Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2017.05.24 0 0 4984

Na akkor nézd meg milyen az, ami "gyakorlatilag nem is létezik".

 

http://www.hon30.org/links/

 

Meg akik nincsenek a listán:

 

http://www.marshcreekmini.com/

http://hon30.blogspot.ch/

http://jehubbard.com/hobbies/hon30_model_railroad.htm

 

Előzmény: RhB (4983)
RhB Creative Commons License 2017.05.23 0 0 4983

Érdekes, hogy a H0n30, ami a mi ~760mm-es kisvasutainknak felel meg, hiányzik a szabványból! (de 0n30 van!)

 

H0n30 (H0-ás keskeny 9mm-es nyomtávon, 750/760-as vasút odaát nemigen van) szerintem gyakorlatilag nem is létezik, ott a rendes H0n3-at használják. A 0n30 praktikus okokból viszont nagyon elterjedt, szerintem kint is több van, mint 0n3-ból, hála a Bachmann-nak. 0n3-ból csak kis(ebb) szériás gyártók dolgoznak többnyire jóval drágábban.

Előzmény: rezgaras (4982)
rezgaras Creative Commons License 2017.05.23 0 0 4982

Kösz. Rég néztem meg a szabványt. Mondjuk az abban hivatkozott "NMRA Standard S-3.2" a H0 nagyságra éppenséggel Code 110-es kereket ír elő (táblázat jobb szélső oszlop) Érdekes, hogy a H0n30, ami a mi ~760mm-es kisvasutainknak felel meg, hiányzik a szabványból! (de 0n30 van!)

 

Igen, a váltók (szívdarabjának) szögére gondolok. A röccenés addig nem gond, amíg ki nem siklik. Mondjuk a könyöksín helyzetét a szabvány előírná. Elvileg azért ~2mm széles a kerék futófelülete, hogy ne röccenjen (vagy csak kicsit), a rés 1,1mm széles, tehát ahol a kerék leugrik a szív csúcsáról, már a külső pereménél ott kellene lenni a könyöksínnek.

Előzmény: nazareth (4980)
V63-017 Creative Commons License 2017.05.17 0 0 4981

Weinertnél is van RP25 kerékpár, valamint RP25 Fine Scale. Utóbbinál láthatóan keskenyebb a kerék futófelülete.

Előzmény: CanGuru (4979)
nazareth Creative Commons License 2017.05.17 0 0 4980

Hol láttál ilyet, hogy "RP25 code XX"? Eddig úgy tudtam, hogy az RP25 az RP25, "ohne wenn und aber".

 

Nem tudom, hogy nézted-e az RP25-öt; ha igen, akkor láthattad, hogy a méreteket tartalmazó táblázatban nem az építési nagyság, hanem egy bizonyos "Code" a kulcs (sőt, az egész RP25-ben egy szó sincs az építési nagyságokról, azaz a NEM-mel ellentétben az RP25 nem "mondja meg", hogy "H0-ban mekkora mértekkel kell rendelkeznie egy keréknek – mint ahogy pl. az RP15.1-ből sem tudod meg, hogy H0-ban mekkora egy sínszál).

 

Szóval az RP25-ben láttam.

 

Emellett a FREMO-ban a váltók elég laposak, ott még kevésbé jelentkezhet bármi probléma.

 

Gondolom a lapos alatt a váltók szögére gondolsz.

 

A döccenés szempontjából az alátámasztás nélküli hossz a meghatározó:

 - minél kisebb szögű a váltó, annál nagyobb a hossz;

 - minél nagyobb tűrésekkel dolgozik a gyártó (távolabb van a könyöksín a csúcstól), annál nagyobb a hossz.

 

Teljesen változó, hogy "a FREMO-ban" milyen váltókat használnak az emberek, akadnak szép számmal Tillig, de még RocoLine, ne adj' Isten Piko-A váltók is. Ezeken néha döcögnek is a kocsik.

 

Akik az általunk is használt geometria szerint gyártatnak Váltógyártóval, azért vannak jobb helyzetben, mert bár a mi kitérőink szöge kicsi, a vezető- és könyöksínek elég kis tűréseket engednek meg, így szinte alig van alátámasztás nélküli hossz.

Előzmény: rezgaras (4978)
CanGuru Creative Commons License 2017.05.17 0 0 4979

Az amerikai Kadee kétféle RP25-ös kerékpárt készít, az egyik Code 88, a másik Code 110 fedőnevet visel. Utóbbi az alapvető kivitel, az elterjedt, előbbi az "extra".

