Keresés

Részletes keresés

r1232 Creative Commons License 2017.11.23 0 0 44217

Ezt az anyagot a neten megtaláljátok, ha a google-ba "vasútvillamosság" szót írtok be.

 

Célszerűbb azt beírni, hogy OVSZ1 (Országos Vasúti Szabályzat). Mivel abban található ez (is).

Előzmény: komor5 (44212)
Zsivany2 Creative Commons License 2017.11.23 0 0 44216

A vonatbefolyásoló dolgait most ne keverjük bele, mert az csak növeli a jelzőtávolságokat, akkor is ha általános fékúttal számolunk.

 

"

Az általános fékúttávolság értékét és a tényleges fékúttávolság számítási módját a vasúti 

hatósági egyeztetést követően a vasút üzemeltetőjének vállalati utasításban kell rögzítenie."

 

Ezt keresem.

Előzmény: komor5 (44212)
Zsivany2 Creative Commons License 2017.11.23 0 0 44215

Igen, csak épp a HÉV-nél sehol nincs leírva, hogy azt hogyan kell kiszámolni.

 

Aki nem ismerné, annak kikerestem a MÁV-os (nem biztos, hogy épp aktuálisan friss) számítási táblázatot:

Előzmény: EMD sound is music (44214)
EMD sound is music Creative Commons License 2017.11.23 0 0 44214

jelzéstechnikai tényleges fékút 

 

 

A HÉV-es jelzési utasítás tehát erre vonatkozik, ha jól értem, ugye?

Előzmény: Vendégsín (44213)
Vendégsín Creative Commons License 2017.11.23 0 0 44213

 a féktávolságok ( és ebbe beleértem a számítható "tényleges" fékutat is) nagyobbrészt a vonat tényleges megfékezettségétől, illetve a vonatbefolyásoló berendezés útszámítási programjának eredményeitől függenek

 

A vonat tényleges megféezettségétől az a jelzéstechnikai tényleges fékút nem függ! Csak a közlekedés viszonylatára előírt általános fékút, a mértékadó lejtőre előírt fékszázalék és a számítás szerinti hely valódi lejtviszonyai befolyásolják.

Előzmény: komor5 (44212)
komor5 Creative Commons License 2017.11.23 0 0 44212

Az előző kommentemben én a valóságos és nem a "számított" tényleges fékútra gondoltam, ezért, ha valaki sértőnek vette a stílusomat, elnézést kérek tőle!!!

 

Néhány adat a "számított tényleges fékút"-tal kapcsolatban:

 

A Magyar Mérnöki Kamara beszámoló vizsgára előkészítő anyagában (2004.09.08) sok egyéb okos gondolat között, a következő olvasható:

(megjegyzésem: Ezt az anyagot a neten megtaláljátok, ha a google-ba "vasútvillamosság" szót írtok be.)

 

"Országos közforgalmú normál és széles nyomtávolságú vasutakon a főjelzőre az előjelzést 

legalább a vonalra előírt általános fékúttávolságból kell adni.
Ha két fény főjelző között nincs meg a tényleges fékúttávolság, akkor a „Megállj!” jelzést
adó főjelző előtt lévő főjelzőhöz csökkentett sebességgel való érkezésre kell előjelzést adni.
Vonatbefolyásoló berendezés alkalmazása esetén az előjelzésnél az ennek működésére
figyelemmel megnövelt távolságot kell alapul venni.
Az általános fékúttávolság helyett indokolt esetben a tényleges fékúttávolság is
alkalmazható. Értékét a vasút üzemeltetője által elfogadott és a vasúti hatóság által
engedélyezett számítás alapján kell meghatározni.
A főjelzőre előjelzés a közvetlenül megelőző főjelzővel
- általában legfeljebb az L = 2,5 x általános fékúttávolságból,

- bejárati jelzőre legfeljebb L = 1,8 x általános fékúttávolságból
adható. Eltérést a hatóság engedélyezhet."

 

Ugyanebben az anyagban olvasható:

 

"Az általános fékúttávolság értékét és a tényleges fékúttávolság számítási módját a vasúti 

hatósági egyeztetést követően a vasút üzemeltetőjének vállalati utasításban kell rögzítenie. A
tényleges fékúttávolság és a vonatbefolyásoló berendezés működtetéséhez szükséges
úthosszak számítását, segédleteit a vasúthálózatra meghatározott legnagyobb fejlesztési
sebességet alapul véve kell megállapítani."

