Keresés

Részletes keresés

FOMA Creative Commons License 2016.09.03 0 1 57645

" Azt mondták, Komló-Dunaújváros vonal akart voplna ez lenni, de hát vagy igen, vagy nem..."

 

A Komló - Dunaújváros közötti vasútvonalak közül a Rétszilas - Mezőfalva vonal épült abban a korszakban, kimondottan a komlói szén miatt, de ott nem voltak ilyen problémák. Ez a történet inkább általános képet festett az akkori viszonyokról, mint ahogy az Moldova novellái és szatírái esetében megszokott.

Előzmény: Pályaőr (57618)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.03 -1 1 57644

Fú, a betyár, ez igen...  ezek voltak a nagy idők.

 

Mondjuk, kettő azért eszembe jutott: egyik az, hogy az önkéntességnél nincs szebb dolog, de a biztonság kedvéért a párttitkár is írta, ki volt ott, ki nem, a másik, hogy a helyi vezetőknek nehéz lehetett az élen öltönyben ásni / kapálni, a feleségeiknek kiskosztümben meg szintúgy. (Akkor már inkább fürdőnadrágban, mint, akik az oszlopot állították.)

 

De ilyen tuját se látott még a világ, az országos vezetők, és a filmhíradó szeme láttára. Igaz, ma már nem is igen van hova kapaszkodni a villamoson, vagy csak éppen hogy. De hát mondtam én, hogy más volt régen, nagyapáink idejében...  különben meg az avatón nem volt szolgálatos Beszkárt-ellenőr.

 

Köszönet érte, nem is tudtam, hogy megvan filmen.

Előzmény: Felek Ferenc (57643)
Felek Ferenc Creative Commons License 2016.09.03 0 0 57643
Előzmény: Pályaőr (57640)
Felek Ferenc Creative Commons License 2016.09.03 0 0 57642
Előzmény: Pályaőr (57640)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.03 0 1 57641

Ilyen embert öröm kifogni. Ők voltak a szakemberek. Nem tudom, lesznek-e még ilyenek.

Előzmény: Törölt nick (57638)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.03 -1 0 57640

Ez egy emblematikus mondás, azt hiszem, annak az ideológiának ez képezte az egyik sarokkövét.



A 40-es villamost találtam ilyen társadalmi munkára példának:

"1947-ben a BSzKRt egy új villamosvonalat nyitott meg, mely a lőrinci villamosvégállomástól, azaz a Béke tértől indult el Pestimre felé. Útvonala a Királyhágó és a Nemes utcán vezetett, egészen a Stefánia utcáig, egyetlen vágányon, kitérőkkel. A vonalat 1955-ben meghosszabbították a Vasút utcáig, azaz Pestimre vasútállomásig, ahol az 51-es villamos végállomása is volt.

 

A vágányépítés társadalmi munkában zajlott, a környékbeliek végezték, közülük sokan tudnának erről mesélni, hiszen ez még nem is volt olyan nagyon régen! A vágányokat aztán 1960-ban a végállomásnál össze is kötötték az 51-eséivel (az 51-es bekanyarodott ide, de nem ment tovább a saroknál, csak ha a kispesti kocsiszínbe tartott hazafelé), de kapcsolódó forgalom nem volt.

 

A vég 1975. augusztus 5-én jött el, amikor az itt közlekedő 40-es villamost a kis kihasználtságra hivatkozva megszüntették. A vágányokat nem bontották el, üzemi összeköttetésként szolgáltak az 51-es külső szakasza számára. Mára persze már eltűntek a sínek, bár az egykori felsővezetéktartó oszlopok egy része még megvan."

Nem egy rossz dolog, ha az emberek összefognak, és megépítenek valamit, vagy legalábbis részt vesznek benne (nem úgy, mint a GULAG-on, azért azt hozzátenném !), hanem ott lenni kéne valami kontinuitásnak, folyamatosságnak, hogy a későbbi korszakok vezetői ezt respektálják, nem pedig az emlékét is kiradírozzák, ahogy például itt is.

 

Sok magyar vasútvonal épült helyiérdekűnek, az akkori települési önkormányzatok összefogásával, amit a MÁV átvett, aztán mára rég elvitte őket a Koncepció, vagy egy-egy későbbi koncepció. De járt így néhány a budapesti HÉV vonalaiból is, a kisvasutakról meg pont itt nem kell beszélnem -  Anyám, ha annak a sok vonalnak csak a fele meglenne...