 

Van mindkettő a fiókomban, mert vettem Code 88-at is egyszer (más témához), úgy rémlik, hogy a talpszélesség a különbség a kettő között, a Code 88 keskenyebb. Tehát ha nyomtávbővülés van, akkor a Code 88 esik be hamarabb, mert egyébként a keréktávolság azt hiszem, hogy azonos. (Meg kéne nézni NMRA sablonnal.)

Előzmény: rezgaras (4978)
rezgaras Creative Commons License 2017.05.17 0 0 4978

Hol láttál ilyet, hogy "RP25 code XX"? Eddig úgy tudtam, hogy az RP25 az RP25, "ohne wenn und aber". Nem lehet, hogy a "code XX" már nem a kerékre, hanem a sínre vonatkozott?

 

A 311.1 az lényegében RP25, egy kicsit minden méret metrikusra felfelé (!) kerekítve.

 

Mondjuk a különbség a régi NEM310-zel szemben a gyakorlatban a váltók csúcsánál jelentkezik, de ott is csak egy röccenéssel. Emellett a FREMO-ban a váltók elég laposak, ott még kevésbé jelentkezhet bármi probléma.

Előzmény: nazareth (4976)
alkotasu Creative Commons License 2017.05.15 0 0 4977

Hehe... Az első mondatodban írtad le azt, amiben bíztam. :-)

 

A többi... Tulajdonképpen pont ez a gondom, hogy elkészítettem Fleischmann alapra az Mu kocsit, de annak pont ilyen kereke van. Namármost arra vagyok kíváncsi, hogy Győrben fog-e kerregni a talpfákon, vagy nem? Vagy próbáljak meg barkácsolni valami NEM szabványú kereket? De miből? (Esetleg vésztartaléknak régi PIKO kerékből, azért úgysem kár, ha elrontom...)

Előzmény: nazareth (4976)
nazareth Creative Commons License 2017.05.15 0 0 4976

Jujj, elnézést, valóban, eredetileg mindenféle NEM310-eket kezdtem el nézni, de a két válasz összekeveredett a fejemben, így Neked ment a V63-017-nek szánt válasz :)

 

Neked végül azért nem válaszoltam, mert reggel nem volt időm kibogarászni a különféle szabványokat. A lényeg, hogy a FREMO szabvány alapvetően

 - "NEM szerinti" kerekeket emleget (ez a klasszikus NEM310-et jelentené), illetve

 - lehetőség van "RP25 szerinti" kerekeket is használni.

 

 

A fentiekhez megjegyzések (amiért az idézőjeleket is használtam):

 

1.) Érdekes módon az Általad linkelt Fleischmann-kerekek nagyobb karimával (1,3mm) rendelkeznek, mint amit a NEM310 megenged (1,2), ez elvileg azt is jelentené, hogy már egy közönséges 2,1-es sínen sem közlekedhetne. Ami fura. A Fleischmann nagy gyártó, tehát elképzelhető, hogy az a 0,1mm a gyakorlatban nem okoz gondot, és ezért hányt fittyet a NEM310-re; alternatíva, hogy csak szimplán a Märklin pizzaszeletelő-kerekei voltak rossz hatással a Fleischmannra :)

 

2.) Bár a modulok nagy része úgy készül, hogy azon elmehessenek a NEM310 szerinti kerekek, vannak olyan modulok is (pl. a FREMO:87 szerinti modulok), ahol csak "RP25 szerinti" kerekekkel lehet közlekedni. Én úgy tapasztaltam, hogy nem szokás RP25-ös modulokat fővonalakba berakni, inkább csak szárnyvonalak, ipartelepek épülnek ilyenekkel. Így elvileg a NEM310 rendben van.

 

3.) A FREMO mindenhol "RP25 szerinti" kerekeket emleget. Számomra nem tiszta, hogy ez mit jelent: RP25 code XX (itt mennyi lehet az XX?), esetleg NEM311.1 is elmehet?

 

Bár van egy sanda gyanúm, hogy a gyakorlatban nem a NEM311.1-kontra-RP25 a legnagyobb probléma, hanem mondjuk egy akármilyen Fuggerth-Csörgő felbukkanása...

