A képtáramba föltettem a síkban kötött zokni munkamenetének képeit, magyarázó szöveggel, illetve némi hasznos tanácsot annak, aki zoknikötésre adja a fejét, de még nincs gyakorlata benne.
Új hozzászóló vagyok. Támadt egy kósza ötletem, hogy kötnék zoknit a gyerekeimnek. sikerült is egy jó helyet találnom, ahol lenne segítség, de megmondom őszintén megijedtem a sok tű láttán, ez nem is olyan könnyű, mint, ahogy én kezdő kötögetős gondoltam...
Szép jóreggelt kívánok Mindannyiotoknak. borcsimama vagyok a kötős fórumról. Nusa és a többiek akik tudtok zoknit kötni, irigyellek benneteket, hogy ennyi tűvel hogy tudtok egyszerre kötni. Nekem is van harisnya kötőtűm, meg körkötőtűm is. Talán egyszer használtam a körkötőtűt, de igazán nem tudtam rájönni a sorok kezdése, ill. befejezése, ez nekem gondot okozott, okoz. Nagyon szeretném megtanulni a fortélyt. Lehet, hogy fog sikerülni, ha akarom. Most lementem, hogy tudjak gyakorolni, megpróbálom, hátha sikerül. Üdvözletként küldök egy virtuális csokrot.
Ha megvan a leffentyű, 3 részre osztjuk a szemeket. Ha nem pontosan osztható, a maradék középre kerül. Jelzőfonalakat fűzünk a szemek közé.
A sarok-alj a középső csoport szemeiből alakul ki, amihez hozzáfogyasztjuk a szélső csoport szemeit. Minden sorban egy szélszem fogy el, mindig a középső csoport végén.
A jelzőfonal két oldalán lévő szemeket kell összekötni, így gyakorlatilag a középső harmad mennyiségű szemet mindig lekötjük (a többi meg vár a sorára). A sor végén (tehát a középső rész végén) hozzákötünk egy szemet a várakozókból. Fordulás, és a fonák oldalon ugyanez. (Tulajdonképpen a szélső szemeket felhajtjuk a középsőkhöz, mint egy doboz oldalait.)
A sarok fogyasztása, avagy a sarok-alj kötése:
1. A sarokalj kötése fonák sorral kezdődik:
Az első szemet lekötés nélkül emeljük le, lekötjük a szélszemeket (= 1. csoport) és a középső csoport szemeit, az utolsó szem kivételével.
2.* Kössük össze fordítottan a középső csoport utolsó szemét és a szélső csoport első szemét.
3. Fordítsuk meg a munkát.
4. Az első (fogyasztásból született) szemet lekötés nélkül emeljük le - fonal hátul.
5. Kössük le a középső csoport szemeit simán, az utolsó szem kivételével.
6. Kössük össze áthúzással a középső csoport utolsó szemét és az első szélszemet. (Áthúzás: az 1. szemet simán leemeljük, a következő szemet simán lekötjük és áthúzzuk a leemelt szemen.)
7. Fordítsuk meg a munkát.
8. Az első (fogyasztásból született) szemet lekötés nélkül simán emeljük le - fonal elől. Kössük le a középső csoport szemeit fordítottan, az utolsó szem kivételével.*
9. Ismételjük * - *, addig, amíg az összes szélszem elfogy. A fogyasztás során az utolsó sor sima.
A sarok, vagyis a leffentyű és a kanyar szerkezeti rajza.
A függőleges (szaggatott) vonalak a normál szemeket jelzik, az oldalsó ferde vonalak pedig a fogyasztásokat.
Ez a kevésbé zacskószerű leffentyű bebirizgálta a fantáziám.. :D (Én néha fogyasztok tűnként egy-két szemet a sarok elkezdése előtt, ugyanez okból kifolyólag..)
