Nézd, naponta többször járok arra járművel 1997 óta.
Nem egyszer fordult elő, hogy a Dob helyett eggyel hamarabb, oda akartam bekanyarodni. Tett nem lett belőle, idejében észhez tértem, de sokszor láttam már oda bekanyarodó, majd vérmérséklettől és arcmérettől függően kitolató esetleg megforduló járművet.
Legutóbb a sarki kínaiban kajártam és látom, hogy jön befelé egy sötétkék, újabb BMW, kopasz kigyúrt barom, szóval standard, amikről az anekdoták szólnak. De nem állt meg. Meg sem fordult. Ő a Hársfa utcába ment. Direkt kinéztem utána, mert azért ilyet nem minden nap lát az ember. Szépen szlalomozott ráérősen a szemben jövő, szabályos, lefagyott autós között. Még dudálni is elfelejtettek. :)
Szóval ott eléggé indokolt a jobbra kanyar tiltótábla kirakása, mert akinek nincs helyismerete, nincs GPS-e az autóban (tudom, ilyenek egyre kevesebben vannak), az könnyedén kanyarodhat be figyelmetlenségében.
Ennyire, régen nem értettem veled egyet. Teljesen más az álláspontom annak ellenére, hogy véleményem szerint a közlekedési szabályok betartása teszi lehetővé a közlekedést magát, így ezek szabályok betartása mindennél fontosabb.
Persze a világ nem fekete és fehér. Tudatos szabálytalanság és tudatos szabálytalanság között is égbekiáltó különbség van.
Elhanyagolható a baleseti (vagy egyébb más) kockázata egy valóban körültekintő, de tudatos szabálytalanságnak. Szerintem nincsen olyan ember, aki többszőr kevesebbszer nem követne el ilyet.
Attól, hogy szabálytalan így egyben inkorrekt is, de nem biztos, hogy veszélyes is. Mindez nem azt jelenti, hogy az ilyen szabálytalanságok nem büntetendőek. Persze, hogy azok. Én a magam részéről naponta többszőr is követek el ilyet. Saját magam számára felállított feltétel rendszer ezzel kapcsolatban, hogy:
1, Ne csak ne veszélyeztessek ezzel senkit, nem csak ne akadályozzak ezzel senkit, de közvetlen hatással se legyek ezzel a környezetemre.
2. A szabáléytalanságommal szerzett előny jelentőssen meghaladja a szabálytalanságomban rejlő kockázatot.
Ezzel szembe lehet állítani azt a tudatos szabálytalant, akit hazárdírozik a környezetében lévőkkel, mikor ittasan/bedrogozva padlógázzal hajt át a piroson és fogalommal szembe egy forgalmas úton.
A két véglet (ha tekinthetjük két példát végleteknek) között, rengeted verzió létezik. A legtöbb esetben a szabálytalankodó részéről elvárás, hogy a többiek segítsék, legalábbis ne akadályozák a szabálytalanságát. Ez még messze van attól az ámokfutástól, ami közvetlen veszélyt jelent, de számomra már ez sem elfogadható megoldás. Véleményem szerint egy szabályosan közlekedő mindig is előnyt kell élvezzen egy szabálytalannal szemben (az előny szó nem a KRESZ szerinti értelmezésben értendő!) és nem fordítva. Tehát a szabálytalannak kell alkalmazkodia a szabályoshoz és nem fordíta.
Sajnos nem ez a gyakorlat, de ettől még ez a hitvallásom.
Pont e-miatt tartom sokkal nagyobb veszélyforrásnak azt, amikor valaki nem is tudja, hogy szabálytalan.
A figyelmetlenségből, tudatlanságból elkövetett szabálytalanságokat sem venném egy kalap alá.
Véleményem szerint mindannyian követünk el ilyet is legalább olyan gyakran, mint tudatos szabálytalanságot, ha nem gyakraban, de ez sem mentség a figyelmetlenségre, tudatlanságra.
Emberek vagyunk, olykor lankad a figyelmünk, másra figyelünk, valamiért, vagy más egyéb okból nem veszünk észre egy-egy forgalmi körülményt, ami miatt szabálytalanná vállunk. Nem elfogadható, még ha természetes is. Hatalmas veszélyt hordoz magában, ezért mindent meg kell tenni, hogy ne forduljon elő.
Ha mindenki erre törekedne és valóban törekedne rá, akkor is előfordúlna, ezért kell számolni azzal, hogy mások is elkövetnek ilyet. Ezért kell figyelni mások helyett is.
