztésének  elsődlegességét tűzte  ki  fő  célul.  Ehhez  folyamatosan  növelnünk   kell a  kapacitást,  miközben  csökkentenünk    a    környezetre gyakorolt  káros  hatásokat,  s megfelelő   forgalombiztonságot  kell  elérni.  Ennek  útján mérsékelhetjük  az adott utazási  időket,    a    közlekedés költségeit  és   munkaerő fel- használását.  A  fejlesztés  az utóbbi  néhány  évben  —  figyelembe véve a beruházások rendkívül  nagy   költségigényét — elsődlegesen arra irányult,  hogy elegendő, és ezen belül  minél  több  technikailag korszerű,  gazdaságos  jármű  segítse  a  tömegközlekedést.

A  vasútnál  a  korszerű  dízel-  és  villamos  mozdonyok lehetővé    tették  a  nagyobb

átlagsebességet,     növelhető volt  a vonatok kocsiszáma és ezzel  az  utasok  száma  is.  Az eddigi   fejlesztéseknek  szerves  részét  teszik  ki  az  elővárosi,  városkörnyéki  közlekedést  jelentősen  javító  új villamos-  és  motorvonatok.

Az  autóbuszforgalomban  a közlekedési  vállalatok  a  településeken    belüli    városi autóbuszparkjukat       teljes egészében,   a    helyközieket pedig  95  százalékban  korszerű  IKARUSZ-okra  cserélték. Minden  200-nál  nagyobb  lélekszámú  települést   bekapcsoltunk  az  országos   autóbuszhálózatba.  Ez  Európában egyedülálló.  A  Volán  teljesítménye  mennyiségileg  kielégítő,  az  utazás  minősége viszont  helyenként  és   esetenként  kívánnivalót    hagy maga  után.  A  jövőben  —  az utazóközönség igényeinek  fokozottabb és  rugalmasabb  figyelembevételével  —  fő  feladatainknak  tekintjük  a  járatsűrűség  esetenkénti  és  helyenkénti  növelését,  az  előírt  menetidő    betartását,   a vasúti-,  közúti  menetrendek, összhangjának   javítását,   az indítási  időpontoknak  a  helyi  kívánságokhoz  alkalmazkodó  jobb  megválasztását.

A  városok   tömegközlekedését  illetően  —  Budapestről ezúttal  nem  szólva   —    az autóbuszok  száma   és   megállóhelyi  sűrűsége  ma   már lehetővé  teszi  a  járatok  átlagosan     11     percenkénti, csúcsidőben  az  5—6  percenkénti  indítását,  valamint  azt, hogy  belterületen  300  méternél,  külterületen  500  méternél  ne    essenek    távolabb egymástól  a   megállóhelyek. Néhol  ezek  a  távolságok  is hosszúnak  tűnhetnek,   elsősorban  az  idősebb  vagy  kis_ gyermekes  utazóknak,  de  a forgalom      folyamatossága mégis  ezt  indokolja.  A  vidéki  városokban    az    utóbbi években  mérsékelten    csők. kent a  villamosforgalom.  Ennélfogva,  valamint  a  kedvezőbb  energiafelhasználás  és hatásosabb    környezetvédelmi  jellemzői  miatt  Szegeden már  üzemel  és  tovább  épül a  trolibusz-közlekedés,  Debrecenben  pedig  várhatóan  a jelen tervidőszak végén megindul.  A  városok  tömegközlekedése  fejlesztésének    elsődleges  célja  egyébként  a főbb  utazási   irányokban   a gyors  és  expressz  autóbusz- járatok  rendszerének   kifejlesztése,  valamint  a  zsúfoltság  csökkentése.  Ez  járatbővítéssel,  a  járművek  tervszerű  átcsoportosításával,  a  lépcsőzetes  munkakezdés  minél szélesebb  kiterjesztésével  érhető el.