Muris, hogy nem értetted, amit írtunk, hisz ugyanarról beszélek, mint amit Te a 2-3. lépésben leírsz.. Csak éppen én ezt a két lépést ismételgetem addig, míg a lekötött szemek száma már csak kb. a fele a kiindulásinak. És nem tudom, Te innen hogyan folytatod, és azt a két szélső szemet hoyg szeded majd fel, hoyg lyuk ne képződjék, de ezexerint valamilyen módona probléma ismerős kell legyen; na, erre jó, ha a fordulásnál mindig ráteszel a sor elejére egy ráhajtást.. :D (De puding próbája..) Nekem is már régóta dédelgetett álmom a egész Buss könyv metodikájának végigpróbálása.. :D
(Ja, amúgy az olasz kezdés abban a könyvben is benne van, körkötésre is adaptálva, de szerintem a fordító, vagy talán maga a szerző sem volt vele teljesen tisztában, mit is akarhat, mert eléggé el van kenve a lényegi mozzanat, ti. amikro gyűrűvé kapcsolod a szemeket.. :D)
:DD Neeem.. nagyon elhavaztam a sk. ajándék bevállalásokkal+ készülődéssel, így a saját pulcsi későbbre marad.. :) De a topicotokról vki feltette gy anggggyon jó linket naggyon sok ilyen jellegű pulcsival, német leírással, asszem abból választok majd.. vagy jól össezkombinálom.. :D
Ez utólag megkötött, ékben fogyasztott sarok? Vigyázz a mancsaidra, ha terheled, jobban bedurranhat... Igaza volt lentebb vkinek, aki azt írta, öt tűvel is lehet fa alá tenni a zoknit... még látványosabb... (Mondja az, aki két éve még 24-én éjjel is kötötte a zokniját a rokonynak, akivel 25-én karácsonyoztunk.. :D)
Tudomám, hogy van egy restaniciám.. de lásd ellső mondat.. azért igyekszem.. :) Addig pár szó az olaszkötésről.. Sokat próbálgattam körkörösen, gyakorlatilag ugyanaz a problematika, mint a sarokmegerősítő, szemáltemelős technikánál... végül abban maradtam magammal, hoyg a segészálat körkötőtűn oda vissza kötöm, és a kötőfonal első sorában osztom szét a 4 tűre a szemeket, a másodikban zárom a kört. A szálvég eldolgozásánál a végén ezt a kis nyílást nagyon egyszerűen, láthatatlanul be lehet dolgozni. Ha ezután passzét kötsz, "nyugalmi állapotban" = nem lábon hordva az egész passzérész harmonkiaszerű, ami nekem nem tetszik annyira, de felvéve rendesen kisimul, és rugalmas, nem csúszik le. (Ha tudok, mutatok majd képet is róla.) Általában én is váltogatva használom ezt a kezdésmódot a két számmal nagyobb tűre vagy dupla tűre való szemfelszedéssel. :D
Nagyon lendületesek vagytok!
Én, fájós kéz, ide vagy oda, az elméleti síkról áttértem a gyakorlatira: kénytelen voltam befejezni a zoknimat, mert a karácsonyt hegyekben töltjük és szükség lesz rá.
IOkaste, örülök, hogy itt is összefutottunk…
Hogy haladsz a kötött toppal, aminek kötéséhez mintát kerestél?
Végül az én mintámat választottad? Büszke lennék…
Lányok, az ünnepekig már nem találkozunk, ezért most kívánok mindenkinek nagyon szép karácsonyt és nagyon sikeres új esztendőt: nusa
drága index...! azért remélem ki lehet igazodni... :-(
SAROK - leffentyű
Ha kész a zokni szára, a 2. és 3. tűn lévő szemeket egy időre elfelejtjük, ehelyett a 4. tűről folytatjuk a kötést az 1. tűre, és oda vissza kötünk egy darabig. (Egy kötőtűt így félretehetünk.)
(Ha a szár kötése során a tűkön lévő szemek száma eltérő volt, mindenképpen ellenőrízzük, hogy az 1. és 4. tűn ugyanannyi szem van, mint a 2. és 3. tűn)
1. Kössük át a 1. tű szemeit a 4. tűre (gyakorlatilag folytatjuk a kötést, de már nem körbe.)
2. Fordítsuk meg a munkát, lekötés nélkül emeljük le az első szemet, és kössük végig a sort fordítottan (a zokni belső oldala)
3. Fordítsuk meg a munkát, lekötés nélkül emeljük le az első szemet, és kössük végig a sort simán (a zokni színe)
4. Folytassuk a harisnyakötést - a munka színén sima, fonákján fordított szemek - addig, amíg a sorok száma 2-4 db-al kevesebb, mint a szemek száma (vagy amíg a próba során a sarok leér a földig).
