> 1969-70 körül(?) gyorsjárattá tették 107-es jelzéssel
M2 első szakasz átadásakor, 1970 április 3. Az Egressy út belső szakaszát addig ellátó 31-es ezután az Örsről indult. ezért a 7-es útvonala megváltozott: Thököly - Népstadion út - Egressy - Róna u. - Szugló u., innen eredeti útvonal.
Arra nem emlékszem már, hogy ekkor azonnal 107-es lett-e, vagy valamivel később.
A megállókiosztása érdekes volt: a Keleti pu. után legközelebb a Népstadion Stefánia-Egressy saroknál állt meg, utána minden megállóban. Ami természetes is, mert azon az útszakaszon nem járt más. Így ez pár évig igazi zónázó járat volt.
> 1970 vagy utána (mikor indult be a 75-ös busz?) útvonalmódosítás a Bosnyák térre
M2 második szakasz megnyitásakor, 1972. december 22. (? pluszmínusz pár nap)
Bocsánat: először 7-es számon az óbudai trolli járt, majd annak jelzése T lett, onnan kezdve a 7-es szám felszabadult, és egy Keleti Károly utcai buszjárat van az emlékeimben.
Amikor a 7-es számot használni kezdték, először a Marczibányi tér-Mechwart tér felé járt, azután 1948-tól Hungária körút-Thököly út sarkától a Kosztolányi Dezső térig, majd amikor 1948-ban végre megépült Rákosváros (Zugló) vasúti megálló a töltés tetején, és ezzel megszünt a "halálsorompó", a Bosnyák térig meghosszabbították.
A Halmi utcára nem emlékeztem (arra járt a D, illetve később 83-as járat is), valamiért automatikusan Etele utat írtam, igy utólag, 55 év távolából már nem vagyok biztos abban, hogy az Etele úton volt-e szilárd úttest, csak arra emlékszem, hogy a Hengermalom (Etele) úti villamosmegállótól látni lehetett a Kelenföld vasútállomás épületét.
Öv u. - Tétényi út között 92-es jelzéssel indult be valamikor 1959-ben (az említett térképen még nincs rajta), de már 59.aug-ban jelzését 7C-re változtatták, egyúttal meghosszabbították Tétényi úttól a Halmi utcán át Kelenföldi pu.-ig.
1960.aug.: az említett jelzéscserével 7-es jelzést kapott. (Geometriailag alapjárata a másiknak, mert hosszabb, de funkcionálisan nem, mert lényegesen ritkább.)
1962.okt.: a Cinkotai út- Öv u. sarkán való tolatásos fordulás helyet a Paskál u. - Öv u. útvonalon éri el a vá.-t. Ekkor csuklósították a vonalat, az alap7-est (ekkor 7C) követően.
1964.nov. Erzsébet hídon át
1969-70 körül(?) gyorsjárattá tették 107-es jelzéssel
1970 vagy utána (mikor indult be a 75-ös busz?) útvonalmódosítás a Bosnyák térre
1976. Bosnyák téri új vá.
1977. jelzésváltozás 7gyors-ra (piros 7-es)
Megj.: nem tudom, mikor került át a Nagy Lajosról a Lumumbára, és pontosan mikor lett gyors.
7-esek ügyében nemcsak azért nehéz szót érteni, mert sokszor változtak, hanem azért is, hanem azért is, mert volt úgy, hogy a meglévő viszonylatok jelzését egymás közt fölcserélték. A Peto ttárstól kapott gubancos történetet úgy tudom áttekinthetőbbé tenni, ha beszélek egy alap7-esről, egy kiegészítő7-esről és betét7-esekről.
Megpróbálom a történet vázát ilyen bontásban tálalni (anélkül, hogy minden részletet ismernék. (De egy ilyen áttekintés után, aki ezt megértette, érthető módon hozzá tudja fűzni a magáét.
alap7-es
1953-ban már megvolt, 7-es jelzéssel, Bosnyák tér - Kosztolányi D. tér között, a Szabadság-hídon át. (ez látszik a belinkelt térképen is, 1959. jan.-ban)
1958-tól - csak vasárnap késő este! - Kelenföldi pu.-ig járt
1960. aug.: jelzéscsere 7C-re (mert ekkor volt egy másik 7C, amiből itt 7-es lett), tehát ekkortól az alap7-es a 7C névre hallgat
1964.aug.: Bosnyák téri vá. első változása. Eddig: Thököly út - Varsó u. - Révai J.u. vá. - jobbra Nagy Lajos - jobbra Thököly. Ettől: Varsó - Révai - tovább Telepes u. - jobbra Lőcsei út - jobbra Bosnyák tér vá., ahonnét aztán egyenesen haladt már tovább.
