Üdv!
Kedves Etyi!
Köszönjük szépen a hozzászólást, és örömmel látunk a továbbiakban is! :)
A hét elején futottam jó pár kört a témában: több Szakértő Kedves Ismerősömnél is érdeklődtem (Akiknek ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket és tanácsaikat!!!), beszéltem 3 független automata váltó szerelő műhellyel és találtam egy elég profinak tűnő amerikai olajfótumot is (ide vegyészek, mérnökök, olajipari szakemberek, mindenféle szakszervizben és szervizben dolgozó emberek és persze sok lelkes érdeklődő regisztrált - eddig olyan 33 ezren: http://www.bobistheoilguy.com/cms/).
Sajnos eddig nem volt még időm leírni a begyűjtött információkat, zajlik az élet rendesen... Ami jó hír, hogy viszonylag egyöntetű véleményeket hallottam.
A neten is utána olvasva azt sikerült kideríteni, hogy igen, egy japán Aisin Warner TF-80SC / TF-SC80 AWD / AF 40-6 típusú váltó van az autómban (a hat sebességes Geartronic). Egy jó, tömör összefoglaló található itt:
http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC,
de akit érdekel, és ráguglizik, a szerkezeti rajzoktól (robbantott ábráktól) az alkatrész katalógusokig minden megtalálható a neten...
Rögtön az elején le kell szögeznem, hogy igen, Kedves bojsziwww, igazad volt több mindenben is:
- tényleg van olajszűrő a váltómban (valószínűleg én emlékeztem rosszul, és írtam hülyeségeket),
- és igen, a kezelési kézikönyv valóban a JWS 3309 specifikációjú olajat írja elő ebbe a VOLVO-ba is.
Írja továbbá azt is, hogy normál használat mellett nem kell olajat cserélni a váltóban (és a motorban), csak ha fokozottabb igénybevételnek van kitéve az autó:
- lakókocsi / utánfutó vontatás,
- hegyvidéki utak,
- nagy sebességű autózás,
- ha -30 foknál hidegebb és +40 foknál melegebb időben autózok,
- ha rövid (10 km-nél rövidebb) utakra használom az autót,
- és ha +5 foknál hidegebb időben autózom.
De rengeteg, egymástól független vélemény szerint is (mind szakszerviz oldalról, mind független oldalról, mind a netről) igenis kell / erősen javasolt olajat cserélni 60.000 km-enként ebben a váltóban!
Azonban az automataváltó szerelő műhelyek információi szerint nincs semmi baj a Dexron III-mal sem:
- Kezdjük a Bártfaival ( http://www.automatavalto.hu/ ). Talán az egyik legnagyobb hírű automata váltó szerviz Budapesten. Itt egy nem túl kedves és nem túl lelkes Hölgy vette fel a telefont. Egy szerelő kollégával akartam beszélni, de kiderült, hogy Ő maga ad felvilágosítást, és tényleg
képben volt szakmailag, csak ezt nem feltételeztem Róla rögtön az elején. Voltak tehát kommunikációs nehézségeink, de ez nekem kb. olyan volt, mint urológus doktornőhöz menni... :)
Ő azt mondta, hogy nem is kellett volna hozzányúlni a váltómhoz, mert örök életű olaj és örök életű szűrő van benne (ahogy a kézikönyv is írja), csak ártottam vele. Aztán vígasztalásul megjegyezte, hogy 100.000 km felett ezzel a váltóval bármikor bármi történhet, nem tudok ellene tenni semmit...
A korábbiakban leírtak miatt (mindenki mindenhol javasolja az olajcserét) ez a vélemény nekem nem volt meggyőző.
- Arany Tóth Zsolt műhelye ( http://www.automatavalto.eoldal.hu/ ): több indexes autós fórum és személyes ismerősöm saját tapasztalaton alapuló egyöntetűen pozitív ajánlása szerint én ide vinném az autómat, nekem Ők voltak a leghitelesebb forrás. Ők 17 éve szerelnek automata váltót, azért láttak már ezt-azt, biztosan értenek hozzá. Arany Tóth Zsolt Úrral nem tudtam beszélni, de egy nagyon készséges és kedves Kollégájával igen.
Az Ő véleménye az volt, hogy a Dexron III-as és a JWS 3309-es ajánlás majdnem ugyanaz, nincs a váltóolajok között lényeges különbség. Ha régi Dexron II-es olajat öntöttünk volna a váltóba, azzal is vígan elkavircolhatnék sokáig, nem ez a tű foka. Hasonlóan nem szükséges a szűrő cseréje sem, mert beépített, de nem szoktak elkoszolódni, ezért eszembe ne jusson szétszedetni a váltót! A váltóban lévő mágnes(ek?) összegyűjtik a kis fémtörmeléket, és a szűrő a tapasztalataik szerint nem szokott elkoszolódni: akár 1.000.000 km-t is mehetnék a váltóval, ha csak a szűrőn múlna!
