Keresés

Részletes keresés
Így működik

Bővebben az új keresőről

2ly Creative Commons License 5 napja 0 0 55624
Előzmény: napocza (55623)
napocza Creative Commons License 5 napja 0 0 55623

Az MR-rel összevetve dátumjavaslatok (ezek az fb-n gyakran és téves fp dátummal megosztott képek):

Kálvin tér

16742, 16473 1949 >>> 1948 (november, közekedésirányító rendőr)

16570, 16571 1951 >>> 1950 (április, Budapesti Közeledési utcaképek)

16731 1951 (december 23., Közekedési felételek, jó!)

16796 1952 ( május 24, Közelekedési képek, jó!)

 

Marx tér

16519, 16520 1949 (szeptember, Közlekedést irányító rendőr) jó!

16525, 16526, 16527 1949 (szeptember, Közlekedést irányító rendőr II.) jó!

16552, 16553, 16554 1950 (január, KÉPEK BUDAPEST KÖZLEKEDÉSÉRŐL, jó!)

16558, 15559, 16560 1951 >>> 1950 (július, Közlekedési képek)

16679 1952 >>> 1951 (július 14., közekedési képek)

16721, 16722 1951 (november 19., Közlekedési képek, jó!)

16768, 16770, 16771 1952 (május 17. Közlekedési képek , jó!)

18039 1954 >>> 1953 (október 30., KÖZLEKEDÉSI RIPORT A LENIN KÖRÚTON)

napocza Creative Commons License 5 napja 0 0 55622

Felmerült bennem is, de ezek dupla ablakok, vajon lehet belül olyan boltív vagy más, ami eltakarná a másik ablakot?

Előzmény: PeThor (55621)
PeThor Creative Commons License 5 napja 0 0 55621

A környező képek alapján azt mondom, az orsolyák zárdájának emeleti terme. Annak 7 ablakszeme van függőlegesen. A külső rács, azért nem látható a képen, mert (mint ahogy a fotó rögzítette) épp felújítás alatt van az épület küső homlokzata (állványok). A 60-as években itt forgattták a téren a Kőszívű ember fiai néhány jelenetét, és ekkor építették a szomszéd házat is a lebombázott ház helyére. Valamint ebben az időszakban kezdték nagy léptékben felújítania a belvárosi műemlék homlokzatokat.

Előzmény: napocza (55618)
PeThor Creative Commons License 5 napja 0 0 55620

Megnézem...

 

Előzmény: napocza (55618)
PeThor Creative Commons License 5 napja 0 0 55619

Igen, itt még Fertő-See szerepel a német nyelvű feliratban. Valószínű, hogy a magyar nyelvterületen ez volt a helyes kifejezés, miután Sopronés Moson vármegyékben volt megtalálható. Az 1800-sa évek végétől erőltették a magyar nyelvhasználatot a környéken, így furcsa elnevezések alakultak ki. Ettől függetlenül, a monarchiás katonai felmérésésekben Neusiedler See, de ott az összes helységnév is németül van meghatározva.

Előzmény: pégés (55617)
napocza Creative Commons License 5 napja 0 0 55618

Klassz!

 

A 46536-ról nem lenne ötleted? A környező képek alapján valószínűleg egy soproni templomablak.

Előzmény: PeThor (55616)
pégés Creative Commons License 5 napja 0 0 55617

A 47253, 52953, 52939 > összetartozó fotók, mert egy helyszínen készültek.(Lásd csónakok, partoldal)

Ez a helyszín:

A hely Balftól északra található, és az utolsó bérlőjéről Pittner-fürdőnek hívják > jelenleg horgásztóként funkcionál.

 

 

 

bocsánat csak kérdés:

a képeslapon Fertő-See van írva ?

Előzmény: PeThor (55616)
PeThor Creative Commons License 5 napja 0 0 55616

      

A 47253, 52953, 52939 > összetartozó fotók, mert egy helyszínen készültek.(Lásd csónakok, partoldal)

Ez a helyszín:

 

A hely Balftól északra található, és az utolsó bérlőjéről Pittner-fürdőnek hívják > jelenleg horgásztóként funkcionál.