1964. nov.: Erzsébet hídon át
1968-ban meghosszabbítás a Bornemissza térre.
...
1976-ban Bosnyák téri vá. második változása: a Thököly útról egyenesen halad be. Visszafordulás a Csömöri úton tengelyben.
1977: ismét 7-es jelzéssel, hiszen ő az alapjárat.
Kezdetben vala Bosnyák tér - Kelenföld vasútállomás. Az utóbbit toronyiránt, a Bartókon végig haladva érte el.
Közben létrejöttek ilyen népstadioni alkalmi járatok úm. 7A, 7B.
Valamikor a 60-as évek elején a 7-est meghosszabbították az Öv utcáig, de még mindig a Bosnyákon át járt (Thököly - Nagy Lajos - Szugló). Szükség lett egy állandó betétjáratra, ez lett a 7C: Bosnyák tér - Kosztolányi tér.
Az Erzsébet híd megnyitása előtt a Szabadság hídon járt.
Közben a hosszú 7-es zuglói szakasza is változott: Thölöly - Róna (anno Lumumba u.) - Szugló u. - stb, ezzel a Bosnyákot elkerülte.
1967 v. 68--ban a 7C-t meghosszabbították a Kelenföldi lakótelepre, a Bornemissza térig.
Tehát eredetileg a 7C a sima 7-es betétje volt, de később apránként önállósult.
Ez a variáció mikor volt? Mert a 60-as évek elejétől már - ahogy én emlékszem - a 7C járt a Bosnyákra (Révai J. u.), a sima 7-es pedig az Öv u.-hoz. (Egyébként egyik se volt a másiknak betétjárata, mert elágazó járatok voltak, bármi is volt éppen a jelölésük. 1961 táján igyekeztek rendet tenni és olyan jelöléseket adni, hogy a betétjáratok kapják az A betűs jelzéseket, mint pl. a 12>12A, 45>12 átszámozás esetében. De ez a rendrakás sose sikerült teljesen, a 7C így felejtődött 1977-ig)
Ebből a sima 7-esből lett aztán a 107-es gyorsjárat (egy ideig még Öv u-ig), majd a 75-ös beindulásával (1970?) lerövidítve a Bosnyák térig.
Ha már a 7-es családnál tartunk, a 7, 7A, 7C rendben van, de mi volt a 7B? Mintha gyerekkoromból (70-es évek eleje) rémlene egy időszakos "meccsjárat" ezzel a jelöléssel, Etele tér-Népstadion között, de volt ilyen a valóságban is?
Ahogyan egy 74B (vagy 74Y) is rémlik, a városligeti BNV-ig járt a Madách tértől.
Arra is emlékeztetlek, hogy a 7-es járat (Bosnyák tér-Kosztolányi Dezső tér) "betétjárata" volt a 7C (Öv utca-Cinkotai út - Etele út-Kelenföldi pályaudvar)!
Mondom: úgy indult, mintha a 39 betétjárata lenne - voltak ilyen egy-két megállóban különböző elágazó járatok. Abban nem vagyok biztos, hogy 39A volt-e, de vedd figyelembe, hogy 70-80 számmezőben már csak akkor adtak számokat, mikor 69-ig és 90-99-ig beteltek a számok (és akkor is 89-től lefelé).
81-es meg pláne: csak 1966!
A Naphegyre lehet, hogy a 89-es kezdettől járt, de úgy 1955 után volt egy rövid ideig 13-as számú járat a Pauler utcából a Naphegy-Gellérthegyre, aztán hamar megszünt, és új 13-as járt Diósdra, úgy 1960 körül.
A 39-es először a Kossuth hídon, utána a Margit hídon járt. (Lehet, hogy egy időben a Lánchídon is, ebben nem vagyok biztos.
A 89-es honnét indult a J.A.ltp (ill. később az Aszódi út) felé? Aligha lehetett betétjátata a 39-esnek, inkább elágazó járatok lehettek. (Y még nem volt)
Úgy tudom, volt J járat is a ltp-re, amiből 81-es lett.