Nekem is lassú,de ötvenen túl ez normális.( kérlek ne cáfolj meg ) Hőcserélőn azt értettem amit te is, egy ellenáramú lemezes hőcserélőt. Ez mindig egy szükséges rossz, csak azért kell, hogy különböző folyadékok ne keveredjenek össze. Az ivóvíz, a víz-glikol keverék, a kazánvíz hőátadási pontjainál hőcserélő szükséges, mindkét oldalon keringetni kell a leveket, ez két szivattyút igényel. A Drain- Back-nél a szolárköri folyadék lehet adott esetben maga a fűtésköri víz, így elhagyható egy hőcserélő( és az egyik szivattyú) A hőszivattyú az egy teljesen más történet, az a fordított üzemmódban működő klímagép. A téli eseti távollétre méretezni egy nagy puffert (egy heti energiát betárolni), úgy, hogy az év 355 napján nincs szükség, csak az ötöde méretűre, az nem jó megoldás. A túl nagy tárolónak a hővesztesége ( nagyobb a felület ) 355 napon át energiát veszít feleslegesen. Az épület fagymentesen tartása ,átlagos épületre gondolok, kicsi energiát igényel. Az egy napi fűtési energia elég lehet egy heti fagymentesen tartásra. Mivel időjárásunkra jellemző, hogy derűs téli napok éjszakái a nagyon hidegek, néhány jó napkollektor ( ezen a topikon tudod milyen kollektort illik venni :) ) megoldhatja a fagymentesítést. Ha radiátoros fűtésed van akkor kizárólag vákuumcsöveset javaslok, ha alacsonyhőfokú a rendszer, akkor ár szerint válogass. A villanyboilerbe a víz hagyományosan fog bemenni, csak a napsütés idején meg kell cirkuláltatni egy hőcserélőn keresztül. Csak egy picit bonyolult, jövő héten felteszem a rajzát. Ez így rendben van? Üdv: ferembá
Hali Iv ! Az ötlet jó és takarékos, nekem is így lesz bekötve.Lecsekkoltam gázos szakemberrel, nincs kifogása. Lehetne még tovább fejleszteni egy hőmérős irányváltós szeleppel,így pl. ha 40 fokos napsütötte vized van, akkor közvetlenül a cirkó melegvízkimenetéhez lehet továbbítani a HMV-t. Így nem melegíted fel feleslegesen a cirkó hőcserélőjét, és nem fog a kazán bekapcsolni néhány másodpercre . A múltkor biztos erre a szólásra emlékeztél:"Ezt a fát nagyapám ültette, árnyékában nem ült, gyümölcsét nem ette" A szakirodalom szerint a diófa igen gyors növekedésű, de a magról kelt példányok 10-12 év után fordulnak termőre. Néhány éve volt egy parasztházunk két nagy diófával az udvaron, csodás idő volt a házban a legnagyobb kánikulában is. A 20. századi építészet kicsit elfeledkezett az árnyékolás technikáról ( gang, és tornác a déli oldalon) ,ma nem építenék gangot a ház mellé, de pl. lehetne télikertet, vagy legalább a tetőt jobban ki lehetne engedni a déli oldalon. Ennyi elég ahhoz, hogy a legnagyobb kánikulában is 24-26 fok legyen a lakásban.
Ha érdekel benneteket, hogyan lehet egy villanyboilerbe beletuszkolni a napenergiát -- külső hőcserélő segítségével -- akkor megpróbálok egy helyes rajzot előállítani. Ugyanis a villanyboiler sokkal olcsóbb, mint a szoláris tárolók, meg lehet hogy már van is.
Bocs, hogy ilyen régi beírásodra reagálok, de egy kicsit lassú a felfogásom!:)
"A hőcserélőket a veszteségen túl azért érdemes elhagyni, mert mindkét oldalán igényel 1-1 szivattyút. Ha elmarad a hőcserélő, 1 szivattyút, és az ő áramfogyasztását is meg lehet takarítani. A veszteség nem is a hőcserélőn mutatkozik, hanem a hőlépcső miatt magasabb hőfokon üzemelő napkollektoron."
Itt hőcserélőn hőszivattyút értesz?Megmagyaráznád véleményed?
