Üdv skodások! Egy kis segitség kellene nekem! favorit/formanba-ba épitenék be felicia műszerfalat! Annyi gondom lenne hogy a vezetékelés ugye bár nem egyezik,és nem találok semerre se leírást hogy melyik vezetékhez melyik kell.... Tudna valaki leírást adni?
Üdv!Te milyen Skodához szeretnél fogaskerekeket csináltatni?Ha Favorit, vagy Felicia akkor a bazárban Gyuszi hirdet egy A-s váltót ajánlom figyelmedbe!Régebben faroshoz is volt fent eladó áttételsora a bazárban.
Ja igen! Én a módosított váltókart egyik részben éppen a gyorsabb váltások miatt alkottam. Azt nem írtam le és csak a képeken látszik, hogy a váltókar konzolja nem az eredeti helyén van, hanem kb 20 cm-rel előbb. Így aztán a hajlított ( hátra és a vezető fel is ) váltókar pont kézre áll - különösen az én óriási ( 170 cm ) termetem okán.....
Én ezzel úgy vagyok, hogy akkor és azt a gangot kapcsolom, amelyiket éppen akarom! Ha pedig ehhez mindenféle trükkre van szükség, akkor legyen trükk!
Én fiatal koromban még olyan gépeket (is) hajtottam, amelyekben nem volt szinkronváltó. Tehát fel - dupla kuplung, vissza gázfröccs.
Aztán olyat is, amiben volt ugyan szinkron, de a kezed szakadt le tőle és bele lehetett dögleni.
Így aztán belém rögződött és nagyon élvezem. Szerintem az autózás pont ettől az ami. A mai járművek nagy része már csak egy eszköz, amivel kényelmesen el lehet jutni A-ból B-be, de már egyre kevésbé van köze az autóhoz.
Mindig meg akarnak gyilkolni, amikor azt mondom, hogy az automata váltótól a villamos már csak egy lépés, mert azon már kormány sincs!
Tátrás klubtársunk nyilván megerősíti az állításomat!
A váltás gyorsasága tehát csak félig váltókarfüggő, mert a másik fél tényező a vezető keze-lába.
Favorit motort kompletten 10 000 Ft-ért szoktam venni, ami jó állapotú, működőképes. A Felicia motorok drágábbak, de gyakorlatilag megegyeznek a Favorittal felépítésben, viszont nagy csaposak - nehezebb hozzá használt olcsó vez. tengelyt kapni, illetve mindenképpen elektromos AC-t igényelnek. A Felicia hengerfejet szoktam használni a kisebb szelepszár és jobb minőség miatt.
A Fabiánál össze kell hozni a gyújtáskihajtást (Felicia vez tengellyel) cserélni kell a dekliket stb..., ami még drágább. Drágább maga a komplett blokk is, Fabia főtengelyt már olcsón lehet kapni, ahhoz meg lehet variálni hajtókarokkal, dugókkal, ki milyen ccm-t, vagy minőséget akar. Amúgy biztosan stabilabb a Fabia blokk, de nem nagyon halottam még hibrideknél sem főtengely csapágy gondról.
Én elsősorban költséghatékonyságból használom a Favorit blokk - Fabia főtengely kombinációt (komplett Favi blokkom van kb. 5 db. félretéve), illetve, mert kis csapos vezérmű tengelyekből 260-tól 320-ig mindenféléből van a polcon.
Erre talán én tudnék a teljesen átalakított váltómechanizmus és ebbéli tapasztalataim alapján a legkorrektebben válaszolni, de mégsem teszem, mert én külön kategória vagyok.
Azért nem nyilatkozom szívesen a váltási időkről - főleg a visszaváltásokról - mert én az esetek 99,99%-ában gázfröccsel váltok ( vissza ).
Innentől szabadon levezethető a dolog. Tehát pl. negyedikben 90 km/h körül haladva, gázfröccsel azonnal megvan a harmadik gang, míg ugyanez gázfröccs nélkül eléggé necces ( lehet!!). Mielőtt valaki megkérdezné mit akarok 90-nél a harmadik gangtól: kb 130 a vége 7000-es fordulatnál!!!! És ugye 1,5-szörös a nyomaték a negyedikhez képest....
Felváltáskor egyértelműen rövidebbek az idők, pedig nem gyilkolom a szinkrongyűrűket. Ám a kis váltókar-út nagyon direkt érzést ad. Éppen számol(gat)om az elfordulási pont feletti-alatti rész hosszainak áttételét és ez kisebb mint 2:1. Tehát amíg lent a tolórúdnál 3. és 4. gang között kb. 4 cm az út, addig ez a váltógombnál kb 6-7( talán 8 ) cm. ENNYI! És nem több. Nem is véletlen hogy rajtam kívül nemigen tudja vezetni senki, annyira "egy kézhez szoktatott" vadállatról van szó.