 


A fenti anyagból a számomra az jön le, hogy a féktávolságok ( és ebbe beleértem a számítható "tényleges" fékutat is) nagyobbrészt a vonat tényleges megfékezettségétől, illetve a vonatbefolyásoló berendezés útszámítási programjának eredményeitől függenek. A számítható "tényleges" fékutat e szerint talán nevezhetjük a vonalszakasz tervezési sebességére épülő, a mindenkori helyi körülményeket (vonatfékezettség, lejtési viszonyok, alkalmazható sebesség, stb) figyelembe vevő elvárható távolságnak, amelyre a legkedvezőtlenebb, de az előírásoknak megfelelően betartott körülmények között számítani lehet!

 

A MÁV számítási metodikáját és az erre vonatkozó hatósági engedélyét nem ismerem! A témában szereplő "tényleges fékút" kifejezést ebben a kontextusban (legalábbis nyelvtanilag) szerencsétlennek tartom!

 

Üdv.

Előzmény: Vendégsín (44211)
Vendégsín Creative Commons License 2017.11.22 0 0 44211

ez a tényleges fékút nem azonos azzal a tényleges fékúttal,

 

Az első lett volna a "számított tényleges fékút", ha a 6óságnál értenék, amit jóváhagynak.

Előzmény: _Nyuszi (44203)
Zsivany2 Creative Commons License 2017.11.22 0 0 44210

Jó, de akkor az F1 59. pont szerint milyen távolságra lehet két - egyik a másikára előjelzést adó - főjelző?

Maximum 300m, de minimum??? 

Nagyvasúton ez le van szabályozva, itt ezek szerint nincs...

Előzmény: EMD sound is music (44207)
EMD sound is music Creative Commons License 2017.11.22 0 1 44209

H5-ös vonalon közlekedik még a "fekete hév"?

 

Igen. Sötét alapszínű fóliázást a közelmúltban a 994 psz. motorkocsi kapott, amely a mai napig viseli azt. A fóliázással Dumtsa Jenő halálának centenáriumára emlékeznek. Ő volt Szentendre első polgármestere.

 

https://g.co/kgs/nuw5Ms

Előzmény: volanb (44206)
EMD sound is music Creative Commons License 2017.11.22 0 0 44208
EMD sound is music Creative Commons License 2017.11.22 0 0 44207

A HÉV F2. sz utasítás idevonatkozó pontjai :

 

421. Általános fékútnak nevezzük azt a távolságot, amelyen belül a legfeljebb a pályára engedélyezett sebességgel közlekedő vonat a  legkedvezőtlenebb körülmények között is megállítható, ha a fékrendszere és a megfékezettsége előírásszerű. Az általános fékúttávolság a HÉV vonalakon 300 méter.

 

422. A tényleges fékút az a távolság, amit a vonat a fékezés megkezdésétől a megállásig megtesz. A tényleges fékút az általános fékútnál kisebb.

 

Ennyi. A tényleges fékutat nem számítják.

 

Akkor a te elgondolásod szerint minden nap, minden vonatnál más-más láthatósági távolságot kell biztosítani a jelzőnek attól függően, hogy esett-e az eső, vagy kopott-e a vonat fékje?

 

Nem, hanem a járművezetőnek kell a körülményeknek megfelelően sebességet és fékutat választani.

Előzmény: Zsivany2 (44205)
volanb Creative Commons License 2017.11.22 0 0 44206

Üdv! H5-ös vonalon közlekedik még a "fekete hév"? Amúgy az csak egy sima matrica vagy festés rajta, utastere másabb lett e, valamint maga a héven történt e másféle változás? Választ köszönöm!

Zsivany2 Creative Commons License 2017.11.21 0 0 44205

Idézeta HÉV F1-ből:

"30. A főjelzőket a közlekedő vonatokról a pályára engedélyezett sebességhez tartozó és a motorvonatokra vonatkozó tényleges fékútnak megfelelő távolságról folyamatosan látni kell."

ill.