2fillér Creative Commons License 5 napja 0 0 55615

58092

Beszterce, görög ortodox templom

 

             

 

http://postcards.hungaricana.hu/hu/5932/?query=PLACE%3D%28%22Beszterce%22%29

PeThor Creative Commons License 6 napja 0 0 55614

A háztetetőn az akkori telefonhálózat drótjait láttatja a kép. A kézi kapcsolású központokból minden telefonhoz 2 szál drót vezetett. Sopronban az ünnepségeken a mellékelt képen látható címert használták az ünnepségeken. 

A kérdéses képen látható homlokzatú épület nem volt, van Sopronban, igaz a Deák téren van hasonló homlokzatú, de annak a tetőtere annakidején beépítetlen volt,  a ház előtt soha nem járt villamos, és vele szemben nem volt gesztenyefák alatti betonkerítés.

Előzmény: Sajka (55611)
Sajka Creative Commons License 6 napja 0 0 55613

Igen, a jobb oldali kerítésre már geletajani is utalt ("jobb oldalán kerítés, hosszan (talán betonrácsos)"), a házak homlokzatán húzódó vezetékre pedig én. Hogy a homlokzati vezeték a villamoshoz tartozik-e, az kérdés: a villamos nyilván itt és ekkor is egyenáramú hajtású volt, ahhoz valszleg nem kell ilyenfajta vezeték (de lehet, annyira nem értek hozzá, főleg történetileg). De a lényeg, hogy az út bal oldalán villamosvágány húzódik, ahogy geletajani szintén kiderítette már (sőt azt is hogy felsővezeték-kereszttartó is van a képen).

 

Szerintem az októberi datálás nem túl valószínű a fák lombozata alapján.

Előzmény: andreas19 (55612)
andreas19 Creative Commons License 6 napja 0 0 55612

39475

 

Kik, hol és mit ünnepelnek, kikre vár a tömeg, milyen évszakban készült a fotó?

Nem készülhetett a kép 1928- ban, a hűség kapu avatásakor?

A kép bal oldalán az épületek homlokzatán vezeték tartó konzolok, azokon villamos? vezetékek vannak.

A kép jobb oldalán, a fasor mögött tömör kerítés (kőfal) látható.

 

"A Soproni Hírlap pedig így fogalmazott: 1928. október 14-én hűvös vasárnap, nemzeti zászlók lengtek a házakon. Tizenkét óra tájban zúgó éljenzés! A miniszterelnök és kísérete, illetve a városi tanács tagjai a tűztorony elé érnek és elfoglalják helyeiket. A díszemelvényen gróf Bethlen István miniszterelnök mellett látható volt: Klebelsberg Kunó vallás-és közoktatásügyi miniszter, Herrmann Miksa kereskedelmi miniszter, Zsitvay Tibor, az országgyűlés elnöke, Széchenyi Bertalan a felsőház elnöke."

 

Előzmény: Sajka (55611)
Sajka Creative Commons License 6 napja 0 0 55611

Ad 39475

Köszönet az alapos, részletes utánagondolásért, geletajani!

 

Végigtanulmányozva az általad leírtakat kicsit böngészni kezdtem, és a megoldást én sem tudom még, de szeretnék egy elemet hozzátenni a kereséshez, ami, ha helytállónak bizonyul, szerintem közelebb vihet hozzá.

 

Hárs Józsefnek a soproni villamosok történetével foglalkozó oldalán van egy korabeli fénykép a villamos kocsiszín 1900. április 30-ai avatóünnepéről. Az ezen a fotón látható villamoskocsi homlokfalára – nyilván az ünnepi alkalom miatt – egy felvirágozott magyar címer van erősítve. Mégpedig a kiscímer! Íme:

 

A megfejteni kívánt képünkön pedig a "kapuzat" jobb oszlopára (ezúttal virágozás nélkül) ugyancsak a kiscímer van erősítve, amint ezt geletajani is megállapította:

 

Az én hipotézisem az, hogy nem csupán mindkét esetben a kiscímert használták (1900-ban is!), hanem hogy a két esetben használt címer-példány azonos.