A  folyamatos,  megbízható tömegközlekedés  fontos    és szükséges  feltétele  a  járműveket  kiszolgáló  korszerű  és megfelelő  számú  létesítmény, karbantartó-  és  javítórészleg, mosóberendezés  megteremtése,  beszerzése.  Tulajdonképpen .ez az  a  terület,  amelyen a  legnagyobb  a   lemaradás. Felszámolása  jelentős  beruházásokkal  már   megkezdődött,  de  a  végrehajtás   ütemét  befolyásolják  az  anyagi lehetőségek.

Az  anyagiakat  illetően  az állami  költségvetés  által  támogatott   szolgáltatások  közül  egyike  a  legjobban  kiemelteknek a közúti személy- szállítás.  A  helyközi,  távolsági forgalomban 1951  óta,   a helyi forgalomban pedig  1956 óta  nem  változtak  a    díjak, pedig  a  költségek  az  eltelt időszak  alatt  nagymértékben emelkedtek,  és  ezért   évről évre  nőtt  az  állami  költség- vetést  terhelő   árkiegészítés. A  belföldi   és    nemzetközi személyszállítás állami  támogatása  tavaly   csaknem    18 milliárd  forintot  tett  ki.  Ez azt  jelenti,  hogy  a  közlekedési  jegy  minden forintjához, amit az utazó  fizet,  az állam

1,20  Ft-ot  tesz  hozzá.  Életszínvonalpolitikai     okokból az  1980  évi   árrendezés:  során,    illetőleg   azóta    sem emeltük a    tömegközlekedés díjait,  hanem  csupán  olyan ésszerűsítő intézkedéseket vezettünk  be,  amelyek  a    díjszintet,  illetőleg  a  lakosság kiadásait  összességében  nem érintették.

Az  alacsony  tarifák  mellett az elmúlt években különböző    kedvezmény-kiterjesztési  törekvések   érvényesültek.  Jelenleg  a    kedvezmények  rendszere  igen    kiterjedt  és  sokrétű. A ma is különösen  indokolt   szociálpolitikai  kedvezmények — diákok, nyugdíjasok  utazása  —  szinte elvesznek  ebben   a    halmazban.  Kormányzati   döntés  alapján  a vasúti  közlekedésben a  nyugdíjasok    1977 áprilisától  évi  8  utazásra fél- áru  kedvezményt  vehetnek igénybe,  és   szélesedett    a nem  kereső  diákok    utazási kedvezménye  is  1981.  szeptember  1-től.  A  megyékben élő    lakosságot   alapvetően

érintő  belföldi  tömegközlekedéshez  is  jelentős  állami  támogatás  szükséges.  Az  1981. évi  adatok alapján  az utazók minden  kifizetett  forintjához a  vasúti   személyszállításnál

2,50  Ft-ot,  a   távolsági   menetrendszerinti    autóbusznál 50 fillért, a városi és helyközi közlekedésnél  egy  forint  30 fillért  ad  hozzá  az  állam.  A hosszú  ideje  változatlan  díjak  mellett  időközben    így bizonyos  aránytalanságok  is kialakultak.

A    forgalombiztonság    a közlekedés    megkülönböztetetten  fontos  ügye.  Ebben  a gazdasági  nehézségek  ellenére  határozott  és  nagyon  következetes      intézkedésekre van  szükség,  mert  a  nemzetközi   összehasonlításban    is kedvezőtlen  a  kép.   A   közúti  forgalomban  közlekedési baleset  következtében  évente  1800—2000 ember hal meg, 40  százalékuk   gyalogos.    A súlyos  sérüléssel  járó  és  halálos  balesetek  száma  meghaladja az európai  átlagot és nem  mutat  csökkenő tendenciát.  A  vasúti  közlekedésben a  vonatok  forgalmi  balesetei következtében  az  elmúlt  három  év  alatt  egy  utas  vesztette  életét  és  átlagosan    50 utas,  valamint  17  vasutas  sérült  meg.  Évente    mintegy 250  utas  sérül  meg  súlyosan, illetve  szenved  halálos  sérülést  mozgó  vonatra  föl-,  le- ugrás, vagy vonatból    kiesés következtében.  A  vasúti  átjárókban  az  elmúlt    három esztendőben  évente   átlagosan  ötvenötén  vesztették életüket és  141-en sérültek meg.