 

Na majd ha valaki beszédesebb FREMO-guru olvassa, talán válaszol :)

Előzmény: alkotasu (4975)
alkotasu Creative Commons License 2017.05.15 0 0 4975

No, nekem válaszoltál, de nem a kérdésemre.

Ez csupán tévedés volt, vagy az én kérdésemre is tudod a választ?

Előzmény: nazareth (4974)
nazareth Creative Commons License 2017.05.15 0 0 4974
Ettől függetlenül igaz, amit írtam, kell szerelvénykártya. Az más kérdés, hogy a szervezőknek ezer egyéb dolga is van, és a szerelvénykártya pont egy olyan dolog, ami nélkül elgurul egy találkozó.

Emlékeim szerint pl. Nyúlon az idő rövidsége miatt egy A4-es papírt szeleteltek fel a szervezők, amikre fel volt írva a szerelvény neve.
Előzmény: alkotasu (4972)
V63-017 Creative Commons License 2017.05.14 0 0 4973

Voltam már pár találkozón külföldön, de hogy ott a mozdonyoknak nem volt kártyája az tuti, de még az akadós személyvonati kocsiknak sem. Egyszerűen a mozdonyvezetőnél levő menetrendjébe volt beleírva, hogy milyen gép, meg mi hol akad.

Előzmény: nazareth (4962)
alkotasu Creative Commons License 2017.05.14 0 0 4972

Urak!

A Fleischmann kerekek kompatibilisek a fremózásnál használt modul asztalokkal?

Erre gondolok:

http://www.fleischmann.de/de/product/87423-0-0-3-1-0-0-003006/products.html

MD 3006 mar92 Creative Commons License 2017.02.21 0 0 4971

Előzmény: szegecsszámláló (4970)
szegecsszámláló Creative Commons License 2017.01.26 -1 1 4970

Na, pont kettőtökre (értem alatta: Nazareth, Rézgaras) aztán éppen jellemző a LEGO vasúti színvonal...megyek és hozok még fakockákat is, jó?

 

rezgaras Creative Commons License 2017.01.16 0 0 4969

Köszönöm az irónikus kritikát! ;-))

 

Előzmény: nazareth (4968)
nazareth Creative Commons License 2017.01.11 0 2 4968

Olvass vissza, és kiderül: a fremósok annyira igénytelenek, hogy bármin, még akár deszkára szögezett lego síneken is tudnak játszani :)

 

Viccet félretéve: szerintem a FREMO-n belül a modulok összeállítása pont nem egy kritikus dolog. Illik első körben magával a FREMO-val megismerkedni, hogy megtudd, egyáltalán miben gondolkozz, mire van szüksége a magyarországi csapatnak (állomás, ipar, rakodók, nyíltvonal? Mekkora? Milyen jellegű? Egyenes? Íves? Hány fokos? Satöbbi-satöbbi); ez azért is szükséges, mert gondolom az ember egy ismert csapathoz szeretne bejelentkezni a vadiúj moduljaival.

 

Aztán ha elkezded, igazából a modulok asztalos szempontból egyszerűek, mint a faék (legalábbis a hagyományos asztalokhoz képest), terep szempontjából pedig "legyen nagyon szép". Ezek mind általános dolgok, nem hiszem, hogy a FREMO-topikban kellene kitárgyalni, hogy hogyan oldjuk meg a modul sarokmerevítését, váltóállítást, fűcsomót az út mellé, vagy a Csörgő hajtásának rendbetételét...

 

OFF

 

Amennyire én az elbeszélésekből tudom, a tagságom előtti régi időkben ez a fórum azért jött létre, hogy a FREMO-tagok és az érdeklődők konstruktív párbeszédet folytassanak. Aztán valamiért a dolog kettészakadt: voltak, akik csinálták a dolgokat, és voltak, akik ekézték.

 

Folyamatosan ment a diskurzus arról, hogy miért kellenek a plusz szabályok; miért olyan szigorú az egész; képtelenek voltak megérteni, hogy a szabályok opcionálisak, aki nem akarja betartani őket, annak ott a vasútmodellező társadalom maradék 98%-a. Aztán sokan voltak, akik mindent a szervezés, forgalom, árufuvarozás rovására írtak: mer' a fremósoknak csak a forgalom számít, a járművek nem; mer' a fremósoknak csak a forgalom számít, a terep nem...  Ezeket az embereket egyszerűen nem értem. Kizárólag a saját szempontjaik szerint kritizálnak, holott szerintem van jópár versenyképes modulunk, és alig van Magyarországon még olyan banda, akik ennyire megpróbálna odafigyelni a gördülőállományra, korszakokra (emellett persze oda kell figyelnünk a vonatösszeállításokra, az árufuvarozás élethűségére, üzembiztonságra, menetrendre, és egy sor olyan dologra, amire mások nem).