5. Utoljára kössünk egy sima sort.
Sarok - színe
Sarok - fonákja
A sarok-leffentyű hossza szemmértékkel is megállapítható: a megfelelő hosszúság kb. 3/4-e a leffentyű szélességének.
Változat a sarok elkészítésére: "MEGERŐSÍTETT SAROK"
Ezt a kötésmintát alkalmazzuk a sarok kanyar-részén is.
- A "megerősített" kifejezés a kötés vastagságára vonatkozik, mivel a kötött darab nem lesz tartósabb, de vastagabb igen. Az igazság az, hogy kilukad, ha a fonal elkopik, így a kötés vastagsága ezen nem segít.
- Ha azt szeretnéd, hogy tartósabb legyen a sarok, érdemes a hagyományos fonal mellé valamilyen erős vékony fonalat fogni. A zoknikötő-fonalakban gyakran van 25% polyamid (nejlon) a gyapjú mellett, hogy növelje a tartósságát.
- Természetesen az egyik oka a megerősített sarok kötésének az eltérő megjelenés. Valaki azt is mondta, hogy a szóban forgó változat "kevésbé zacskószerű és kecsesebb kinézetű" mint a harisnyakötéssel készült sarok.
No kérem, akkor belevágok: következzék a zoknikötés rejtelmei fényképekkel illusztrálva! (Az egyszerűség kedvéért az egyes fázisokat külön hozzászólásokba teszem, mert tapasztalataim szerint az index hajlamos szétzilálni a képek feliratait...)
SZÁR
A zoknikötéshez 5 db. mindkét végén hegyes, úgynevezett harisnyakötőtű szükségeltetik. Az egyik tűre felszedjük a kívánt mennyiséget +1 szemet. Ha megvan, elosztjuk négyfelé, úgy, hogy az utolsó tűn legyen a plusz 1 szem.
A kötést azzal kezdjük, hogy átemeljük az első tűre ezt a pluszt, és összekötjük az első szemmel. Így meglett a kör.
Most aztán nincs más dolgunk, mint körbe-körbe kötögetni a kívánt hosszúság eléréséig.
- A zokni szára hagyományosan *2 sima, 2 fordított* passzékötéssel készül. A szárat ettől függetlenül bármilyen mintával el lehet készíteni.
- Csíkok esetén a színek váltása mindig az 1. és a 4. tű között történik.
- A szár hossza olyan lehet, amilyet szeretnél, vagy amilyenre szükség van. (Térdzoknit is lehet készíteni, de akkor nem árt a tetejére gumiházat készíteni.
- A passzémintát könnyebb úgy kötni, ha a szemeket úgy osztjuk el a tűkön, hogy minden tű sima szemekkel kezdődjön. A szemszámnak tehát ebben a fázisban nem kell feltétlenül azonosnak lenni az összes tűn.
Ööö, nem merném állítani, hogy megértettem - hiába magyaráztátok el ketten -, maradjunk annyiban, hogy egyszer majd tartsunk egy zoknikötő továbbképző tanfolyamot, ahol mindenki megmutathatja a többieknek a sarokmegoldását :-)
Én dupla tűre szedem fel az első sort minden darabnál, akár zokni, akár akármi, mert az olasz kezdést nagyon nem szeretem, de valóban az a legszebb. Jut eszembe, olasz kezdés körkötésnél is működik?
IOkaste technikája annyiból hasonlít a tiédhez, ahogy te is rajta hagyod a maradék szemeket a tű végén fogyasztás után, úgy ő is, csak amikor te lefogyasztottad az összes szemet, te egy sorban sok szemet szedsz fel, és elkezdesz körbe kötni, ő meg minden sor végén csak egy-egy szemet köt hozzá a megmaradóból, és még mindig síkban köt. Ezt egészen addig teszi, amíg az összeset vissza nem gyűjtötte. És igen, így először fogyaszt - de nem köti össze a szemeket, majd visszaszaporít, úgy, hogy a talonban, a tű végén lévő szemeket újra leköti.