A  közlekedésbiztonság  javításának  két  alapvető    tényezője  van:   gazdasági-műszaki,  illetve  emberi.  Hosszú lenne  felsorolni   azokat   az utóbbi    években   bevezetett műszaki  fejlesztéseket,  intézkedéseket,  csomóponti  rendezéseket,    útkorszerűsítéseket

jelzőlámpaprogram-módosításokat,  amelyek  a  biztonságosabb   közlekedést   szolgák ják.

E  cikkben a tömegközlekedéssel kapcsolatosan csak néhány,  de  lényeges  problémakört  érintettem.  Ez  a  terület azonban  tevékenységét,  hatásait  tekintve   is    rendkívül szerteágazó,  s  jó    tudnunk, hogy   állapota,    színvonala erőteljesen    befolyásolja    a népgazdaság  eredményeit,  és az  állampolgárok  közérzetét. "

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.24 0 0 61887

Egy különjárati utazás érdekességei:

 

Népújság 1990-06-05

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.24 0 0 61886

1967. Nov 7-én adják át az új egri buszpályaudvart.

 

Gondolom ezzel összefüggésben rá 1 hónapra elindul az első olyan budapesti járat amit a megyei AKÖV közlekedtet, ez a cég első budapesti járata:

 

 

Ez is bizonyítja , hogy év közben indul el egy egy járat, erre nagyon jó ez az archívum, én emlékeztem a dátumra is célzottan kerestem.....

 

Kár, hogy Veszprém megye nincs digitalizálva!

Előzmény: Snake-Mojzi (61884)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.24 0 0 61885
Snake-Mojzi Creative Commons License 2016.01.21 0 0 61884

Ha valakit vonz, hogy a régi megyei lapokból vadássza a Volános cikkeket, épeket, itt talál egy-kettőt:

http://library.hungaricana.hu/hu/collection/helyi_lapok_helytortenet/

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 1 61883

Az egyik kérdés ami logikus, ha piaci alapú, akkor nem jár se a 90% se a 50% se más kedvezmény.

 

A másik kérdés, mi legyen az azon a viszonylaton cca. 150 éve személyszállítást végző vasúttal.

 

A megnövekedett veszteségpótlást ki fizesse? A vasútnak, illetve a helyközi veszteséges falujárót üzemeltetőknek!

 

A Budapestről kiinduló távolsági vonalak esetén beszélhetnénk hasonló dologról, ami még megint kérdés:

 

Mi legyen a végállomásokkal? Amit leírtál, ahhoz bővítés kell!

 

Mert a mostani forgalomhoz képest ez kevésnek bizonyulhat.

 

Olyan klasszikus viszonylatokról lehetne szó ami még a vasúton belül is inkább 0 közeli eredményt hoz. Pl. Szegedi vonal költségfedezeti aránya 73% ez azt jelenti, hogy a személyvonatokat leszámítva a szegedi IC-k "önmagukban" 0 körülire jönnek ki... 

Ugyanis az IC-k kevesebb PHD-t fizetnek, e miatt meg a pótjegy miatt nagyjából eltartják magukat.

 

Bp-Szolnok

Bp-Debrecen

Bp-Nyíregyháza

Bp-Miskolc

Bp-Szeged

Bp-Kecskemét

Bp-Zalaegerszeg

Bp-Győr

Bp-Veszprém

Bp-Salgótarján / Itt a vasút szerepe minimális/

 

Ami kétséges még:

A közepes városok, így Nagykanizsa, Gyöngyös, Szekszárd, stb.

 

Ezeken a budapesti viszonylatokon Szolnokot, Győrt, Miskolcon, Debrecent leszámítva van jelenlegi ár mellett is kereslet.

