Apríték adagagoló építése .Ide lehet írni tapasztalatokat kérdéseket ebben a témában.Sok embert foglalkoztat a kérdés .hogyan lehet kiváltani a gázfűtést ,hogy a komfort azért megmaradjon.
Szia! Igen, részben innen jött a könyökös fej ötlete. A fej és a kazán tetszik nagyon, de sok dologban a beadagoló rendszer nem!
Nincs bolygatás, nincs visszaégésgátlás és oltás se (A leírt betolom az anyagot és elalszik, marhaság, kipróbáltam, amíg forró a fej, visszagyullad a fűrészpor. Legfeljebb szénnel működik!!!), a beadagolás időalapú. Nem kéne! :)
Ha sima rendszered van(nincs puffer, kazánvédőszelep, szabályzószelep a radiátorokon), akkor az előremenőt érdemes mérni a kazánból kijövő csonknál úgy, hogy leszigeteled a hőmérővel együtt a csonkot legalább. Sajnos a gyári hőfokmérő zsákokban hamis hőfokokat lehet mérni, üzemállapottól és elhelyezéstől függően (legtöbbször a kazán elején a sarokban van a pneumatikus szabályzókar miatt).
Füsthőfok szabályzás nélkül a víz hőfoka határozza meg a ventilátor által befújt levegő mennyiségét(a teljesítményt) az általad leírt lépésekben. Ekkor a füst elég magas hőfokot elérhet, ami rengeteg veszteséget okoz. Ezért érdemes a füst hőfokot korlátozni, szabályozni. Ilyenkor a füst hőfokával szabályozzuk a víz hőfokát, azaz a víz szabályzó körének kell megmondania(valamilyen módon), hogy hány fokos legyen a füst (röviden: a víz köre állítja be a füst alapjelét). Ha a víz a beállított hőfok alatt van, akkor emelnie, ha felette, akkor csökkentenie kell a füst alapjelét. Ezt minimum két lépcsőben kell megoldani, de minnél több lépcsős a szabályzás és minnél okosabb(PID), annál jobb.
A leírt eképzelésedhez nem illeszkedik ez a mód. Nem ismerem a PLC-det, de ha lesz időm, megnézem mit tud...
készitem a progit az égetőmhöz és lenne pár kérdésem hogy lehetne ezt megoldani.
vezérlő schneider zelio prog relé és omron e5csv hőmérő.
a vezérlő analóg bemeneléte van téve egy hőmérő ami három lépcsőben vezérel.
0-40fok lassú bemelegítés a kazánban lévő hideg víz miatt, 40-60fok maximális teljesítmény 60-95fok égés csökkentése.
az omron hömérőn lehetne beállítani a kivánt víz höfokot, ha eléri ezt akkor höntartásra kapcsolna, de ha tulmenne a beállítot értéken akkor az alarm funkció leállít mindent.
Szia! Nem ismerem ezt a kazánt, ezért próbáltam a keresővel, de gyakorlatilag nincs találat. Itt nem emlékszem, hogy bárkinek ilyen lett volna. Ebből kiindulva, ha véletelnül nem téved erre valaki, aki látott már ilyet, nem fogsz választ kapni, hacsak nem teszel fel bővebb információkat(fénykép, működési leírás, stb.)
Elég új vagyok itt a fórumon és előre is elnézést kérek, hogy olyat kérdezek amiről eddig már szó volt, de elég termékenyek vagytok, elég sok oldalt végig kellene olvasnom. :)
Kérdésem az lenne,hogy egy carborobot pv-45-tel lehetne e szotyola szemetet (ocsut) tüzelni vagy át kell alakítani rajta valamit. A sógoromé a kazán a sufniban áll kipróbálni sajna nem tudom. Segítségeteket előre is köszönöm
Szia. megcsináltam a bekötéseket, de valamiért a hall nem old ki. Majd megnézetem valakivel, lehet hogy valamit nem jól kötöttem be. Köszönöm a segítséget.Üdv
Szia! Nincs a logikáddal semmi baj! :) Nekem kellett megértenem, hogy milyen a rendszered, utána már leesett hogyan gondoltad. Nekem kicsit szögletes, de attól még működhet!