 

Aztán volt, amikor a társadalmi munka elvárás volt, mint az Eszme része. Épültek strandok, sportpályák, vidám parkok, kultúrházak, azzal, hogy az építők majd ingyen vehetik őket igénybe, vagy legalábbis nagy kedvezménnyel, aztán ez egy-két ünnep után elmaradt. A kultúrházakat valahogy nehezen tudták megtölteni élettel, a fazekaskörnek agyag kellett volna, a kőfaragónak kő, a modellvasutast meg se merem említeni... maximum a lakossági adakozást tudták ajánlani , vagy egy kis plusz társadalmi munkát... Még a kocsma részük működött legjobban. 

Ma jön a dózer, épülnek a helyükre plázák, benzinkutak, hipersportközpontok, a fiatalok meg csodálkoznak, hogy: a nagypapa marha fejjel ezért lapátolt annak idején, megnézhetik, hogy engem mikor visznek be ilyennel az erdőbe...

Na, szóval, egyfelől azt látnám, hogy valami koncepció lenne (nem olyan, mint az volt...), hogy végül is mint akarnak a nagyvasutakkal, a kisvasutakkal,  ahol van, a villamoshálózattal, de rendszerben gondolkodva, nem Egy Nagy Projekt-ekben, és valahogy beleilleszkedve a meglévőbe. Attól a civil szerveződéseket támogathatnák, persze. Valahol, ha az egészben valami átfogót látna az ember. Na, jó egészséget kívánok, ki kell kapálni a váltókat a gazból, meg petróleumot tölteni a lámpákba...

Előzmény: Törölt nick (57637)
M63 010 Creative Commons License 2016.09.03 -1 0 57639

Régen az erdészeti és a mezógazdasági kisvasutak eléggé ad-hoc módon épültek, csak a bányavasutakra kellett jobban vigyázni, mert ott a nagyobb tengelyterhelés miatt könnyebben lehetett baj a nem megfelelően lefektetett pályából.

Előzmény: Törölt nick (57637)
Törölt nick Creative Commons License 2016.09.03 0 1 57638

Tegnap Ózdon egy túra után beszélgettem egy idős mérnökkel és meséltem neki a Kohászati múzeumban látottakról, fotókat is mutattam neki, többek közt a múzeumban kiállított sínekről.

Nagyon nézegette őket, majd mosolyogva mondta hogy Ózdon ők gyártották a síneket, fejből mondta természetesen a különböző sínek adatait, majd részletesen mesélt az Ózdi kohó-Borsodnádasd lemezgyár közti kisvasútról is.

 

Mindig eszembe jut ilyenkor hogy egy-egy ilyen idős szakember egy komplett lexikon a térség kohászati, vasúti, kisvasúti történetét illetően.

Érdekes volt hallgatni.

 

Törölt nick Creative Commons License 2016.09.03 -1 0 57637

Na igen "erre fog menni a vasút, de ide ne engedj egy mérnököt"

 

Ill. volt egy kérdés? Kell a kisvasút? Ha a válasz igen, onnantól csak egy kérdés volt megengedett: Van-e még csákány meg lapát? És társadalmi munkában építette mindenki 10-80 évesig. Szeghalmon pl. épült így kisvasút a városig, nem kérdezték megtérül-e nem készültek milliókért tanulmányok rá, szükség van rá, mert messze van a vasútállomás és az árunak meg az embernek oda kell érnie valahogy. De asszem villamosvonal is épült társadalmi munkában valahogy Kispesten hasonló módon.

Előzmény: Pályaőr (57611)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.02 0 0 57636
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.02 0 1 57635

 

Ha már kibányásztam és elfelejtettem, ez a Norilszk-Dugyinka vasút (kisebben ezt se tudtam beilleszteni)

 

 

                           

 

1524 mm nyomtávú mozdony és pálya maradványa a Szalehard-Igarka vasúton, és 1000 mm-es a Norilszk-Dugyinkain.
Két német nyelvű leírás az utóbbiról. Aki tud németül, ne sajnálja rá az időt. Az én kevéssé goethei németségemen sokat lendít a Google fordító, ha időm lenne, gyönyörű cikket lehetne kihozni belőle magyarul.

http://www.memorial.krsk.ru/deu/Dokument/Publik/200707281.htm

 

http://www.memorial.krsk.ru/deu/Dokument/Publik/20120803.htm

Azt hiszem, van Index Fórum Orosz Vasutak, de nem tudom, mennyire él mostanában. Ezennel abbahagytam az Off-ot, és bocsánat az eddigiekért.