Ezt látszik alátámasztani számomra, hogy jól láthatóan egyedi, kézzel festett címerről van szó (1900-ban ez másképp nem is nagyon látszik valószínűnek), és a két fotón szereplő címer sajátosságai a látható részen (bár a villamosos kép felbontása sajnos kicsi) mindenben egyezni tűnnek. Főként a címerpajzsot körülvevő szív alakú levelek, azok mérete, elhelyezkedése, a pajzs tetején jobbra kilógó "függelék", a címer alján középen látható kétágú, távolról "horgonyszerű" összhatású kétágú szalagcsokor formai megfelelése tűnnek döntőnek számomra. A látszólagos különbségek (a színerősségben) szerintem bőven betudhatók a két kép nyilván eltérő készítési technikájának, a megvilágításnak, illetve a két kép készítése között minden bizonnyal eltelt idő hatásának. De ami szerintem lényeges, hogy formailag kiáltó a hasonlóság, konkrétan nincs eltérés.

 

Azt, hogy esetleg egy tucatgyártmányról (nyomatról) lenne szó, aminek különböző példányait használták volna különböző helyeken, szerintem erősen kétségessé teszi egyrészt a technika (nekem nagyon nem úgy tűnik, mintha nyomatról lenne szó: szerintem jól kivehető a tárgy egyedi, esetleges jegyeket mutató, kézzel készült jellege), másrészt a korszak feltételezhető mentalitása (a XIX.-XX. sz. fordulóján Sopron városa – hiszen a villamosos kép estében tudjuk az időpontot és a helyszínt – szerintem mindenképp egy helyi címfestővel készíttetett el egy ilyen ünnepi kelléket). (Tegyük hozzá, hogy a fortepanos képen a másik kapuoszlopon látható Sopron-címer is ugyanígy, vagy még láthatóbban egyedi kézi festésű példány, megkockáztatom, hogy azonos készítőtől.)

 

A kérdés tehát, hogy elfogadjuk-e az alábbi állításokat:

1) Hárs József helytörténész datálása helyes, és a villamosos képen valóban 1900-as állapotot látunk, Sopronban. (Ebben szerintem nincs okunk kételkedni.)

2) A villamosos és a fortepanos képen látható két ünnepségen azonos címerpéldányt látunk (valószínűleg a soproni városi tanács tulajdonában álló, ünnepségeken használt magyar kiscímert).

 

Amennyiben igen, akkor e két állítást összevetve szerintem levonhatjuk azt a következtetést, hogy a fortepanos képnek is Sopronban kellett készülnie. (Nagyon valószínűtlennek gondolom ugyanis, hogy egy másik város ünnepségrendezői soproniak fogadására készülve elmenjenek Sopronba, hogy elkérjék az ő címereiket – különösen a magyart! –, hogy aztán azzal köszöntsék őket érkezéskor. Egyébként számomra valahogy nehezen elhelyezhető az egész "soproniakat fogadnak címeres kapuval egy másik városban" koncepció.)

 

Ha ezt elfogadjuk, akkor elképzelhetőnek tartok egy korábbi, 1910 és az 1922-es emléktörvény közötti datálást is. A fő érv számomra emellett az, hogy szerintem a közvetlen 1922 utáni években elképzelhetetlen, hogy egy soproni ünnepen "lemarad" a "Civitas fidelissima" felirat a saját címerük mellől. A világháború és a soproni népszavazás közötti időszakban nem tudom, életszerűnek tűnik-e Sopronban ilyen nagyszabású, magyar címeres ünneplés; sokkal későbbi datálás meg már a viseletek, kulturális és technikai jellegzetességek miatt nem valószínűsíthető. Tehát szerintem időben vagy 1910 (a cserkészet magyarországi létrejötte) és az első világháború között (ahogyan a kép jelenleg datálva van – ebben az esetben a balra álldogáló fiatalemberek mégsem leventék), vagy pedig a soproni népszavazás és az emléktörvény (1922. évi XXIX. törvény) elfogadása között (ez alig pár hónapot jelent) vagyunk, Sopronban.

