ez a megrontás- meg call-girl teória egész logikus, de akkor se értem, miért lenne ez a sok érdekes részlet bizonyíték az álom-valóság éles elválasztására?
hümm. 12 majom. meg esetleg a Terminátor-saga. most ezek ugrottak be. de azért ezek se teljesen megfeleltethetőek, mert van bennük egy normális lineáris cselekmény, csak éppen tudjuk a végén, h újra fog kezdődni, a végtelenségig, "történelmi időben" vagy mi. meg hát mindkettő sci-fi sztori, ami magyarázatot ad az irreális eseményekre. a MD sztorija, már ha körkörös, csak azért az, mert Lynch úgy forgatta le/vágta meg, hogy az elbeszélés részei így illeszkedjenek. szal itt nem a történet logikája az, ami körbeviszi a dolgot, hanem az infoadagolás.
az összes teória vérzik valahol. mégpedig azért, mert sztem Lynchet nem az érdekli, h a sztorija eljusson A-ból B-be, legalábbis nem úgy tűnik. sokan szórakoztak már azzal, h összezavarják a narratívát és szivassák a nézőt, de ő ebben továbbment: direkt úgy csinálta meg, h ne tudj egy sztorit összerakni, mert nincs ilyen, ill. sok sztori van. ld. Tavaly Marienbadban, csak az még durvábban csinálja ezt.
>De itt bekavar, h nem a Winkie's mögé sétál ki az utcalánnyal? Az szerintem nem a Winkie's, de most nem tudom megnézni.
>a film eleji balesetet vhogy a bérgyilkos idézi elő. Hm... Diane álmában valóban ott akarják megölni Camillát, de ezt pont a baleset akadályozza meg. Ha a balesetet is a bérgyilkos csinálta (akárha az álomban) akkor két bérgyilkost kell feltételeznünk.
>Jaigen, és az utcalánynak még egy seggrepacsit is ad a gyilkos! Csak nem egy újabb utalás a zaklatásokra? :) Hát, ha az egy utcalány esetében zaklatásnak számít.. ;-)
Igen, erre én is gondoltam. De itt bekavar, h nem a Winkie's mögé sétál ki az utcalánnyal? Miért pont ott keresné? (Mondjuk erre megoldás lehet, h tökkelütött) És Camillát keresi, barna lányként, monoklival (gondolom tudja, h megúszta a balesetet és sérülést feltételez). Korábban dicsekszik is Ed-nek, h új bérgyilkossági eszköze van: autóbaleset. Ebből én arra következtetek, hogy a film eleji balesetet vhogy a bérgyilkos idézi elő. De ugye ügyetlen szegény, ezért mindenki meghal, csak akinek kellene az nem.
Jaigen, és az utcalánynak még egy seggrepacsit is ad a gyilkos! Csak nem egy újabb utalás a zaklatásokra? :)
A Park Hotel emlékek várhatóan onnan vannak, hogy Diane és Camilla ott lakott, amíg nem volt pénzük, hogy a Sierra Bonitára költözzenek. Hogy aztán honnan lett? Valószínűleg nem a Winkie's-ből. Pár call-girl tevékenységre utaló dolog:
- Roque felhív valami közvetítőt, hogy nincs meg a csaj, az felhív egy stricit, az hívja Diane-t, aki nem veszi fel, mert a depressziójával van elfoglalva (a telefon és a hamutartó mutatja, hogy mikor történt a hívás).
- Az álomban Joe, a bérgyilkos megöli Ed-et, a könyvért, ami vélhetően a lányok és az ügyfelek telefonszámait tartalmazza.
A próba-jelenetből egyértelműnek tűnik, hogy a megrontás áldozata Diane volt, az elkövetője meg egy idősebb férfi. Az idősebb férfira utal még egy csomó dolog. Diane, mint call-girl feltételezhető ügyfelei (Roque, Castigliani, a Cowboy), és várhatóan a családból való volt: Adam piros festékkel öntötte le a "családi ékszereket" (family jewellery = a családfő becsesebb testrészei).
Diane szüleiről nem esik szó, gondolható, hogy a nagyszülei nevelték, akik azonosak a két öreggel. Az egyetlen férfirokon, aki megjelenik a filmben az a nagyapa, szóval ő a fő gyanúsított. A nagymama viselkedéséből meg arra lehet következtetni, hogy mikor kiderült a dolog, nem fordult szembe a férjével, vagy elnézte neki a dolgot, vagy, egyenesen Diane-t tette meg bűnbaknak. Ezek explicit módon nem derülnek ki (legalábbis tudomásom szerint), de megmagyaráz pár dolgot, pl. az emlegetett rosszindulatú nevetést, és a halálba kergetést.