 

A lényeg, hogy idővel itt a fórumon a FREMO valamiért szitokszóvá vált, a tagok-barátok pedig egyszerűen beleuntak a "Mér' nem" és "Mer' ti" hangulatú hozzászólásokba, és átszoktak más fórumokra, ahol köszönik szépen, jól vannak, megvannak.

 

A fentiek függvényében talán megérted, hogy miért nem fog itt senki hanyatt-homlok rohanni, hogy az Általad feltett ironikus, számonkérő hangvételű kritikára választ adjon. 

Előzmény: tumikas (4966)
alkotasu Creative Commons License 2017.01.10 -1 0 4967

Mi a baj vele? Az nem kell a Fremózáshoz? Szerepel valahol a fejlécben, hogy járművekről nem eshet szó?

Másrészt: ki akadályoz meg, hogy írj a modulépítésről?

Harmadrészt: szerintem a modulépítéssel kapcsolatos dolgokat a terepasztalos topikban tárgyalják meg többnyire.

Negyedrészt: pörgess vissza, lejjebb találsz modulos dolgokat.

Ötödször: ha most hallgatunk, akkor jobb lenn a a lelkednek?

Hatodszor: hol van szó folyamatosan a járművekről? Szeptember óta mély hallgatás volt a topikban. Én meg bátorkodtam feltenni pár kérdést annak kapcsán, hogy elkészültem két újabb kocsimmal, amit szeretnék vinni a következő találkozóra. Akkora bűn volt ez?

Előzmény: tumikas (4966)
tumikas Creative Commons License 2017.01.10 0 0 4966

Amúgy tök jó hogy folyamatosan a járművekről szól a polémia, modulépitésről ritkábban halunk.

alkotasu Creative Commons License 2017.01.10 0 0 4965

Stokkhoz miféle kártya kell? Azon mi van, mivel lehet csinálni?

Nem célszerűbb akkor arról a 2-3 kocsiról külön-külön elkészíteni? Ugyanis nincs szó nagy mennyiségről.

Előzmény: nazareth (4964)
nazareth Creative Commons License 2017.01.10 0 0 4964

Szerintem várj még vele. Elég lesz a stokkhoz kártyát csinálnod – majd ha elkészül a menetrend. Egyelőre semmit nem tudok a találkozóról, még a korszakot sem, és azt sem, hogy ki csinálja a menetrendet.

Előzmény: alkotasu (4963)
alkotasu Creative Commons License 2017.01.10 0 0 4963

Köszi!

 

Akkor ezek szerint célszerű nekiállnom készíteni a kisgyőri kocsijaimhoz, meg a postához 1-1 kártyát, hogy futhasson nemzetközi vonatban...

Előzmény: nazareth (4962)
nazareth Creative Commons License 2017.01.10 0 0 4962

hogyan lesz a nemzetközi gyorsvonat összeköttetés?

Általában a nemzetközi találkozókon

 - vagy a szervezők megállapítják a nemzetközi menetvonalakat, ezeket kikommunikálják, az országok ennek függvényében készítik el a saját menetrendjüket,

 - vagy a szervezők csinálják az egészet, ehhez természetesen sok kommunikáció kell a külföldiekkel, mert a csapatok maguk ismerik a saját felkészültségüket, szokásaikat...

...harmadik lehetőség eszembe sem jut. Az, hogy most konkrétan hogyan lesz az egész megszervezve, nem tudom, de az évindító megbeszélésen gondolom ez is szóba kerül.

 

pl. nemzetközi forgalomban közlekedő személykocsikhoz kell majd kártya is?

Általában véve a személyvonatokhoz is kell kártya, illetve a stokkokhoz-kocsicsoportokhoz is; sőt, még az irányteherekhez is, függetlenül attól, hogy belföldiek, vagy nemzetköziek-e. Ettől néha eltekintünk, mivel az emberek fejben tudják tartani a szerelvényeket, de volt már kavarodás abból, hogy a stokkhoz sem készült kártya, és a mozdonyvezető nem tudta, hogy félúton le kellene akadjon egy-két kocsi. Emiatt ha magához a szerelvényhez nem is, de a leakadós stokkokhoz jó, ha van kártya.