 

Mellesleg számomra a soproni lokalizációt valószínűsíti az is, hogy a geletajani által említett, a fortepanos képen sejthető villamos-felsővezetéktartó oszlop olyan, mint amilyet ebben az időben a soproni rendszer használt; ugyanilyet 1000 mm-es nyomközű városi vasúti pálya felett Sopron kívül még (Magyarország területén működött hálózatok esetében) Szombathelyen lehetett találni, de az ottani villamosvonalnak szerintem nincs olyan szakasza, amire illeszthető lenne a képünk. (Pozsony jöhetne még szóba 1000 mm-es nyomközzel, az ottani oszloptípusra ebből a korból nem találtam eddig példát. De a címer-érv nekem erősebbnek tűnik.)

 

A Sopronon belüli lokalizációhoz nem találtam további támpontot. Az egyetlen dolog, ami feltűnt és még azt hiszem senki nem tette szóvá, hogy a balra álló jellegzetes homlokzatú ház és a következő, szintén emeletes ház találkozó falsíkja fölé, az utcára merőleges vonalban valamilyen állványzat van építve, ami ahhoz hasonlít, amilyenekre később a fényreklámokat erősítették, de ez itt valószínűtlen. Úgy tűnik, mintha a vízszintes gerendák szabályosan, hármasával elhelyezett kisebb oszlopocskákat tartanának; ezek méretüket tekintve akár vezetéktartó szigetelések is lehetnek (mint lejjebb a ház utcafrontján is); ez esetben viszont mennyiségükből következtetve igen komoly vezetékrendszernek kellene ott húzódnia...

Előzmény: geletajani (55589)
Alexander Demeter Creative Commons License 6 napja 0 0 55610

75347

 

 

Az aláírás szerint IV. Károly magyar király a fronton, 1914

Már most vagy nem 1914, vagy nem király - tekintve, hogy 1916 decemberében koronázták, addig Ferencjóska volt a főnök.

Legyen Károly trónörökös.

Elnar Creative Commons License 6 napja 0 0 55609

A 72316-os kép nem megállapítható, sajnos. A 72322 a sárvédő alapján egy Ford V8/51 lehet, míg a 71201 biztosan az.

Előzmény: negyesi_pal (55599)
nofRETRO Creative Commons License 6 napja 0 0 55608

Talán itt a megoldás:

" [...] A háború befejezése után borzalmas látvány volt az iskola külső és belső képe egyaránt. A tátongó lyukak, a beszakadt mennyezet, a tokostól kiszakadt ajtók és ablakok, a rom és piszok mind azt mondták "Soha többé háborút!" Az újjáépítés lassan megkezdődött Rátonyi Ferenc igazgató vezetésével. Ekkor az iskola társbérlőt kapott, 1945. márciusában költözött a Németvölgyi úti Népiskola épületébe a Polgári Leányiskola. Korábban, 1914 szeptemberétől az I. ker. Krisztina téri Népiskola, majd 1915. március 3-tól a XII. ker. Böszörményi úti barakképületben működött ez az intézmény. 1945. szeptemberében párhuzamosan működött az épületben a polgári leányiskola, mint az általános iskola felső tagozata, és az elemi fiúiskola. 1947-48-ban rendeződött a két oktatási intézmény kapcsolata, egy épületben belül működött az általános fiú és leányiskola. [...  ]

http://www.nemetvolgyi-bp.sulinet.hu/index.php?p=history

Előzmény: Csokis (55607)
Csokis Creative Commons License 6 napja 0 0 55607

Nem lehet, hogy a polgári leányiskola valami öreg épület volt, és amikor felépült a Németvölgyin a mackós iskola, akkor a másikat bezárták?