Engem még egyik olvasat sem tudott eltéríteni az álom-teóriától. A körbejáró elméleted érdekes; ismersz ilyen történetet? Mert ha nem, akkor meg kéne írnod. Nekem hirtelen a Végtelen történet jut eszembe, meg az Érzéki utazás, ahol a könyv műfaja megy vándorútra: nagyon szeretem az ilyeneket.
Hát most az a kérdés: ki a megrontó? Ráadásul nem is egy van: konkrét is és szimbolikus is.
A megrontás aktusát is többször eljátsszák, ebből csak az egyik a meghallgatási jelenet Woodyval. Az itt említett "apu barátja" (daddy's best friend) nem egy konkrét személyre utal, hanem a férfi nemi szerv poénkodó megnevezése. Ebből még nem derül ki, hogy ki volt az igazi elkövető.
Egyébként ha te csupa szépet gondolsz a két öregről, akkor hogyan értelmezed, azt a gonosz nevetésüket az autóban, valamint azt, hogy végülis ők kergették halálba Diane-t?
nem is tudom, annyiszor változik, ahányszor megnézem. de abban egyáltalán nem hiszek, hogy első rész=álom, második=valóság. ennél azért érdekesebb a narratívája. pl a bevezetőt vhogy úgy szeretem értelmezni, h Diane kinyíratja bérgyilkossal Camillát (a vége felé), baleset miatt nem jön össze, így C. találkozik Bettyvel, aki D. jobbik énje (vagy hívd ahogy akarod), és elkezdődik egy új történet. emiatt az egész filmnek egy ilyen körbeérő sztorija van, mindig újrakezdődik. nem tudjuk, hol kezdődik az álom/valóság, ill. hogy maga a film hol kezdődik, mármint abban az értelemben, h egy történetnek eleje, közepe és vége van. tuti nem az elején. most a részletekbe nem megyek bele, nem is tudnék.
ok, de te a 2 oregre gondolsz mashogy mint en, a beatrice kep miatt. na ezt nem vagom, miert? :) ez a megrontas dolog is erdekes, a szoszi filmszerep-meghallgatasa szemszogebol, ugyebar. :) csak ott asszem apu "baratja" a megronto.
Hát az túlzás, hogy én célzok, itt Lynch céloz, és én még csak nem is jöttem volna rá, ha el nem olvasom el a neten.
Beatrice Cenci története röviden: az apja folytatólagosan terrorizálta a gyerekeit, majd megrontotta a lányát. Miután Beatrice és testvérei hiába próbáltak védelmet kapni a hatóságoktól, bérgyilkossal megölették az apjukat. A gyilkosság kiderült. Hiába tiltakoztak a római polgárok, akik jól tudták, milyen ember volt az apa, a legkisebb testvér kivételével mindnyájukat kivégezték.
Szóval, ez a kép kerül elő a filmben, elég hangsúlyosan, nem is egyszer (az is fontos, hogy hol). Vagyis itt váthatóan megrontottak egy lányt, aki aztán felbérelt egy gyilkost.
Most nem helyettesíteném be a film szereplőit a képletbe, hátha gondolkodni akarsz rajta.
Többen állítják, és számomra is hihetőnek tűnik, hogy Diane valamikor a Winkie's-nél dolgozott, ezért szerepel sokszor a Winkie's álombéli helyszínként (már ha az álom-teóriát elfogadjuk).
De ha tényleg ez a helyzet, akkor ez egy kicsit döcög. A bérgyilkos az álomban ugyan kétbalkezes, de a valóságban nagyon óvatos: már azt is könnyelműségnek tartja, hogy Diane átad neki egy fényképet Camilláról, és a gyilkosság után egyáltalán nem akar Diane-nal találkozni, ezért találják ki a kulcs-üzenetet. Szóval, egy ilyen óvatos bérgyilkos vajon miért találkozik a megbízójával annak volt munkahelyén, ahol a személyzet is és a törzsvendégek is ismerhetik Diane-t?
Azt a filmet nagyon nem fogtam fel. Jártam már ilyen oldalon, de úgy sem értettem meg. Az egész megfejtést elolvashattam volna, de ahhoz meg nem volt kedvem. Majd ha értelmes kérdéseket tudok kitalálni, akkor esetleg keresek rá válaszokat, de addig minek?
>Diane=Rita+Betty+Adam+Mr.Rogue Eddig jó a sor, de még nem teljes. Nem hülyéskedek, komolyan, értelmesen elmondják a m-d.net-en. Persze, nem kell vele egyetérteni.
>már ha az álom-verzióban hiszünk, bár az szerintem is hülyeség, pont Te egy másik verzióban hiszel? Elmondanád, melyikben?
na jó, próbálom tovább: Diane=Rita+Betty+Adam+Mr.Rogue+a pók a sarokban+a Szomszédok stáblistája including Lenke néni. (különben is a pszichológusok szerint az álmod összes szereplője te vagy, akkor viszont Lenkéék storno, már ha az álom-verzióban hiszünk, bár az szerintem is hülyeség, pont.)