Szia ! El voltam havazva,mert be kellett rakjam az új helyére a kazánt ugye újra csövezni stb. Az este már próba fűtés volt vele. Igaz még csak fával de ha nem lesz más anyag akkor max 1 hónapot tüzelek adagolóval . A beszélgetéshez visszatérve ,ha megemelem a teljesítményt akkor igenis emelkedik az előremenő,és a visszatérő is ,de a visszatérő ugye lassabban nem arányosan.Amikor már felfűtötte a helyiséget és a rendszert akkor kissebb hőelvonás jelentkezik, gyakorlatilag akkor áll be a rendszerben a betervezett hőlépcső.Tehát felfűtésnél lehet 30-40C fok hőlépcső is.Mikor eléri a visszatérőm a beállított hőfokot akkor visszavesz a teljesítményből,és egy kissebb teljesítményen dolgozik ha visszább hül a visszatérő vizem akkor kezdődik a folyamat előlröl.ez ugye számokban azt jelenti 60/50a két vízhőmérsékletem normál esetben,de felfűtésnél lehet akár70/45 .Ez gyorsabb felfűtést és talán a ház hőigényének megfelelő üzemet eredményez.Mert eddig úgy volt ,mint szinte mindenkinél ,hogy elérte a beállított mondjuk 60fokot akkor vagy lekapcsolt vagy kissebb teljesítményre váltott.Aminél ugye az áll fent hogy addig kapcsolgatott ki be még elérte a szoba a hőfokot,és ez lassabb folyamatot eredményez,és akkor érzékelte a visszahülést amikor a kazánban levő összes víz lehült a termosztát hiszterézisének megfelelően.Lehet ,hogy rossz a logika,de egy próbát megér.
Sziasztok! Gondolkodok itt a hatásfokokon, ezért összevetettem a gázzal felhasznált MJ-t az elmúl téli fa felhasználással úgy, hogy 15MJ/kg-al számoltam, ami azért nem igaz, de legyen a gáznak előnye! :)
A gázra 80.000MJ jött ki, ebben csak a cirkóm által megzabált mennyiség van, és a szobákban 21fokot tartottam!
A fporra 67500MJ, úgy hogy 23fok volt és akkor is fűtöttem, amikor már a gázt nem kapcsoltam volna be.
Akkor most lehet gondolkodni, hogy a gáz fűtőértéke nem igaz, vagy a církóm ennyire rossz? Ezzel szemben ennyire jó lenne a fűtésem hatásfoka alacsony hőfokon is? Szerintem egy kicsit mindegyikben van valami...
És elfelejtettem a legfontosabbat(legalább is nekem), hogy mi alapján adagolnánk, ha a hő mindig magas. Bár lehet, hogy a tűztér hőmérséklete is ingadozna 1000fok környékén, amiből lehet következtetni a beadagolás szükségességére, de akkor nem folyamatos az égés teljesen. Már támpont abszolut nincs. Talán ha már bemelegedett, akkor lehetne trükközni az időalappal, de nekem erre a nyűgre nincs szükségem. :)
Nincs még pontos rajzom, csak ötleteim. Az égőtér alatt lenne a hamutér, amit egy rácsos hőálló hőszigetelő kemény aljzat választana el egymástól, hogy a hamu le tudjon hullni, hő fenn tudjon maradni. Ebben lenne a fej égőkeretének helye kihagyva. A fej alsó része fémből lenne, a felső égőkeret kerámiából, vagy más hőálló anyagból. Ez lenne az elválasztó felett. Próbálnám a behordó csiga végét is hőállóbb anyagból készteni, bár elvileg nem lehetne ott nagyon meleg, mert a tüzelőanyag jól szigetel. Amennyire csak lehet magas lenne az égőkeretig a függőleges csiga feletti szakasz (félő, hogy elakad az anyag, ha túl magasra kell emelnie a csigának, viszont ha túl rövid, nem szigetel jól az anyag és eléghet a csiga. Itt ugye nem normál hőről beszélünk). A befújó furatok a kerámia égőkeret alsó széle alatt lennének körben a szigetelt aljzat peremén, lehetőleg azok is kerámiából, bár ezt nem tudom hogyan lehetne kialakítani, lehet, hogy fémből is jó lenne, ha a szigetelt aljban lennének a csatornák vezetve pár millivel a tűztér alatt. Ez a rész még ködös.
