Apríték adagagoló építése .Ide lehet írni tapasztalatokat kérdéseket ebben a témában.Sok embert foglalkoztat a kérdés .hogyan lehet kiváltani a gázfűtést ,hogy a komfort azért megmaradjon.
Nem tudom, hogy a HALL érzékelőd mekkora áramot tud kapcsolni. Egy relé meghúzásához áram kell, kb. 50..100mA, tekercstől függően. Ugye HME-5600 jeladót vettél? Van hozzá valami adatlap?
Egy relé tekercsén a kikapcsolásnál feszültségrúgás is keletkezik, ami tönkre is teheti a HALL-t.
A relé tekercsével párhuzamosan kell kötni egy 1N4148 diódát, ami védi a HALL kimenetét (ha elbírná a relét!). A diódát a relén úgy kell bekötni, hogy ne folyjon rajta áram, azaz fordítva az áramiránnyal (pozitívabb felé álljon a dióda jelzőcsíkja).
Ha a HALL nem bírja el a relét, akkor szükség van egy tranzisztorra, amit a HALL vezérel és így a terhelés a tranyót éri.
A HALL-t eddig hogyan kötötted össze az SSR-el? Gondolom a zöld vezetéket kellett bekötnöd? Melyik HALL lábra kötötted? A HALL másik lábát hová kötötted?
Szia! Elég, ha csak lerajzolod, ahogy összekötötted, de ha nem, nem.
A motor, vagy egy izzó kellő terhelés, de egy ilyen kicsi fogyasztó, mint az időrelé, nem.
De lehet, hogy tévedek és valóban rossz az SSR (kicsi a valószínűsége). Ez csak akkor derül ki, ha motor elindul vezérlés nélkül, vagy nem áll le, ha kikapcsolod. Kösd rá és teszteld! Egy izzóvval is megteheted, legalább látod, ha kicsit izzik. Legjobb egy műszerrel mérni közben...
Szia. Az időkapcsoló Elko CRM2H. Ha jól tudom 220v-os a bemenő oldal. Akkor egy relét kötök az időkapcsoló elé ahogy írtad. Nem vagyok jártas az elektronikában, rajzot nem tudok készíteni. Milyen terhelés kellene az ssr-nek hogy jól működjön? Üdv.
Olvass utána ,nem mindíg kötelező a hideg ágba rakni. Van olyan tipus amit az összes funkciójának kihasználásához,kimondott a meleg ágba kötnek.Vagy ha 70 Fokos kazánvédő szelepet raknak be ott is 70-75fokos vizet keringtet a rendszerben.De amit ajánlottam bekötést Totyának ott max 60 fokos előre menője lenne neki.
Az időkapcsoló milyen típus? Nem lehet vezérelni 12V-al? Egyébként is logikátlan, hogy SSR-el kapcsolsz egy relét, ami a motort kapcsolja. Az SSR-t mindenképpen az időrelé után a motorra közvetlenül kéne tenned. Ha nincs más megoldás, akkor a 12V-al egy relét kell meghúzatni, ami az időrelét kapcsolja be, az időrelé pedig a 12V-ot kapcsolná rá az SSR-re.
Szia! Ezzel kellett volna kezdened! Terhelés nélkül nem tudnak lezárni az SSR-ek teljesen, a LED nem terhelés neki. A relét nem oda kéne kötni, hanem az időkapcsoló után... Rajzold le kérlek, hogyan van most köve, biztosan lehet másképp is!
Szia. A relé és a motor közt van egy időkapcsoló, amit azért raktam be, hogy ha netán a nyelves vezérlő nem kapcsolja ki az adagolócsigát, ez kioldja. Kb. 40 másodpercig engedi forogni a csigát. Ezen a kapcsolón is van egy led, ez világít halványan akkor is ha kiold a relé. És így hogy kap egy kevés áramot, nem működik rendesen az időkapcsoló.
Szia. A relé FOTEK 25DA. A hall kapcsoló CHERRY DS 1101AA. Csak egy mosógép motort kapcsolgatna. A relén van egy piros led, ami világít ha kapja a bemenő feszültséget. 12voltot használok bemenőre. A led alapján a relé jól kapcsol. kimérni sajnos nem tudom, tönkrement a műszer, még nem vettem másikat.
Szia! Elvileg terhelésen nem szabad átengednie. Láttam már olyat, hogy ha lebegett az egyik vége, akkor műszerrel mérhető volt rajta a feszültség. Áramot mértél sorba a motorral?