"59. Amennyiben a főjelzőre az előjelzést az előző főjelző adja, akkor a két jelző közötti távolság az általános fékúttávolságnál rövidebb is lehet, de nem lehet kevesebb, mint a motorvonatokra vonatkozó tényleges fékúttávolság."

Akkor a te elgondolásod szerint minden nap, minden vonatnál más-más láthatósági távolságot kell biztosítani a jelzőnek attól függően, hogy esett-e az eső, vagy kopott-e a vonat fékje?

Előzmény: komor5 (44202)
Zsivany2 Creative Commons License 2017.11.21 0 1 44204

Pontosan erre a tényleges fékútra gondoltam, ill. arra, hogy vajon a nagyvasúti számítási módszert alakalmazzák-e a HÉV-nél is, vagy van más módszer/táblázat?

Előzmény: _Nyuszi (44203)
_Nyuszi Creative Commons License 2017.11.21 0 1 44203

A nagyvasúton vannak rá táblázatok, amiből a sebesség és a lejtviszonyok alapján meghatározható a tényleges fékút.

Fontos viszont hangsúlyozni, hogy ez a tényleges fékút nem azonos azzal a tényleges fékúttal, amire komor olvtárs gondolt.

Előzmény: Zsivany2 (44201)
komor5 Creative Commons License 2017.11.21 0 0 44202

Remélem nem gondolod komolyan a kérdésedet?

("Tényleges fékút kiszámítási módja érdekelne")

Gondolom, van neked is autód, motorkerékpárod, kerékpárod....vagy valami ilyesmi, amelynél (ha Te hajtod) a fékút az éppen aktuális helyzettől, a Te pillanatnyi reakció idődtől, a tényleges sebességtől, az út (pálya) aktuális állapotától függ......és sorolhatnám még órákig a mindenkori tényleges fékút hosszát befolyásoló tényezőket, talán akkor sem érnék a végére!

Ugye, érted már?

Ha még nem, akkor kérlek, próbáld meg kiszámítani MA, az általad vezetett járgánnyal a HOLNAPI napon sorra kerülő fékezéseid hosszát!

Hát persze, hogy nem lehet! A tényleges fékutat számítani nem, csak mérni lehet majd a megtörtént fékezés után!

Megnyugtatásul közlöm veled, hogy egyáltalán nem butaság, ha eszedbe jut a téma, ennek a kérdésnek már sokszor, sokan áldozatul estek oktatások, vizsgák során! Olyan is előfordult, hogy hetekig gondolkodott az illető a számítási képleten, de ...persze...nem tudta képlettel megoldani ezt a ...nem is matematikai, hanem inkább logikai problémát!

üdv.

 

 

Előzmény: Zsivany2 (44201)
Zsivany2 Creative Commons License 2017.11.21 0 0 44201

Üdv!

 

Az előzmény hozzászólásban feltett kérdésre tudná valaki a választ?

(Tényleges fékút kiszámítási módja érdekelne.)

Előre is köszönöm!

Előzmény: Bazsi75 (23162)
A-dani Creative Commons License 2017.11.16 0 1 44200

Volt olyan is mikor baleset volt, hogy Nagyiccéig egyvágányozás volt és helytelenben ment Rákosfalváig és Icce előtt rakták vissza, megnyitva azt a szolgálati helyet. Be is mondták ,hogy most a másik oldalt jön a peron.

Előzmény: Bozonth (44199)
Bozonth Creative Commons License 2017.11.16 0 0 44199

Egyszer láttam olyat, hogy rendesen, a helyes vágányokon jártak a vonatok, de a Gödöllő felé tartó vonat Cinkotán mégis a 3. vágányra ment. Aztán az átjárónál szépen visszament a helyére. Azt nem tudom, akkor mi volt ennek az oka.

Előzmény: A-dani (44198)
A-dani Creative Commons License 2017.11.16 -1 0 44198

HÉV-en hol megy üzemszerűen helytelenben? Csak ha havária van, normál üzemben nincs helytelen vágányon közlekedés, olyan csak a nagyvasúton van, mikor akár menetrend szerint is előztetnek vonatot helytelenben, vagy pl. Békéscsaba és Murony között 20 éven át volt üzemszerűen helytelen vágányon közlekedés, mert a bal vágány felett nem volt drót végig.