Viszont egy csomó kérdőjel van az egész működésével kapcsolatban. Mi van, ha kicsi teljesítményre van szükség (erre van 95%-ban!), de fenn akarnánk tartani a hőfokot (Ha nem akarnánk, akkor is gond a kezdetben magas hőfok). Tételezzük fel, hogy a tűztér kialakítása ezt megengedi. Mi lesz a függőleges csiga feletti részben a tüzelővel, ha a magas hőfoktól a visszaégés sebessége meghaladja a beadagolás sebességét!? Ez már most is probléma néhány 100fokon is! A tűz, ha van hő, nagyon kevés levegővel is terjed, elég a tüzelő rései között bejutó is. Szóval nagyon gondosan kéne méretezni a fej területét. Lehet, hogy igen kis égőfelülettel kéne próbálkozni. Viszont akkor a függőleges csatornában hogyan tud feljutni az anyag? Esetleg egy kerámiából kialakított függőleges kicsi csiga, vagy dugattyú?
A kérdőjelek sokasodnak és tényleg nem tudom mennyit nyernénk vele, ha egyáltalán sikerülne megbízható működést elérni!?
Csak azért, hogy a "tökéleteset" megalkossam, nem hiszem, hogy nekiállnék, ha a mostani megoldásokkal is kielégítő hatásfokot lehet elérni stabil működés mellett.
Pontosan milyen kerámia égőfejet ajánlanád ? Tudnál valamilyen képet vagyrajzot ide feltenni erről ? Mivel komoly részt vállaltál ennek a fórumnak az építésében ezért szerintem érdemes odafigyelni a gondolataidra-írásaidra ...tehát ezért érdekel, hogy te hogyan képzeled el a szerinted legjobb égőfejet .
A hőcserélő felületének változtatása egyik dolog. Jó dolog!
A másik az égőtér hőszigetelése, hogy akkor se vonjon el hőt semmi onnan, ha kicsi teljesítménnyel akarsz menni. Ezt én csak úgy tudom elképzelni, hogy ha az égéstér nem látja közvetlenül a hőátadó felületeket, azaz minden oldalról a sugárzó hőt szigetelés veszi körbe és csak egy csatornán(hőszigetelt) keresztül tud a hő kijutni, de csak akkor, ha van füstáramlás.
Szia! Szerintem jó a rugó is. Láncos megoldásban is gondolkodtunk korábban. A hamu, bármennyire is üvegesedik, könnyen összeroppan kis erőre, simán kijön 40mm-en is, ha nem tévedek. :)
Totya3, és Mokuss84 köszi a segítséget, már készülőben van az új fej. Mivel a rostélyra teszem az fejet elég kevés hely marad a hamunak. Gondoltam kéne építeni egy hamukihordót. Annyi helyem van még, hogy az apríték behordó cső két oldalán elférne egy egy 40mm ármérőjű cső, ami az ajtőtól kifelé lenne felhegesztve. Ezekbe a csövekbe tennék spirálrugókat, ami a hamut kihordaná. Nem tudom hogy a cső atmérője elég lehet-e, és hogy a spirálrugó jó-e csiga helyett? Vélemények?
Jaaaa... jól van . Elbeszélünk egymás melett . Az előző hozzászólásodban te is a csöves lezárható - hangolható hőcserélőről írsz . Na majd egyszer egyformán fogunk fogalmazni .
Nem értem amit írsz ! Nem az égéstérről van szó . A füstgáz a lezárt táskák között nem mozog - mindet meg nem fogod lezárni . Tegyük fel az egyszerűség kedvéért van függőleges 4 csöves hőcserélőd amiből 2 db csövet felülről le tudsz zárni külön külön egy-egy darab kúpos öntöttvas dugóval - ez egyszerűen megoldható . A másik két cső mindig nyitott így majdnem 50% a fűtőfelület - természetesen a levegő mennyiségét is csökkented ilyenkor . A lezárt csövek jóval kisebb hőt tudnak leadni a víznek mint azok amelyeken még keresztül áramlik a forró füstgáz - tehát van egy hangolható hőcserélőd . A "szigetelést" nem értem - kívülről úgyis leszigeteled a hőcserélőt vagy valami belső elszigetelésre gondolsz ? Én inkább a füstcsőre ráhúzott csövet ( füstgáz- égéslevegő hőcserélő ) ill. a alu flexibilis csövet nem szigetelem ami majd kiegészíti a kazánház-műhely fűtését . Viszont inkább az égéslevegő befúvásban hiszek . A gázkazános kísérletre viszont lehet , hogy már nem lesz időm - na majd meglátjuk .
Szerintem ha jól van kialakítva az égéstér, akkor a hő magától bennmarad, ha nem mozog a füstgáz(befúvástól, elszívástól, mindegy). Ha az égéstér felett ott figyel a hőcserélő, vagy bármilyen szigeteletlen rész, akkor az el fogja vonni a hőt akkor is, ha kevés a frisslevegő.