Pályaőr Creative Commons License 2016.09.02 0 1 57634

Közben én is megszenvedtem a térképekkel. Amit rézgaras írt, nem hülyeség, csak itt olyan óriási területek vannak, hogy jövő ilyenkorig se lehetne körbejárni.

trogloditának jobb a térképe, de, ha már feltettem a képfeltöltőre, itt egy echte Oroszország-térkép, berajzoltam a vasútvonalakat, amit feltételeztem, azt szaggatottal. 

http://kepfeltoltes.hu/160902/Russia_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

 

Kár volt, mert itt vannak a képeik:

Az első térkép az új Moszkva-Bovanenkovo vonal, 2.906 km. A vonat jó darabon a Pecsorai vasútvonalat használja, érinti Szalehardot, aztán megy tovább Északra, az Ob menti új vonalon, a világ legészakibb vasútján Bovanenkovóig. Az Obszkaja-Bovanenkovo vonal 525 km hosszú, a Jamal -félsziget gázmezőiig megy, és a Gazprom építette, az is tartja fenn, folyamatosan hosszabbítják, olyan 672 km lesz, ha készen lesz.

A második térkép a meglevő Moszkva-Kotlasz-Vorkuta vasútvonal, a harmadikon vannak Szalehard, Igarka és Norilszk, csak, hogy lehessen őket hova tenni.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Pecsora_(település)                  

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Vorkuta


          

 

Ezen e térképen, amit az Istennek nem tudok kisebb méretben beilleszteni, mert az oldal néha eldönti, hogy melyik legyen nagy, szóval itt a gyanított Joszif Sztálin-szárnyvasút, aminek a hivatalos neve Трансполярная магистраль - Transzpoljarnaja magisztrál, Sarkköröntúli Fővonal lett volna. Na, ez az a borzasztó állapotú vasút, amiről Moldova a példáját vehette. Valamelyik oldalon úgy írták le, hogy elsőre kiküldtek ezer GULAG-foglyot, harminc őrt meg három kutyát, aztán, ha elfogytak, küldték a következőt. Ez a Szalehard-Igarka vasút. (A Kotlasz-Vorkuta vonalat is így építették.)

Videok a vasútról:

https://www.youtube.com/watch?v=ejE3hRIvmEk

https://www.youtube.com/watch?v=Fk8yLaMQalc

 

 

Igarkától már nincs olyan nagyon messze Norilszk, de Norilszknak nem erre van vasúti összeköttetése, hanem Tajnak és Kajerkan bányavárosokkal együtt Dugyinkába, a Jenyiszej partjára. Ha már kisvasúti oldal, akkor ez nem OFF, mert 1000 mm keskenynyomtávnak épült 1936-ban, 114 km hosszban. 1953-ban átépítették orosz széles nyomtávra, 231 km hosszú lett, gondolom, a másik két városba vezető vonallal, villamosítva van, de nem tartozik az Orosz Vasutakhoz, hanem a nikkelbánya-társaságé. Mivel megépült a közút is Dugyinkába, 1998 óta, ha minden igaz, nincs rajta személyszállítás.

 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Norilszk#Forr.C3.A1sok

 

http://24.hu/elet-stilus/2015/12/30/a-foldi-pokol-norilszk-a-vilag-legelhetetlenebb-nagyvarosa/

 

http://falanszter.blog.hu/2011/03/05/az_orosz_mordor_milliardokat_termelo_lepusztult_varos_a_savas_esok_es_a_fagy_fogsagaban

Na, ez lehet a Joszif Sztálin szárnyvasút igaz története. Ti, akik Magyarországon építitek a kisvasutakat, soha ne kerüljetek ilyen körülmények közé, hacsak turistaként nem. Ha olykor eszetekbe jut, és van a közelben, ne sajnáljatok magatoktól egy kis vodkát.

 

 

Előzmény: troglodita (57633)
troglodita Creative Commons License 2016.09.02 0 1 57633

Előzmény: troglodita (57632)
troglodita Creative Commons License 2016.09.02 0 1 57632

OFF

Vorkuta a Pecsorából induló vonal Urálon inneni egyik vége, míg a másik az Labitnangi. Szalehard és Igarka pedig Transz-Uráliában található, Szalehard az Labitnangi-val szemez az Ob partján, míg Igarka a Jenyiszej folyó keleti partján található, ahogy Dugyinka is. Dugyinkától kb. 90 km-re keletre található Norilszk, egy fontos bánya- és kohóváros. Az egészet pedig délről súrolja a Novi Urengojon át haladó vasútvonal. De van egy olyan gyanúm, hogy amíg tart a globális felmelegedés, addig a ruszkik inkább a hajózást választják a vasút újjá(???)építése helyett...