 

Jelenleg is lehetne adni kedvezményt. Nemcsak busznál. Sőt arra kellene törekedni, hogy a helyközi+helyi utazás is olcsóbb legyen, ha valaki távolsági utat tesz meg.

Nem mindenki a buszállomás(vasútállomás), távolsági járat által érintett buszmegálló mellett lakik....

 

Bevezették a kiegészítő jegyet.

Vasútnál a pótjegyet.

 

Ma egy távolsági utazás fajlagosan e miatt még drágább is....

Ez az árcsökkentés távolsági viszonylatban nem minden esetben az autóból ültetne át utast, hanem új keresletet generálna esetleg meg a vasúttól venne el utast, ami eddig is történt.

 

A probléma gyökere azonban a komplex helyi közlekedést is tartalmazó háztól házig közlekedés.

Én itt adnék kedvezményt, mert ez drágítja meg igazán az utazást egy alkalmi távolsági 100 km feletti retúr utat megtevő utasnak....

Előzmény: kbn (61882)
kbn Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61882

"Amit javasolnak, az nem más mint kimazsolázás, mert van pár nyerseséges távolsági vonal itt lehetne csökkenteni az árakat piaci alapon, ennek az ára, a klasszikus helyközi járatok még intenzívebb veszteségpótlása, ami meg nem kívánatos a költségvetés szempontjából."

A költségvetés szempontjából nem, a frekventált vonalon utazóknak viszont kívánatos lenne.

 

Általában hatékonyabb kimenetelhez vezet, ha adók keresztül kompenzálunk, mint ha a kínálatot korlátozzuk (lenne olyan ár, aminél a szolgáltatónak és az utasnak is megérné, de az állam megtiltja, hogy létrejöjjön az üzlet) - a közlekedésben talán még jobban is, mint máshol: ha az utas helyette személyautóba ül, az nemcsak neki és a szolgáltatónak rossz, hanem minden embernek, akinek a közelében mérgező gázokat, zajt, balesetveszélyt és dugókat keltve elhalad.

Előzmény: Törölt nick (61881)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 1 61881

Kistelepülések esetében vannak más szempontok is, itt alapvetően szociális és területi ellátási kötelezettség az a minimális ellátás, amit végez a közlekedési cég.

 

Hogy összekapcsoljam a Te kenyeres verzióddal, a melós aki a kistelepülésről jár be dolgozni az a városban meg tudja venni azt a kenyeret amit helyben nem tud, mert ahogy a példádban leírtad a bolt fenntartása nem gazdaságos.

 

Gondolom nem éltél olyan közel 1900 fős faluban ahol a bolt 17 órakor zárt és valóban a városban kellett bevásárolni pont e miatt.

 

Napi 6-7-8 járattal egyébként egész tisztességes ellátást lehet amúgy biztosítani.

 

3 műszakba vagy 12 órás műszakba , 6,7,8 14, 18, 22 órás műszakkezdésekre, iskolába kórházba napi munkába bejárásra, elegendő.

 

A külföldi példákban javarészt olyan országokat soroltak fel, ahol magasabb az életszínvonal, magasabb a jövedelmi szint, nem okoz gondot a saját gépkocsi fenntartása, és az ottani jövedelemből telik saját autózásra, ami idehaza nem mindig valósítható meg, illetve vannak öregek, betegek, meg iskolások akiknek állapotuk, koruk folytán nem javasolható a autózás vagy erre nincs lehetőségük.

 

Amit javasolnak, az nem más mint kimazsolázás, mert van pár nyerseséges távolsági vonal itt lehetne csökkenteni az árakat piaci alapon, ennek az ára, a klasszikus helyközi járatok még intenzívebb veszteségpótlása, ami meg nem kívánatos a költségvetés szempontjából.

 

Előzmény: kbn (61880)
kbn Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61880

"Ha a német buszos cégnek is kell egy távolsági járat mellett eltartania (üzemeltetnie) min. 20 de inkább több Illocska-Bóly járatot, akkor reális összehasonlítani, mennyiért megy 200 km-t a német magánvállalkozó autópályán két milliós város között, és mennyiért megy egy hazai volán autóbusz Szeged-Debrecen között másodrendű útvonalon."