Érthetőbben - nem a kijárat keresztmetszetét szűkítem hanem hanem a táskák közötti csatornák számát így nem éri akkora hőterhelés a szabályzó lemezeket . A frisslevegőt pedig a füsttcsőre tett hőcserélőn nyomatom keresztül tehát nem a füstcsőbe tett ventilátorra gondolok .
A kijárat hangolásával nem választod el a hőtől a hőátadó felületet, az el fogja vonni a tűztértől akkor is, ha nem szeretnéd, azaz kis teljesítmény bevitelekor le fog esni a tűztér hőfoka.
Nekem is eszembe jutott a gázkazánok hőcserélője, de szerintem nem fogod tudni leválasztani a pernyét. De egy próbát megér.
Én csöves hőcserélőt építenék, lezárható csőjáratokkal a hangoláshoz és rugós, vagy csigás tisztítást bele. A hőcserélőt savállóból készíteném, kondenzációsra méretezve, kis lejtésel. A tűzteret hőálló betonból vagy kerámiából formálnám, van itthon 1300°C -os kerámia gyúrmám. A hőszigetelést kaolinpaplannal oldanám meg. A frisslevegőt a füstcsőbe épített ventilátorral. Azt egyébként most is tervezem, mert jobb, mint a befúvás. A fejet, legalább is a tűztérben lévő részét, szintén kerámiából alakítanám ki az égőkerettel együtt. A hamu elvezetésével a hamutérbe még küzdök, mert ha üvegesebb, nem fog magától lemenni, ha meg nincs rendes hőszigetelés lefelé, akkor a hőfokkal vannak gondok... De remélem nem kell mostanában új kazánt építenem!
Lassan kezdesz megérteni . :) Jó dolog a kijárati rés hangolása de nem az égéstér tetején hanem a kazán felett azaz szerintem a hangolható kazán az igazi . Most sokan meg fognak lepődni de én egy ÉTI gázkazánnal fogom ezt letesztelni majd . Amennyiben sikerül fésűs tisztítítóval tisztán is tartani a járatokat akkor talán még működhet is a dolog . Kísérletnek azért jó lesz .
Szia! Igaz, hogy nem gondoltam jól, hogy a tér nem feltétlenül befolyásolja a tűztér hőfokot! Sokkal inkább a bevitt és az elvett hőmennyiség aránya. Az elvett hőmennyiséget a közvetlen hőátadó felület biztosan befolyásolja, valamint az áramlási sebesség, ami kihordja a hőt a további hőátadó felületekre. Lehet, hogy a tűztér tetejét is szigetelni kéne, és a kijárati rést akár változtathatóvá is lehetne tenni, hogy csak annyi hő távozzon, amennyit szeretnénk. Köszönöm az ötletet!
Szia! Ha nem lassul le a víz, akkor az előremenő sem fog növekedni jelentősen. Viszont a visszatérőben tapasztaltál emelkedést? Mert lehet, hogy a többi radiátor, amin nincs szelep, leadja a plusz hőt, ezért nem detektálható a szabályzószelepek állapota, azaz nem tükröződik a szobák hőigénye a visszatérőben.
Azt gondolnám, hogy ha a visszatérő emelkedik, akkor az előremenőnek is kéne, ha a kazán közben ugyanazon a teljesítményen megy, függetlenül attól, hogy lassul-e az áramlás, vagy sem.
Az elméleted egyébként mindenképpen jó, szerintem, csak a feltételeket kell kitisztázni, hogy megfelelőek legyenek.
Az égésteret szándékosan nagyra méreteztem , hogy az égő gázok sebessége relatív alacsony legyen . Könnyen bemelegíti a nagyobb teret is mert a külső réteg YTONG a belső pedig samot tégla . Nagyobb térben szerintem a hamu is jobban leválik és több kerül a hamuzó vályúba . Az égéstér tetejére öntöttvas rácsot teszek aminek "utánégető-katalizátor" szerepet is szánok de arra is jó , hogy a gázok sebességét valamennyire kiegyenlíti a négyszögletes keresztmetszet minden pontján és persze még valamennyire leszorítja a lángot is . Majd valamilyen egyszerű rázót megpróbálok ráaplikálni az öntöttvas rácsra , hogy amikor leállítom a ventilátort akkor a hamu azért leperegjen róla . Természetesen valamilyen mértékben én is törekszem majd a "fojtonégés" felé .