Mérd meg az SSR-re menő vezérlő feszt is. Kikapcsolt állapotban nem szabad feszültségnek lenni ott, de 1V-nál többnek semmiképpen se. Ha van, akkor egy diódát, vagy zenert sorba kell kötni a vezérlő kimenettel, hogy lecsökkentse a hibát. Miről vezérled a relét? Jó emlékszem, hogy egy HALL-ról? Egy rajzot tudsz adni esetleg?
Szia Totya3. A hallos vezérléshez kérnék még egy kis segítséget. Konkrétan az a probléma, hogy az ssr nyitott állapotban is átenged némi áramot a kimenő oldalon. Nem lehet ezt valahogy megszüntetni? Lehet hogy rossz a relé? újonnan vettem. Fotek 25A.
Szia! Kicsit off leszek, de arra reagálnék, hogy írtad, hogy nem nagy segítség... Igazából már annak örülök, ha valaki megérti, veszi a fáradságot, hogy megértse a feladatot! Nem mint ha olyan bonyolult lenne, bár ki tudja, inkább a problémát abban látom, hogy a fórum adta szűk kommunikációs lehetőség miatt, valamint az időnkénti rossz megfogalmazások miatt félreérthető, érthetetlen kép alakul ki az olvasóban. Az is fontos ilyenkor a megértéshez, hogy ismerjük egymás rendszerét és szándékait. Sokszor a szándékok sem biztos, hogy jó irányba mutatnak, de ha igen akkor sem biztos, hogy a válaszoló egyetért az iránnyal(a vita épít, ha szakmai és szenvtelen).
Lényeg, hogy köszönöm neked és a többieknek, hogy megpróbálta megérteni a problémát és érdemben tudott válaszolni a kérdésekre, amik sokat segítettek, hogy én is megértsem, megbizonyosodjak a gondolatmenetem működőképességéről. Persze lehet, hogy még vannak hiányosságok, remélem nem túl nagyok.
Azt nem tudom még, hogy idén elkészül-e a szelep beépítése, jó lenne, ha futná anyagilag, mert azért a szelepen kívül kéne még pár dolog és lehet, hogy magam nem is tudom megcsinálni szerszám híján(2" metsző, láng, vagy CO hegesztő), szóval 50-60-ba biztosan fájna...
Szia! A kazán visszatérője nem lenne hideg, mert védőszelepet mindenképpen használni szeretnék. Ezért nem értem pontosan, mire gondoltál, amikor hideg visszatérőt emlegettél.
Ha megvan a kiskör, amiben a hőfok először felmegy 65°C-ra, utána már csak az a kérdés, hol találok egy olyan mérőpontot ami arányos a kimenő teljesítménnyel, ami egyenlő a védőszelep által átengedett vízmennyiségben lévő energiával. Szerintem ha a kiskör kilépő hőfokát mérném az jól működne.
Viszont közben elgondolkodtam, hogy melyik pozíció lenne ideális a szelepnek. Azt hiszem valóban akkor működik a legjobban, ha alul van a visszatérő ágban, mert ilyenkor a bekeveredő hidegvíz gyorsan lehűti, elzárva a vissszatérő hidegviz útját. Pontosabb lehet a visszatérő hőfoka. Felül csak akkor kezdene zárni, amikor a kazánon keresztül felérne a visszatérőből bekeveredő víz hatása, ez pedig idő. Ha meg alul szabályozzuk, akkor az előremenő T-n átjutó mennyiség lesz szakaszos, ahogy a szelep ki-be nyitogat a visszatérő hatására. Ez talán kisebb gond.
Viszont egy kicsit soknak tartom a 65°C...75°C-ot visszatérőnek, ide az 55°C-os szelep jobb lenne. Nekem nem kellett még 56°C nagyobb hőfok előremenőként sem.
Szia!Nem érzem nagy segítségnek a dolgot, de szivesen!Nehéz dolog lesz összehozni ,mert egyrészt védeni akarod a kazánt a kátrányosodástól,másrészt nem akarsz túlfűteni.Ez a visszatérő vízhőfok ellenörzést már olvastam a kondenzációs kazánoknál is ,meg mintha még régebben már említetted volna ,te is. Jó is lenne ,ha nem lenne a kazánodnak gond a hideg víz.
