Hoppa, most latom, hogy az utolso mondatbol kimaradt egy "nem" vagy "kevesbe"szocska (igy jarok ha kora reggel irogatok), de gondolom az uzenet igy is ertheto.
Egy kinai vagy egyeb tavoli utazas erteket es milyenseget aligha a tranzitmegallo donti el - az max egy plusz lehet annak, akinek meg uj az a hely. Szamomra Doha lenne az, bar aligha a vilag egyik legizgalmasabb helye.
Megkockaztatom, hogy tobb torok ut sotan tobbet lattam Isztambulbol, mint aki par oras tranzitban nezi meg.
Azt pedig, hogy az utazas lenyege nem az uticel hanem az ut maga, szerintem pont nem a repulos utakra ralaltak ki!
Mondom ezt ugy, hogy pont Kinaba jutottam mar el, illetve hagytam el szarazfoldi es tengeri uton Kazahsztan, Pakisztan, Vietnam, Laosz, Korea es Mongolia felol/fele.
Szoval nem hinnem, hogy attol lesz valaki nalad komolyabb, tobbet latott utazo, hogy nem iktat be repuloutjaiba par oras tranzit-varosnezeseket. :D
Szeritnem meg nem kell mindent megnézni elsőre, valamint egyszerre, de ha mindig az én javaslatom szerint gondolkozol, előbb-utóbb, külön, célirányos városnézős utak nélkül is többet látsz a világból, fajlagosan kevesebb időből és pénzből. Határozott véleményem, hogy sokkal értelmesebb 6 órát sétálgatni egy városban, mint akár csak 1 órát is a tranzitban tölteni parfümöket és szeszes üvegeket, számomra érdektelen világmárka, prémium termékeket nézegetve. Erre próbáltam szösszenetemben rávilágítani, hátha a nagy ármérlegelésben erre nem gondol valaki, de vevő az általam javasolt tartalmasabb utazásra.
Neked más a véleményed, legyen! Ízlések és pofonok...
Hivatkozva ezt megelőző hozzászólásomra, a tizen óra Londonban elég lehet egy jó British múzeum látogtásra. Nekem ez biztos fontosabb lenne, mint 5 órával hamarabb érkezni Pekingbe, de tranzitban várakozva másik 5-öt, vagy rohanva, idegeskedve, hogy átérek-e a másik járatra 1,5 óra alatt.
Nem az én bölcsességem, csak hallottam és magaménak vallom: az utazás értelme nem az, hogy odaérjek valahova, hanem az utazás maga.
Mos gyorsan ránéztem, márciusban -persze akkor nem túl sokan mennek arra- a Finnair szűk 14 óra alatt abszolválja az utat Pekingbe oda is, meg vissza is, alig 3 órás, napközbeni átszállási időkkel, 147 EFt-ért....
Ugyan ezt a Turkish 152 EFt-ért oda 12 órás, vissza 19 órás össz idővel tudja, de odafelé az 1 óra 25 perces átszállás szerintem necces, visszafelé a majd 7 órás meg túl sok várakozni, túl kevés vársot nézni.
Én is csak a konkrét légitársaságra irányuló, negatív kicsengésű kérdésre reagáltam...
Egyet értünk egyébként, van az a pénz amiért másik társaságot választ az ember. Mindenkinek meg van a saját választási rendszere.
Nekem az éjszakázás reptéren az egyik kritériumom, azaz nem szeretnék egyszer sem kornyadozni éjjel a reptéren. Helyette inkább minnél gyorsabb célba érést preferálom, esetleg a hosszú, napközbeni átszállási időt figyelem, ami meg jó városnézési lehetőség. Ezért írtam, hogy pl Kuala Lumpurba tartva, ahová éjfél körül indul a gép érdemes a reggeli, budapesti járatot választani és akkor van kb. 8 óra nettó időd várost nézni, ami számomra jobb opció, mint délután indulni Pestről és 4 órát elcseszni az isztanbuli reptéren, mert így gyakorlatilag az első napomon nem csinálok semmit, és ugyan úgy elmegy az időm, mint az első variációnál.