 

Meg határállomásig menő mozdonyokhoz is?

Persze. Minden gépnek kell legyen kártyája, abba kerül bele a fordakártya. Függetlenül attól, hogy átdugja-e az orrát a határon, vagy sem. Az állomásokra dedikált tolatógépek kivételt képeznek, nekik nincs fordájuk, az állomást sem hagyják el; sőt, esetükben a pályaszámegyezés sem katasztrófa, feltéve, hogy nem egy vonali géppel egyezik meg a pályaszámuk :)

 

Előzmény: alkotasu (4959)
alkotasu Creative Commons License 2017.01.08 0 0 4961

Az itthoni FREMO-kra emlékszem, de az idei nagyobb lesz - tudomásom szerint. Ha jól emlékszem, Lajos azt magyarázta, hogy ez rendes nagy találkozó lesz, nem "csak" egy regionális, mint a korábbiak. Tehát a kérdésem igazából a "nagy" találkozókra vonatkozott.

Előzmény: RhB (4960)
RhB Creative Commons License 2017.01.08 0 0 4960

A pályák teljesen szorosan kapcsolódnak, azaz folytatólagosan. A kintiekről nem tudok mondani semmit, ide osztrákok jöttek, és ők ugye a valóságban is szomszédosak. 2013-ban Rásonysápberencsből ágaztak el , tehát mint egy mellékága a nagy layout-nak. 2014-ben mintha egy T alakot formáztak volna, a csarnok egy hosszú és egy rövid oldala mentén végig osztrák vonal volt, és a T szára (gyakorlatilag 3 modul) kapcsolódott Dunaföldvárhoz. Itt ők egy komplett belföldi forgalmat is tudtak csinálni.

 

Nemzetközi személyvonatok voltak, általában volt Kurswagen is, amit valamelyik állomáson kapcsoltak le ill föl a vonatra. (De ha visszaemlékszel, ilyen a belföldiekkel is volt szinte mindig.) Eddig személykocsihoz nem kellett kártya, viszont minden mozdonyhoz kell.

Előzmény: alkotasu (4959)
alkotasu Creative Commons License 2017.01.07 0 0 4959

Ha lesz az idén FREMO találkozó, meg gondolom lesznek majd ott külföldiek is, akkor hogyan lesz a nemzetközi gyorsvonat összeköttetés? Gondolok itt olyanra, hogy pl. nemzetközi forgalomban közlekedő személykocsikhoz kell majd kártya is? Meg határállomásig menő mozdonyokhoz is?

Egyáltalán: mennyire szorosan kapcsolódnak egymáshoz a különböző országok pályái, járművei egy ilyen nagy találkozón? Mitől függ, hogy mely országok kapcsolódnak egymáshoz?

ZOLII Creative Commons License 2016.09.12 0 0 4958

Köszi.

Közben már legyártattuk.Hamarosan összerakjuk és jön a fotó.

Előzmény: rezgaras (4957)
rezgaras Creative Commons License 2016.08.18 0 0 4957

Tkp. jó kérdés, mert a szabvány nem írja egyértelműen. De a rajzból és a leírásból következik.

 

"Gleisprofile nach Code 83 (h = 2,1 mm) bis Code 70 (h 1,8 mm). Schwellenquerschnitt 3 x 2 mm..."

 

Vagyis: sínprofil 2,1mm vagy 1,8mm. Talpfa keresztmetszet 3x2mm.

 

"Die Höhe SO über dem Fußboden beträgt 1.300 mm + 10 mm, einstellbar."

 

A sín futófelület magassága 1300mm a padló fölött, +10mm, beállítható.

 

Tehát valójában a rajzon látható profil tetejére rájön 2mm talpfa magasság és ~2mm sínprofil magasság.

Előzmény: ZOLII (4956)
ZOLII Creative Commons License 2016.08.06 0 0 4956

Sziasztok!

 

Kéne egy kis segítség.A képen látható modulvégen a felsőrészen még rájön a sín vagy a méretek a sínkoronától értendők?

Köszi

Zoli

 

alkotasu Creative Commons License 2016.05.04 0 1 4955

Egy kis megemlékezés a tavalyi találkozóról... :-)

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!