Előzmény: r1232 (44195)
Ep128 Creative Commons License 2017.11.15 0 0 44197

Apropó oszlopok... Aquincum után Óbuda kijárat felé azzal a baromi sok új oszloppal mi a terv? Mert drót az nincs rajtuk, mióta (évek óta) állnak...

V46 021 Creative Commons License 2017.11.15 0 7 44196

 

Ha nem így lenne akkor előbb-utóbb elfogynának a vonatok Bp-ről, és tele lenne a Gödöllői végállomás. :)

 

Én egy hasonló jelenséggel találkoztam:

Amikor megyek dolgozni a felsővezeték tartó oszlopok mind mennek a külső végállomás felé...

Leszállás után azon gondolkodám, hogy beljebb, ahonnan már kimentek az oszlopok, vajon csak a megszokás tartja a drótot az ég alatt?

Érdekes egybeesés: amikor én megyek haza, az oszlopok akkor mennek visszafelé...

 

Bocs!

r1232 Creative Commons License 2017.11.15 0 4 44195

A mindkét vágányon mindkét irányban közlekedés nem ezt jelenti, hanem azt, hogy bármelyik vágányon bármelyik irányban közlekedhet vonat, üzemszerűen. Amit te írsz, az az irányonkénti vágányhasználat, mint a metrónál, tehát egy adott vágányon mindig csak az egyik irányban megy a vonat, üzemszerűen.

 

Előzmény: A-dani (44194)
A-dani Creative Commons License 2017.11.15 -2 0 44194

Mindkét vágányon mindkét irányban közlekednek, vagyis egyiken megy másikon visszajön. Metrónál is így van.

Előzmény: r1232 (44193)
r1232 Creative Commons License 2017.11.15 0 3 44193

Ha nem így lenne akkor előbb-utóbb elfogynának a vonatok Bp-ről, és tele lenne a Gödöllői végállomás. :)

 

Nem is értem, hogy azok a hülye metrósok hogy csinálják, hogy egy-egy vágányt csak egy irányban használnak mégsem gyűlnek fel a vonatok egyik végállomáson sem. Szvsz ezt gondold át újra, mert nincs összefüggés.

Előzmény: A-dani (44192)
A-dani Creative Commons License 2017.11.15 -2 0 44192

A mindkét vágányon mindkét irányban közlekednek egyértelmű. Ha nem így lenne akkor előbb-utóbb elfogynának a vonatok Bp-ről, és tele lenne a Gödöllői végállomás. :)

Előzmény: További magyar hang (44191)
További magyar hang Creative Commons License 2017.11.15 0 1 44191

Szerintem pont hasznos az angol bemondás, különösen, hogy rövid és velős, nem kisregényt mond fel. Gondolom a MüPa miatt került fel, hiszen az vonz nagyobb, nem feltétlen magyar anyanyelvű közönséget.

 

Ami jobban meglepett, az a "népnevelés", én kettőt hallottam, az egyik arról szólt, hogy a vonatok mind a két vágányon, mind a két irányban közlekedhetnek, a másik szerint pedig akár 300 méter is lehet a féktávolság. Remélem, széles a repertoár, mert ezeket minden nap meghallgatni elég unalmas lehet.

 

Aki küzd a Darwin-díjért http://index.hu/urbanista/2016/03/12/hany_gyereknek_kell_meg_meghalnia_a_matyasfoldi_halalatjaron annak úgyis mindegy. Bár ha belegondolok, sokáig a "Köpködni tilos!" tábla is szériatartozék volt.

Előzmény: Rüby 2143 (44184)
Snake-Mojzi Creative Commons License 2017.11.15 0 0 44190

Azóta sem került forgalomba a könyv, vagy csak én keresem bénán?

Előzmény: trizs77 (44109)
xxxel. Creative Commons License 2017.11.14 0 1 44189

Nem hinném, hogy felesleges. Jómúltkor BT-n kérdezték külföldiek, hogy honnan és merre megy

a vonat. Elmondtam nekik és gondolom nagy segítség lehetett nekik az angol bemondás menet közben.

Előzmény: Rüby 2143 (44184)
xxxel. Creative Commons License 2017.11.14 0 1 44188

A BKK folyamatosan frissíti

Előzmény: Rüby 2143 (44179)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!