Mindig van az elsőre olcsó ajánlathoz képest kicsivel drágábban, de utazhatóbb ajánlat. Egyébként az éjszakázós átszállásnál érdemes a hotel költséget és transzfert is hozzáadni, akkor is megéri-e + 1 napot elpocsékolni a szabiból az olcsóbb repülőjegyért cserében.
Kétségtelen azonban az is, hogy mostanában a legrövidebb össz utazási időket jellemzően az AEROFLOT produkálja Ázsia felé.
Egy kuncsaftom minden evben a torokokkel repul ide, o is megerositette, hogy korabban jobbak voltak, de tavaly mar nagyon lement a szinvonal. Szamomra csalodas volt, leginkabb azert mert korabban a legjobb europai legitarsasag cimet is elnyertek. Ehhez kepest tavaly zsufolt, unalmas repter, nem mukodo wifi, gyenge kajakinalat es nezhetetlenul unalmas filmvalasztek a gepen. De olcson mindez oke.
At Aeroflot pedig inkabb javult az utobbi evekben, a repteruk ugyan meg eleg rossz, de mukor utoljara veluk repultem a gepen a kaja, pia, kiszolgalas es filmvalasztek szerintem mar nagyon jo volt, plane korabbi onmagukhoz kepest.
Az Emirates volt az egyetlen legitarsasag akikkel utaztam es jo filmek es kajak melle meg ingyenes wifit is biztositottak repules kozben. A dubaji repter is kellemes.
"annyire nem rossz egyetlen hazankat a Tavol- Kelettel egy atszalassal osszekoto legitarsasag sem, hogy ha a tobbinel joval kedvezobb arat es jo csatlakozast kinal, ne legyen erdemes bevalllalni."
Ez a kulcsmondat.
Én két órája szálltam le Aeroflottal. Náluk szerintem minden más versenyzó jobb, most is voltak apróbb problémák, kényelmetlenségek, de elhoztak, jóval olcsóbban mint bárki más tette volna.
A törökökkel 3 éve repültem utoljára, de én kifejezetten jónak tartom, mint ahogy a tavalyi Emirates is kellemes volt, de akkor még elég rossz volt a csatlakozás, de ez nem számít ha valaki úgyis megáll egy plusz napra városnézni.
En se vagyok a torok legitarsasagtol elajulva, de siman bevallalhatonak tartom. Pontosabban szerintem annyire nem rossz egyetlen hazankat a Tavol- Kelettel egy atszalassal osszekoto legitarsasag sem, hogy ha a tobbinel joval kedvezobb arat es jo csatlakozast kinal, ne legyen erdemes bevalllalni.
Amugy en repultem Pekingbe egyszer mar "arabbal", pontosabban az Emirates-szel, es nagyon jo volt. Ha csak par ezer Ft-tal lenne dragabb a torokoknel de akar a katariaknal is, en biztos oket valasztanam.
Neha jo aron volt Kinaba az Aeroflot is, es az is teljesen bevallalhato es abszolut utba is esik a tranzitrepter.
Mondjuk mi még arabbal sem repültünk eddig, csak Lufthansa, Finnair meg KLM. Most viszont a fejembe vettem, hogy szívesebben repülnék egyből "irányba". :) De nyilván a jegyárak függvénye lesz.
Két verzió volt: egy rövidebb és egy hosszabb átszállási idővel. Utóbbi 8 és fél óra, ami talán elég lehetett volna egy gyors városnézésre. De már csak volna, mert persze azonnal elfogyott azon az áron. Cseppet sem izgulok, még van 7 hónap indulásig, addig lesz még úgyis 1-2 akció... :)
Többen fanyalognak az arab légitársaságokhoz viszonyítgatva. Jómagam többször repültem velük 8+ órás utakon is, nagyon rendben volt. Előnyük még számomra az arabokkal szemben a rövid, esti átszállás Ázsia felé, amivel nem kényszerítenek be a városba, vagy reptéri éjszakázásra. Ha van kedved, érdemes még Isztanbul városnézést is betervezni, reggeli budapesti indulást követően, bár nem tudom Peking felé mikor megy tovább a gép. A reptérről gyorsan be lehet jutni metróval a belvárosba.