Nem, nem kell sem fogyasztani, sem szaporítani, ezért nem lesz vékonyabb vagy vastagabb sehol sem a sarok. Ugyanúgy kezded, mint a hagyományosnál, azaz az 1. és 4. tűn, de ahogy fordulsz a soroknál, az utolsó szem előtt fordulsz meg, azt már nem kötöd le, simán cask otthagyod a tű végén.. ha most így elképzeled, ahogy egyre több sort kötsz le, egyre kevesebb szemet, és gyakrolatilag egy homorú ív alakul ki. Amikor eljutsz a feléig, újra mindig eggyel több szemet kötsz le a szélén, ez megint egy homorú ív. A ráhajtásokra azért van szükség, hogy ne keletkezzen lyuk a fordulások után.
Így érthetőbb? (tényleg csinálva a legegyszerűbb megérteni.. :D)
Én csakis 2 vagy max. 2,5-ös tűvel kötök zoknit. Ugyan nehezebb fonalat találni hozzá, de simán belemegy a cipőbe is.. :D
... hát őszintén szólva az általam ismert sarok-technika egyszerűbbnek tűnik... Lehet, hogy csak azért mert egy külön fázisban születik meg a sarok, és nem kell még előtte a fogyasztásokat meg a ráhajtásokat számolni.
Egyébként azt hogy kell érteni, hogy minden sor végén 1 szemmel kevesebbet kötünk le, majd ráhajtással fordulunk ? (Az egy szemmel kevesebb lekötést nem értem, akkor mi történik vele?)
Ezután minden sorban egy szemmel többet kötünk le - ez azt jelenti, hogy szaporítunk?
Rosszul írtam egyébként, amit én használok, az 75% gyapjú (ez stimmel), de a 25% poliamid (nem akril). Lényegében mindegy, csak a pontosság kedvéért.
A zoknikötéshez a fonalhoz ajánlott tűvastagságnál 0,5 számmal kisebbet ajánlanak, hogy jó tömör legyen a kötés. Én 3-as és 3,5-ös tűket használok.
A szára kötésminta "használati" zokninál - pláne, ha magas szárú lábbelibe kerül - parktikusan passzékötéssel a legjobb. A *2 sima, 2 fordított* a lehető legrugalmasabb. A sima kötés, illetve pl. rizs jó lehet díszítésnek, de szerintem csúszkálni fog. Minden olyan minta, ahol függölegesen (tehát egy soron belül) váltakoznak a színek rizikós, mert a zokni nyúlása miatt bóven kell ráhagyni, ez egyrészt zavaró lehet a felvételnél, másrészt szétcsúszhatnak a szemek.
A K. Buss köny említi a Jacquard technikát (csak ha jól emlékszem, nem ismerteti részletesen), ez segíthet a hosszú átvezetések elkerülésében:
Na, ismét ideértem, és csak ámulok, bámulok, hogy itt milyen forgalom van... :-)))
Folytatom ott, ahol abbamaradt:
Lehet, hogy nekem szerencsém volt, és soha nem okozott nagy problémát az 5 tűvel kötés, meg nem is küzdöttem meg igazán a zoknikötéssel (na jó, a sarkát elsőre nem sikerült megértenem :-), de én tényleg azt gondolom, hogy akinek van érzéke a kötéshez, és már eljutott a sima-fordítotthoz, bátran megpróbálkozhat a zoknikötéssel is.
Az tény, hogy a leírás értelmezése nem mindig egyszerű, ezért az a jó, ha élőben lehet elsajátítani a fortélyokat, de nem lehetetlen.
A megbecsülés egy másik történet, én pl. fénykoromban, amikor jópár index-es ismerősnek kötöttem lábravalót, azért jól meggondoltam, hogy kit részesítek ilyen kiváltságban, mert nem kevés munka, és pénzt meg csak a fonalért kértem, mondván, hogy a munka úgyis megfizethetelen. Aztán persze mindenkinek a lelkére kötöttem, hogy a gyapjú Perwoll-al mosandó, és nem illik a radiátoron szárítani, de azt már nem tudom, ezt hányan tartották be.
A kopással kapcsolatban: persze, használat közben elkerülhetetlen - bár én pl. leginkább házizokniként használom, így azért hosszabb életűek -, de nagyon fontos, hogy gyapjúhoz való mosószerrel legyen tisztítva, ugyanis az általános mosószerek lúgos kémhatásúak, és az a gyapjú halála!