Az alapkoncepciómat már leírtam, ahhoz szükséges a hőszivattyú(szerintem) mind kollektor-puffer, mind puffer-fűtőkör viszonylatban. A melegvízkészítés esetében asszem a leg egyszerűbb és olcsóbb, ha egy hőcserélőn keresztül megy az éjszakai villanyos bojlerba a vezetékes víz. (ha netán keverem a fogalmakat, pls korrigáljatok!) Tisztelettel:
Kedves Kollega Úr ! Meghívásos közbeszerzési eljáráson megbízást nyertünk komoly konkurencia jelenlétében egy nagyméretű napkollektoros rendszer kivitelezésére, mely tavaly át is lett adva. Mivel új technológiát tartalmazott nyertes ajánlatunk,jobbnak láttam egy kisebb modell megépítését saját irodánkon. Ennek a tapasztalatairól írtam ezen a topikon. Egyáltalán nem sértődtem meg, hogy besoroltál a barkácsolók közé, sőt a családom gurult a nevetéstől. Több gépész tanszékkel, egyetemi tanárral konzultáltam már e témában, Te nem akarsz velem értekezni. Tiszteletben tartom álláspontodat. 1 db Wolf kollektornak azért megadnád az árát?
FGGF Sir Bors !
Remélem , meg vagy velem elégedve. Bár nem én minősítettem ismeretlenül valakinek a tervezőjét, és nem én minősítettem más cég új termékét elavult réginek!! Egyébként teljesen egyetértek Veled.
Te vagy az, aki puffer nélkül működteti a rendszerét?
Nem olvastam vissza, csak rémlik.
A pufferban nem az épületet kell tárolni, hanem annyi hőenergiát, amely elegendő a fűtési rendszer (legalább egyszeri) felfűtésére, és arra is elegendő, hogy a kollektorok nyári üzemet is átvészeljék. Ehhez persze megfelelő vezérlés is szükséges.
A fűtési rendszerben " lévő komoly mennyiségű víznek"bele kell férni a tárolóba? MIÉRT?? Meglehetősen ostoba kérdés, különösen úgy, hogy én nem mondtam ezt.
A Viessmann kollektorokra vonatkozott az a megjegyzésem, hogy forgalmazom. És nyílvánvalóan pikírt megjegyzésnek szántam.
A rendszerek tervezésénél azt az elvet igykszem alkalmazni, hogy mindíg komplett, azonos gyártótól szármzó rendszereket építsek. Ezért a Wolf-hoz és most már a Viessmann-hoz és a Buderus-hoz is a saját egységeit ajánlom.
De visszatérve a megjegyzésemre:
Sajnálom azokat az embereket akik úri passzióból vásárolnak. Ami a legdrágább és ami a legkorszerűbb az a legjobb. De túl sok lóvét nem adnak érte.
Ki merem jelenteni, hogy a Viessmann kondenzációs kazánja a legjobb a magyar piacon, így az ára is a legmagasabb. Ehhez a fűtési rendszerhez tartozik saját napkollektor, saját vezérlés...stb. Így komplett a rendszer, így tökéletesen összehangolt.
A magad fajta barkácsolók természetesen innen-onnan összevásárolt elekmekből is összerekják, és vállalnak minden későbbi kellemetlenséget ("kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk"), de én nem ajánlhatok és nem akarok eladni ilyet.
A saját rendszerem nettó ára: 1.908.828.- Ennyiért bárki mgveheti nálam.
Fontonak tartom a szakemberekkel való értekezést, bár én szívesbben társalgok olyanokkal akik üzem közben is láttak már napkollektoros fűtést. Ez diszkrimináció, de ez van!
Végigolvastam a topikot, és egy ideje már követem a beszélgetést. A leírtak alapján egy drainback rendszer illene talán a mostani tetőtéri lakásunkba.
A társasházi lakás paraméterei: 77nm (3.emelet) 43nm (4.emelet) Ez egy kétszines társasházi lakás, most építem be a második szintet. Sajnos kicsit későn kaptam észbe a napenergia kapcsán, de talán még nem teljesen későn. Az egész felett a padlástérben még egy 20nm-es, de csak 140cm magas padlás lomoknak. A felettünk lévő teljes tetőszerketet üveggyapottal viszonylag jól szigetelt.
A tető kb 40-42 fokos dőlésszögű, és mindkét oldalra néző ablakokkal D-DNy É-ÉK tájolású. A lakásban eddig ketten lakunk, de ha minden jól megy, akkor a következő fűtésszeznban már hárman ;-)
Jelenleg 11-13 ezer forint a fűtésszámlánk havonta, és ha jól emlékszem a nyári időszak gázszámlája kb 2-3 ezer körül alakul. Ezeknek még utána nézek pontosan is.