Természetes az ilyen hiba is, de semmi képen sem elfogadhatóbb hiba, mint a tudatos, de valóban körültekitő hiba.
És balra a dupla villamossínen át meg a két szembejövő sávon át szabad??? Arra egyirányú a Wesselényi!
Miért kell neked mindig próbálkozni a fogáskerséssel? Ezzel most nem rajtam próbálkoztál, de ugyanolyan izzadságszagú az egész, mint amikor nálam próbálkozol...
Nem lehetett féreérteni BoGar szavait. De neked sikerült...
(ráadásul többször elkapták már piásan, de a a nagyra becsült rend őrök a laza hozzállásssal, többször is megúszhatóvá tették neki a dolgot, csak mert helyi menő volt a csákó...)
A jogszabály szerinti pénzbírságot róttak ki rá, amit megfizetett.
Nincs laza hozzáállás, nem az utcai talpasrendőr döntött.
Aki tökéletesen ismeri a szabályokat - általában jobban mint az átlag rendőr - és felméri, hogy akkor most ugyan tudom, hogy zárovonal, de minthogy sehol senki, én biza átmegyek rajta - az sokkal kevésbé veszélyes, mint aki észre se veszi a pirosat és átrongyol rajta figyelmetlenségből, nem tudatosan.
Azaz, szerintem:
Szabályokat ismerni kell - nem Kresz könyvből, hanem csakis a jogszabályokbol
Ha megsértjuk, legyen tudatos, a körülményeket felmérve.
Amugy a Balkánon sokkal jobb a közlekedési morál mint nálunk, én elég gyakran járok Szerbiában, tudom. Aki menni akar, elengedik.
Szarom én le a rendőrt, rohadtul nem érdekel, ha megbüntet (ha szabálytalankodtam), mert abba nem hal bele senki.
Az a szarházi, aki 130-140-nel, ittasan tarolta le, végezte ki a teljesen szabályosan közlekedő 4fős családot, az is meg volt győződve arról, hogy senkinek nem okozhat semmit, megteheti, hogy kicsit lazít a szabályosságon, sietett a kaszinóba.
Azt még csak-csak el lehet nézni valakinek, ha tudatlanságból, figyelmetlenségből szeg szabályt. De ha valaki tudatosan, előre eltervezetten, arra nem találok mentséget...
Mégpedig azért nem, mert az egész KRESZ-nek alapeleme a másik közlekedő szabálykövetésének alapnak tekintése. Ha pedig eleve arra alapozunk, hogy a másik nem közlekedhet szabályosan, akkor elérkeztünk a Balkánra, ahol a zöldben állnak meg, mert tudják, hogy keresztben a tiloson haladnak át az autósok...
Mikor mégis balra mész és elcsípnek, akkor a bünti kiszabásnál elvileg nagyon nem mindegy, hogy
- egy tiltást szegtél meg ami ugye jóval durvább dolog! - vagy csak egy utasítást nem tartottál be, ami sokkal enyhébb ügy...
Nem hiszem. A tiltás és utasítás azonos elbírálású, az utasítás az egyvalamire utasít, egyben megtiltja a más fajta viselkedést. Mndkettő szabálysértés, azonos értékű.
Ha szerinted nem, akkor valami jogszabállyal nem ártana alátámasztanod...
Ellenben megint olyanról van a szó, hogy 3 vagy 5 büntetőpontot adnak, 20 vagy 30e Ft-ra büntetnek?
Te magad beidézted a szabályt, akkor mégis miért mondod azt, hogy nem tiltja a balra kanyarodást a kirakott kötelező haladási irány az egyenes tábla?! Még ki is emelted! (A táblán jelzett irányba kell tovább haladni. Magyarán más irányba tilos. Akkor meg?)
Pont ilyen az Erzsébet körút Wesselényi utca sarkán lévő tábla, mely tiltja a jobbra és a balra kanyarodást is, hiszen kötelezően egyenesen lehet tovább haladni.
bbb) hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve,
bbc) a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve,
bc) a betegszállító gépjármű,
bd) a személytaxi,
be) a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár
közlekedhet. Más jármű erre a forgalmi sávra - a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve - nem hajthat rá. Ahol autóbusz forgalmi sáv van, a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz - a bekanyarodás és kikerülés esetét kivéve - csak ebben a forgalmi sávban haladhat.
Egyébként azóta is szar a Batthyány u. csatlakozásakor a jobboldali sáv autómatice belevisz a buszsávba ami záróvonalas, hogy még véletlen se tudj szabályosan haladni. Na ez a nem semmi