Ha gravitációsba menne így ahogy leírtad gyakorlatilag akkor lenne igazán fűtésed az utolsó helyiségedben amikor a szelep nyitásának üzemi hőfokának közelében lennél.Legalábbis nekem ezek az aggályaim evvel a megoldással szemben. Legjobb megoldás az lenne ,az utolsó helyiség kivételével ,ide raknád a hőmérődet,termoszelepeket feltenni a radiátorokra ,és úgy figyelni a visszatérő vízhőfokot ,akkor biztos tudnál egy megfelelően egyenletes teljesítmény szabályozást.Igaz akkor még mindég fent áll hogy a kazán visszatérőd hidegebb a kelleténél.Modjuk ha így ebben a formában tennél be egy kazánvédő szelepet és a szelep előtt és után mérnéd a visszatérő vízhőfokot akkor pontosabban lehetne szabályozni.
Szia! Igen, elvileg az előremenőbe kellene betennem a hőérzékelőt, ami szabályozná a fejet, mint most. De itt elakadtam megint, mert az előremenő nem lesz azonos hőfokon a radiátorral, ha nincs szivattyú(szivattyú esetében az előremenő hőfoka kiegyenlítettebb lenne, lehetne rá szabályozni, de jó lenne passzívan hagyni a rendszert). Lehet, hogy a visszatérőt kéne figyelni inkább. A visszatérő hőfoka arányos az előremenőével és jelen esetben jobban tükrözi a szoba teljesítmény igényét. Természetesen nem a védőszelep utáni visszatérő szakaszra gondoltam, hanem a radiátorok felől jövőre.
A kazán hőfoka beáll a szeleptől, talán annak szabályzásával nem kell foglalkoznom. Viszont reteszt kell tennem, túlfűtés, vagy védőszelep meghibásodás esetére, hogy álljon le a fej. Teszem azt 80°C-nál kikapcs. Ezt még temosztatikusan is lehetne, hogy független legyen a vezérléstől, de végül is mindegy.
Arra gondoltam még, hogy a kazán előremenője a védőszelep előtt 65 és 75fok között mozog terheléstől függően és az előremenő eredője arányos lesz ezzel, mert védőszelep e két hőfok között állítódik a két végállása között egyre többet beengedve az előremenőbe. Nyílván a bevitt teljesítménytől függően fog emelkedni a hőfok, amit a szoba igénye határoz meg, azaz át lehetne számolni erre a tartmányra is a vízhőfok szabályzást! További előny, hogy nem kell külön lekezelni a túlfűtést.
Azoknak akik nem ismerik a rendszeremet, a szoba PID szabályzóköre határozza meg a víz hőfokát, a víz PID köre a füst hőfokát és a füst PID-je a ventilátor fordulatát. Tehát nekem fontos, hogy a víz hőfokkörét szabályozni tudjam és az arányosan változzon a bevitt teljesítménnyel, legyen az bárhol mérve(előremenő, visszatérő, vagy kazán kiskör előremenő). Én ez utóbbira tippelnék, ha nem teszek a nagykörbe szivattyút.
Szia! Igen, linkeltem is a szelep beszerzési helyét.
Nagyon köszönöm az infókat, megnyugtattál, én is így gondoltam, igaz nem a viszatérőbe, de tehetem oda is, szerintem mindegy, mint ahogy a korábbi két rajzon sincs megkülönböztetve a két bekötési mód. Nekem valami miatt szimpibb, ha felül van, de majd emésztem alul is...
Nagyjából erre van szükséged csak a puffer jóval kissebb legyen ,ami egy nagyobb hidrováltónak felel meg ,és a kazánkörbe nem kell szivattyút tenned. Vagy amit lejjebb ítam ,hogy az elektronikával vezérled a max vizedet. Megfelekő hőlépcsőnél szerintem nem lenne ,hogy a kazánod túlhülne.
A kazánod hőfokát is ellenörzi az elektronikád ,és avval állítanád be a max hőfokot.a primert meg a termosztatikus szeleppel . Nekem is van a rendszerbe kazánvédő szelep,de annál nincs hogy a 65Cfokos szelepnél csak 35Cfokos előre menő vizem legyen.Ezért külön kell a két kört szabályozni . A legjobb verzió ami lerajzoltam az lenne ,vagy két szelep ,egy kazánvédő+ egy max előremenő vízhőfok szelep. vagy így vagy úgy szerintem szivattyú és hidrováltó kell.