A gondom az, hogy a jelenlegi kialakítás mellett nem nagyon tudom hova tenni a tárolót... Fürdőszoba kicsi, máshova meg nem nagyon tudom tenni, esetleg a spájzba, de oda nem nagyon szeretném. Kombi kazános raditátoros fűtés van, de nem tudom, hogy van-e értelme egy HMV napkollektorban gondolkodni.
Bármilyen tanácsot szívesen fogadok, természetesen csak olcsóbb megoldás jöhet szóba néhány százezer forintig.
Erősíts meg légyszi! Ugye hogy a vákumcsöves az amely technologiájában a legkorszerűbb? Selytem én hogy ezek között is van típusonkénti eltérés, de nyugtass már meg hogy nem rossz választás az AP sorozat! :)
Az AP10, AP20, AP30 pontosan egy idős. Ne igyon aki nem bírja. Ez egy típuscsalád, egy időben jelent meg mindhárom, a gyártó szerint. Nem szükséges túlságosan jól tájékozottnak lenni.
" Az adott típusnál nagyobb teljesítményű síkkollektornak" kétszer akkora a hővesztesége, valamint 40%-al kisebb az IAM tényezője.( forrás: urbancsok.hu/ kardoslabor.hu ) Ezek alapján az abszorber felületre számított teljesítmény mitől lenne nagyobb? A Wolf kollektoroknál megadott 80-83% -os optikai hatásfok pocsék rossz adat, szerintem nem is igaz.Valószínűleg összekevertétek az "eta0" adattal. Manapság egy jó síkkollektornál ( és a Wolf valóban jó) az optikai hatásfok 94% körül van, az eta0 pedig 78-86 % között. Azt sem értem, hogyan szórhat Wolf kollektoroknál az IAM faktor 0,89-tól 93-ig. A Wolf nem tud két egyformát gyártani, vagy nem igaz az , hogy " kénytelen vagyok ismerni az adatait". Szeretnék egy korrekt összehasonlító méretezést lefuttatni a Polysun-on, ehhez szükségem lenne a legjobb Wolf paramétereire. Az urbancsok.hu adatait az előzőek alapján nem tekinthetem hitelesnek. Elárulnád melyik független minősítő intézet honlapján találom meg( az SPF és azITW nem mérte ) ? Egy összehasonlításhoz szükség lenne a síkkollektoraid árára, nem találom a web-oldalon. Egy ideje eltűntek az árak a Wagner Solar honlapjáról is, Te biztos tudod mi lehet ennek az oka. Ezeken túl két kérdésem lenne: 1. 400m2-es épülethez szerinted miért kell 1000-1500 literes tároló? A tárolóban nem az ÉPÜLETET fogjuk tárolni, hanem a napkollektorok által termelt hőenergiát. Majdnem igazad van a tároló méretében, csak arról feledkeztél meg, hogy nyáron nem kell fűteni. Amikor fűteni kell, akkor a hasznosítható napenergia harmada-ötöde a nyárinak. A fűtési rendszerben " lévő komoly mennyiségű víznek"bele kell férni a tárolóba? MIÉRT?? 2. A Viessmann, Buderus, Remeha,FÉG stb. kazánokhoz hol van előírva, hogy milyen típusú napkollektorokkal építhetők egy rendszerbe? Szinte látom magam előtt ahogy a Buderus kazán a mélybe taszítja a tetőn lévő Viessmann napkollektort.
Kedves Attila. A zoldtech-en egyik hozzászólásodban ismertetted a magadnak felszerelt szolár rendszer hőtermelési adatait. A szerkesztő Úr megkérdezte, hogy mennyi lenne a költsége egy ilyen rendszernek. Azóta nem láttunk azon a topikon. Vissza kellene látogatni, és válaszolni. Vagy ott túl sok a szakember ?
Szeretettel várom válaszodat, bár nem tudok minden nap Veletek csevegni Üdvözlettel: ferembá
"Megítélésed szerint ez a rendszered, illetve a terveződ dicsérete akart lenni?"