 

Gondoljunk nagyot, és ne ragadjunk le a közlekedésnél, hiszen vannak ennél alapvetőbb szükségletek is. :)

 

Városban természetes, hogy hétfőtől szombatig, hajnaltól késő estig kap az ember friss kenyeret a multinál, egy kilót kb. 180 Ft-ért. Ugyanez egy kis faluban: bolt csak hétköznap reggel 6 és 10 között, meg egyik délután még kinyit néhány órára. Kenyeret hétfőn, szerdán és pénteken hoznak, amire eőre fel kell iratkozni, az ára pedig kb. 300 Ft.

 

Ez igazságos? Természetesnek vesszük, hogy így van, de ha úgy nézzük, egyáltalán nem az... mit lehet tenni?

 

1. Előírni, hogy a falusi boltoknak kötelezően nyitva kell lenniük hétköznap este 6-ig és szombaton délig, a kenyeret pedig nem adhatják 250 Ft-nál drágábban. Mivel ettől a falusi kisboltok jó része bezárna, a veszteségeseknek állami támogatást kell adni. Falun élők örülnek, a városiak továbbra is vehetik az olcsó kenyeret, viszont a kisboltok támogatásának fedezésésre adót kell emelni (vagy más területen kiadást csökkenteni).

 

2. Másik lehetőség: a boltok üzemeltetését engedélyhez kötik, amit a városi üzletekre csak úgy adnak meg, ha a tulajdonosa vállalja, hogy 10 környező faluban is fenntart egy-egy boltot, ami nyitva van hétköznap este 6-og és szombaton délig, és a kenyeret mindenhol kötelezően 250 Ft-ért adja. Ha a városi és a falusi üzem együttesen veszteséges, akkor azt az állam utólag megtéríti neki.

 

A másodiknál nyilván kevesebb adót kell emelni, cserébe a városiak mindennapi élete érezhetően romlik: a városi boltok egy része ezeket a feltételeket nem fogja vállalni, és végleg bezár, így messzebb kell menniük kenyérért, ami ráadásul jelentősen meg is drágul. A megmaradt boltokban pedig - mivel bezárt a konkurencia - idővel elmaradoznak a felújítások, kevesebb pénztárost vesznek fel, emiatt csúcsidőben hosszú sorok kígyóznak, és az eladók is bunkóbbak lesznek... a vásárló örüljön, hogy van, aki még kiszolgálja.

 

(Nyilván lesznek, akik ilyen körülmények között nem vállalják a napi bevásárlással járó tortúrát, és inkább otthonra egy kenyérsütő gépet. De van egy óriási különbség: míg az otthoni kenyérsütés elterjedése nem növeli a környezetszennyezést, a balesetveszélyt és dugókat, az egyéni közlekedésé nagyon is...)

 

Meg kell vizsgálni, hogy ha a cél az, hogy a kisebb településeken élőknek is jár az olcsó kenyér és a hosszú nyitva tartás, akkor mi okoz az embereknek kevesebb kellemetlenséget (azaz melyik a hatékonyabb eszköz): a nagyobb adóemelés, vagy a kötelező keresztfinanszírozás. Általában azt tartják, hogy a piacba való beavatkozásnak több a káros "mellékhatása", mint az adón keresztüli kompenzációnak.

Előzmény: trizs77 (61866)
setra415HD Creative Commons License 2016.01.19 0 2 61879

Szerintem pedig pont ez a levezetés a félrevezető (a többi soron következővel együtt), mert arra a logikára épül, hogy a hazai "magasabb", de jelentős állami kedvezményeket tartalmazó tarifa alapján a Volánok nagyobb eredményre tudnak szert tenni a távolsági közlekedésben, mint pl. a Németországban vagy Csehországban alkalmazott árazással, és ebből az eredményből finanszírozzák a regionális közlekedést.