Előzmény: napocza (55582)
PeThor Creative Commons License 6 napja 0 0 55606

A 75951-75930-ig tartó sorozat képei összefüggőnek látszanak, így azok a   K.u.K. Technische Militärakademie (Császári és Királyi Katonai Műszaki Főiskola) Mödling, épületeit és az ott folytatott oktatási tevékenység pillanatait örökítik meg.(Dísz-szemle, hadgyakorlat, harci gyakorlat, fegyverkezelés, törzsvezetés, eszközkarbantartás, lótartás, stb.)

PeThor Creative Commons License 6 napja 0 0 55605

75942 K.u.K. Technische Militärakademie (Császári és Királyi Katonai Műszaki Főiskola) Mödling, a 75951 sz. kép folytatása. 

A kép aláírásban szerepel Ferenc József. A császár az iskola megnyitóján járt itt, utöjára 1904. november 4-én. 1913-ban 83 éves volt.  

1914-ben így festett. Az eredeti képen valószínűleg az intézmény akkori parancsnoka FML Georg Hefelle látható. 

PeThor Creative Commons License 6 napja 0 0 55604

75943 K.u.K. Technische Militärakademie (Császári és Királyi Katonai Műszaki Főiskola) Mödling,  a park a hallgatókkal. Háttérben a főépület.

A komplexum távlati képe

Ma HTL Mödling főiskola, jól megfigyelhető az épület átépítése (tetőtérbeépítés, kupolák elhagyása, homlokzat, bejárat átalakítása.

PeThor Creative Commons License 6 napja 0 0 55603

75951 Tévesen szerepel Kismarton a meghatározásban. A képen a K.u.K. Technische Militärakademie (Császári és Királyi Katonai Műszaki Főiskola) Mödling, udvara és a gyakorlótere látható. A kép azonosításához támpont a háttérben látható kerti lak.

Itt a bal sarokban látható:

Az intézmény ma HTL Mödling néven főikola, az eredeti képen látható gyakorlótér az épületkaréj bal oldalán látható salakos pálya helyén volt.  

 

PeThor Creative Commons License 6 napja 0 0 55602

75986 K.u.K. Technische Militärakademie (Császári és Királyi  Katonai Műszaki Főiskola) Mödling,  Zöglingen und Herrscher (diákok és előljáróik),

az intézményt 1904. november 4-én adta át Ferenc József császár, jól megfigyelhetők a vakolat és az ajtó rácsozat mintái.

A korábbi kép:

Ma HTL Mödling.

A felújítás során a bejáratot teljesen átalkították.   

scsabi Creative Commons License 6 napja 0 0 55601

Honvédségi üzemanyagszállító- és töltőkocsik. Tippem szerint Austro-Fiat alvázon, de ez utóbbira nem vennék mérget.

Előzmény: negyesi_pal (55599)
negyesi_pal Creative Commons License 6 napja 0 0 55600
Előzmény: negyesi_pal (55599)
negyesi_pal Creative Commons License 6 napja 0 0 55599

Majdnem mindent javítottam.

http://fortepan.hu/_photo/download/fortepan_71201.jpg

 

itt milyen járművek láthatók?

 

Köszönöm

Előzmény: Elnar (55514)
negyesi_pal Creative Commons License 6 napja 0 0 55598

77716: Miskolc, Lenin Kohászati Művek

gybind Creative Commons License 6 napja 0 0 55597

Megtaláltam, Veszprém, zsinagóga. :)

 

Előzmény: vadász2 (55541)
r.roy Creative Commons License 6 napja 0 0 55596

Hatvani Hatvan Ferenc

Előzmény: r.roy (55595)
r.roy Creative Commons License 6 napja 0 0 55595

51742 Sopron - Hatvani Ferenc turistaház

>>
A környező képek és a 11617 alapján

Előzmény: Törölt nick (24576)