Nem erre reagáltam és ezt Te is tudod. Még nem raktam össze a rendszert. Rajzaim megvannak és nem Te vagy az első aki szerint is lóf*sz ez az egész úgyhogy szakmailag nem vonom kétségbe a felkészültségedet. Az aki kivitelezi (Göbölyös Tamás) hívta fel a figyelmemet először a hiányosságokra.
"Azért nem ajánlottam az AP 30-ast, amit Te is leírtál: öregebb, rosszabb."
Viszont vákumcsöves, úgyhogy mégsem olyan rossz, mint a nem vákumcsöves hiszen hatékonyságában évente csak kb. két hónappal működik tovább az általad ajánlott nem vákumcsövesnél. Továbbra is azt állítom, hogy a Viessmann kollektorok árfekvése komolytalan árkategóriát képvisel.
„Fűtésrásegítésre és még HMV készítésre is ennyi kollektor egy 400 m2-es házon?
Mind ehhez összesen 600 liter puffer?
Remélem az adataid tévesek, mert így feleslegesen adtál ki ~ 2-2,5 milliót.
Utána néztél a gépészmérnök referenciáinak!”
Megítélésed szerint ez a rendszered, illetve a terveződ dicsérete akart lenni?
Nincs nekem semmi bajom a kereskedői mivoltommal. Büszke is vagyok arra, hogy értek hozzá, és méltán nevezhetem magam szakkereskedőnek.
Azért nem ajánlottam az AP 30-ast, amit Te is leírtál: öregebb, rosszabb.
E-mail-ben felhívtam a figyelmed arra, hogy most szereltünk egy hasonló paraméterekkel rendelkező házat, és azt is felajánlottam, hogy részletezem a beépítésre került anyagokat. Nem érdekelt. Ezek után összerakatsz a silány rendszert, és én nem vagyok szakmailag objektív?
Az a bajom hogy nem azt mondtad hogy kevés lesz a fűtésrásegítésre a 4 db AP 20-as, hanem azt hogy egy nyilvánvalóan öregebb azaz rosszabb technologiával készültből van nagyobb. Ráadásul beajánlottad a Viessmann kollektort ami nemigen jobb annyival mint amennyivel drágább. Szerintem ha azt mondtad volna hogy AP 30-as válasszam inkább és abból is legalább 6-ot (legyen 8), akkor megőrizted volna a szakmai objektivitásodat. Így csak kereskedő maradtál. A tippet mindenesetre megköszönöm és ennek okán hozzáértőhöz fogok fordulni, mert a tervező szerintem sem állt a helyzet magaslatán. :)
Én spec pufferben akkorában tervezgetek, ami kb egy hétre való hőt le tudjon tárolni(csak fűtéshő), mert télen átlag ilyen időtartamokra szoktam max eltűnni(pl síelés),amikor a háznak ki kell tartani annélkül hogy néha begyújtsak.
Mivel nálam a puffer nem csak a kollektor hőjét fogja tárolni, ezért nálam nem függ össze a két méret. Nálam kollektor max tetőméret, amúgy meg pénztárcafüggő lesz... (nem kizárt, hogy első körben csak a puffer készül el kollektor meg majd..)
Amúgy meg kollektorból a max méretet szeretném majd, ha anyagiak megengedik, mert szeretetném majd a téli fűtést is minnél nagyobb részben azzal megoldani...
Namost , akkor ha a puffer amiatt kell hogy a felesleges energiát ami a napkollektorbol jön és pillanatnyilag nem használható tárolja pl olyan napra amikor nem süt a nap? Kérdés hogy mennyi az optimális? Mennyi napra való energiát kell tárolni ami viszonyul az időjárás körülményeihez és persze mennyi napkollektorhoz kell. Ha sok pénzkidobás a tartály oldaláról ha kevés akkor meg pénzkodobás a kollektro oldaláról? Igaz lehet ez így?
Mindenek előtt én nem tennék fel vákumcsöves kollektort, különösen akkor ha - gondolom a minősége miatt Viessmann kazánom lenne - az adott típusnál nagyobb teljesítményű szelektív síkkollektor is létezik. Történetesen a Viessmann-nak is van ilyen. Mivel forgalmazom, kénytelen vagyok ismerni az adatait.
De említhetem a Wolf síkkollektorát is, mely még ettől is jobb adatokkal rendelkezik.
A puffertároló a ház méretei miatt minimum 1000, de inkább 1500 liter. Nincs értelme a kisebb tárolónak, mert a fűtési rendszerben komoly mennyiségű víz lesz.