ON

 

Előzmény: rezgaras (57630)
troglodita Creative Commons License 2016.09.02 0 0 57631

Gondolom jó sok, hadd füstöljön az a gép ,-)))

És igen, bingó, általában 2 év, bár van ennél sietősebb és ennél sokkal lustább fajta is ;-)

Előzmény: ArtofNoizz (57608)
rezgaras Creative Commons License 2016.09.02 0 1 57630

Hülységet írtam. Vorkuta máshol van.

Előzmény: rezgaras (57629)
rezgaras Creative Commons License 2016.09.02 0 0 57629

Igen, ez lesz. Ha minden igaz, Norilszk és Vorkuta között még létezik. Lengyel József vendégeskedett arrafelé, írt is róla.

Előzmény: Pályaőr (57624)
ArtofNoizz Creative Commons License 2016.09.02 0 1 57628
Legalább nem nekem kellett írni arra a marhaságra. Kösz.
Előzmény: Főjelző (57627)
Főjelző Creative Commons License 2016.09.01 -1 1 57627

Csak a rend kedvéért: ez a törölt hsz-re vonatkozott. A történelem már más tészta.

Előzmény: Főjelző (57626)
Főjelző Creative Commons License 2016.09.01 -1 0 57626

Az aktuálpolitikát nem itt vitatjuk meg, arra van másik topik, igaz, nem kisvasutas! Ott szabad a kisvasutakkal is foglakozni, itt viszont nem lehet politizálni!

Pályaőr Creative Commons License 2016.09.01 0 0 57624
Előzmény: rezgaras (57623)
rezgaras Creative Commons License 2016.09.01 0 1 57623

A Nagy Testvérnél volt ilyen, sőt így is tervezték. Már a Transzszibériai vasút is így ment az első években. Nyáron a Bajkál tavon komppal vitték át a vonatot (vagy csak az utasokat?), télen síneket raktak le a jégre, amit aztán tavasszal elnyelt a tó. Addig ment ez így, amíg meg nem építették a tó végén az elkerülő szakaszt.

 

Azán a Gulag idejében Norilszkot éoítették így. Minden télre lerakták a vasutat a mocsárra, amit aztán tavasz végén el is nyelt.

Előzmény: v_peti (57614)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.01 0 0 57622

Köszönöm!

Előzmény: BahnScorper (57621)
BahnScorper Creative Commons License 2016.09.01 0 0 57621

n mint "Naßdampf" azaz nedves vagy telített gőz. 2 mint két henger, t mint "Tender" azaz szertartályos.

Előzmény: Pályaőr (57620)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.01 0 0 57620


Alkalomadtán a Cn2t jelölést megmondhatnátok, mit takar... Egészen a C-ig tudom...

Pályaőr Creative Commons License 2016.09.01 0 0 57619

Aztán úgy fejeződött be, mint nálunk, hogy a megszüntetése a mai napig se érthető...

Előzmény: erdőszéli (57617)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.01 0 1 57618

Lehet, mert át szokott írni dolgokat, a Szemaforban a császárfürdői HÉV / MÁV balesetet teljesen átírta, hogy nemcsak borzasztó lett, hanem még értelmetlen is, csak hálisten több helyen is fönt van a Neten. Azt mondták, Komló-Dunaújváros vonal akart voplna ez lenni, de hát vagy igen, vagy nem...

Előzmény: v_peti (57616)
erdőszéli Creative Commons License 2016.09.01 0 2 57617

ha az időskálát recskre toljuk, akkor sem így történt. ha valahol felmerül az igény kisvasút építésére, akkor kivonult az uvaterv, felmérte a személy és áruszállítási igényeket, költségtervet készített, gazdaságossági számításokat végzett, véleményt nyilvánított. ezután a különböző állami szervek eldöntötték, hogy épül vagy nem épül. 

Előzmény: Pályaőr (57613)
v_peti Creative Commons License 2016.09.01 -1 0 57616

Rákosiék, de a történet valós alapját egyesek cáfolják. Vagy nem volt igaz, vagy nem egészen úgy történt...

Előzmény: Pályaőr (57615)
Pályaőr Creative Commons License 2016.09.01 0 1 57615

A sztoriból Rákosiék jönnek le, Magyarországon történt, ha történt, de hát a Nagy testvéréknél mindennapos lehetett. Különben azért is tettem ki a képet, mart Rajkot meg Rákosit még egy képen nemigen láttam...

Előzmény: v_peti (57614)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!