 

Szerintem ez nem igaz, főleg akkor nem, ha az árkiegészítést (mint állami támogatást) levonjuk a bevételből. Ha a tisztán az utasoktól beszedett bevételt vesszük figyelembe, majd az abból keletkezett eredményt, akkor - szerintem - a Nyugat-Európában alkalmazott árazással Mo-on is magasabb eredményt lehetne elérni a távolsági közlekedésben.

 

Vagyis szerintem távolságiban az eredménymaximalizálást inkább elősegíti, ha a szolgáltatók alkalmaznak Yield Managment eszközöket, mint a jelenlegi magas, de jelentős állami kedvezményeket tartalmazó fix tarifa.

 

Előzmény: trizs77 (61866)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61878
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61877

"...alig van ilyen jellegű szolgáltatás..."

 

Illetve amik voltak próbálkozások, pl. Szeged-Pécs vagy Debrecen-Miskolc közvetlen csak autópályán, azok is mondjuk úgy hogy mérsékelten voltak eredményesek.

Előzmény: ujfigura (61876)
ujfigura Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61876

Az összehasonlításoknál szerintem azt is érdemes lenne figyelembe venni, hogy a nagyobb országokban távolsági közlekedésen jellemzően két több százezres lakosú nagyváros közötti, legtöbbször autópályás tempo 100-as expressz eljutást jelenti.

 

Itthon, már csak az ország méreteiből kiindulva is alig van ilyen jellegű szolgáltatás, amely van, az is inkább csak néhány másod, harmadrész, amely a diákok miatt létezik.

 

Itthon 4 óra alatt nem többszáz kilométerre érsz el, hanem Salgótarjánból Gyöngyösig is alig. És elsősorban hivatásforgalmú járatokról beszélünk, gyakori utascserével, leginkább több helyközi járat összekötéséről, mint tényleges céljáratokról. 

Fradista Utazó Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61875

>Nem hiszem, hogy a járási központok és a megyeszékhely között, pláne a kistelepülések környezetben piaci alapú ár és szolgáltatás verseny alakulna ki :-(

Igen, ez valószerűtlen, ilyen Németországban sincs. A kisvárosok csak az államilag megrendelt szolgáltatásokra hagyatkozhatnak, ami tipikusan drágább, és sok esetben alacsonyabb minőségű is, mint a privát szolgáltatók buszjáratai, amiknek az árai itt tegnap be lettek linkelve. Ezt is figyelembe kell venni, ha valaki a német ideálra hivatkozik. Meg azt, hogy Németországban simán lehet olyan 2-3 ezres település, ahol egyáltalán nincs semmiféle tömegközlekedés. Semmi.

Így teljes a kép.

Előzmény: MCA-001 (61873)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61874

Kistelepülések között már ma is 80%, vagy több az egyéni közlekedési eszközök részesedése a helyközi forgalomban.

Szerintem inkább 90-95%.

 

 

Előzmény: MCA-001 (61873)
MCA-001 Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61873

OFF

De ha mindenki beköltözik a nagyvárosokba akkor mi szükség van távolsági buszközlekedésre?

 

ON

 

Az biztos, hogy a nagyvárosok közötti közlekedésben nyerni fognak az utasok.

De mi lesz a többiekkel?

Nem hiszem, hogy a járási központok és a megyeszékhely között, pláne a kistelepülések környezetben piaci alapú ár és szolgáltatás verseny alakulna ki :-(

 

 

 

 

Előzmény: Fradista Utazó (61870)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61872

Lehet, hogy a hozzászóló olvtárs  NEM  a másik olvtárssal foglalkozik,  hanem a VOLÁN-nal a VOLÁN topikban ?

 

 

ujfigura Creative Commons License 2016.01.19 0 0 61871

Valljuk be, nem sok lehetőséged volt megismerni a különböző életformákat, és úgy általában sem sok információból képezed le magadnak a valóságot.

Előzmény: Fradista Utazó (61870)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!