A tű foka sajnos maga a konstrukció: a negatív rekordjuk egy Opel volt, 17.000 km-nél döglött meg a váltója, a Rönók, és egyéb márkák olyan 50.000-80.000-100.000 km-t mennek el vele, a VOLVO-kat ők 120.000-150.000 km környékén szokták megkapni javításra. Ne felejtsük el azonban, hogy ők csak a beteg váltókkal találkoznak, a tartósabbakkal nem!!!
- Végül felhívtam még a Váltódoktor gödöllői műhelyét is ( http://www.valtodoktor.hu/ ): itt is egy szakmailag képben lévő Úrral beszéltem. Mindezt messze menőkig megerősítette: nem kell szűrőt cserélni, nem kényes ennyire a váltó az olaj specifikációra, majdnem ugyanaz a Dexron III és a JWS 3309, ne aggódjak! Az Opel ugyanebbe a váltóba a Dexron III-ast javasolja. Mindenképpen érdemes 60.000 km-enként cserélni az olajat szerintük is!
Náluk van egy másik módszer is (a Tim-Eckart Metódus), amivel ők 1 nap alatt, kb. 80.000 Ft-ért át tudják mosni magát a váltót anélkül, hogy ki kellene szedni az autóból és szét kellene szedni azt. Elmondása szerint kicsit a szűrőt is kitisztítják így. A technológia német, ők is kintről vették meg, nem tűnik gagyinak, nagyon ajánlotta a 120.000 km-es olajcserére:
http://www.automatikoelwechselsystem.de/home.html
Itt van a partnereik listája, azt hiszem magáért beszél (különösen felhívnám a figyelmet a rengeteg - főleg Merci - szakszervizre!!!):
http://www.automatikoelwechselsystem.de/files/Kundenliste1.pdf
Azt hiszem ezekhez a képekhez sem különös kommentár (nem gagyi verdákat viszenk hozzájuk mindenesetre):
http://www.automatikoelwechselsystem.de/automatikoelwechselsystem.html
http://www.automatikoelwechselsystem.de/spueltreffen.html
Erre az olajfórumon a következőket válaszolták:
"This looks interesting, and it is similar to a T-tech service that you can get at any quick lube in north america. However, with a T-tech service, the car is running and the torque converter is pumping fluid (rather than in this method in which the fluid is being pumped through the TC. With the T-tech, and a normal cooler line disconnect with pump and refill, you can idle the car in different gears (park, drive, neutral, reverse) which presumably opens and closes different hydraulic circuits/solenoids allowin all the passages to be pumped through with new fluid. "
Magyarul ott járó motorral, az autó saját olajpumpájával mosatják át a váltót, és járó motornál teszik egyik fokozatból a másikba, hogy mindenhol jól át legyen mosva az új olajjal a váltó. Jól hangzik, de az USa messze van, és nem tudom, hogy itthon valaki csinálja-e így?
További érdekességek az amerikai olajfórumról:
1.
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1421511&page=1:
Az egyik tag megkérdezte az Amsoil céget a Dexron III és a JWS 3309-es szabványról, mivel az ő automata váltó olajuk (is) egyszerre teljesíti mind a két előírást (!!!!).
"I asked Amsoil how their Universal ATF is compatible with something like a Dex3 and 3309."
Íme a hivatalos válasz:
Amsoil's Reply:
"Thank you for giving AMSOIL the opportunity to answer your email.
In response to your questions; The JWS-3309 fluid has a medium amount of frictional modifiers, the Dextron III also has a certain amount of frictional modifiers also in the medium range. Both of the fluids frictional properties overlap each other and the Universal Automatic Transmission Fluid was designed in regards to meet both of the fluids frictional properties, the overlap and other fluid requirements. In summary, you will not have a problem using this fluid in an automatic transmission requiring this spec.
Thank you again for contacting AMSOIL and if you have further questions, please feel free to contact us again via email or over the phone with the Technical Services department."
Magyarul lényegében majdnem ugyanaz a két előírás, a frikciós paraméterek átfedik egymást. Érthető, hogy egy japán automata váltó gyár a japán előíráshoz tartja magát, de ezek szerint nem szentségtörés Dexron III-as olajat használni ebbe a váltóba is!
Egy nagy angol független olajokkal foglalkozó honlap az XC90 D5-be a következő olajat ajánlja:
http://www.opieoils.co.uk/p-60163-fuchs-titan-atf-4400-automatic-transmission-fluid-for-japanese-cars.aspx
Ez is teljesíti mind a Dexron III, mind a JWS 3309 előírást is, egyszerre...
Beszéltem a VOLVO Magyarország műszaki ezetőjével is, Ő is ugyanígy megnyugtatott, hogy alig van differencia a váltóolajok között, és kicsit marketing okai is vannak a specifikációkat cserélgetni és állandóan változtatni. Biztosan jó a Dexron III olaj is ebbe a váltóba. Érdemes nem csak
rátölteni, hanem át is mosni a váltót, ehhez kell a 12 liter olaj (egyébként 12 liter szerepel a számlámon is...).