Ma egy elég kihagyhatatlannak tűnő repjegy akcióba futottam bele... Budapest-Peking, Hong-kong - Budapest multicity jegy (ami 170 körül volt eddig átlagosan), most 138 ezer a Turkish Airlines-szal. Ők mennyire megbízható társaság?
Hagyományos kínai festészettel, kaligráfiával foglalkozó vidéket nem igazán lehet ajánlani, de az alábbi helyeket érdemes megfontolnod: Mivel úgyis tervben van Hongcun és Xidi, oda sok művészeti suli szervez pár napos tanulmányutakat. Gyakorlatilag nem tudod elkerülni a falut teljesen ellepő, festőállványos fiatalok seregét, nem is kell keresni, ott ülnek minden régi házfal és egyéb érdekesség előtt és festenek. Shenzhen közepén van egy városrész ahol rengeteg festmény és másolat készül, Dafen oil painting village néven tudsz rákeresni (ez persze elsősorban nem hagyományos művészet lesz). Kantonban a Beijing sétáló/bevásárló utca közelőben keresd a Wende utcát, tele van galériákkal, képkeretezőkkel, van ahol helyben is festenek. Ezen kívül rá tudsz keresni, illetve érdemes elmenned, a Xiaozhou faluba (fél-egy óra a belvárosból), ahova pár éve sok művész költözött ki, nyitott galériát, illetve a volt konzervgyárból átalakított városrészbe (redtory.com) akár metróval is, itt sok galléria és pár étterem van (itt nem laknak művészek helyben).
Ahogy pannn is említette, szinte minden kínai parkban lehet látni óriási ecsettel és vízzel pár perc alatt eltűnő kalligráfiát író/festő öregeket.
En pont ebben az idoszakban voltam par eve, es Guilin korul paratlanul tiszta idot fogtam ki, Guizhouban pedig a pompas Sisters' Meal Miao fesztivalt is lattam. Tettem fel roluk kepeket is ide. Persze, hogy te konkretan miyen idot fogsz ki, azt nem lehet megjosolni. En Kinaban mindenesetre jobban felnek a szmogtol mint az esotol.
És bár rengeteg gyönyörű helyet ajánlottatok (csak az itt ajánlottakból össze lehetne rakni a két hetet), de hogy bonyolítsam a dolgomat, tudnátok ajánlani kézművességgel, tadícionális művészetekkel (főleg kalligráfia és festészet) foglalkozó vidékeket?
(Guangzhou és Huangshan/Hangzhou környéke előnyben)
Longsheng környékéhez nem ajánlották, hogy áprilisban utazzon oda az ember az esős évszak miatt. Én pont áprilisban mennék... Mik a tapasztalatok? Tényleg kerülendő ilyenkor? Vagy csak nem ideális?
Gondolom Guilin környéke és Guizhou tartomány is hasonló időjárású...
Szeretnék eljutni Vlagyivosztokból Harbin-ba busszal vagy vonattal (bár egyelőre inkább a busz az esélyesebb, arról több konkrétumot találtam) és azt kérdezném, hogy megtette-e már valaki korábban ezt az utat, mifélék a tapasztalatok?
Az átlag han kínainak a vidék az, ahonnan elhúz az ember egy városba. Majd ha már láttad, hogy milyenek ezek a falvak, akkor rá fogsz jönni, hogy miért. Ami szép lenne a vidéki életben, azt a kínaiak szinte tökéletesen kiírtották (egymás tőszomszédságába épített betonházakban laknak vidéken is, szétszórják a szemetet, stb.). Ezért ma kevés kivétellel szépnek mondható környezetet csak nemzetiségi falvakban lehet látni. Nekem vannak olyan kínai barátaim akik akkor értették meg, hogy lehet más a falu, amikor először láttak vidéki életet külföldön.