Amit leírtam az nem dicsekvés, mindössze egy megalkotott, működőképes változat Skoda ( farmotoros ) váltókar témára.
Már csak azért is kell cserélnem, mert az új, már a digi órához is alkalmazkodik a fokozat jelző lévén. Ide lesznek elhelyezve a kis hall jeladók amik jelzik a fokozatokat.
De még nem jöttem rá, hogy rögzítek egy kis neodium mágnest a pöcök aljára. :D
(Lusta vagyok bele nyúlni a váltóba és befúrkálni a tolató kapcsolók helyeit, és ki flexelni a toló rudakból a fokozatok helyeit jelző mélyedést - mint a tolató lámpa kapcsoló pöckének mélyedése) Hiba esetén azért egy kulisszát kivenni, könyebb mint a váltót szétszedni.
Nekem még a prototípus van fent, azon a vissza váltások gyorsak a felváltásnál kellett szokni.
Mivel vssza váltáskor magad felé húzod, mikor a 3as vezetőből kiugrik üres részbe egyből neki ugrik a 2. fokozat vezető szélének és becsúszik lazán.
Viszont fel váltáskor a prototípusnál néha bele akadok a 3. vezetőjébe.
Az újabb verziót ez alapján módosítottam. De még nem vett rá a -10 fok hideg télen, hogy lecseréljem a fűtetlen garázsba, meg lusta is voltam.
A vezetők végei kúpos lekerekítésüek lettek, a szimpla kör alakú kerekítés helyett. És 2-2mm el rövidebbek. Így magmarad a megvezetés de fel váltáskor nem akad meg, tartható a megszokott mozdulat.
Ez mellett mivel csak a gyári 5ös váltó keret állt rendelkezésre és abban csak a hátramanat kapott vezetőt, az alapján saccolgattam meg a helyeket(ahhoz képet hibátlan lett), de az újnál el kellett tolni a kiosztást 1mmel oldalra. Így pontosan a fokozatoknál vanak a kivágások. (Proto típuson a 3.-4. fokozat vezetője pont éri az alsó pöcköt az alsó golyóházon. - az újnál nem ér hozzá)
De majd teszek fel rendes terítéki képet mind a két verzióról ha ki van vágva. Azon jól látható az eltérés.
Azt össze tudnád foglalni nekem röviden, hogy mi az előnye-hátránya a különböző blokkoknak?
Úgy értem, hogy itt gondolom az eredeti motorszám az, ami miatt a Favorit öntvény megmarad, de milyen egyéb indokok vannak még?
- ár? (nyilván a Favorit a legkönnyebben hozzáférhető, de ritkán hallok pl. Felicia blokkot tuning esetén. Ekkora lenne a Fabia előnye a Feliciával szemben a csapágykeret miatt?)
Lassan új motor építése lesz követhető a blogomon egy 1.4-es motor ezúttal Favoritba - nekem is van egy gyári A-s (valamikor az volt) autóm.
Annyiban lesz más, mint az előző, hogy ez Fabia MPI dugókkal és hajtókarokkal készül:
Favorit 135 blokk
Fabia 1.4 főtengely + hajtókarok-dugók
Nagy szelepes B-s Favorit hengerfej
Felicia Kit-Car tengely (másolat)
40-es dellortó ikerkarbik
A főtengely köszörülésen, átalakításon túl vagyok, illetve eltakarítottam a hajtókar - dugó cuccokat, szétszedtem az alap Favorit motyót, megvan a hengerfej, karbik
Amúgy nagyon meg kell szokni. Akinek eddig nem volt vezető, az furcsálni fogja egy darabig.
A fura benne, pl hogy kereszt kapcsoláskor lásd 2-3 vagy 4-5 és ezek visszafelé, nem lehet átlóban húzni a kart. Mert a kulissza alján a pöcök megvezeti, így akadósnak érzi az ember. Amikor megszokja az ember, hogy irányba teszi a kart akkor már könnyű.
Amúgy a kar útja alul fix, ha a golyó feljebb kerül akkor a felső út lesz rövidebb alul ugyan annyinak kell maradnia.
Terveztem én is egy kulisszát, de mivel nem verseny autó, és nem akarom a kormány mellé tenni sem a váltót, és utcán tök kényelmes az ami van, így nem gyártottam le.
De lényegében a gyári alsó rész, magasabban lévő golyó hellyel. Így a rudazat rész nem változik, a kar mozgási hossz felül változik.