Röviden:
- érdemes cserélni az olajat 60.000 km-enként,
- szűrőt nem kell cserélni (nem is lehet megbontás nélkül)
- nincs nagy különbség a váltóolajok között, jó a Dexron III is, de a gyári előírás tényleg a JWS 3309.
A fenti olajfórumon több helyen is azt írták, hogy a VOLVO a MOBIL ATF 3309 olajat csomagolja át saját nevére, tehát ugyanaz a kettő...
A következő olajakat találtam (de biztosan van még más termék is a piacon):
- JWS 3309:
- Castrol Transmax E
- MOBIL ATF 3309 ( = VOLVO 1161540 ?)
- JWS 3309 és Dexron III:
- Castrol Import M-V ATF
- AMSOIL Synthetic Multi-Vehicle Transmission Fluid
- Fuchs TITAN ATF 4400 Automatic Transmission Fluid for Japanese cars
- Dexron III:
- Shell Donax TX
A paramétereik és a specifikációjuk elérhetőségei :
Castrol Transmax E (JWS 3309)
http://castrolmintabolt.hu/doclib/133/tctme.pdf
Sűrűség 15 °C-on ASTM D4052 0.850 kg/dm3
viszkozitás 40°C-on ASTM D445 36,10 mm2/s
viszkozitás 100 °C-on ASTM D445 7,10 mm2/s
Viszkozitási index ASTM D2270 168
Lobbanáspont ASTM D93 220 °C
Dermedéspont ASTM D97 - 45 °C
MOBIL ATF 3309 (JWS 3309)
http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/GLXXENPVLMOMobil_ATF_3309.aspx
Viscosity
cSt @ 40ºC 35
cSt @ 100ºC 7.2
cP @ -40ºC (-40ºF) 14,000
Viscosity Index 180
Flash Point, ºC ›185
Pour Point, ºC ‹ -45
Density 0.8540
Castrol Import M-V ATF (JWS 3309 és Dexron III)
http://www.castrol.com/liveassets/bp_internet/castrol/castrol_usa/STAGING/local_assets/downloads/p,q/pds_ImportMV.pdf
Viscosity@ 40°C, cSt ASTM D-445 36.6
Viscosity@ 100°C, cSt ASTM D-445 8.0
Viscosity Index ASTM D-2270 200
Brookfield Viscosity@ -40 C, max,cP ASTM D-2983 13,000
Pour Point, °F (°C) ASTM D-97 -54 (-48)
Flash Point, COC, min °F (°C) ASTM D-92 406 (208)
Specific Gravity, 60°F ASTM D-1298 0.850
AMSOIL Synthetic Multi-Vehicle Transmission Fluid (Dexron III és JWS 3309)
http://www.amsoil.com/lit/databulletins/g173.pdf
Viscosity
cSt @ 40ºC 38,9
cSt @ 100ºC 7.6
cP @ -40ºC (-40ºF) 9800
Viscosity Index 168
Flash Point, ºC › 234
Pour Point, ºC ‹ -53
Density ????
Fuchs TITAN ATF 4400 Automatic Transmission Fluid for Japanese cars (JWS 3309 és Dexron III)
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/New-Fuchs/TITAN-ATF-4400.pdf
Density at 15ºC DIN 51757 0.852 g/ml
Colour Visual red
Flash Point, CoC DIN ISO 2592 216ºC
Pour Point DIN ISO 3016 -43ºC
Dynamic Viscosity at - 40ºC DIN 51398 17,000 mPas
Kinematic Viscosity at 40ºC DIN 51562-1 37.3 mm²/s
Kinematic Viscosity at 100ºC DIN 51562-1 7.3 mm²/s
Viscosity Index DIN ISO 2909 165
Shell Donax TX (Dexron III)
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_GTDS_Donax_TX_(G-34077).pdf
http://www.greatlakesoil.com/products/2363-data.pdf
Viscosity
cSt @ 40ºC 33,7
cSt @ 100ºC 7.1 / 7,3
cP @ -40ºC (-40ºF) ????
Viscosity Index 181
Flash Point, ºC › 185
Pour Point, ºC ‹ -51 / -48
Density 0.85 / 845
Mivel a váltóolaj csere óta már 14.000 km-t mentem, és semmilyen probléma sem jelentkezett, én továbbra is messzemenőkig megbízva a szakszervizben maradok a Dexron III-as olajnál. A váltóolajak keverése nagyon nem ajánlott (a kézikönyv is ezt írja), így csak teljes és nagyon alapos átmosással tudnék áttérni a JWS 3309-esre - ha akarnék, de véleményem szerint jó lesz a Shell olaja is, rendszeresen cserélve. Nem hiszem, hogy egy VOLVO szakszerviz és a Shell rosszat, nem megfelelőt használna és ajánlana...
Üdv!