Ahogy WL írta, vidéken elég körbesétálni, a népszerű helyeken, nagyvárosokban azonban érdemes foglalni, mert csomaggal sokat senki sem szeret kutyagolni, de elég aznap, nem kell hetekkel, napokkal előre (kivéve sátoros ünnepek meg nagyon népszerű szállások esetében).
Érdemes előre letölteni pár appot, pl. erre a CTrip-ét (mert Kínában pl. nem fogod elérni a Google Play-t), van angol verzió is és mobilnetet használni, mert így tudsz közelben lévő szállásokat foglalni, sokszor jobb áron mint ha bemennél. Én ha utolsó pillanatban foglalok, CTripen szoktam megnézni milyen a szállás, vane még szoba és a recepción megkérdezem mennyi, ha többet mond mint a ctrip ár (általában igen), akkor foglalok a recepciós orra előtt és kérem a lefoglalt szobám. Elég hülyeség a recepciós részéről, hiszen így még jutalékot is fizethetnek, de nyilván az van kiadva nekik, hogy nem mehetnek x összegnél lejjebb, a ctrip-nek meg jutalékkal együtt is jobb árat adott a főnöke...
Kisebb helyeken mint Yangshuo, Xingping, Ping'an, Dazhai es Zhaoxing keresgelhetsz erkezes utan us, ha ezt preferalod.
A nagyvarosokban mint Kanton es Hangzhou viszont en mindenkepp elore foglalnek, mert azokban nem eppen egyszeru erkezes utan boklaszni szallast keresve.
Amugy nem tudom, milyen kategoriakra gondolsz. De Kinaban gyakran erdemes YHA China ifjusagi szallokban megszallni, tobbnyire magan szobaik is vannak a tipikus tobbagyas halotermek mellett, es ezekben a szemelyzet jobb esellyel tud angolul ami jol johet helyi infok ugyeben.
Es gyakran nagyon jo helyen vannak, pl Kantonban a Shamien szigeten vagy Hangzhouban a to partjan.
A LP mandarin utiszotara pedig neha eletmento lehet! ;-)
Ha a nagyvarosok nem erdekelnek igazan akkor szerintem Hongkongot is gondold at, draga is meg ugye neked 2 hataratkelessel jarna.
Helyette nezd meg Longshengnel a rizsteraszokat a Zhuang es Yao falvakkal, az leirasod alapjan inkabb neked valo. De turazz is ott a falvak kozott (a Ping'an-Dazhai tura nepszeru), mert a kocsival elerheto fo falu (Ping'an) es kilatopont az egy igazi cirkusz. Ha kihagyod mind Shanghait mind Homgkongot akkor talan marad idot atbuszozni onnsn a mar Guizhouban levo Zhaoxing Dong faluba is, az is nagyon erdekes, bar maga a fo falu itt is gyorsan modosul, korulotte a hegyekben meg vannak autentikusabb Dong falvak.
A legjobban az tetszett benne, ahogy az útlevélképpel hasonlítgatott, aztán nem fogadta el. :) Erről eszembe jut egy eset, amikor itthon kínai túristákkal beszélgetésbe elegyedtem, és megkérdezték, hogy mi európaiak hogy a fenébe tudjuk megkülönbözteti egymást, hisz olyan tök egyformák vagyuk mind. :)
Köszönöm, nem kevés idő lesz, mire foldolgozom ezt a rengeteg infót. :)
Shanghai-t szerintem kihagyom, van elég nagyváros anélkül is. A kintiek is állandóan csak nagyvárosokat ajánlgattak maguktól, nem is értik, mit érdekel engem a vidék. :)
Szállást szerintetek érdemes előre foglalni? (Én nem szoktam, viszont nem is szoktam ilyen sok helyet körbejárni ilyen rövid idő alatt... A szálláskeresés is idő...) Lehet könnyedén szállást találni a látnivalók közelében foglalás nélkül?